Auteur Topic: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje  (gelezen 38528 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Gepost op: 30 maart 2020, 20:02:40 »
Hoe is het allemaal begonnen? Ik had wat oud spul in N wat vroeger van mijn vader was geweest. Ik was bezig om met dit spul een speelbaantje te bouwen gewoon omdat ik dat wel eens leuk vond en ik het spul toch had liggen.



Ik was al een heel eind op weg met dit speelbaantje maar toen kwam mijn buurman van iets verder uit de straat met de vraag of ik zijn N-baan en materiaal wilde hebben. Hij is al op leeftijd en kan niets zelf meer bouwen en ook van zijn rijdend materiaal heeft hij regelmatig wat laten vallen. Ook omdat hij alles op een plaat heeft die aan het plafon hangt. Als hij die naar beneden haalt wiebelt dat heel erg en valt alles wat niet goed vast zit er vanaf.





Zoveel gratis materiaal daar had ik natuurlijk wel oren naar. Ik had er eigenlijk geen plaats voor maar na er een nachtje over geslapen te hebben was er toch wel een mouw aan te passen denk ik. Er moest alleen wel erg veel veranderd worden in mijn toch al zo kleine kamertje. Omdat het mijn buurman zo erg aan zijn hart ging dat het spul weg moest heb ik een plannetje bedacht. Hij is een echte rijder en verder maakt het hem niet erg uit hoe een baan er uitziet als hij maar kan rijden. Ik daartegen ben een bouwer en rij zelf nooit met de treinen dus ….. Als ik nou een baan maak kan ik me uitleven met bouwen en als hij zin heeft kan hij af en toe eens een middagje bij me komen rijden. Allebei blij. ;D

Het thema wordt een dubbel spoor in een acht met een parade baan. Een heel groot station met zes sporen en een rangeerterrein. Wel even een dingetje om dat allemaal op de ruimte die ik heb neer te leggen maar volgens mijn moet dat net kunnen. Als het kan wil ik er ook nog een trambaantje in frotten maar dat is misschien wel wat te hoog gegrepen. We gaan het zien.

Laten we maar eens beginnen met onderop (dit wordt dan ook maar gelijk de naam van het station) een beetje ruimte te gaan maken voor deze nieuwe treinbaan. De kast voor de schuifbakjes gaat omhoog en naar rechts zodat de trein er onderdoor kan.





Dan ga ik eindelijk de losse draden zoveel mogelijk wegwerken. Daar zie ik al tijden tegenop. ::)



Mijn computer, printer en compressor krijgen een nieuw plekje.



Ik wilde eerst drie modulebakken gaan maken maar dat is hier alleen maar lastig door de palen die er tussen staan en hebben verder geen meerwaarde voor mij dus …. het wordt gewoon een vaste baan. Ik maak het blad dubbel zodat ik de draden er onderdoor kan trekken. Tussen de twee lagen komen aan de voorkant drie laden. Links een nog lege la. De middelste wordt het bedieningspaneel en rechts voor de rij voeding doormiddel van drie oude Fleischmann trafo’s. Hoe analoog wil je het hebben. ;)



Aan de trafo’s zitten drie dikke voedingssnoeren aan de voorkant. Dat gaat hem niet worden. Ik maak voor deze drie trafo’s een gezamenlijke voeding aan de achterkant en zet ze vast op een plaatje MDF. Wat op zijn beurt weer mooi in twee geleiders komt te lopen. Frontje er voor en laatje is klaar.





De treintafel wordt verder afgetimmerd en ik zoek vast wat rails bij elkaar wat nog herbruikbaar is. Ik denk dat het wel genoeg is.





Alle elektrische wissels worden nagekeken, getest en schoongemaakt en van wat handwissels snij ik de bediening af en verwijder hier en daar wat veertjes zodat ze mooi soepel opengereden kunnen worden. Behalve het rangeerterrein lopen toch alle treinen één kant op.



Tussendoor ga ik even wat anders doen. Het eerste bouwwerkje op deze baan. Helemaal aan de rechterkant waar de rails onder de kast door loopt moet een tunnelportaal komen en een stukje berg. Nou kan ik een dubbelspoor portaal nemen maar dat vind ik saai en helemaal niks dus ik laat de sporen iets verder uit elkaar lopen en maak van twee mooie (maar te hoge) enkelspoor portaaltjes een eigen creatie.





Wat rails leggen. Het grote station komt in een flauwe boog te liggen.





