Auteur Topic: welke isolatiebij Profirails?  (gelezen 8110 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
welke isolatiebij Profirails?
« Gepost op: 29 juli 2019, 12:27:33 »
Ik heb net voor de hitte-uitsparting buiten plankjes (plankjesmethode) gezaagd voor de klimspiraal.
Net een blok van 7 dagen werken (gehandicaptenzorg) er op zitten, nu 2 dagen "weekend"  :D

Ben er nog niet uit wat ik zal gebruiken als isolatie.
Kurk zie ik het meest voorbij komen.
Heb ik Excel een sheet gemaakt om de verschillende producten om te rekenen naar m2 prijs
Ook heb ik gekeken naar ondervloeren voor parket en laminaatvloeren.

Kan iemand mij feedback geven over deze ondervloeren:
1. Firstfloor Soundline Ondervloer KLIK
2. Ondervloer Selitac foam KLIK


Of andere tips

Alvast bedankt
Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: welke isolatiebij Profirails?
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2019, 21:32:16 »
Beste Herbert,

Kurk is minder geluidsisolerend als een moderne kunststof, waar je wel naar moet kijken is of de plaat en het onderliggende hout en de plaat en de rails met elkaar te verlijmen zijn, vastspijkeren van rail is dodelijk voor de geluidsisolatie.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: welke isolatiebij Profirails?
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2019, 12:50:18 »
Dank je voor de reactie
Kwam vandaag langs de Gamma en heb even naar platen gekeken

Ondervloerplaten gemaakt van XPS
Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: welke isolatiebij Profirails?
« Reactie #3 Gepost op: 1 augustus 2019, 10:17:37 »
Spoorwegen maken nu eenmaal kabaal en persoonlijk vind het niet echt storend als je een trein voorbij hoort rijden. Als je op de oude metalen Märklín-rijdt zou rijden kan ik me wel voorstellen dat die rails wat meer kabaal maken, maar de Fleischmann Profi-rails zijn geheel ingebed in kunsstof railbedding en zijn daardoor al behoorlijk geïsoleerd.
Persoonlijk zou ik van dat beetje geluid niet zo'n punt maken.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: welke isolatiebij Profirails?
« Reactie #4 Gepost op: 1 augustus 2019, 12:09:12 »
Persoonlijk zou ik van dat beetje geluid niet zo'n punt maken.  ::)

Mee eens ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: welke isolatiebij Profirails?
« Reactie #5 Gepost op: 1 augustus 2019, 12:21:10 »
Hmm, jullie adviseren zonder ivm "beetje" geluid.

Wat moet ik me daarbij voorstellen, hoorbaar in de slaapkamer ernaast?
Huis: jaren rond 1976 gebouwd, binnenmuren van die gipsblokken.

Tafel staat op laminaatvloer, op zulke stelpootjes:
KLIK

Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: welke isolatiebij Profirails?
« Reactie #6 Gepost op: 1 augustus 2019, 13:51:22 »
Wat Wim aangeeft (en ik ook) is dat een beetje geluid van de treinen best mag en niet echt hinderlijk is. In het echt zijn de treinen ook alles behalve stil. Maar dat is een mening die wij hebben. Dat wil niet zeggen dat jij het ook niet hinderlijk of nodig vind. Het is zoals vele dingen in de modelbouw weer een ja en nee van verschillende meningen.

Persoonlijk heb ik wel ondervonden dat geluiddemping onder de rails niet zo heel veel uitmaakt. Behalve als je de rails niet ballast (tot op de ondergrond), schroeft of spijkert. Dan maak je namelijk weer een directe verbinding tussen de rails en de ondergrond en wordt de dempende laag teniet gedaan. Maar ja ... helemaal ballasten is wel mooier.

Als ik je goed begrijp is de demping voor de klimspiraal en daar hoeft ballasten natuurlijk niet. Als je de demping lijmt op de ondergrond en daarop de rails ook lijmt heb je de best haalbare demping. Meestal wordt de rails gefixeerd met schroefjes tijdens het drogen van de lijm. Na droging dus de schroefjes er weer uit halen.

Ga je toch voor demping onder de rails dan zou ik kiezen voor een foam onderlaag. Merk maakt niet zoveel uit (de goedkoopste lijkt me) als hij maar ongeveer 3 mm dik is of meer. Die dempt beter dan kurk omdat er een soort van luchtkamertjes in zitten en kurk een vrij vaste structuur heeft. Je kan gewoon alles lijmen met witte houtlijm of nog beter boekbindlijm.

Succes ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: welke isolatiebij Profirails?
« Reactie #7 Gepost op: 1 augustus 2019, 15:37:01 »
Voordat je geld gaat uitgeven en behoorlijk wat meer werk hebt aan isolatie, zou je ook eerst een proefstuk kunnen maken: een stuk Profi-rails met isolatie en een stuk Profi-rails zonder. Op die manier kun je het best ervaren wat de effecten zijn.
De onderbouw van je modelbaan speelt natuurlijk ook nog een rol: een houten raamwerk met een dunne laag triplex, zou misschien eerder als een soort klankkast kunnen werken dan een laag dikker multiplex.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Henry

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 106
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
Re: welke isolatiebij Profirails?
« Reactie #8 Gepost op: 1 augustus 2019, 16:19:44 »
Afgelopen week in Nordhorn geweest bij de Toom bouwmarkt en direct van die foam mee genomen was er ook in 5 mm en uitvouwbaar.
Is heel mooi spul makkelijk verwerkbaar voor maar 12 euro.

Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: welke isolatiebij Profirails?
« Reactie #9 Gepost op: 1 augustus 2019, 23:06:43 »
Wat is dat voor foam?
Woon dicht bij Duitsland, dus zo de grens ff over (gelijk tanken enzo)
Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: welke isolatiebij Profirails?
« Reactie #10 Gepost op: 1 augustus 2019, 23:07:09 »
Een opmerking: lijmen met houtlijm heft de geluidsisolatie ook op, want de lijm wordt keihard, je moet dus een lijm gebruiken die flexibel blijft.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: welke isolatiebij Profirails?
« Reactie #11 Gepost op: 2 augustus 2019, 06:11:09 »
Bedankt voor de lijmtip
Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-

Offline Henry

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 106
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
Re: welke isolatiebij Profirails?
« Reactie #12 Gepost op: 2 augustus 2019, 20:15:09 »
Dit is volgens mij isolatie-foam voor onder de laminaatvloer zit als een puzzel in elkaar en je kan het uitvouwen als een legpuzzel.
Klopt we waren op doorreis van uit zuid-duitsland en waren al bekent met de Toom en marktkauf ( effe een paar flesjes scoren  :P ).

Bedankt voor de lijmtip zit goed vast met houtlijm

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: welke isolatiebij Profirails?
« Reactie #13 Gepost op: 2 augustus 2019, 23:35:58 »
Beste Henry,

Dan had je je de foam kunnen besparen, een klein voorbeeldje uit mijn professionele verleden: een 75 meter jacht met 2 maal 2640 pk voortstuwing, alles hoogflexibel opgesteld, alles goed op één ding na, het geluid van één tandwielkast kwam de accommodatie te veel in.

Alles is ingeschakeld, inclusief TNO, maar de oorzaak werd gevonden door een schoonmaker die de boel onder de tandwielkast schoonmaakte, hij zag een stukje harde kunststof (restantje) die contact maakte tussen de tandwielkast en de scheepsconstructie...

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: welke isolatiebij Profirails?
« Reactie #14 Gepost op: 3 augustus 2019, 00:32:41 »
Ik las iets over flexibele tegellijm, dat XPS daar goed mee gelijmd kon worden.
Nu heb ik nog wat liggen van een verbouwing van de WC.
Is dat flexibel genoeg of kan ik beter bv boekbinderslijm gebruiken?
Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-

Offline Henry

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 106
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
Re: welke isolatiebij Profirails?
« Reactie #15 Gepost op: 3 augustus 2019, 09:21:58 »
Oepsie.... gelukkig nog niet alles gelijmd.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: welke isolatiebij Profirails?
« Reactie #16 Gepost op: 3 augustus 2019, 11:37:39 »
Ik zou dan eens kijken naar Neopreenband, is er in verschillende diktes en breedte.
Is meestal voorzien van dubbelzijdig tape. Als je dat wil ballasten dan ben je weer terug bij af, dan zou je er beter eerst een laagje foam, bijv. ondervloer voor laminaat, onder kunnen leggen, daarop het Neopreenband en dan ballasten met vloeibare latexlijm.
Verder ben ik het wel eens dat je een trein best wel een beetje mag horen rijden, zolang niemand in huis er over gaat klagen is het geen probleem toch.

NEOPREENBAND KOPEN
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
The following users thanked this post: Henry

Offline Henry

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 106
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
Re: welke isolatiebij Profirails?
« Reactie #17 Gepost op: 3 augustus 2019, 12:55:55 »
Even of topic ,tijdens onze vakantie in Wetzlar met de trein naar Giessen geweest prachtig station en wauw treinenshop https://www.bastlerzentrale-giessen.de/


Offline hgr

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 69
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: welke isolatiebij Profirails?
« Reactie #18 Gepost op: 3 augustus 2019, 12:57:56 »
Verder ben ik het wel eens dat je een trein best wel een beetje mag horen rijden, zolang niemand in huis er over gaat klagen is het geen probleem toch.

Als ik late dienst of vrij heb en mijn ver(k)ering in de nachtdienst zit en in de slaapkamer ernaast slaapt en ik de trein laat rijden is de ultieme test  ;D

Overigens slaapt zij sinds we kinderen hebben met oordoppen in.

Ik heb een open tafel in de planning, denk dat ik die paar tientjes voor isolatie er toch maar aan waag.
In jullie reacties te lezen is het gebruik van de juiste lijm minstens zo belangrijk.

Die neopreenband houdt ik het achterhoofd. Bedankt daarvoor @iTom

Herbert
------------------------------------------
DR5000 - 2 rail-