Auteur Topic: C-wissels en Servo's op een andere manier.  (gelezen 7112 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #25 Gepost op: 9 januari 2012, 16:48:28 »
Beste Riny,

Ik meld mijn ervaringen, ik geloof je gelijk, als alles perfect ligt is er geen probleem, maar schakeltechnisch is de beweging van de tongen tegengesteld en dat hebben ze opgelost met een zwevend draaipunt, niet de beste methode.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #26 Gepost op: 9 januari 2012, 18:47:48 »
Beste Anne,

Dat is juist goed dat wij onze ervaringen delen.
Dan komen er ook oplossingen zoals je aangegeven had.

"Storingen" kunnen vanuit allerlei oorzaken komen, de ene keer elektrisch, de ander keer mechanisch.
Soms zijn het zoekplaatjes en ja, als wij dan mogelijke oorzaken en oplossingen aangeven kan een ieder hier iets mee.
En dat is ons gezamelijk doel van het forum, elkaar helpen.

rthuinte

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #27 Gepost op: 16 januari 2012, 20:36:13 »
Andere merken hebben ook servo decoder in hun gamma maar persoonlijk geef ik de voorkeur aan de genoemde Esu.
De Esu Switchpilot servodecoders 51802 kunnen zowel in digitale als conventionele toepassingen gebruikt worden en dat is bij andere merken niet altijd het geval.

Kan een van jullie aangeven waar ik het beste een ESU decoder kan aanschaffen. Via het internet kom ik op diverse sites, maar over het algemeen kom ik niet bij de juiste producten?

Wederom bedankt !


Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #28 Gepost op: 16 januari 2012, 21:01:56 »
Als je a.s. zaterdag naar Houten gaat dan gooien ze je er bijna dood mee.
Verder heeft bijna iedere webwinkel die dingen er wel instaan.
Of even bij je LTS vragen, die zullen ze toch ook wel hebben.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #29 Gepost op: 17 januari 2012, 16:29:09 »
Kan een van jullie aangeven waar ik het beste een ESU decoder kan aanschaffen. Via het internet kom ik op diverse sites, maar over het algemeen kom ik niet bij de juiste producten?

Afhankelijk in welk tijdbestek je ze wilt hebben is de kans groot dat ik nog een nieuwe (ongebruikte) stapel heb liggen, zo ook servo's.
Ik hoop dat ik voor mijzelf deze week er uit kom hoe het verder zal gaan met de modelspoorhobby.
Zit nog steeds in twijfel, echter de naald van de (over)weegschaal staat grotendeels richting "einde oefening" betreffende het weer opbouwen van een modelbaan.

rthuinte

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #30 Gepost op: 17 januari 2012, 18:39:15 »
Afhankelijk in welk tijdbestek je ze wilt hebben is de kans groot dat ik nog een nieuwe (ongebruikte) stapel heb liggen, zo ook servo's.
Ik hoop dat ik voor mijzelf deze week er uit kom hoe het verder zal gaan met de modelspoorhobby.
Zit nog steeds in twijfel, echter de naald van de (over)weegschaal staat grotendeels richting "einde oefening" betreffende het weer opbouwen van een modelbaan.

Oh, dat was een flinke verassing voor me ... Nadat ik zoveel geweldige tips van je heb gekregen, was ik er zo vanuit gegaan dat je flink met de modelbaan bezig was. Ik heb geen overdreven haast met de aanschaf, ik heb nog zoveel dingen open staan (bezetmelding, opbouw van de tafel, wijzigingen in mijn baanplan), ik wou gewoon op voorhand alvast kijken wat de mogelijkheden met een servo zijn, zodat ik hier rekening mee kan houden met de bouw van de tafel. Ik zie wel hoe het met jou verdergaat voor wat betreft de modelbaan hobby en ondanks dat ik deze spullen wel kan gebruiken, hoop ik toch dat we weegschaal de andere kant nog op gaat slaan :-)

rthuinte

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #31 Gepost op: 20 januari 2012, 15:16:00 »
Vandaag mijn eerste 4 servo's binnengekregen. Ik heb het vermoeden dat het nog wel even puzzelen wordt om deze correct op de wissel aangesloten te krijgen. Ik heb ook al even op de site van Piet gekregen en moet toegeven dat het ombouwen van de wissel redelijk goed is verlopen (zodat deze van onderaf geschakeld kan worden). Nu was ik alleen benieuwd of er nog practische tips zijn om het metaal draadje aan de wissel te bevestigen. Ik wil eigenlijk voorkomen dat ik hier in de toekomst weer bij moet en wil dus wel een solide bevestiging hebben.

Verder heb ik mijn schaduwstation onder het hoofdstation zitten. Hierdoor moet ik waarschijnlijk een flinke afstand met het draadje overbruggen, omdat mijn eerste idee is dat ik ten alle tijde bij de servo moet kunnen (de servos voor het hoofdstation wil ik dus onder het schaduwstation plaatsen. Hebben jullie hier ervaring mee of kan ik hierdoor problemen verwachten??

