Auteur Topic: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1:32  (gelezen 61117 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #50 Gepost op: 27 mei 2020, 12:55:46 »
Werk aan de steiger.

Ik heb balsa gebruikt, op mat gesnijden en met zeer schuur papier ruw gemaakt met aandacht om te vermeden dat de houtnerf te egal wordt en daar na een wat lijtere schuurpapier om de top van de nieuwe structuur wat plater te maken.
Dan heb ik de eenden iets schuin oof rond gesnijden. Ik weet goed hpoe tegenwordig zulke steiger planken zijn, met nog de veiiligheid ijzer streepjes, maar ik heb nooit in oude foto's geziend dat voor 1930 die praktijk bestond.
Daarna in een bad zeer dunne oostindische inkt gedaan en na een kwartier of zo zeer goed gedrogen, eerst met keuken papier en dan met heteluchtpistool (allen omdat  Mevrouw Ongedoeld is op bezoek)

IMG_0200 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0201 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0202 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0204 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0206 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Ik heb hier en daar wat kapot gemaakt zoals vroeger normaal was op zulke dingen

IMG_0207 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0208 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Dit is echt belangrijk: pastelkrijt van goede kwaliteit is zeer zacht en een minimale druk verschil betekent meteen een zeer duidelijk verschiel in toon. Maar ook Balsa hout is zeer zacht en, weer, elke minimale druk verschil laat zijn sporen.
Maar in plaats van van dat een probleem te maken of een lastige grens, ik vind leuk bijde gewoon te gebruiken om aonregelmatigheden te maken. Dus men moet de vingers zó delicaat gebruiken zoals Janine Jansen op haar viool maar TEGELIJKERTIJD zich zó vrij laten als een krokodil aan de rivieroever dat een gnoes verslindt.

IMG_0209 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0210 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0211 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0212 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0001 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0005 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0006 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0007 by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0009 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Volgende stap is de steigers planken op hun plaats te lijmen.

Natuurlijk, moeten nog veel vleken van resten van het werk op de planken en balken ligen, maar dat komt nog later.







Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #51 Gepost op: 27 mei 2020, 12:59:01 »
Maar nu gewoon wachten en hopen dat alles goen in zijn plaats droog:

IMG_0010 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0011 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Tot straks.  :- )


Daniel

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #53 Gepost op: 27 mei 2020, 15:29:50 »
Ik kan af en toe mijn ogen niet geloven, wat een geweldig draadje is dit geworden.
Die losse stenen snij je die zelf uit xps plaat, mooi werk hoor.
Ik geniet net als alle andere van je werk maar ook van de teksten  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #54 Gepost op: 27 mei 2020, 17:34:28 »
Bedankt Tom voor jouw reactie en de feedback.

De lose stenen zijn gesneden van de resten van het block dat ik voor de grote 'oude' delen van de brug gebruikte.
Het is geen XPS en voel ook niet zo.
Je kan het niet met hetedraad aparatuur snijden en het goed lijmen is niet makkelijk.
Het is zeer makkelijk te snijden (met een mes), zagen, schuren, en vijlen, maar elke keer als ik het gebruikt, en zeker op de lintzaag of zaagmachine (bijde hebben een goeie afzuig systeem) moet ik een papier masker gebruiken en na het werk meteen een douche nemen omdat het  geef een zoort superfijne foamachtige stof dat bleeft kleven op kleren, vloer, gezicht en alles wat dichtbij en ver ligt.
Dus, duidelijk, het blijft een eenmalige experiment.
XPS is veel meer Magoovriendelijk materiaal.


https://www.vanderlindewebshop.com/nl/catalog/kunstnijverheidsmaterialen/beeldhouwen/sculpture-block/sculpture-block/g+c+bg+a


Daniel




Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #55 Gepost op: 28 mei 2020, 10:31:06 »
Ik vind het prachtig!
Door die lichtere stenen (die waarschijnlijk nog op kleur worden gebracht) laat je duidelijk zien dat het geen nieuw gebouwde brug is, maar een brug die gerepareerd wordt. Hier hoef je niks meer uit te leggen want het is een goed getroffen voorbeeld waarbij de situatie een eigen verhaal vertelt.
En het wordt alleen nog maar mooier als rond de brug oude stenen liggen, puin en werklui die bezig zijn met het herstellen van de brug.
Ik zou het bijna vergeten, maar behalve het bouwen van bruggen ben je ook behoorlijk bedreven in de groenvoorziening.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #56 Gepost op: 28 mei 2020, 13:37:45 »
Bedankt, Wim, voor je warme woorden.
De speel met de stenen is precies bedoeld zoals je zei dus nu weet ik zeker dat het werkt.
En ik ben zeker van plan om genoeg debris en stapels nieuwe stenen en andere materialen bijde, boven en beneden te legen. Maar het moet nog veel meer gebeuren.
B.v.b.:  in mijn enthousiasme om de oude brug te maken (t' was mijn eerste poging om die materiaal te gebruiken) had ik geen zin om te focus op precisie dus ik heb alleen maar wat potlod lijnen 'ongeveer' waar ik dacht dat the stenen zouden komen gezet en begon te werken. Nu pas zie ik dat een beetje meer precisie zou me veel corrigerend werk bespaard.
Toch, heb ik liever dat ik zie en verzien wat en hoe moet ik nu doen om het op te losen en niet dat ik de vreugde van mijn chaos had gemist om precisie te bereiken.

