Auteur Topic: H0m op basis van TT  (gelezen 28295 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #50 Gepost op: 24 september 2020, 22:46:33 »
Oké ik begrijp het.
Het had gekund.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #51 Gepost op: 25 september 2020, 10:04:31 »
Zo Rob ... het begin is er en ziet er al veelbelovend uit. Gaat helemaal goedkomen denk ik zo. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #52 Gepost op: 25 september 2020, 20:41:17 »
Bedankt Pierre.

Ondertussen had ik even zin in wat recht-toe recht-aan zaagwerk. Een oude postwagon gaat er aan.




Met een klein TT onderstel van (ik denk) een ketelwagon is hier misschien een trein begeleidingswagon van te maken (voor de conducteur/zugführer/chef trein). De gesloten Spreewald wagon ligt er even bij voor de maatvoering.
Het leuke is dat er ook schuifdeuren in de donor wagon zitten, waarvan één nog functioneert.




Aan één kant komt een balkon. De deur komt bewust iets buiten het midden.




^ Dat hekje is nog in TT schaal en wordt nog verbouwd. Maar het geeft wellicht wat basis om een h0 hek aan vast te maken.


Aan de andere kopse kant komt aan de rechterkant een raam. Misschien wordt dit nog wel een stuurstand/bevel/observatie wagon voor treinen die geduwd worden.


^ Het dak ligt er voor de foto nog even los op.


De lijm eerst maar eens goed laten uitharden. Dan kan na het afwerken van het plaatwerk er een kleurtje op, interieurtje in en een balkon er aan....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #53 Gepost op: 25 september 2020, 22:13:32 »
Ach, dát is helemaal geen gek idee.
Dit concept ga ik genadeloos van je stelen.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #54 Gepost op: 26 september 2020, 11:31:58 »
Hoi Wim,

Dit concept ga ik genadeloos van je stelen.  8)
Ik denk dat je "...wordt dit nog wel een stuurstand/bevel/observatie wagon voor treinen die geduwd worden" bedoeld?
Ga je gang. Ik heb het concept zelf ook niet bedacht :)
Daarmee kun je dan natuurlijk "plausibel" heen en weer pendelen op je modules, zonder moeilijke keerlussen of omrij-sporen.

Ondertussen zit ik wel te denken of/hoe ik dan de koplichten in ga bouwen: dit wagonnetje heeft plastic wielen. Nu heb ik allemaal neplampen van van alles af zitten knippen, dus die zouden er op kunnen. Metalen wieltjes met stroomafnemers is nogal een gedoe, maar ik kan er natuurlijk ook een klein batterijtje of accu'tje in leggen.
Misschien maak ik gewoon LEDjes in de voorkant en zie ik later wel hoe ik ik ze van stroom voorzie (als dat al gaat gebeuren)...

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #55 Gepost op: 26 september 2020, 13:24:16 »
Metalen wieltjes met stroomafnemers is nogal een gedoe, maar ik kan er natuurlijk ook een klein batterijtje of accu'tje in leggen.
In oude telefoons zit vaak een platte oplaadbare accu die je met een telefoonlader kunt opladen. Die accu’s zijn meestal 5 volt en om leds aan te sturen (met een weerstand) zou dat kunnen werken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #56 Gepost op: 26 september 2020, 17:34:22 »
Ik denk dat ik eens wat ga experimenteren met een supercondensator
Die laad je snel op en is misschien ook weer leeg als de wagon weer de andere kant op gaat en het licht uit moet zijn. Of je ontlaad 'm door even kortsluiting te maken...
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #57 Gepost op: 26 september 2020, 19:20:33 »
Een knoopcel met twee ledjes gaat misschien wel een half jaar mee Rob. Twee rode leds in serie of twee witte leds parallel.  Ik heb ooit een zo'n knoopcel gebruikt voor sluitverlichting. Het schakelaartje aan de onderkant bedienen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #58 Gepost op: 26 september 2020, 20:23:34 »
Hoi Pierre,

Ja, de knoopcel is in mijn gedachten ook langs geweest. Bedankt voor de aansluittip.
Zo'n knoopcel is ook mooi compact. Ik hou 'm even achter de hand.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #59 Gepost op: 27 september 2020, 16:12:37 »
Ondertussen verder gewerkt aan de treinbegeleidingswagon.

