Auteur Topic: Een analoge baan aan sturen via je laptop  (gelezen 12864 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #25 Gepost op: 16 november 2020, 10:35:37 »
Al hoewel ik nog met het programma bezig ben (het schiet al aardig op), ben ik alvast aan het brainstormen voor de volgende stap.
Daarbij denk ik aan het uitbreiden van het aantal lijnen van 4 naar 6 en het maken van een echte dienstregeling met spoorboekje.
Ook moet er een stations bord komen zoiets als

waarbij de treinen dan ook daadwerkelijk zo gaan rijden volgens de klok.
Het zal wel een dienstregeling worden die elk uur herhaald of zoiets.
Het bord komt op een aparte pagina zichtbaar.

Ik zie wel wat het gaat worden.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #26 Gepost op: 16 november 2020, 12:36:25 »
Wow! Dat ziet er interessant en inspirerend uit.
Ook wel verbazend om te zien hoeveel verschillende aspecten de modelspoorhobby heeft en is elk aspect een hobby op zich.

Ik begrijp dat dit niet een klein LCD-scherm wordt dat op je perron komt te staan?  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #27 Gepost op: 26 november 2020, 18:25:32 »
Nee, niet op een kleine LCD-scherm, gewoon op je laptop.
Ik heb inmiddels de eerste versie op het web gezet.
Je kunt 5 diensten draaien,

De treinen rijden nu volgens je ingestelde spoorboekje.
Het spoorboekje maak je met

Met de frequentie bepaal je het aantal ritten per uur.
Met minuut geef je aan wanneer de eerste trein moet vertrekken.
"Via", "Naar" en "Spoor" komen op het perronbord te staan.

Gr Theo

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #28 Gepost op: 28 november 2020, 11:18:08 »
Nu ik toch bezig ben, vraag me af hoe de digitale code naar de treinen en wissels is opgebouwd?
Ik krijg de indruk dat het via het I2C protocol gaat, maar helemaal zeker ben ik er niet van.
I2C is een bussysteem waarbij alle signalen over een draadje verlopen.
Weet iemand hoe het protocol gaat in deze digitale besturing?
Op internet kun je eigenlijk daarover niets vinden.


Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #29 Gepost op: 7 december 2020, 15:42:14 »
Weet iemand hoe het protocol gaat in deze digitale besturing?
Op internet kun je eigenlijk daarover niets vinden.
Dat hangt ervan af op welk level je die info zoekt. Als je C-source zoekt, die is er.
Als je bij Arduino zoekt, er zijn al library functies.
Als je op protocol zoekt, zijn er meerdere draadjes, zoals deze
understanding-the-i2c-protocol

Met dit voorbeeldstukje:
Citaat
Steps involve for writing the data from Master to Slave:
Address- 1011010, Register Address – 11001010

1.    To start communication, Master first sends a START command to the bus.

2.    Then sends the 7-bit unique address of the desired slave with the write operation command set to 0.

3.    Wait for the acknowledgement (ACK) from the slave/receiver.

4.    All connected slaves listen to the address and matched slave responses with ACK byte set.

5.    For successful acknowledgement, it sends the required internal 8-bit register address of the slave to which data needs to be written.

6.    The selected slave matches the register address, If matches, sends the ACK bit to set otherwise, it sends NACK byte (Non-Acknowledgement byte, describe later.)

7.    Master again waits for the acknowledgement.

8.    For successful acknowledgement, write the 8-bit data to the slave. When complete data is written on the slave, Slave sends an acknowledgement bit ACK to the Master to notify that it is the end of the writing process.

9.    The Master then sends a STOP command as a termination signal to the bus.

And this process goes on until Master writes the complete data to the slave.

Dat is nog steeds vrij abstract, tot je in de C-code of arduino code duikt, die je elders vindt.

Maar je vraag duikt dieper dan de oppervlakte: digitale besturing ....
Ik denk dan simpel: dit protocol is toch al digitaal?