Het maken van boompjes, planten en grassen zijn echt een van de meest boeiende delen van de hobby. Of beter: een hobby binnen de hobby:







https://www.flickr.com/photos/158027525@N08/albums/72157680274954328/page1


Daniel


Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #59 Gepost op: 28 mei 2020, 14:58:09 »
Natuurlijk nog los van al het andere moois, deze vind ik geniaal gevonden:
Van een blokkwast hoog gras maken.
In die andere links zie ik stuk voor stuk hele mooie en bruikbare workshops ontstaan.
Ik moest gelijk denken aan @Pierre’s gashouder gemaakt van een verfblik.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #60 Gepost op: 28 mei 2020, 15:23:40 »
Wow...! De gashouder is wel iets leuk!

Bedankt, Wim.
De blokkwast was gewoon in een bad groene anhiline voor een nacht gelaten en nu heb ik genoek lange grass voor een tijd.

Daniel


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #61 Gepost op: 28 mei 2020, 20:32:25 »
Bedankt weer Daniel voor al dit moois en de nieuwe ideeën. Ik heb er met genoegen naar gekeken. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #62 Gepost op: 29 mei 2020, 07:26:50 »
Bedankt Pierre.
Het is leuk te weten dat het nuttig voor jou is.

(Ik zie nu dat het zou slimer van mij geweest zijn alle die links op Magoo's draad te posten...)

Maar, Pierre, jow werk bevat echt heel veel goede tips & tricks voor Magoo's draad.  B.v.b. de negen foto's dat beschrijven hoe je de halfronde dakpannen voor de kerk maakte. Ik zou het leuk vinden als je je vrij voelt om zulke waardevolle bijdragen ook daar te delen.


Daniel

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #63 Gepost op: 1 juni 2020, 14:15:51 »
Niets spectaculairs om aan te kondigen met betrekking tot dit diorama, allen wat werk aan de werouderen van de steiger begonnen en een beetje 3D schetsen begonnen om te zien hoe ga ik de situatie helemaal boven oplosen.

IMG_0021 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0023 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0025 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0006 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0009 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0010 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0013 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0017 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0023 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0027 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0028 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0029 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0032 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0033 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0034 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0035 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0001 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0002 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0003 (3) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0004 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr



Daniel
Dus dat is het tot nu toe.
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #64 Gepost op: 1 juni 2020, 17:50:50 »
Niets spectaculairs?
Ik vind het steeds meer behóórlijk spectaculair!

Ik heb best wel bruggen gezien en in de meest voorkomende schalen, maar nu ik er zo eens over nadenk nog nooit een brug in aanbouw of in reparatie. En dat maak dit project niet alleen spectaculair maar ook tamelijk uniek.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: Daniel Caso

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #65 Gepost op: 1 juni 2020, 18:36:59 »
Schitterend, merakels zoals het er nu uit ziet.
Hoop wel dat het houten ladders zijn.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
The following users thanked this post: Daniel Caso

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #66 Gepost op: 2 juni 2020, 13:45:13 »
Bedankt Wim voor je mooie woorden.

Ik bedoelde dat het verschil met de vorige berichten was niet zo veel maar eigenlijk vind ik het geheel steeds boeiender.

Wat het geheel aan het worden is, zoals je misschien aan het begin van de diorama-constructie hebt gezien, heb ik geen plan, maar slechts een paar richtlijnen die zijn afgeleid van twee oude foto's. Al het andere ontstaat onderweg en komt voort uit de nieuwigheid die elke stap creëert en, ik moet bekennen, het verrast me ook. En dat is precies wat ik de moeiste momenten van het bouwen vindt: wanneer ineens wat ik aan het maken ben laat mij dingen of mogelijkheden zien dat ik had echt niet verwacht. Dan wordt de papegaai daar boven still en ik kijk verbaasd... Dat is de nectar!

