Hoi Wim,
Die Fleischmann MSF was even een opzoekvraag.
"MSF“ - Multi Sensible Feinsteuerung - bietet im gekennzeichneten „MSF“-Bereich langsamste Rangierfahrten durch kontinuierlichen Übergang von Halbwellen- über Mischwellen zur Vollwellen-Gleichrichtung. "
Oef.
Als ik het goed begrijp doet deze iets met de gelijkrichting van de (sinus) wisselstroom en afkappen daarvan. Ook hier is het idee dat je beter een hoge spanning kunt geven, maar dan niet de hele tijd. De reden hiervoor is dat een elektromotor meer koppel heeft bij een hoge spanning dan bij een lage. Door steeds kort een hoge spanning te geven is er meer koppel bij lage snelheid, en dus gaat langzaam rijden beter.
Dat lijkt wel op pulsbreedte besturing, maar is niet hetzelfde. Laat ik een uitleg proberen.
"Normale" analoge gelijkstroom is dubbel gelijkgerichte wisselstroom. Je regelt de snelheid door de spanning te varieren, dus de 'golven' worden hoger. Je kunt ook enkele gelijkrichting toepassen, dan gebruik je slechts de helft van de wisselspanning. Gevolg is dat er dus de helft van de tijd geen stroom is, de spanning hoger moet zijn in de tijd dat er wel stroom is en daarmee het koppel in de motor al beter is.
Als ik het goed begrijp, doet MSF enkele geljkrichting (Halbwellen), maar ook nog iets in het 'rangeerbereik'' door halve golven slechts voor een deel te gebruiken.
Dus zoiets als de enkelvoudige deelgolf hieronder.

Pulsbreedte besturing werkt niet met 'ronde' golven, maar met 'hoekige'. Voor het rijden maakt dat niet zo heel veel uit, maar voor de geluidsmodules wel. De meting van de pulsbreedte in de Arduino of DigiSpark werkt door de tijd tussen de 'flanken' van de gollf te meten. Bij een hoekige golf gaat dit lekker digitaal, bij een ronde golf zit je steeds een hele tijd in digitaal niemandsland en is de meting onnauwkeurig of ronduit willekeurig.
Kortom: voor het rijden allemaal hetzelfde principe: koppel van de motor vergroten door steeds kort een hoge spanning te geven. Voor interpreteren van de snelheid op basis van de pulsbreedte is MSF niet geschikt.
Rob