Waarschijnlijk bedoel je dus iets anders: b.v. hoe werkt het digitale protocolt.a.v. wissels en treinen nu al/nog?

Want de bestaande digitale protocollen in de treintjeswereld zijn online ook (min of meer, iets lastiger in verband met copyrights) te vinden. Alleen: van oudere herkomstdatum dan deze "I kwadraat C" technologie. Dus gegarandeerd daar nog niet op gebaseerd, en dus ook nog niet op de "I kwadraat C"-bus. Want de datering van bus en protocol hangen wel samen, natuurlijk.

Kortom: leef je uit in dit draadje, en vertel ons iets meer over je ideeën hierover.
Deze technologie is jonger dan ik  8)

En begin b.v. eens met het DCC-protocol, dat is open source, b.v. Schaltdecoder, en dus behoorlijk goed gedocumenteerd.
Het Märklin systeem, daar krijg je lastiger info over, al lukt dat ook, als je je zinnen erop zet.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #30 Gepost op: 7 december 2020, 17:51:34 »
Na veel zoeken op internet heb ik wel wat kunnen vinden.
Ieder merk heeft zijn eigen manier (protocol) om de signalen op te bouwen en door te geven.

kijk op==>    https://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html

Het is geen I2C dat ze gebruiken, maar ieder merk lijkt wel zijn eigen protocol te gebruiken, marklin heeft er 2, MM en MFX.
De meeste gebruiken tijds-pulsen met verschillende puls-lengte.
Maar kan ik er wat mee om het te gebruiken binnen het programma van mij?





Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #31 Gepost op: 8 december 2020, 19:31:07 »
Die pagina van Klaas Zondervan ken ik. Het enige wat je daarbij kunt bedenken is een object georiënteerde codering die voor alle bestaande protocollen een gemeenschappelijke (abstracte) class heeft, en ook I2C dekt.
Die code kan dan gebruikt worden om standaard met alle servers, slaves, memories en randapparatuur  I2C te communiceren, en toch alle bestaande protocollen te ondervangen, bijvoorbeeld in een arduino omgeving.

Maar dat moet je willen. Als jij het niet wil, komt er wel een ander die het wel wil, maar dat kan nog even duren voor die code toepasbaar komt, schat ik zo in. En als dat open source moet zijn, dan wordt het tijd voor een github of sourceforge project.
Als er niet al zo'n project is ...., want dat heb ik nog niet gecheckt.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #32 Gepost op: 8 december 2020, 19:52:35 »
Maar dan komt de vraag wat wil je aansturen?
Wissels en seinen aansturen heeft geen meer waarde op deze manier, die worden al aangestuurd.
Wat over blijft zijn de treinen op de baan, deze zou je alleen kunnen aansturen door zelfs pic's te programmeren. maar moet je zover gaan? Ik denk het niet, het is een gigantische puzzel en werk en bovendien moet je ook over testmateriaal beschikken.
Nee, ik ben wat aan het maken voor de analoge baan, daarvoor is er niet veel. Op deze manier heb je toch een PC-besturing waarmee je alle oude en analoge locomotiefjes kunt aansturen en bovendien voor weinig geld.



 
 

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #33 Gepost op: 9 december 2020, 20:58:54 »
Weer een stukje aan spoomspoor toegevoegd.
Je kunt delen van de baan inkleuren, b.v. hier een blok dat nu even zonder spanning staat.

Geef de coördinaten en de kleur op.

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #34 Gepost op: 10 december 2020, 18:24:10 »
Nee, ik ben wat aan het maken voor de analoge baan, daarvoor is er niet veel. Op deze manier heb je toch een PC-besturing waarmee je alle oude en analoge locomotiefjes kunt aansturen en bovendien voor weinig geld.
Dat je daarover/-aan begint .. Je zou Gerard van der Sel moeten benaderen. Die hield jarenlang de HCC website (en de hardware) bij van de HCC modeltrein automatiseerders. Die reden analoog met een PC (toen nog dos-gestuurd).
Volgens mij hebben ze de stekker eruit getrokken wegens gebrek aan belangstelling. Maar dat zou je hem kunnen vragen.
Hij heeft vast nog wel wat verbeter-ideeën o.a. over I/O-kaarten.