----




Tom

Bedankt voor je commentaar.

Goed dat je over de ladders zecht.
Inderdaad, ze moetenb absoluut van hout zijn.
Mijn twijvel is als ze werouderde goeie houten ladders moeten zijn of ter pleke gemaakt ladders.
Waarschijlijk moet een mix van allebei worden...

Degenen die je op de foto ziet, zijn lasergesneden in 1 mm mdf. Ja, ze zien er vreselijk uit, maar als je ze verwerkt en geschilderd ziet, zou het veel verschil merken.
Hoe dan ook, ik betwijfel omdat het mij lijkt dat het esthetisch aangenamer zou zijn als ze de benen hadden zoals  glazenwasser ladders... We zullen zien.

IMG_0009 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

Eigenlijk ik zou ook willen echte metselaar's emmers maken. Die hadden een andere vorm, zonder de platte ringen boven en beneden.
Ik ga proberen zo'n tientaal van lood te persen maar als ik geen lood vindt dan misschien van aluminium. Als ik de goeie vorm al heb wat verf, plamuur, zand en een beetje kleur zullen de rest doen.


Daniel

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #67 Gepost op: 2 juni 2020, 14:01:20 »
Niets spectaculairs! :o Daar ben ik het niet echt mee eens Daniel. Het wordt steeds maar mooier en mooier en in een redelijk snel tempo. Ik ben er een beetje stil van.

Toch heb ik wel een klein dingetje ::) Ik hoop niet dat je het me kwalijk neemt.
Het is een brug in reparatie. Dan ga ik er vanuit dat de stelling kort geleden geplaatst is. Maar het gras/riet staat bij de onderste pijler van de stelling dan wel erg hoog. Of is het een meerjarenplan? Dat kan natuurlijk ook. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #68 Gepost op: 2 juni 2020, 14:20:33 »
Beste Pierre

Men bouwt zo'n stijger en alles gaat goed. Na een antaal dagen half het werk is gedaan en men ga naar huis klaar om morgen verder te werken... Maar ineens duikt op een vreemde virus dat houdt het werk still voor veel maanden...Pas als de regiering weer laat mensen terug naar buiten wordt het werk hervat. Maar, tjá..., het is al een jaar later! Daarom zijn alle ijzer platten al zo geroest en natuurlijk het grass gegroeid. En je zal ook merken dat de 'nieuwe'  kalkstenen van de brug al niet meer uitzien zoals de stenen dat nu gebracht worden op de wagentje...
(Sorry, Pierre, maar ik ben een geboren leugenaar!  ;D )

Nu serieus: bedankt voor je feedback.
Daniel



Maar ik heb ook een dingetje: Ik zie inderdaad dat je een beetje stil bent: het is al een antaal dagen dat als ik naar jou kijk  je blijft maar 'Tien over tien' zeggen!  >:(

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #69 Gepost op: 2 juni 2020, 17:42:29 »
Maar ik heb ook een dingetje...
Die dingetjes hier op het forum is wel een dingetje.  :)
‘Kleine dingetjes’ zijn hier altijd bedoeld als ‘positieve feedback’.

Maar ik heb ook een dingetje: ik heb eens even gekeken naar de laser-gesneden ladders. Als ik rekening houd met de hoge kwaliteit van je werk en de schaal (1:35/1:32) dan vind ik dat die ladders ze er een beetje plat en dun uitzien.


Bij een houten ladder zijn de sporten (treden) in het midden wat dikker. Bovendien zijn de staanders een stuk dikker omdat daar de sporten in vastzitten. Maar ik denk dat als je over de staanders een net zo dikke lat lijmt, zodat de staanders dikker worden dan de sporten, dan ziet zo’n ladder er al een heel stuk beter uit.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #70 Gepost op: 2 juni 2020, 19:58:27 »
Bedankt, Wim,

Ja, ze zien  echt lelijk uit en dat zei ik ook. Maar die blijven in iedere geval helemaal niet plaat.  Ik heb al een paar eerder van gemaakt en waren echt mooi. Wat wel misschien verkeerd is -ik kon tot nu toe geen duidelijk referentie erover van rond de periode 1890-1930 vinden- is the rechte poten, daarom noemde ik -allen door de form - de glassenwasser ladders.

Wat je laat zien is een zeer mooie glassenwasser stijl ladder en de poten laten zien wat ik bedoelde maar die zijn super licht gewicht en niet bepaald sterk voor zware werk gemaakt. Top ontwerp voor het werk van de glassenwasser maar in de bouw rond 1900 ik denk dat waarschijlijk wat robustere ladders in gebruikt waren.
Ik zal nog verder zoeken.