Weer verder met de tunnelportaaltjes. Aan de binnenkant moeten ook wat muren met steentjes. Een stukje van 6 cm lijkt me genoeg. Straks is het binnen toch helemaal donker en zie je alleen de ingang. Om de schuimplaat te buigen zodat hij in de ronde vorm blijft en niet breekt gebruik ik een stukje blik van een frisdrank blikje.





Bierblikje werkt dus ook! ;D



Even passen ….



Dan kan de bonkerbruine ondergrond er op.



Een stukje rails heb ik vast roestig gemaakt. Als ik elke keer een stukje doe valt het misschien wel mee.



Portaaltjes klaar.




Later meer zegt Peer ….. ;)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2020, 20:51:52 »
Beste Pierre,

Dan ga ik eindelijk de losse draden zoveel mogelijk wegwerken. Daar zie ik al tijden tegenop. ::)
En ik maar denken dat het allang gedaan was  ;D


Kun je nog wel bij de treintjes die ontsporen achter de houten plaat?

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2020, 21:33:43 »
Ja hoor Johan. Het is een los paneel die je van bovenaf laat zakken in een plastic gootje.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2020, 22:17:18 »
Ik ben er stil van.  :-X
Mooi die Ikea-bakjes.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2020, 22:40:51 »
En ik maar denken, ik heb geen ruimte...
Pierre bouwt gewoon nog een baan in dezelfde kamer.
Ik schaam me diep  :-[ , maar bewonder wel je creativiteit.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2020, 22:47:21 »
Fantastische deal met je buurman, Pierre.
(gaat die buurman ook nog op Hoogbaan rijden?). En 2 banen, 2 schalen in één kamer. Das nog eens puzzelen met de ruimte.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2020, 09:02:37 »
Hoezo vlijtig geweest? Ik zie straks nog wel een LGB baan bovenop verschijnen of met een gat in het raam de wijde wereld in vertrekken ;D
Topsport op de vierkante centimeter...
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2020, 09:40:21 »
Dank voor de veren heren. ;)

Mooi die Ikea-bakjes.  :)

Deze (bestekla)bakjes lagen een paar jaar geleden bij Ikea voor 1euro per stuk. En ik was toen op zoek naar een handig opbergsysteem. Ik heb er toen gelijk 30 meegenomen Wim. Ze voldoen nog steeds. :)

En ik maar denken, ik heb geen ruimte...

Ruimte voor een treinbaan(tje) is er altijd Mark. Je moet het alleen zien. En op je baan niet meer willen dan mogelijk is. Maar in de echte wereld is het ook overvol. ;D

Fantastische deal met je buurman, Pierre.
(gaat die buurman ook nog op Hoogbaan rijden?).

Hij mag wat mij betreft ook op Hoogbaan rijden maar ... dan moet hij hem zelf schoonmaken.  8)

Ik zie straks nog wel een LGB baan bovenop verschijnen

Ik heb daar serieus over nagedacht Jack. Ik heb daar immers ook nog een verhuisdoos van vol in mijn garage staan maar ik heb de plaats nu nog nodig als opslag van voervoor de andere treinbanen. Misschien later als ik groot ben. ;D

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2020, 11:18:12 »
Deze (bestekla)bakjes lagen een paar jaar geleden bij Ikea voor 1euro per stuk. En ik was toen op zoek naar een handig opbergsysteem. Ik heb er toen gelijk 30 meegenomen Wim. Ze voldoen nog steeds. :)
En ze blijven langer goed dan de bakjes van de Chinees, want die vallen op een gegeven moment spontaan uit elkaar.

Wat ik met name knap vind van die N-baan is niet zozeer hoe je dat hebt opgelost met ruimte, want jij weet zelfs in een spouwmuur nog een modelbaan te bouwen, maar meer nog de omschakeling van H0 naar N.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2020, 13:00:08 »
Haha, Pierre gaat nu ook nog voor N in zijn hobbykamer. Goed idee om dat onder de h0 baan te doen. Welkom in de wereld van het N-spoor!
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2020, 14:19:47 »
Wat ik met name knap vind van die N-baan is niet zozeer hoe je dat hebt opgelost met ruimte, want jij weet zelfs in een spouwmuur nog een modelbaan te bouwen, maar meer nog de omschakeling van H0 naar N.

Jij doet toch hetzelfde de andere kant op ... van H0 naar 1:45? :o

Welkom in de wereld van het N-spoor!

