BR50 met nieuwe tenderIk heb twee BR50's met kabinetender. Maar de oudste, uit mijn jeugd, begint toch wat vermoeidheidsverschijnselen te vertonen.
Met name de tender: de kap is door de jaren heen behoorlijk beschadigd geraakt en de motor in de tender is ook zijn kracht aan het kwijtraken, nieuwe koolborstels en tandwielen ten spijt...

In deze toestand wordt de loc niet meer ingezet. Nu dacht ik er aan om de tender, met motor, te vervangen. Maar dan door iets anders. Op ebay kon ik een kuiptender van de BR38 op de kop tikken.
Nu hadden de 50-ers met kuiptender (bijna) allemaal een gesloten machinistenhuis, want daar sluit de kuiptender beter op aan. Modellen met kuiptender, die in de handel zijn te verkrijgen, hebben dan ook allemaal een gesloten machinistenhuis.
Maar er waren bij de DB ooit 2 exemplaren met open machinistenhuis, zoals hier is te zien:
bron: bundesbahnzeit.deDus zoiets moet kunnen, en dan onstaat er een vrij uniek model... Hier staat de tender even los achter de loc voor het beeld.

Dus de boel eerst maar eens aangesloten en provisorisch gekoppeld voor een eerste proefrit.

Daarna de tender en loc echt proberen te koppelen, maar de hoogte van de koppeling is verschillend. Mijn zelfgemaakte plastic kortkoppeling past niet.

Gelukkig heeft
@Haradigi iets verteld over messing kortkoppelingen. Hier maar eens proberen: met messing is het makkelijker een knik te maken. Beetje knippen, plat hameren, buigen, boren en vijlen levert deze koppeling op.

De boel in elkaar gezet. De kortste afstand is al heel aardig, maar kan nog iets korter.

En de langste afstand is nog net te kort voor de binnenbocht van de boogwissel. Die moet nog een mm'tje verlengd.

Maar het totaalbeeld is al heel aardig.

De koppeling dus nog een beetje tweaken en dan eens kijken of/waar de magneetjes kunnen komen om loc en tender naar elkaar toe te trekken. Of anders worden het toch veertjes.
Nog iets anders: het bedrijfsnummer wil ik aanpassen. De loc met kabinetender heeft nummer 50 058. Eén van de locs met kuiptender in deze vorm was nummer 50 028. Dat is maar één cijfer anders. Op de tender moet ik wel het hele nummer veranderen, want daar staat iets van 038 ....
Iemand tips hoe je de miniscule bedrijfsnummers goed op de loc en tender krijgt?
Rob