Auteur Topic: C-wissels en Servo's op een andere manier.  (gelezen 7111 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Riny

  • Gast
C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Gepost op: 26 mei 2011, 20:33:31 »
Met goedkeuring van het gebruik van onderstaande foto's wil ik hierbij weergeven hoe men op een andere manier servo's kan plaatsen onder C-Wissels.

Dus de foto's en bewerking van de wissels zijn niet van mijn hand.
Mochten er bij het zien van de foto's toch vragen komen opborrelen stel ze gerust.
Indien nodig kan ik de foto's omschrijven waartoe deze dienen betreffende de weergave.

Zelf ben ik van mening dat de foto's voor zich spreken.
























Piet

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2011, 20:55:14 »
Stelregel die je altijd moet hanteren; is dat er tussen de servo en de wissel een "verende" verbinding moet zijn.
Dit ter bescherming van de servo.
Dit is een stelregel uit de RC-modelbouwwereld.
Je moet er altijd rekening mee houden dat er iets mechanisch buiten de servo kan blokkeren.
Er hoef maar een stukje ballast in het wissel mechaniek te komen en het is fout.

Ook om een andere reden is deze methode niet zo heel erg slim.
Net als de M?rklin wisselaandrijvingen die in de rail zelf gebouwd zitten, zijn ze moeilijk bereikbaar als de rail op de tafel geschroefd ligt.
Ooit wel eens een wissel tussen drie raildelen uitgehaald, de geen die dat ooit gedaan heeft weet wat ik bedoel.

Nee hoor ik vind het een nette maar zeer onpractische uitvoering.
Mijn idee is nog steeds met een verenstaaldraadje onder de tafel geschroefd.

Ik loop met een nog gekker idee, waardoor de afstand tussen servo en wissel  zo groot wordt dat de wissel en servo maximaal 1 meter uit elkaar komen te staan.
B.v. de servo op de tafel in een huisje en de wissel toch van onder de tafel bedienen.
Het uitgewerkte idee kom ik een dezer weken mee.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2011, 21:24:03 »
Net als de M?rklin wisselaandrijvingen die in de rail zelf gebouwd zitten, zijn ze moeilijk bereikbaar als de rail op de tafel geschroefd ligt.
Ooit wel eens een wissel tussen drie raildelen uitgehaald, diegene die dat ooit gedaan heeft weet wat ik bedoel.

Ja en dat ging zeer makkelijk d.m.v. de onderstaande oplossing.
Nog foto's van mijn oude baan met C-rails.





Men kan op deze manier altijd bij de aandrijvingen komen om deze eventueel te vervangen.


Piet

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #3 Gepost op: 26 mei 2011, 21:37:03 »
Hi Riny,
Ik ken deze manier van monteren, maar dat heb ik ook nooit een echt briljante oplossing gevonden.
Je kunt dan dat wissel ook niet meer op de tafel fixeren, want de twee schroefjes hangen in de lucht.
Nee echt, ik blijf van mening dat de aandrijving om eerder genoemde redenen eigenlijk zo vermogelijk van de wissel moet zijn.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #4 Gepost op: 26 mei 2011, 22:05:49 »
Je kunt dan dat wissel ook niet meer op de tafel fixeren, want de twee schroefjes hangen in de lucht.

Wanneer de aansluitende rails aan de wissels worden gefixeerd gebeurd er echt niet met een wissel.
Zoals je bekend is ligt een C-rails baan al behoorlijk star, het enige wat er kan gebeuren is dat de gehele baan verschuift.

Maar goed, welke opties er ook zijn, het zal altijd een persoonlijke overweging zijn en blijven dus iedereen doet het op zijn eigen manier.
De persoon, die de servo's rechtstreeks op de wissels zet is er blij mee.
Persoonlijk ben ik van mening dat een dergelijke optie gedeeld dient te worden, hoe meer mogelijkheden, des te makkelijker kan iedereen een beslissing voor zichzelf nemen.

Mijn servo's komen met verenstaal onder de baan, maar weer niet van een meter lang. ;)



Piet

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #5 Gepost op: 26 mei 2011, 22:17:12 »
De persoon, die de servo's rechtstreeks op de wissels zet is er blij mee.
Persoonlijk ben ik van mening dat een dergelijke optie gedeeld dient te worden, hoe meer mogelijkheden, des te makkelijker kan iedereen een beslissing voor zichzelf nemen.
Ja maar we hebben hier ook de rol, te waarschuwen voor te verwachten problemen.
Vandaar mijn kritische opmerkingen.
Mijn servo's komen met verenstaal onder de baan, maar weer niet van een meter lang. ;)
Bij mij ook niet met verenstaal van een meter lang.
Maar even geduld ik kom met de in mijn ogen ideale oplossing.
Geef me ff de tijd het een en ander uit te werken.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2011, 11:27:39 »
We hebben hier ook de rol, te waarschuwen voor de te verwachten problemen.
Vandaar mijn kritische opmerkingen.