Het balkon verder afgemaakt met wat resten van een perronoverkapping en wat stukjes styreen






Er komt ook een geprint houten vloertje in.




Er zit een randje midden over de zijkant van de wagon. Ik wil proberen daar een witte bies van te maken. Dus die gaat eerst in de verf.




Daarna 2 keer blauw, voorzichtig tot tegen de witte rand. En natuurlijk nog een beetje bijtippen van bies en de grijze deur. Het dak is geverfd en het balkon heeft hier en daar wat zwart gekregen. Ook de LEDs zijn alvast zwart gemaakt.




Nu alles eerst goed laten drogen, en dan kan de assemblage beginnen...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #60 Gepost op: 27 september 2020, 20:29:57 »
Zelfbouw materieel wordt populair... goed bezig  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #61 Gepost op: 28 september 2020, 10:16:20 »
Dank je, Jack.

Materieel (ver)bouwen is inderdaad aan populariteit aan het winnen. Voor mij is het een relatief nieuwe extra invulling van de hobby, waar ik erg veel plezier aan beleef...

Ondertussen is het wagonnetje in elkaar gezet (al ligt het dak nog los in afwachting van de levering van de supercondensator).
Er staat nog even een los Mertentje (aangetrouwde familie van de Preisers) in de deuropening....






Aan deze kant kan de schuifdeur ook dicht. Dan tocht het niet zo in de cabine...




Het wordt al een echt treintje zo....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #62 Gepost op: 28 september 2020, 14:41:35 »
Goed bezig @Rob!
Ik heb wèl een klein dingetje en dat is je schilderwerk. Als ikzelf een lijntje wil schilderen dan gebruik invisibletape als maskingtape. De verf waar je dat overheen plakt moet dan wel helemaal zijn uitgehard. Voordeel van dit plakband is dat je het over alle details kunt heenwrijven, zodat er geen verf onder het plakband doorkruipt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #63 Gepost op: 28 september 2020, 16:33:06 »
Hoi Wim,

Ik heb wèl een klein dingetje en dat is je schilderwerk.
Oh ja, kleine dingetjes.  :D
Maar je hebt wel gelijk. Ik heb geprobeerd me er bij neer te leggen, maar dat is natuurlijk kansloos hier  :P

Ik heb een andere oplossing gevonden bij de kantoorboekhandel: een witte verfstift.




Het is nog wel oppassen een en ander er niet te dik op te doen, want dan loopt het wit alsnog van de rand naar beneden...
De witte bies komt ook op de personenwagons, die grijs/blauw gaan worden. De donorwagon ligt al op de slachtbank....




Hier kan ik 2 twee-assers uit halen, denk ik.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #64 Gepost op: 1 oktober 2020, 10:23:20 »
2 kleine personenwagons....

Uit een oude h0 vierasser wil ik 2 kleine meterspoor twee-assige personenwagons maken. Ik heb geen gelijke TT onderstellen meer, maar de afstand van de as tot de bufferbalk lijken voor de gesloten wagon en rongenwagon gelijk. Dit is de belangrijkste afstand, want dat bepaald hoe ver de assen naar binnen komen te zitten met behoud van het koppelmechaniek van de TT wagon.






Omdat ik verschillende onderstellen ga gebruiken, waarvan één doormidden gezaagd moet worden om 'm in te korten, bouw ik de wagon zelf op met een grondplaat uit styreen. Zo krijg ik (hopelijk) twee dezelfde wagons.








De vloer en zijwanden en de bankjes zijn verlijmd, maar verder ligt nog los. Het lijkt allemaal aardig te passen.




Nu eerst maar de kopse kanten maken.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #65 Gepost op: 1 oktober 2020, 11:49:25 »
Je weet van geen ophouden meer hè Rob. Je blijft maar doorgaan met allerlei verbouwingen. Top man. Ik hou hier van. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #66 Gepost op: 4 oktober 2020, 15:54:59 »
Bedankt, Pierre.
Ja, ik streef eerst naar een soort van H0m startsetje  8). En dat begint wat te worden, nu.

De wagons krijgen een hergebruikt interieur. Het geel wordt een beetje bruin en de vloer zwart.




De kap is geschilderd in de huiskleuren van de RMB en de daksteunen voor het balkon zitten aan het onderstel. Dan kunnen ook de raampjes er in, zodat de passagiers niet zo op de tocht zitten.