Een andere manier bestaat er ook, maar is niet gedocumenteerd, uiteraard (gebruik van deze weg wordt niet gestimuleerd).
 
Gratis met Koploper (in virtuele mode), of betaald met iTrain. Beide software pakketten zijn bruikbaar met het dinamo systeem, en dat systeem staat toe om gemixt te rijden met digitale en analoge locs (mits DC-gestuurd).

Die software pakketten kunnen (dus) ook overweg met analoge locs. De handleidingen geven dit dan ook aan.

De enige twee zaken die je analoog dan moet willen, zijn S88-dectectie en aansturing van wissels en seinen middels door de PC aangestuurde relais.

Want beide software pakketten moeten weten waar treinen zich bevinden, en beide moeten wissels en seinen (en daarmee de treinenloop) kunnen bedienen.

Alleen dan kun je analoog spreken van een PC-bestuurde treinbaan. En de vraag is: wil iemand die analoog rijdt dat wel?
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #35 Gepost op: 13 december 2020, 09:29:03 »
Ik rij zelf ook op deze manier, analoge treinbesturing vanuit je pc. Je maakt allemaal blokken op je baan en je rijdt van blok naar blok.
Lekker op deze manier rommelen aan je eigen besturing is vooral leuk om te doen.

Op de I/O-kaart zitten ook nog twee analoge ingangen op, deze heb ik nu in het programma meegenomen met 2 voltmeters.
Kan je ook gelijk de rijspanning zien op de baan.

Een nadeel van de I/O-kaart is wel het beperkte aan terugmeldingen, hiervoor zou je eigenlijk iets moeten verzinnen om dit uit te breiden.


Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #36 Gepost op: 13 december 2020, 17:57:35 »
Zo zien de beide voltmeters er uit, een beetje ouderwets.

De tekst kun je aanpassen.


Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #37 Gepost op: 14 december 2020, 18:53:54 »
Op de I/O-kaart zitten ook nog twee analoge ingangen
HCCM-I/O kaarten of andere I/O-kaarten?

Op zich lijkt me op dit niveau niet veel uitmaken of een ingang analoog is of digitaal, maar misschien vergis ik me.
Belangrijker lijkt me dat een ingang in staat is om dword-waarden of qword-te verwerken. Want dan kun je er iets mee in een zelf te schrijven software programma.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #38 Gepost op: 14 december 2020, 20:02:47 »
Een ingang is een booleaan, een twee standen getal. Er is wel een trein of er is geen trein in het blok.
Maar er is misschien toch een oplossing voor het probleem, op de kaart zitten ook twee PWM uitgangen die totaal niet worden gebruikt.
Deze zijn beide wel 8 bits. Maar deze kun je ook gebruiken voor een hoog/laag signaal en dan heb je 4 standen in totaal er bij.
Ze zijn daar eigenlijk niet voor bedoeld, maar het werkt wel.
Je hebt: Beide laag, 1e hoog 2e laag, 1e laag 2e hoog, beide hoog.
Op deze manier kom je met 5 kaart-ingangen x 4 mogelijkheden = 20 ingangen om sensoren in te lezen.
Totaal kom je dus dan uit op:
63 te bedienen wissels, blokken, seinen enzo,
20 in te lezen terugmelders.

Er is ook nog een truc te bedenken dat je de ingangen verdubbeld naar 128-1= 127 wissels enzo, maar zou je wel zo ver willen gaan??

Theo


Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #39 Gepost op: 14 december 2020, 21:53:41 »
63 te bedienen wissels, blokken, seinen enzo,
20 in te lezen terugmelders.
Dat geeft aan wat er fout gaat in deze opzet. Een beetje baan heeft veel meer terugmelders dan wissels.