Kritiek is goed want alleen aan Oh's en Ah's hebben wij niets.
Alleen ben ik persoonlijk van mening dat er ook weergegeven kan en mag worden dat het idee op zich leuk gevonden is.
Dat er voor of nadelen zijn bij een dergelijke constructie kunnen wij gewoon uiten, niets mis mee.
Alleen zou ik persoonlijk eerst de waardering geven voor het idee en daarna de eventuele nadelen weergeven.

Let op; dit is beslist geen aanval maar een weergave van hoe ik het zou doen, dus laat daar geen misverstanden over ontstaan.

bob

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2011, 13:03:39 »
Heren Piet en Riny,

Ik ben effe kwijt waarom met servo's als er electrische wissels in de handel zijn.
Heb ik iets gemist ?  :-[
Overigens ga gewoon door met de kritieken en motivaties, want daar leren wij ook van!

Piet

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2011, 14:39:00 »
Hi Bob, ja dat is een goed punt.
Ik zal het proberen uit te leggen.
Wissels bedienen met een magneet of wisselmotor is nog al een bruuske aangelegenheid.
Het omleggen van een wissel gaat snel en als je op de modelbaan enige realiteit wilt nabootsen zul je wat anders moeten bedenken.
Daar zijn servo's ideaal voor, die kun je heel langzaam laten omlopen.
Ook de kosten is een punt.
Ik heb op mijn site http://www.modelbaan.ath.cx/servo/ een hele verhandeling staan.
En de klassieke manier van aansturen is bijna 2 keer zo duur als vergelijkbare oplossing met servo's.

Stukje tekst van mijn site:
Ook de kosten spelen een rol
De Conrad motoren kosten 7 Euro per stuk
De ES05 kost 4,99 per stuk
De 67800 decoder kost 24,35 per stuk
De LDT decoder die ik voor 4 Conrad motoren nodig heb kost 50,45

Servo bediening (8x4,99)40,92 + (2x24,35)48,70 = 89,62
Conrad oplosing (8x7.00)56,00 + (2x50,45)100,90 = 156,90

Van dat verschil kan ik weer op zijn minst 2 leuke wagonsetjes van kopen.


Dat waren voor mij de overwegingen.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2011, 17:47:35 »
Beste Bob,

Aan het bovenstaande betoog van Piet kan ik niets toevoegen.
De weergegeven omschrijving is gewoon een feit.

Het enige verschil is dat ik voor mijzelf altijd verder zoek, als het dan goedkoper kan ga ik op zoek naar nog goedkopere onderdelen.
Zo ben ik per toeval op servo's terecht gekomen van ? 3,50 incl. voldoende accessoires.
Na een test met de Esu servo, Conrad servo werken deze (goedkopere servo's Micro Servo 9G) zeer goed en zijn schokvrij bij een extreme vertraging.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2011, 18:10:38 »
Zo ben ik per toeval op servo's terecht gekomen van ? 3,50 incl. voldoende accessoires.

Beste Riny,

Heb je merk,  typenr van deze servo's?

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #11 Gepost op: 27 mei 2011, 19:33:42 »
Beste Johan,

Hihihi, deze stond in de bovenstaande tekst vermeld maar speciaal voor jouw nog een keer. :-*

Micro Servo 9G

Deze zijn werkelijk goed, heb er gelijk 30 stuks van laten komen.
Met de 10 Conrad servo's plus de 4 Esu servo's kan ik voorlopig vooruit.
44 stuks moeten voorlopig voldoende zijn voor de wissels, armseinen, slagbomen en bewegende loc-loods deuren.
Alleen heb ik nu nog maar 5 Esu SwitchPilot Servo 51802 decoders, dus daar moeten er nog 6 stuks van bij komen en zo nodig nog een paar.
Maar alles op z'n tijd.


Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #12 Gepost op: 27 mei 2011, 19:40:20 »
Hihihi, deze stond in de bovenstaande tekst vermeld maar speciaal voor jouw nog een keer. :-*

Beste Riny,

Je hebt helemaal gelijk  :-[, waarschijnlijk was ik nog teveel met mijn werk bezig!!! ;) Je hebt zo van die dagen.  >:(

Met groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Riny

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #13 Gepost op: 27 mei 2011, 19:41:47 »
Beste Johan,

Af en toe lijken wij net mensen. :'(
Hoe zou dat nu komen? :D

Piet

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #14 Gepost op: 27 mei 2011, 21:08:52 »
Hoi Riny,
vertel er ook eens bij waar je die dingen besteld hebt, ik zoek me mottig maar kan er niet veel over vinden.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #15 Gepost op: 27 mei 2011, 22:26:07 »
De laatst genoemde zijn via MP aangeschaft, het waren op dit moment de laatste en zullen er wel weer komen.
Als het via een shop was geweest had ik dit wel vermeld, waarom zou ik niet?

Aanvulling:
Heb even aan het Googlen geweest en via deze link kan men de servo bekijken.

http://www.dfrobot.com/index.php?route=product/product&product_id=255

Deze zullen in NL ook wel te krijgen zijn lijkt mij.

Piet

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #16 Gepost op: 27 mei 2011, 23:09:00 »
Deze zullen in NL ook wel te krijgen zijn lijkt mij.
Nou dat schijf ik, de servo met dat modelnr is niet te vinden.
En ik wil ze ook niet via MP of Ebay kopen.
Dus houd ik het maar even op die van Conrad.
Die hebben tegenwoordig ook een goedkope versie.

Nog weer een stuk goedkoper en dan ook nog met een kogellager op de uitgaande as.
Meteen maar 40 besteld.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #17 Gepost op: 28 mei 2011, 09:31:15 »
En ik wil ze ook niet via MP of Ebay kopen.

Dat is een keuze die men zelf maakt.

Voor mij is daar niets negatiefs aan wanneer je weet bij wie je dergelijk materiaal aanschaft.
In de loop der jaren heb ik een aardig netwerk en goede relaties onder deze verkopers opgebouwd dus kan er met 200% vertrouwen mijn materialen via die weg betrekken.

Vanaf 2004 doe ik via die weg al zeer goede zaken die mij al veel kosten (uitgave) bespaard hebben.
Het eerste probleem in deze zou nog moeten komen, alleen zullen die waarschijnlijk uitblijven, het is maar net welke afspraken je maakt met de verkopers.

Wanneer men denkt via een andere weg beter zaken te kunnen doen moet men dat gewoon blijven doen.
Ik blijf in ieder geval positief over mijn manier van materialen betrekken voor de hobby.
Wat de mening van anderen betreft, daar is een ieder vrij in om die te uiten.


rthuinte

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #18 Gepost op: 6 januari 2012, 20:24:04 »
Als ik dit topic goed begrijp, dan is de keuze om servomotoren te gebruiken een kwestie van geldbesparing en natuurgetrouw functioneren van de wissels.

Is er nog iets te zeggen over de kwaliteit (of wellicht heb ik dit gemist)? Ik heb ergens in dit f rum ook gelezen dat de "standaard" wisselaandrijvingen door kunnen branden. Aangezien ik nu nog in de opbouwfase van de tafel zit, kan ik nu nog alle kanten op en wil graag een goede keuze maken voor wat betreft het aansturen van de wissels (ik neem even aan dat ik ook deze servo motoren uiteindelijk via de Central Station kan aansturen).

Momenteel heb ik 2 wissels reeds met de "standaard" M* aandrijving gemonteerd en zelfs met de ingebouwde digitale aansturing voorzien. De digitale voorziening wil ik niet meer hanteren aan gezien ik gezien heb dat dit goedkoper kan via K83 modules.

Ik neem aan dat ik ook voor wissels met servo motoren nog steeds deze digitale aansturing nodig heb ? Naar alle waarschijnlijkheid zal er al wel een topic in dit forum zijn waar dit in uitgelgd is, echter ik heb deze nog niet kunnen vinden...

Riny

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #19 Gepost op: 7 januari 2012, 10:18:29 »
Als ik dit topic goed begrijp, dan is de keuze om servomotoren te gebruiken een kwestie van geldbesparing en natuurgetrouw functioneren van de wissels.
Klopt als een zwerende vinger.

Is er nog iets te zeggen over de kwaliteit (of wellicht heb ik dit gemist)? Ik heb ergens in dit forum ook gelezen dat de "standaard" wisselaandrijvingen door kunnen branden.
Voor een gemiddelde prijs van ? 4,50 heeft men een goede servo.