Dan de hekjes op het balkon en kan de bovenkant weer op het onderstel worden geplaatst.




Het dak ligt nog los, dat moet eerst nog geverfd worden. Ook de trappetjes zijn nog niet gemaakt.
En zo begint het startsetje "Personentrein van de RMB" al aardig vorm te krijgen




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #67 Gepost op: 7 oktober 2020, 18:02:40 »
Weer verder met de Px48s stomer....

Elektriciteitsbuis heeft precies de diameter van de ketel. Dus daarmee wordt de ketel achter de rookkamer opgebouwd. Een rolletje lood zorgt straks voor wat extra gewicht en balans van de loc.




Voordat de rookkamer en ketel aan elkaar worden gelijmd: de voorkant met (LED) verlichting in orde maken. Het origineel met overmaatse lampen ziet er zo uit.



Mijn interpretatie tot zover:






Verder is in groot onderhoud te zien hoe de ketel is opgebouwd. Dat geeft enig houvast bij de nabootsing van deze loc...





Ondertussen zijn de oorspronkelijke (TT) omloopplanken zo veel mogelijk verwijderd.
Ketel en rookkamer kunnen binnenkort aan elkaar worden gezet.

(hmmm, die schoorsteen is wat te dik.... Dat wordt een andere.)

Tot zover weer even.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #68 Gepost op: 9 oktober 2020, 11:49:55 »
Weer verder aan de Px48 smalspoor stomer....

Eerst de cabine panelen uit de donor slooplocs gezaagd en op maat gevijld en geschuurd...




Na het in elkaar plakken en passen op de loc. vond ik de cabine te laag. Dus de vloer gaat 1,5mm naar beneden en er komt een extra randje wit styreen aan de voorkant om het gat tussen ketel en cabine op te vullen.




Verder heb ik de dom gevuld met een beetje lood. De zandkisten, die tegen de dom aan zitten, maak ik uit loden blokjes.
Omdat loodzaagsel niet zo gezond of milieuvriendelijk is, heb ik het lood gesneden met een (oud) mes: mes op het lood en een klapje met de hamer. Daarna is een en ander met de hamer zoveel mogelijk in vorm getikt.

En zo zijn er al veel componenten van de loc klaar: onderstel met motor voorin, rookkamer (met andere schoorsteen), ketel, cabine en dom/zandkisten.




En dat past allemaal redelijk op en in elkaar. Dan begint het al een beetje op een locomotief te lijken.




Nu nog de treeplanken maken en dan eens kijken hoe ik de draden, diode en weerstand van de verlichting weg werk.

Verder is met de motor in de ketel de cabine helemaal leeg. En met de vele ramen en de korte cabine goed zicht op de 'kachel' (zoals @Wim Corduwener dat noemt).




Bij het origineel ziet de binnenkant er zo uit.




ik ga niet alle details nabootsen, maar een indruk van wat er allemaal op aan bedieningsmeuk in de cabine zit wil ik wel gaan maken....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #69 Gepost op: 9 oktober 2020, 12:24:57 »
ik ga niet alle details nabootsen, maar een indruk van wat er allemaal op aan bedieningsmeuk in de cabine zit wil ik wel gaan maken....
Het nabootsen van die kachel is in 1:45 al een heel gepruts, laat staan in 1:87. Als je wilt heb ik nog wel een paar 1:87 ‘backplates’ liggen.
Maar ik zie dat je al behoorlijk op weg bent.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #70 Gepost op: 9 oktober 2020, 13:43:09 »
Hoi Wim,

Die armaturen zijn inderdaad nogal een gepruts. Maar modelleren is de kunst van het weglaten, zeg ik dan maar :)

Als je wilt heb ik nog wel een paar 1:87 ‘backplates’ liggen.
Bedankt. Ik hou 'm even in gedachten. Ik denk dat ik hier zonder de backplates er wel uit ga komen. Zeker omdat dit maar een klein (16mm doorsnee) keteltje is.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #71 Gepost op: 9 oktober 2020, 15:56:51 »
Nou Rob ... dat gaat warempel toch heel erg op een stoomlocje lijken. En je blijft maar doorgaan dus ik blijf je lekker volgen. Knap stukje werk hoor!  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #72 Gepost op: 12 oktober 2020, 18:46:01 »
Hoi Pierre,

Bedankt. Gewoon rustig door gaan...