Elk practische tip voor de toepassing van servo's is echt van harte welkom !!

Alvast bedankt!

Groeten,

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #32 Gepost op: 20 januari 2012, 15:48:30 »
Een simpele gedachte, hoe korter de afstand hoe betrouwbaarder de werking..
Ik nem aan dat je de stangen verticaal wil gaan plaatsen, lijkt mij geen goed idee, te verend.
De servo kan je ook liggend plaatsen, scheelt weer ruimte.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

rthuinte

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #33 Gepost op: 20 januari 2012, 15:58:51 »
Hallo Tom, bedankt voor je snelle antwoord. Ik zat inderdaad te denken aan een verticale beweging. In een ander onderwerp op dit forum werd er gesproken over een bowden kabel. Zou dit de verende werking kunnen verbeteren indien met verticaal zou gaan bewegen?

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #34 Gepost op: 20 januari 2012, 17:11:52 »
Bowdenkabels zijn geschikt voor RC modellen als model-auto's, moedel-vliegtuigen en model-schepen.
Daar kan je ze aardig ondersteunen en de dikte zal dan ook bepalend zijn.
Denk aan de handrem- en versnellingskabels van je fiet, brommer of motor.

Ik weet dat iemand anders zal zeggen dat het onzin is maar aan jou de keus naar welk adviues je voorkeur uitgaat.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #35 Gepost op: 21 januari 2012, 08:40:16 »
Zelf zou ik niet met bowdenkabels werken.
Reden: afhankelijk van de afstand zal de slag, horizontaal of verticaal, zal veren staal veel directer zijn en dus krachtiger zijn.
Afhankelijk van de instellingen (servo- decoder) en de slag van de servo kan men zelf de veerdruk bepalen of deze groot of klein dient te zijn.
Wanneer veren staal goed bevestigd is aan zowel de wissel als servo zal daar in de toekomst niets mee gebeuren.

Maar je dient je eigen gevoel te volgen in het geen je zelf het beste vind en aanspreekt.

Kijk even naar het onderstaande filmpje.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>

rthuinte

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #36 Gepost op: 22 januari 2012, 14:38:53 »
Wederom bedankt voor je input. Ik ga er gewoon maar eens mee aan de gang. Ga proberen ergens de ESU servo decoder aan te schaffen en dan eerst maar eens kijken hoe ik de servo aan de praat krijg (via de CS 2). De volgende stap zal dan zijn om de wissel in beweging te krijgen...

Ik zal hier verder over schrijven in mijn baanplan, aangezien dit niet echt meer in dit topic past...

rthuinte

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #37 Gepost op: 23 april 2012, 09:38:04 »
Een simpele gedachte, hoe korter de afstand hoe betrouwbaarder de werking..
Ik nem aan dat je de stangen verticaal wil gaan plaatsen, lijkt mij geen goed idee, te verend.
De servo kan je ook liggend plaatsen, scheelt weer ruimte.

In het verleden heeft Tom bovenstaande reactie geplaatst omtrent de positie van de servo. Ik ben dit weekend eens bezig geweest om servo's met behulp van de ESU51802 aan mijn CS2 te verbinden. Dit werkt op zich prima (ik heb de digitale spanning als voeding gebruikt). Nu heb ik echter diverse kleine vraagjes voor het vervolg:

1. Je kunt de wissel verticaal of horizontaal bedienen. Verticaal lijkt mij het makkelijkst, echter Tom schrijft dat dit te verend is ... Horizontaal lijkt me lastig omdat de servo een "ronde" beweging maakt, waardoor naar mijn mening het verenstaal scheef in de wissel beweegt ... Is dit de reden waarom een soort geleider wordt toegepast in de horizontale beweging??
2. Verticaal is de servo makkelijk te monteren met behulp van een hoekprofiel ... Mocht ik hem horizontaal plaatsen wat is dan de beste bevestiging (ik gebuik multiplex als plaat voor de rails, waardoor ik de servo niet in de bodemplaat kan monteren)??
3. Ik heb geruchten gehoord dat als je de servo's extern wilt voeden, dit niet kan met een AC spanning (hetgeen mij vreemd lijkt, omdat mijn digitale signaal toch ook een AC spanning is). Heeft iemand hier ervaring mee??
4. Bij mijn testopstelling, gaan de servo's bij het opstarten naar een beginpositie. Hoe kan ik dit weghalen, zodat ik hiermee geen problemen krijg bij het inschakelen van mijn modelbaan?

Ter info: Ik ben met veel zaken nog steeds in de opstartfase en op het moment twijfel ik eraan om weer opnieuw te beginnen met mijn baanontwerp, vandaar heb ik nog steeds geen foto's van mijn huidige werkzaamheden aan mijn baan.

Alvast bedankt !

Groeten,

Ronald

Riny

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #38 Gepost op: 23 april 2012, 10:55:52 »

1. Je kunt de wissel verticaal of horizontaal bedienen. Verticaal lijkt mij het makkelijkst, echter Tom schrijft dat dit te verend is ... Horizontaal lijkt me lastig omdat de servo een "ronde" beweging maakt, waardoor naar mijn mening het verenstaal scheef in de wissel beweegt ... Is dit de reden waarom een soort geleider wordt toegepast in de horizontale beweging??

