Vrijdagavond heb ik het vaste baantje naar voren gehaald om wat onderhoud in het schaduwstation te doen. Met ATF blijft de rails redelijk schoon, maar er zaten toch wat plekken waar de treinen haperden. Een deel doordat de uitschuifrails over de naad van de twee delen van de onderbouw wat los waren gaan zitten en een deel met nog onbekende oorzaak (waarschijnlijk vuil).
Dat haperen is met name lastig voor de geluidsmodules: afhankelijk van het model gaat het geluid soms op stil. Bij veel gestotter kan zelfs het programma op de Arduino worden gewist. Dan is er geen geluid meer, totdat het programma wederom van de computer wordt ge-upload.
Kortom, dat haperen, daar moest maar eens iets aan gedaan worden.
Nu is dit naar voren halen van de baan wel even een klusje: de vitrine voor de baan moet leeg en alle meuk onder de baan moet ook even weg. Maar dan is er net wat ruimte om achter de baan te komen.

Onder de baan door kruipend, is het schaduwstation nu redelijk te bereiken voor onderhoud.

Dus met een doekje alle prut van de rails afgeveegd (dat gaat heel makkelijk met dat ATF er nog op) en de uitschuifrails weer goed vast gezet.
Meteen even met de stofzuiger door het schaduwstation gegaan en meteen ook het stof van de bergen afgehaald nu ik daar goed bij kan.
Nu de boel goed bereikbaar is, ook maar eens de bedrading van de rails onder de loep genomen.
De geluidsmodules vragen enig vermogen om duidelijk geluid te produceren. Dit betekent dat de stroomopname over de rails en wielen aanmerkelijk groter is met geluid dan zonder. Nu heb ik op deze baan plekken waar sommige geluidsmodules niet goed werken voor speciale geluiden, met name bij stilstand. Tot mijn schrik heb ik de stroomvoering naar de rails toe nooit serieus bedraad: alleen het minimale is gedaan.
Dat verklaart wel waarom het altijd wat lastig was om bij het haltepunt te toeteren, zeker bij stilstand: dit is het punt dat het verste weg is van daar waar de stroom de rails op komt.
Daar is dus ruimte voor verbetering.
Op naar de bouwmarkt voor 2,5mm2 installatiedraad om een paar 'slagaders' voor de rijstroom te maken.

Het was een weekendje kruipen en boven het hoofd solderen. Ik heb ook gemerkt dat met name de Fleischmann wissels, met dat dunne draadeindje tussen de rails, een spanningsval kunnen veroorzaken, zeker bij meerdere wissels achter elkaar.

Nu is na elke wissel of na maximaal 2,5 meter een nieuw aansluitpunt op de rails gemaakt. De eerste proefritten met de nieuwe rijstroomaansluitingen zijn veelbelovend. Bijkomend voordeel: bij helling op valt de snelheid nu ook aanmerkelijk minder terug dan voorheen.
Meteen alles maar even stofvrij maken en een fractie ATF op de rails. Daarna kan de boel weer teruggezet worden.
De moraal van dit verhaal: voor geluidsmodules is een betrouwbare en degelijke stroomvoorziening noodzakelijk, dus:
Rob