Voordat alle details aangebracht gaan worden, wil ik eerst de boel elektrisch op orde hebben. Dat betekent onder meer een weerstand en een beschermingsdiode voor de LEDs. In plaats van zo klein mogelijk, zoek ik een forse diode, die meteen als luchttank kan fungeren. Het weerstandje krijgt een (niet gekrompen) krimpkous en wordt ook een tank. Dit komt allemaal op de treeplank aan de machinistenzijde.


^  Zo ziet de diode er nog wel erg uit als een elektronisch component


De diode heeft een in 3 rondes wat houtlijm op de kopse kanten gekregen, om deze rond te maken. Met wat zwarte verf ziet het er al weer anders uit


^met nog een paar te maken steuntjes onder de 'tank' moet het er wel mee door kunnen


Dan de elektrische leidingen op het onderstel: van de stroomafnemers naar de motor en naar achteren. In de vuurkist zitten twee lusjes, waar verende draadjes van de kap de stroom naar verlichting verzorgen. Verder steken er nog wat draden naar achteren, waarmee straks de tender van stroom kan worden voorzien.




En dan rijdt de loc met licht!




Ondertussen is ook alvast een begin gemaakt met de tender. Een 4-assige TT ketelwagen levert de draaistellen en de koppelinghouders.




Met een H uit styreen worden de 2 delen samengevoegd. Dat is dan het frame voor de tender.




Zo, nu verder met details aanbrengen en de tender opbouwen....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #73 Gepost op: 14 oktober 2020, 22:02:02 »
Weer een stukje verder.

De ketel heeft een paar ringen gekregen. Deze zijn uiteindelijk gefixeerd met wat grijze verf. (ik wilde niet overal lijmresten op de ketel).
Dan maak ik de leidingen voor het zand uit wat stukken gestript stroomdraad met vaste kern.




Het draad is vastgeklemd in een gaatje in de ketel waar de zandkist komt en onderdaan aan de treeplank of de ketel, Op deze manier blijft het al goed zitten zonder enige lijm te gebruiken.
Er komen totaal 4 leidingen aan elke zijde.


^De grijze "lijm"verf is wat beschadigd, maar de lok moet nog gelakt worden


Nu passen alleen de zandkisten die ik eerder uit loden blokjes heb gemaakt niet meer. Dus daar ga ik nog iets anders op verzinnen.

Ondertussen wordt ook verder aan de tender gewerkt.
De tender wordt met een dissel aan de loc gekoppeld. Aan de tenderzijde draait de messing dissel om de ophanging van het voorste draaistel. De dissel klikt in de loc met het haakje in de koppelingssleuf.




Dan de waterbunker uit 1mm styreen.




De tender is vrij laag. Met een stukje karton kijk ik even hoe een en ander er uit gaat zien met de kolenbunker er bij.




De rand van de kolenbunker is met 8mm nog net iets te hoog. Ook hier worden de verhoudingen beter met de regel van derden. In dit geval 14mm waterbunker waar 7mm kolenbunker boven uit steekt.
Maar eerst nog goed laten drogen: het is makkelijker de bovenkant mooi glad te schuren als de kolenbunker er nog niet op zit.

De lege tender heeft veel binnenruimte.




Het lijkt er op dat bij het origineel geen luik in de kolenbunker zit, maar een deur. Ik denk dat de stoker dan tot achter in de kolenbunker kan lopen als de voorraad kolen bijna is opgebruikt.
Nu lijkt me het leuk om in deze tender een kleine kolenvoorraad aan te brengen. Alsof tijdens een dagje rondtuffen de kolen bijna zijn opgebruikt. Model stoomlocs hebben bijna altijd volle kolenbunkers (vaak om van alles wat in de tender zit te verbergen), dus een bijna lege tender is dan weer eens wat anders.
Dat betekent dan wel dat een eventuele geluidsmodule hooguit de eenvoudige en kleine versie gaat worden... Nog maar even een nachtje over slapen wat ik daar van vind.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: H0m op basis van TT
« Reactie #74 Gepost op: 15 oktober 2020, 08:34:37 »
Slaap er maar gerust een nachtje over Rob. ;D Ik vind dat het er tot nu toe al grandioos uit ziet ... een top projectje. Dit heeft niemand en dat is er het leukste aan ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/