Een geleider voor horizontaal opstelling heft inderdaad het niet bedoelde buigen op.
Echter hoe korter, des te beter betreffende krachtoverbrenging.

2. Verticaal is de servo makkelijk te monteren met behulp van een hoekprofiel ... Mocht ik hem horizontaal plaatsen wat is dan de beste bevestiging (ik gebuik multiplex als plaat voor de rails, waardoor ik de servo niet in de bodemplaat kan monteren)??

Je zou, omdat de plaat mogelijk te dun is, een blokje/plaatje hout kunnen lijmen om daar vervolgens een aluminium hoekprofiel op te schroeven.
Op die manier kun je toch een verticale opstelling maken.
Persoonlijk ben ik een voorstander van verticaal zodat de servo onder de wissel blijft.
Reden: wanneer er later seinen e.d. zouden worden geplaatst is het risico dat je in een servo boort nihil.

3. Ik heb geruchten gehoord dat als je de servo's extern wilt voeden, dit niet kan met een AC spanning (hetgeen mij vreemd lijkt, omdat mijn digitale signaal toch ook een AC spanning is). Heeft iemand hier ervaring mee??

De servo worden nooit extern gevoed, deze krijgen hun werkspanning van de Esu servo- decoder.
De servo- decoder kan op ~ en = digitalespanning extern gevoed worden als ook rechtstreeks op een ~ en = trafo (zie handleiding)
NOTE: bij digitale banen spreekt men niet meer over wissel of gelijkstroom.
Dit is voor zowel 3rail als 2rail- banen altijd digitale spanning (stroom met data).

4. Bij mijn testopstelling, gaan de servo's bij het opstarten naar een beginpositie. Hoe kan ik dit weghalen, zodat ik hiermee geen problemen krijg bij het inschakelen van mijn modelbaan?

Dit is normaal.
Echter bij de duurdere digitale servo's is dat probleem er niet maar dan moet men wel zijn portemonnee wel flink opentrekken.
? 100,00 voor 1 servo is dan vrij normaal. :(
Geef de opdracht in de eventuele software dat de baan bij inschakelen alle wissels en seinen in de standaard stand plaatst.

Ter info: Ik ben met veel zaken nog steeds in de opstartfase en op het moment twijfel ik eraan om weer opnieuw te beginnen met mijn baanontwerp, vandaar heb ik nog steeds geen foto's van mijn huidige werkzaamheden aan mijn baan.

Ook dit is een normaal iets.
Men is zelden tevreden over het banenplan en vele modelspoorders wijzigen met regelmaat het banenplan.
Daarom is het raadzaam niet te snel te beginnen met scenery e.d.
Eerst de baan, qua layout op orde, dan technisch alles testen op een goede werking en als laatste kan men beginnen met scenery.


rthuinte

  • Gast
Re:C-wissels en Servo's op een andere manier.
« Reactie #39 Gepost op: 23 april 2012, 13:34:34 »
Persoonlijk ben ik een voorstander van verticaal zodat de servo onder de wissel blijft.
Reden: wanneer er later seinen e.d. zouden worden geplaatst is het risico dat je in een servo boort nihil.

Dit is een duidelijk antwoord. Vooral in de stationssectie is dit een vrij relevant iets, aangezien hier toch sprake is van veel seinen, bezetmelders, enz.

De servo worden nooit extern gevoed, deze krijgen hun werkspanning van de Esu servo- decoder.
De servo- decoder kan op ~ en = digitalespanning extern gevoed worden als ook rechtstreeks op een ~ en = trafo (zie handleiding)
NOTE: bij digitale banen spreekt men niet meer over wissel of gelijkstroom.
Dit is voor zowel 3rail als 2rail- banen altijd digitale spanning (stroom met data).

Sorry voor de spraakverwarring, inderdaad voed ik niet de servo maar de ESU servo-decoder. Op het internet had ik ergens gelezen dat deze decoder niet gebruikt kan worden met een separate AC bron. Ik wou even verifieren of er meerdere mensen hier een slechte ervaring mee hadden. Gisteren heb ik de voeding van de CS2 gebruikt en er zijn mij geen problemen opgevallen (ik had ook maar 4 servo's aangesloten)... Ik zag dat meerdere mensen op dit forum gebruik maken van servo's en daarom wou ik eens nagaan wat de gedachten omtrent dit item hier zijn.

Dit is normaal. Echter bij de duurdere digitale servo's is dat probleem er niet maar dan moet men wel zijn portemonnee wel flink opentrekken.
? 100,00 voor 1 servo is dan vrij normaal. :(
Geef de opdracht in de eventuele software dat de baan bij inschakelen alle wissels en seinen in de standaard stand plaatst.

Oke, dit lijkt me een goede oplossing ... ik zal hier eens mee aan het puzzelen gaan.

Wederom bedankt voor alle goede adviezen !!!

Groeten, Ronald