Blokken zijn spoorstukken tussen wissels en spoorstukken tussen spoorstukken. Stel elk blok (spoorstuk) heeft minimaal 1, mogelijk 2 of 3 melders nodig, dan zit je al gauw aan een verhouding van wissels (blokken, seinen enz):terugmelders= 1:3
in plaats van 3:1.

M.a.w. het vergt een totale omslag van denken (en aanleg) als je uit moet gaan van een verhouding van 3:1.

wissels
Een zo'n denkomslag zit bij de wissels. Eén wissel heeft minimaal 2 uitgangen nodig (recht en afbuigend), maar levert mogelijk ook 2 melders (terugmelders wisselstand: recht en afbuigend). Dat kun je analoog anders bedraden, maar dan weet het PC-programma dat niet. Je kunt zelfs analoog doorlussen via wisselrelais dat wisselstanden benut worden om enerzijds vooruitblikkend (inrijwisselstraat) anderzijds terugblikkend (uitrijwisselstraat) blokken vrij te geven of te zetten.

Digitale PC-rijders maken onderscheid tussen rijweg en wisselstraat. Een rijweg is een opeenvolging van blokken en wissels (met wisselstanden). Analoogrijders doen dat soms ook, met name bij complexe wisselstraten (b.v. bij stations).
Analoogrijders maken daarbij gebruik van terugmelders, digitale PC-rijders van terugmeld-detectoren. Het grote verschil zit tot dusverre is de rol van de spanning van het terugmeldsignaal (analoog: kun je iets schakelen met het signaal, versus digitaal: kun je het signaal verwerken?). Als je analoog met een PC rijdt, valt je in die 2e categorie (kun je het signaal verwerken?)

Wat bij veel software pakketten opvalt is dat blokken melders hebben, maar rijwegen (in principe) niet. Analoog spreekt dat laatste niet vanzelf.


seinen
Een andere denkomslag zit bij seinen. Stel je neemt blokseinen, omdat blokken doorgaans in een vaste rijrichting opeenvolgend zijn. In het analoge Märklin systeem is er 1 melder per bloksein (pal na dat sein, en die bewaakt de treinvoorkant); een stopplaats pal voor dat sein, de rest van het blok heeft rijspanning van de ringleiding, en bevat geen melders, maar wel een condensator unit om te voorkomen dat meerdere slepers in een trein ook leidt tot meerdere pulsen. En ja, dan volstaat 1 melder per blok.

In een 2+3-rail systeem kan dat niet op die manier, omdat het hele blok 2-rail of 3-rail is (maar niet beide). Het blok staat bij binnenkomst dus al op 2-rail of op 3-rail. De stopplaats is zo lang als het hele blok, de remweg (afhankelijk van het seinbeeld) wordt vanaf hoger niveau geregeld, en de melder bevindt zich achterin het blok (de treinachterkant is bepalend voor het eventuele stoppen) ; het blokseinbeeld (=uitrij-seinbeeld=volgend blok bezet/vrij) en het inrijrecht (tot een blok met sein rood) zijn gesplitst: de stopplaats (vergroot tot een heel blok) staat toe dat een trein de stopplaats berijdt, ook als die trein in dat blok (en dus in die stopplaats) moet gaan stoppen.

Bij 2-rail systemen zijn er 2 manieren: trein-voorkant melding of trein-achterkant melding; beide hebben hun eigen afhandelingslogica.

Daarvan afgeleid is een 3-rail variant met monostabiele relais (in zelfhoud schakeling): de treinvoorkant zet het relais aan (voor de rit tot aan de stopplaats), de treinachterkant schakelt het relais uit (als het volgende blok bezet is), en bepaalt daarmee de stopplaats (die dus treinlengte-variabel is). Uiteraard komt die variant ook voor bij 2-rail rijders.