Ach ja Martin ... het kwam zo op mijn pad. ;D 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2020, 14:50:32 »
Jij doet toch hetzelfde de andere kant op ... van H0 naar 1:45? :o
Ja, daar heb je een punt.
Alleen is 1:45 of 1:43,5 wèl twee keer zo groot! Je weet dat ik je niet graag tegenspreek maar dat is toch anders.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #12 Gepost op: 31 maart 2020, 14:59:56 »
Alleen is 1:45 of 1:43,5 wèl twee keer zo groot! Je weet dat ik je niet graag tegenspreek maar dat is toch anders.  :)
Wacht maar tot je straks je h0 werk weer oppakt  ;)
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #13 Gepost op: 31 maart 2020, 15:33:36 »
Wacht maar tot je straks je h0 werk weer oppakt  ;)
Gut ja, dat is als vanaf H0 naar N.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #14 Gepost op: 31 maart 2020, 17:05:00 »
Ach, het kan altijd kleiner hé https://www.jrusselljinishiangallery.com/pages/mccaffrey-pages/mccafferyimage-derholland.htm

(het prijskaartje uitgezonderd  ;) )
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #15 Gepost op: 4 april 2020, 21:15:46 »
Update ….

Bij de spullen die ik van de week gekregen heb zaten ook verschillende flexrails van Bemo H0m (smalspoor 12 mm) Mooi spul maar ik heb er niets aan. Gaat gewoon bij de rails opslag. Nou zat die rails op stroken bedding van schuim.



Daar had ik dan weer wel een plan mee. Als ik die nou een kan gebruiken om perrons van te maken. 8) Ik heb eerst gekeken of ik de laag met steentjes er makkelijk af te halen is. Nee dus! Jammer … dan maar kijken of ik de achterkant kan gebruiken. Ik heb een teststrookje gesneden om te zien of de hoogte een beetje klopt. En die is prima.





Er zit niets anders op dan de strook een stuk smaller te maken zodat hij niet breekt met buigen. Ik kan anders geen bocht maken met mijn perron. Het station loopt immers in een flauwe bocht.





Ik leg strak langs de rails een smal latje voor de afstand tussen rails en perron maar ook om de schuimstrook tegen te houden. Aan de andere kant ook een latje en die sluit ik op door grote etalage spelden in de plaat te tikken. Zo krijg ik een prachtig mooie ronding in de schuimstrip.





Na een half uurtje is de lijm droog genoeg om de latjes weg te halen zonder dat ze aan de grondplaat vast gelijmd zitten. Zo ook het volgende perron.



Daar waar op de foto de lijmflessen staan komt straks een achtergrondplaat en al de sporen verdwijnen onder een viaduct. Maar nu eerst nog twee dubbelspoor stukken en nog twee perrons. Misschien morgen nog wat doen.

Later meer perron gefröbel ….


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #16 Gepost op: 4 april 2020, 22:58:57 »
Mooie oplossing. Misschien is het gezichtsbedrog, maar het lijkt me dat dat deel van het perron zonder latjes vlak voor de lijmfles wel wat erg tegen de rails aan zit. Dat zal vast niet, maar ik wilde je het toch even meegeven. Zeker de gemiddelde stomer heeft wel wat meer ruimte nodig.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #17 Gepost op: 5 april 2020, 09:50:07 »
Mooi van die lange, licht gebogen sporen en perrons. Mooi gercycled, Pierre (maar je doet eignlijk niets anders, hè).
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #18 Gepost op: 5 april 2020, 12:06:50 »
Dat Pierre wel een beetje kan knutselen is een understatement  :-*

Maar ik vraag me af  ::) … (jaja komt ie weer  ;D)

Je hebt een prachtige H0 baan met station, rangeerspul, water en alles wat een complete modelbaan nodig heeft (en veel meer dan dat).
In de n-schaal zou ik eerder verwachten dat je die gebruikt om 'langere' afstanden af te leggen door bergen en dalen en het liefst boven de H0 baan
waarmee je de indruk kunt wekken van een landschap in de verte. Maar eigenlijk maak je dus een soort van kopie van je H0 baan met min of meer dezelfde onderwerpen.

Of lig ik nou weer te zwetsen  :-\ ::)

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #19 Gepost op: 5 april 2020, 13:55:09 »
Mooie oplossing. Misschien is het gezichtsbedrog, maar het lijkt me dat dat deel van het perron zonder latjes vlak voor de lijmfles wel wat erg tegen de rails aan zit. Dat zal vast niet, maar ik wilde je het toch even meegeven. Zeker de gemiddelde stomer heeft wel wat meer ruimte nodig.

Het is gezichtsbedrog Martin. Ik probeer wel de treinen zo dichtbij als mogelijk langs het perron te krijgen dus je denkt al snel dat de ruimte smal is. Er komt zelfs nog een papier laagje op de randen om het af te werken. Deze foto is van mijn grootste stomer.