Doorbranden van de magneetspoelen geschied hoofdzakelijk bij analoog gebruik omdat men te lang een spanning laat lopen bij de bediening hiervan.
Bij het gebruik van wisseldecoders worden de mangneetspoelen cq. aandrijvingen met een puls van milliseconden geschakeld, dus de spanning valt af zodat er totaal geen doorbranden kan voor komen.
De aandrijvingen zelf hebben een probleem met de  eind- afschakeling (kleine schakelaars in de aandrijving).
Men kan deze verwijderen en doorverbinden, dus er is dan geen eind- afschakeling meer, echter is dit ook niet nodig bij een pulsschakeling van een wisseldecoder.

Aangezien ik nu nog in de opbouwfase van de tafel zit, kan ik nu nog alle kanten op en wil graag een goede keuze maken voor wat betreft het aansturen van de wissels (ik neem even aan dat ik ook deze servo motoren uiteindelijk via de Central Station kan aansturen).
"Alles" is te schakelen met een CS.
Echter heeft men voor servo's een ander type decoder nodig, zg. servodecoder. (? 23,50 p/stuk 4x 1 servo)

Momenteel heb ik 2 wissels reeds met de "standaard" M* aandrijving gemonteerd en zelfs met de ingebouwde digitale aansturing voorzien. De digitale voorziening wil ik niet meer hanteren aan gezien ik gezien heb dat dit goedkoper kan via K83 modules.
Hier heb ik al een toelichting gegeven in een andere vraag van je.
1x K83 = 2x Viessmann 5211 en dat scheeldt nogal, hahahaha.

Ik neem aan dat ik ook voor wissels met servo motoren nog steeds deze digitale aansturing nodig heb ?
Helaas dient men hier een ander type decoder voor aan te schaffen, de Esu Switchpilot servodecoder 51802.
Andere merken hebben ook servo decoder in hun gamma maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan de genoemde Esu.
De Esu Switchpilot servodecoders 51802 kunnen zowel in digitale als conventionele toepassingen gebruikt worden en dat is bij andere merken niet altijd het geval.


rthuinte

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #20 Gepost op: 8 januari 2012, 15:31:53 »
Geweldig! Dit helpt me wederom heel erg !

Ik ben er van overtuigt dat ik ook de servo's moet gaan toepassen. Nu vraag ik me alleen af wat de criteria zijn voor een goede servo. Waar moet ik op letten bij het uitkiezen van een servo. Kijkend bij bijvoorbeeld Conrad, zijn er zoveel mogelijkheden ...

Groeten,

Ronald

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #21 Gepost op: 8 januari 2012, 15:39:58 »
Wat verwacht je van een servo is dan de vraag.

Ik heb hele eenvoudige, goedkope servo's aangeschaft waar ik een waterkraan mee bedien en dat gaat prima.

Kijk hier maar eens bij deze mannen, die hebben een behoorlijke keuze en zijn zeker niet te duur.

KLIKKIEDOEN


Deze gebruik ik
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #22 Gepost op: 8 januari 2012, 20:08:38 »
Kijkend bij bijvoorbeeld Conrad, zijn er zoveel mogelijkheden ...

Persoonlijk zou ik voor de RC link gaan van Tom.
Daar is goed zaken doen en ja, Conrad is met vergelijkende servo's 2x zo duur (plus bijkomende verzendkosten)
Heb bij die mannen zeer veel servo's (80) besteld en altijd naar tevredenheid, ook de kwaliteit/prijsverhouding in acht nemend.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #23 Gepost op: 9 januari 2012, 10:26:05 »
Een opmerking t.a.v. servo's en M?rklin kruiswissels: het is mijn ervaring dat, in ieder geval de K-, kruiswissels wel eens snelheid nodig hebben om alle 4 de tongen goed om te laten gaan.

Vorige week donderdag op de nieuwe Silberberg Strecke van de MSG de hulpspanning voor de Conrad wisselmotoren (toch niet de langzaamste) nog wat moeten verhogen omdat ??n tong niet helemaal meeging.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #24 Gepost op: 9 januari 2012, 14:18:32 »
Beste Anne,

Ik wil je niet tegenspreken echter lijkt mij dit meer een mechanisch probleem.
Op mijn eigen K- wissels/kruisingen geen problemen.
Maar ja, zeg nooit, nooit. :-*