Auteur Topic: Rangeerspel en testbaantje in H0 en N-spoor  (gelezen 21834 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Rangeerspel en speelbaantje in N-spoor
« Reactie #50 Gepost op: 25 januari 2020, 18:29:14 »
Zo oogt het alweer een stuk beter,leuk watertorentje geworden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rangeerspel en testbaan. Ditmaal in H0 en N.
« Reactie #51 Gepost op: 12 juni 2020, 15:54:27 »
Een nieuw projectje maar het past wel in dit oudere draadje.

Ik had natuurlijk voor ik mijn N baan ging bouwen een testbaan voor reparaties aan het materieel.



Nu ben ik weer volop bezig allerlei locjes en wagons op te knappen maar heb geen plek om ze uitgebreid te testen. Nou speelde ik al een tijdje met het idee om weer zoiets in elkaar te fröbelen. Ook wil ik dit weer gaan combineren met zo’n rangeerspel als Rob heeft maar dan nu in H0.

Mijn zoon kwam een tijdje geleden met een heleboel H0 spul uit een nalatenschap. Daar zaten allemaal splinternieuwe wissels en rails bij. Die kan ik mooi gebruiken om dit projectje op te bouwen. Zelf heb ik een keer verkeerde H0e flexrails gekocht en die gebruik ik voor het N gedeelte.

Dit is de plek waar ik mijn nieuwe testbaantje wil plaatsen.



Ik had van mijn N baantje nog een strook MDF over van 122 x 25 cm en wat latjes en daar heb ik een bakje van gemaakt. Past precies.





Het rangeerbaantje met de H0 rails zou precies moeten kunnen. De overige ruimte ga ik invullen met een wissel en H0e (N) rails. Een oude Hema trafo wordt de stroombron voor het geheel.





Ook de rollenbank krijgt een plekje.


Even aan het spitten geweest in mijn wagon kerkhof maar het valt nog niet mee om 8 korte Fleischmann wagonnetjes bij elkaar te sprokkelen. Ze moeten kort zijn omdat het baantje anders langer moet worden. Ik heb wel een bosje lage bak wagonnetjes dus die moet ik maar ombouwen. Het is het makkelijkste/leukste om 8 verschillende wagonnetjes te hebben met dit spel. 



Het rangeer locje is ook zo’n dingetje! Ze zijn allemaal te groot. Behalve ééntje maar ….. die ligt in de ziekenboeg :o.



Maar het is dan toch gelukt om allemaal korte wagonnetjes en een klein rangeerlocje bij elkaar te verzamelen.



Het begint er nu toch een beetje op te lijken.





Volgende keer meer geklooi met ouwe zooi…. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rangeerspel en speelbaantje in N-spoor
« Reactie #52 Gepost op: 12 juni 2020, 16:09:29 »
Citaat
Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en zelfs een klein beetje in N    ;D
Klein beetje in N?
Volgens mij ben je geleidelijk een overstap aan het maken.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel en speelbaantje in N-spoor
« Reactie #53 Gepost op: 12 juni 2020, 16:17:17 »
Leuk!
Super multifunctioneel. Nu staat alleen je h0 testbaantje straks vol met rangeerspelspul :)
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rangeerspel en testbaantje in H0 en N-spoor
« Reactie #54 Gepost op: 15 juni 2020, 17:15:20 »
Vandaag mijn testbaantje af gemaakt. Eerst het elektrische gedeelte gedaan en een gelijkricht cel met elco geplaatst voor de ontkoppelaars om het brommen tegen te gaan.. Alles wat ik hier gebruikt heb is ouwe meuk die ik nog had liggen. Behoorlijk lomp allemaal maar dat maakt in dit geval niets uit. ’T werkt nog.



Ook van boven alles er op en aan geschroefd wat ik prettig vind om te testen.