Mooi van die lange, licht gebogen sporen en perrons. Mooi gercycled, Pierre (maar je doet eignlijk niets anders, hè).

Zo gebogen lijken de perrons nog langer. Ik kan er ruim 6 lange wagons met een grote loc langs kwijt. Dat lijkt me meer dan genoeg. ;)

In de n-schaal zou ik eerder verwachten dat je die gebruikt om 'langere' afstanden af te leggen door bergen en dalen en het liefst boven de H0 baan
waarmee je de indruk kunt wekken van een landschap in de verte. Maar eigenlijk maak je dus een soort van kopie van je H0 baan met min of meer dezelfde onderwerpen.


Ik zal het proberen uit te leggen Jack. Boven mijn H0 baan heb ik niet de ruimte om een N baantje neer te leggen. Ik heb ook geen zin om een gedeelte af te breken om daar wel ruimte voor te maken alhoewel ik wel even met de gedachten gespeeld heb.
De reden dat ik voor dit onderwerp heb gekozen is dat ik heel veel verschillend materiaal in wil zetten om mee te rijden. Dat wil zeggen ... mijn buurman dan. ;D Dus heb ik gekozen om een hoop opstel sporen neer te leggen zodat hij steeds van treinstel kan wisselen. Het baanplan is eigenlijk twee achten naast elkaar die tegengesteld bereden kunnen worden. Dat wil zeggen twee banen liggen die tegengesteld rijden en je dus steeds twee treinen tegelijk kan laten rijden die niet op elkaars rails komen. Daarnaast komt er een rangeerterrein voor een beetje spelen met vrachtverkeer en dat kan ook op de achterste baan bereden worden. Bovendien komt er een mogelijkheid om de treinen daar waar de sporen niet in beeld zijn (de verdekte lussen) te laten stoppen voor een bepaalde tijd waardoor er een langere rijweg gesuggereerd wordt.
Dit is dus zo'n beetje de opzet.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #20 Gepost op: 5 april 2020, 13:57:02 »
Ik had ook niet anders verwacht dan dat je dit wel getest had. Gezichtsbedrog dus.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #21 Gepost op: 5 april 2020, 14:49:58 »
Aha, dus Pierre (of zijn buurman dus) gaan rijden! Interessante ontwikkeling  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #22 Gepost op: 9 april 2020, 16:14:12 »
Vandaag toch weer even aan mijn baantje gewerkt. Kan het niet laten hè.  :) Ik moest nog een heleboel rails plaatsen. Met één oog aan het timmeren geweest maar dat ging niet echt lekker. Je ziet geen diepte en die spijkertjes zijn zo klein. :( Dus heb ik maar wat hulpmiddeltjes gemaakt. Een soort van "railspijkerindrukker" om die spijkertjes die ik bijna niet eens vast kan houden in de MDF plaat te drukken. Maar het gaat ook wel eens fout en moet het toch net even iets anders. Daarvoor heb ik een soort van "railspijkeruitwipper" gemaakt. Speciaal voor Jack weer twee mooie Scrabble woorden. 8)

Hoe gaat het in zijn werk:

De indrukker:
De spijkertjes hebben een kopje van 2 mm. Ik heb een oud schroevendraaiertje gebruikt (doorsnee 2 mm) en daar de kop af geslepen. Dan een stukje messing buis inwendig ook 2 mm. Net iets korter dan de stift van het schroevendraaiertje. Een balpen veertje. Vastgesoldeerd aan het handvat van de schroevendraaier en met een drupje secondelijm vastgezet aan het buisje. Dan aan de achterkant een magneetje vastgelijmd zodat het spijkertje mooi in het buisje blijft "plakken".



De uitwipper:
Ook weer een oud schroevendraajertje als basis. Gebruik niet een dure want dan fop je je zelf omdat hij breekt bij het ombuigen. Ik heb eerst met de Dremel de bek een beetje smaller gemaakt en er een smal sleufje in geslepen. Ook is de bek wat scherper gemaakt. Daarna het bekje een klein beetje omgebogen zodat je een soort klein koevoetje krijgt.





Vandaag allebei getest en ze werken uit de kunst. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #23 Gepost op: 9 april 2020, 16:36:14 »
Fantástico!! En Pierre, nu je toch in Scrabblesferen lekker bezig bent: ik gebruik railschroefjes. Kun je niet even een elektrische 'railschroefinenuitdraaier ontwerpen?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (station Onderop) 'n N-baantje
« Reactie #24 Gepost op: 9 april 2020, 18:37:49 »
Je bent toch een echte alleskunner, leuk dat je de buurman straks ook met de treinen laat rijden, wel 1,50mtr uit elkaar blijven hè.  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0