Wat je kunt zien aan die verschillende visies (en oplossingen) is dat er minimaal 1 of 2 bezetmelders nodig zijn per blok (bij eenrichtingsverkeer), dat de stopplaats vast of variabel van lengte kan zijn, en dat dit niet afhankelijk is van de vraag of er een wissel volgt. Seinen zijn in veel analoge denksystemen niet bepalend voor de treinafhandeling. Ze geven slechts een beeld van de situatie in het volgende blok (of de volgende blokken): mag de trein in het huidige blok 1 blok verder of mag hij dat niet?

Die kwestie wordt interessanter als je naar blokken gaat kijken die in twee richtingen bereden mogen worden.
Je hebt dan meer terugmelders nodig, ongeacht welk analoge systeem je nastreeft.

En daarom zeg ik: je verhouding is verkeerd om, en daar ga je op vast lopen, tenzij je dat weet om te draaien.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #40 Gepost op: 15 december 2020, 09:58:25 »
Dat valt wel mee denk ik, voor de wissels, blokken en seinen heb je geen terugmelders nodig.
Alles wordt vanuit een systeem geregeld, dus de stand van de wissels, de seinen en de blokken zijn al bekend binnen het systeem.
Neem als voorbeeld deze opstelling:

Er zijn 3 sporen bij het station en 2 treinen op de baan. Een trein rijdt tegen de klok in en de andere met de klok mee.
Beide moeten over het enkelspoor rijden.
In deze opstelling heb je 4 wissels, 6 blokken en 2 seinen, totaal heb je dus 12 aansturingen.
Je hebt aan 2 sensoren genoeg in deze opstelling. Hoeft namelijk helemaal niet te weten waar de trein is.
Je moet alleen weten dat hij binnen is gekomen na zijn rit, als je dat weet, weet je ook dat hij vertrokken is.

Als hij vertrekt zet je het sein eerst op groen, dan zet je zijn blok op spanning zodat de trein vertrekt.
Hij rijdt dan over een sensor heen, maar ook die hoeft je niet perse te weten. Als het blok op spanning gezet wordt mag je aannemen dat de trein vertrekt, het is dan logisch dat het sein na b.v. 2 seconde op rood gaat en dat het blok weer zonder spanning komt.

Als je in deze opstelling kijkt naar de verhouding sensoren : uitgangen krijg je de verhouding 2 : 12.

Je kan zo een dienstregeling maken die die van spoor naar spoor loopt, een trein die vertrekt kan tekens kiezen uit 2 sporen om aan te komen.


Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #41 Gepost op: 15 december 2020, 23:38:21 »
b.v. 2 seconde
Tijdslogica! Ik vat 'm, geloof ik.

Maar dat betekent dat je afziet van een check op koppelingsbreuk (achter gebleven wagons), en dat risico is kleiner met de getekende pendeltreinen dan met getrokken materieel. Want daarvoor gebruiken al die digitaalrijders hun sensors.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #42 Gepost op: 16 december 2020, 09:25:54 »
Ja, als je een wagonnetje verliest blijft hij op het spoor staan en dat kan een botsing met de volgende trein betekenen.
Dat moet je niet hebben.
Om dit te voorkomen had ik in mijn eerste opzet een magneetje onder de laatste wagon gebracht.
Hierdoor ben je zeker dat alles van de trein binnen is gekomen alvorens je verder kan gaan.
Het programma moet je zo opbouwen dat de volgende trein pas mag vertrekken als de voorgaande trein (volledig) is binnen gekomen.
Maar helaas dit bleek in de praktijk, bij mij al thans, niet betrouwbaar genoeg  te zijn.
Ik heb daarom de magneetjes (met de reedcontacten) vervangen door IR sensors.
Deze passen precies tussen twee bielzen in van de k-rails.
Dat werkte prima totdat de zon ging schijnen, zonlicht geeft ook IR-straling met als gevolg dat de sensoren afgingen.
Dat laatste heb ik kunnen verhelpen door de IR-sensoren niet meer gevoelig te maken voor de hoeveelheid IR-licht maar voor de plotselinge verandering van de hoeveelheid IR-licht.
Dit werkt nu prima en heb ik geen storingen meer.