Nou heb ik twee elektrische ontkoppelaars en één handbediende. Hier heb ik al eerder de bediening af gesloopt met het plan om deze toch op afstand te kunnen bedienen. Het is natuurlijk niet echt nodig allemaal maar wel leuk om te kijken of het kan. 8)
Het is natuurlijk nog leuker om het met een zelfde knopje te doen als elektrisch dus … een knopje gesloopt en daar een gaatje in geboord voor een bedieningsstangetje. Met het knopje wordt ook het bedieningsmechaniekje vastgeschroefd in de bak.



Het mechaniekje maak ik van een restje aluminium.



Het binnenwerk van een kroonsteentje is om de lengte van de draad te kunnen afstellen.



Aan de andere kant heb ik schuin een gat geboord en daar een dun koper pijpje door gestoken. Gelijk een klein veertje gemonteerd om de ontkoppelaar goed terug te laten komen.







Klaar … alles werkt.




Werkblad opgeruimd en op naar de volgende klus. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rangeerspel en testbaantje in H0 en N-spoor
« Reactie #55 Gepost op: 15 juni 2020, 17:36:41 »
Hahaha!
Ik moest echt lachen om het de handbediening-alsof-elektrisch oplossing. Top Pierre!
(het zit 'm in de details, hè. Omdat het kan)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rangeerspel en testbaantje in H0 en N-spoor
« Reactie #56 Gepost op: 15 juni 2020, 17:41:07 »
Precies Rob ... omdat het kan! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rangeerspel en testbaantje in H0 en N-spoor
« Reactie #57 Gepost op: 15 juni 2020, 17:52:17 »
Geniaal!
En handbediend is volgens mij niet eens meer analoog... uhhh...  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Rangeerspel en testbaantje in H0 en N-spoor
« Reactie #58 Gepost op: 15 juni 2020, 18:39:56 »
Knap gemaakt hoor, hoe verzin je het allemaal.
Netjes gemaakt.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: Rangeerspel en testbaantje in H0 en N-spoor
« Reactie #59 Gepost op: 18 januari 2023, 19:50:46 »
Hallo Pierre,

Ik weet het is misschien al even geleden dat dit geplaatst is maar ik kon het toch niet laten om even te reageren.

Wat een geweldig idee. ik heb deze hele draad met veel aandacht doorgelezen. Mooie baan geworden en ook de test baan ziet er goed uit. Tijdens het lezen zat ik me te bedenken dat zo een rangeer puzzel ook nog wel wat zou zijn voor Spoor-Z. Waar ik best wel graag mee werk omdat je daarmee zo'n hoop kan doen qua lengte en hoeveelheid baan op een klein stukje. H0 is daar toch wel 3 keer zo groot maar natuurlijk net zo leuk.  :)

Groetjes,

Engelbert
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Rangeerspel en testbaantje in H0 en N-spoor
« Reactie #60 Gepost op: 19 januari 2023, 11:40:25 »
Dankjewel Engelbert. Ik heb geen ervaring met Z spoor maar alles hangt en staat natuurlijk met het koppelen en ontkoppelen. Als dat goed en soepel gaat is de maat niet belangrijk lijkt me.
Overigens is dit baantje al weer afgebroken. Ik gebruikte het niet meer en dan ligt het in mij kleine kamertje alleen maar in de weg. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Engaltinka

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 62
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Hoe klein ook Z-Spoor mag er wel zijn
Re: Rangeerspel en testbaantje in H0 en N-spoor
« Reactie #61 Gepost op: 23 januari 2023, 10:51:32 »
Hoi Pierre,

Ik heb eindelijk weer even tijd om te reageren,  was een druk weekend met opnames  en livestreams over gezondleven en andere onderwerpen. Maar ik kan me voorstellen dat zo'n baantje in een kleine ruimte best lastig kan zijn met de ruimte.
In principe kan het prima met Z-Spoor. Als we zorgen dat het spoor schoon is en goed is aangesloten dan kunnen we prima ontkoppelen.  :D

In zo'n kamertje zou je met Z-Spoor nog meer spoor neer kunnen leggen als met N spoor. Hahaha  ;D
Groetjes en Gods zegen,

Engelbert