Dit keer een grote update:
Het seinhuis is geplaatst in zijn nieuwe jasje en voorzien van verlichting. Alle ontbrekende delen heb ik bijgemaakt.

Tijd voor een heel nieuw project. Misschien had het beter in een apart draadje geplaatst kunnen worden maar ja … ik plaats het toch maar hier.
Ik had voor de tunnelingang een open plek met twee opstelsporen. Oorspronkelijk bedoeld voor een kolenbunker. Maar zoiets heb ik nu al drie keer gemaakt en eigenlijk wil ik wel weer eens wat anders maken. Na een nachtje slapen is het idee geboren van een grote houtzagerij. Maar dan wel een waar je ook binnen kan kijken. Dus met veel open muren.
We beginnen met het maken van een toegangsweg. Het gaat een smalle weg worden zonder spoorbomen met alleen een andreas kruis en misschien een knipperlicht.

Ik gebruik hiervoor een restje allesvuller. Lekker verwerken en het krimpt niet. Prima basis dus als ondergrond.

Ik lijm met secondelijm twee stukken rails op het hout en vul dit op met de allesvuller. Daarna een oud wagonnetje een paar keer heen en weer duwen leverde de juiste sporen op.

Ik heb nog wat fineer en daar snij ik strookjes van.

Ik begin met een wagen te bouwen waar een boomstam op komt die gezaagd wordt met een grote lintzaag. Uit de rommelbak vis ik twee afgeschreven wagonnetjes op. Het zijn Amerikaanse modelletjes en die hebben mooie kleine wieltjes. Precies wat ik nodig heb voor deze wagen.

Voor de boomstam gebruik ik een takje snoeiafval uit de tuin. Een paar van deze takjes heb ik al een tijdje in huis en zijn al mooi droog (en vrij van diertjes en andere ongein). Ik schuur er een platte kant aan zodat het lijkt of er al een plank af gezaagd is.

Terwijl de verf droogt begin ik aan de lintzaag. Weer wat frutsels uit de rommelbak.

Ik knip een dun strookje van een verlopen ov-kaart. Dit is mooi materiaal wat zich makkelijk laat buigen en het wil ook niet terug springen in zijn oorspronkelijke vorm.

Het samenstellen van de “lintzaag” uit wat zooi.

Ik had al gaatjes geboord voor de palen van het gebouw en de vloer geverfd maar ik had nog niet de maat van de lintzaag. Die gaatjes moeten nog wel even geboord worden voor de bouw start.

Even kijken of alles past en de hoogte instellen van de lintzaag.

Dan kan de lintzaag ook in de basis gereedschap kleur.

Als de kleuren zijn bijgewerkt van de toegangsweg en het bouwterrein kan er met de bouw gestart worden. De paaltjes zijn ook gemaakt van kleine takjes snoeiafval.

De paatjes moeten even drogen en ik ga door met het zaaglint. Dit knip ik van een lege mayo-tube.

Alles weer even passen. Ondertussen ben ik ook weer wat verder gegaan met de bouw. De latjes zijn bruin geverfd in ongeveer dezelfde kleur als de paaltjes.

Ik heb een potje met MDF zaagsel waar ik de grote stukken uit zeef. Dit zaagstof strooi ik als zaagsel op de grond en naast de lintzaag.

Langzaam maar zeker komt er vorm in het gebouwtje.

Pffft …. Later meer getimmer.