Terwijl ik bezig was met het stoeien met (achtergrond) geluiden (zie topic
http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3173.0)
bekroop me het idee dat het ook mogelijk moest zijn om het geluid uit mijn analoge treinen te kunnen laten komen.
Het idee: haal met een step up/down printje uit de rijstroom een stabiele gelijkspanning en gebruik deze voor een MP3 print met luidspreker in de trein. Voeg een paar sensoren toe om het geluid af te laten gaan op de goede plekken.
In een groeimodel

zie ik hierbij verschillende "ambitieniveau's"

- Een hoorn of stoomfluit voor een rijdende trein, zonder andere geluiden
- Stap 1, waaraan toegevoegd diverse (eenmalige) geluiden, ook voor stilstaande treinen
- Stap 1+2 met continue motor of stoom geluiden
Bouwstenen voor stap 1: gelijkrichter, step up/down voeding, MP3 speler, luidspreker, hall sensoren (reageren op magneten, bijvoorbeeld tussen of langs het spoor),
Voor stap 2 en 3 komen daar nog Arduino nano en Infra Rood ontvanger er bij.
Schematisch ziet dat er zo uit:

De belangrijkste hindernis: voldoende spanning en stroom voor de step up/down. Deze begint volgens specificatie te werken vanaf 3,5 Volt, een gelijkrichter heeft ook een "drempel" van bijna 1,5 Volt, dus vanaf 5 a 6 volt moet het wat worden.
Na wat testjes blijkt dit inderdaad zo te zijn voor rijspanning direct vanaf de trafo. Er is nog net een beetje meer nodig als het geluid aan gaat: zo'n speaker trekt nog wat stroom en dan valt de ingangsspanning net wat lager uit.
Voor de rijstroom met pulsbreedte besturing (bij mij 10 Volt) pakt het allemaal wat gunstiger uit. Daar kan bij veel lagere effectieve rijspanning van 3 volt (30% pulsbreedte) al geluid worden gemaakt.
Tijd om dit maar eens uit te proberen op een stilstaande en rijdende trein. De proefopstelling met elastiekjes op een railbus bijwagen set gemonteerd. Ik heb deze gekozen vanwege de ruimte en omdat alle wielen aan elke kant stroom opnemen.

Dit ziet er experimenteel genoeg uit, dacht ik zo.
Het gaat er hier om of de elektriek werkt, en er is nog wel wat ruimtewinst te behalen met kleinere MP3 print en kleinere luidspreker, en minder stekkers en kroonsteentjes.
Voor de test ritten zit de Hall sensor even bovenop.
Het lijkt allemaal te werken, zie het videoverslag op het deel van de baan met pulsbreedte rijstroom.
Volgende uitdaging: een compactere opbouw. Daarover later meer.
Rob