Daniel



 

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #71 Gepost op: 5 juni 2020, 15:09:20 »
Ne, noog geen nieuws over het diorama te melden.
Ik ben wel er mee bezig maar het is een beetje al bekend en ook repetitive: Papier Berken bomen maken.
Het begon makkelijk omdat ik had al een deel klaar, en nog een andere deel onderweg, maar dan zag ik dat de taken dat ik had gemaakt niet echt mooi bij pasten. Dus gewoon alle taken vaan alle bomen verdwijdbaard en een beetje experimenteren met ze zelf te maken met de oude systeem dat begint met een bundel ijzerdraad. Niet de stammen maar alleen de taken.
Het lukt wel maar is ook veel repetitive werk.
Ik ga weer wat foto's posten over een paar dagen als ten minste genoeg bomen klaar zijn.

Ondertussen is hier een fantastische link waarmee je een goed deel van de CFTT-route (Franse 500mm spoorlijn) kunt volgen met aan het einde de kop van de lijn met zijn loodsen en werkplaatsen:




https://www.google.com/maps/@43.7601674,1.7699675,3a,75y,131.73h,76.32t/data=!3m6!1e1!3m4!1s1A96BYkwWcJ3rWp90ZJSIg!2e0!7i13312!8i6656

en nog een paar links erover:



https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/150794-cftt-chemin-de-fer-touristique-du-tarn/

http://www.cftt.org/

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1OYaVXr8ZTYy0Z4dRFP8Yi975nnw&msa=0&ie=UTF8&t=p&ll=43.75441914189739%2C1.7942045662841943&spn=0.029757%2C0.054932&z=14&source=embed

Daniel
Ik heb even je filmpje zichtbaar gemaakt.
Groet,
Wim




Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #72 Gepost op: 9 juni 2020, 20:41:03 »
Nou, terwijl ik nog bezig ben met het maken van de draadtakken voor de berken, onderbreken de muzen me soms en suggereren dingen als deze:

IMG_0009 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0010 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0013 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0014 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0016 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0017 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0019 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0026 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0027 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0029 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0031 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

IMG_0036 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

In eerste instantie dacht ik dat het misschien mooie planten waren om in potten te zetten, maar als je ziet wat het materiaal zegt, ziet het eruit alsof het sla is in de tuin van het kleine huis zal worden...

Dat betekent opnieuw schilderen maar dat is makkelijk.


Magoo

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #73 Gepost op: 9 juni 2020, 21:08:32 »
Ik denk dat ik had al over de kraan voor boven de brug gehad.
The oude stoomkraan is veel te groot voor maar een voorlopig verplaatsbaar spoor en zo een kleine klus als de reparatie van de brug dus wilde iets kleiner.
Ik was totaal verliefd op de Pechot kraan van BLITZ Model maar het meisje hoort bij een veel rijkere klasse en wilde niks met mij dus ik ging verder op zoek naar een andere.
Ik heb nu deze drie dames ontmoet dus hier 'MAGOO ZOEKT KRAAN' in post-corona editie:

De eerste is een Fowler-kraan die uiteraard nog steeds het contragewicht mist.
Simpel genoeg om te doen voor iemand met goede ogen maar ik weet niet wat Magoo gaat zeggen ...

IMG_0001 (2) by Daniel
Osvaldo Caso
, on Flickr

Het tweede weet ik niet zeker, het is niet onmogelijk dat het een Decauville is. Ik heb er in ERICA meerdere keren zo'n gezien en misschien komt de foto daar vandaan. Misschien iets gecompliceerder voor Magoo's ogen, maar hij heeft het laatste woord:


IMG_0033 (3) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr

De derde Ik weet niet zeker of het een replica is van een specifiek prototype, maar het is degene die ik het leukst vind ook als het ziet behoorlijk Engels uit... De foto - ik denk dat hij afkomstig is van een draad van een paar jaar geleden in de G'natterbox - is van een model in GN15 (1/22,5 schaal, 16,5mm spoor):

IMG_0032 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr



Daniel

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Nog een Frans Diorama in aanbouw maar op 1/32
« Reactie #74 Gepost op: 9 juni 2020, 21:14:38 »
Hoi Daniel,

Leuk, van die hijskraantjes.
Ik stel me zo voor dat op veldspoor zelf wel eens iets in elkaar werd geknutseld van wat onderdelen en stukken staal die ergens rond lagen te slingeren. Dus ik zou zeggen: laat je mecanicienshart spreken :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...