 
 

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #43 Gepost op: 16 december 2020, 09:39:29 »
Ik ben zelf handmatig rijder, maar volg dit draadje toch.
Digitaal of analoog: de mate van beveiliging is natuurlijk ook een keuze. Met andere woorden: in hoeverre ga je voor alle mogelijke (en onmogelijke) situaties tijdens het rijden een veiligheid inbouwen?

Ja, als je een wagonnetje verliest blijft hij op het spoor staan en dat kan een botsing met de volgende trein betekenen.
Dat moet je niet hebben.

Ik zou hier bijvoorbeeld zelf eerder onderzoeken waarom de wagon achterblijft: ligt de rails niet goed, zit de koppeling niet lekker? Als je "nooit" wagons verliest, hoef je ook geen sensoren in te bouwen voor eventueel achtergebleven wagons.
Toch?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #44 Gepost op: 21 december 2020, 11:35:53 »
Het schema voor de aansluiting voor de 20 sensoren.

Ik moet deze schakeling nog wel uittesten.
De 12F675 PIC heb ik vervangen door een 16F628a, deze werkt zowel als tijdverlenger en als multiplexer.
Een z'n PIC kan 4 sensoren afhandelen en met 5 van deze PIC's kun je 20 sensoren inlezen.

Gr Theo

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #45 Gepost op: 23 december 2020, 11:15:07 »
De sensoren-meting op de testbank.

Stond nog wel een adres-cijfer verkeerd, maar ook deze werkt nu zo als het moet.

Er kunnen nu 20 baansensoren worden ingelezen.

Gr Theo

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #46 Gepost op: 1 januari 2021, 18:37:25 »
Helaas, ik had de plaatjes via www.mupload.nl geüpload, maar helaas deze site is er met ingang van 1 januari mee gestopt.
Jammer, kijken of er ook een andere bruikbare site is.


Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #47 Gepost op: 1 januari 2021, 20:06:14 »
Even een andere site proberen



Deze werkt,  via Postimg.cc en na het Uploaden kiezen voor directe link kiezen voor de code.

Verder ben ik bezig verder uit te breiden van het programma, er zijn nu 8 treinlijnen beschikbaar en heb je de keuze uit twee spoorboekjes.
Ook de opbouw van de lijn zoals je kunt zien op de foto heeft 25 blokken.
 

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #48 Gepost op: 10 januari 2021, 10:35:26 »
Als je volgens het spoorboekje gaat rijden, dan gaat dat op tijd.
Maar het kan wel voorkomen dat de trein nog niet op tijd is gearriveerd op het vertrekkende spoor.
Het programma kan dit (nog) zien en zet zodoende wel alles in werking om deze spooktrein te laten vertrekken.

Om dit te voorkomen heb ik nu een blokje "Green" gemaakt.
Wanneer er nu een trein vertrekt vanaf het spoor wordt het cirkeltje links rood gezet, dit cirkeltje wordt door het blokje Green weer groen gezet als dit blokje aan de beurt is.
Wanneer het cirkeltje rood is wordt deze vertrek-tijd overgeslagen, immers deze trein is nog niet op tijd binnen gekomen en er mag geen spooktrein vertrekken.
Zodra het cirkeltje groen wordt de normale dienstregeling weer hervat.
Dit cirkeltje kun je ook met de hand bedienen door er o te klikken.

Offline Theo

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 208
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • ModelspoorPIC
Re: Een analoge baan aan sturen via je laptop
« Reactie #49 Gepost op: 12 januari 2021, 09:40:07 »
Inmiddels heb ik ook een gebruikshandleiding gemaakt.

http://modelspoorpic.nl/StoomspoorExpress.pdf
Gr Theo