Auteur Topic: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)  (gelezen 29657 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.045
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #50 Gepost op: 25 oktober 2020, 08:56:58 »
Als je nagaat, het kost een drol om de basis te maken. Wat styreen en printpapier en je bent er.

Print je dat met een inktjet- of laserprinter? En doe je ze nog nabehandelen met lak oid? Laat me raden, dakplaten van Auhagen...?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 193
  • Thanked: 6 times
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #51 Gepost op: 25 oktober 2020, 11:59:38 »
Hallo Jack.

Gewoon met de inkjetprinter. Epson ET 2650.
Voordat het glas erin zit wordt het geheel gespoten met een matte lak.
Dakplaten komen van Peard modelbouw. De platen van Auhagen zijn wel mooi maar de plaatjes zijn erg klein, dus heb ik er meer nodig. Die van Peard zijn ongeveer A4.

Gr. Bert.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.746
  • Thanked: 316 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #52 Gepost op: 25 oktober 2020, 12:07:08 »
Ik ben er even een dagje tussenuit geweest en gelijk komt Bert hier met een prachtig station. :o

Wauw ... Bert geweldig mooi werk man! Ook de beschrijving is zeer interessant ... bedankt. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 193
  • Thanked: 6 times
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #53 Gepost op: 25 oktober 2020, 17:03:54 »
Het corona virus heeft afgelopen maanden gezorgd voor het maken van wat nieuwe modellen.
De spoorbrug met seinhuis Post 1 in Sittard, Station Schinnen, Halte gebouw Rothem en het seinhuis van Geleen - Oost in schaal 1:43,5, Joepenrijtuig (mijnwerkers rijtuig) van de Staatsmijnen.















Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.800
  • Thanked: 299 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #54 Gepost op: 25 oktober 2020, 17:24:55 »
Dag @Bert Senden,
Nog even terug naar je freesmachine.
Voor het frezen maak ik gebruik van een Proxxon MF70 freesmachine.


Is dat een apparaat waarmee je handmatig de ramen uit dat styreenplaat freest?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 193
  • Thanked: 6 times
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #55 Gepost op: 25 oktober 2020, 18:51:47 »
Hallo Wim.

Gewoon (nou ja gewoon) handmatig te bedienen.

Gr. Bert.

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 193
  • Thanked: 6 times
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #56 Gepost op: 25 oktober 2020, 18:54:55 »
O ja. Deze heb ik ook nog gemaakt. De LTM tram. De bedoeling is dat ik de komende winteravonden station Heerlen ga renoveren (nieuwbouw) maar nu in de uitvoering zoals het was in de jaren 40. Tja, en toen was er de tram nog, en daarom heb ik hem gemaakt.

Gr. Bert.





Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.746
  • Thanked: 316 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #57 Gepost op: 25 oktober 2020, 22:36:59 »
Mooi ... mooi! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 193
  • Thanked: 6 times
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #58 Gepost op: 3 november 2020, 07:33:46 »
Toevallig kwam ik in Railhobby (418) een artikel tegen over het bouwen van de watertoren nabij station Roermond. Hierbij stond ook de tekening.
Omdat ik station Roermond ook gebouwd heb hoort die watertoren er eigenlijk bij.
Het is geen makkelijk model. De ervaring die ik heb opgedaan met het maken van de watertoren van Schimmert komen hier goed van pas.
Het model in Railhobby is gemaakt van hout, ik heb gebruik gemaakt van een pvc buis 90mm waar een laag 1mm styreen omheen is geplakt. De ramen en deuren heb ik hierin uitgeboord en op maat gevijld. Het gebruik van de pvc buis geeft als voordeel dat het model geheel van binnen open is, en voorzien kan worden van verlichting.

Gr. Bert.




















Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.746
  • Thanked: 316 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #59 Gepost op: 3 november 2020, 09:45:35 »
Mooi project en erg knap gedaan Bert. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.217
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #60 Gepost op: 3 november 2020, 10:20:07 »
Hallo Bert,

Zoals gewoonlijk ziet het er weer super uit.
Heb ook een aantal live mogen aanschouwen in de modelspoorwinkel in Puth.
In het echt vind ik ze nog mooier.

Gr mark

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.800
  • Thanked: 299 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #61 Gepost op: 3 november 2020, 17:03:32 »
Mooie watertoren.
Ik heb water- en vuurtorens altijd erg fascinerend gevonden. Lijkt me dat jouw watertoren is verbouwd voor bewoning?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 193
  • Thanked: 6 times
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #62 Gepost op: 3 november 2020, 19:43:38 »
Nee Wim hij is niet verbouwd. Dit is de oorspronkelijke uitvoering. De watertoren is in de 2e wereldoorlog beschadigd en men heeft hem niet meer in de oorspronkelijke staat terug gebouwd. De watertoren werd snel hersteld ivm de watervoorziening op het emplacement.
Roermond heeft het zwaar te verduren gehad in de slag om de Roerdriehoek.



Huidige staat.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.045
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #63 Gepost op: 3 november 2020, 19:47:12 »
Ah, het antwoord op mijn vraag is al gegeven  ;D

Dit is de watertoren zoals die nu is en ik vroeg me ook al af waar die vleugels vandaan kwamen.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 193
  • Thanked: 6 times
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #64 Gepost op: 9 november 2020, 19:06:17 »
Weer wat verder met de watertoren. Vanavond nog begonnen met het samenstellen van de trappen. De trappen worden gemaakt van 0,8mm messingdraad.











Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.217
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #65 Gepost op: 12 november 2020, 20:50:49 »
Euh, even voor de duidelijkheid.
Dat is karton met tekening, dubbelzijdige tape en daarop de draadjes.
Hoe ga je die verbinden? Solderen, lijm, ...?
Verschuift dat niet?

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.217
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #66 Gepost op: 12 november 2020, 20:53:39 »
Sorry zie net je andere vraag over low melt solderen.  :-[

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 193
  • Thanked: 6 times
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #67 Gepost op: 13 november 2020, 08:10:02 »
Hallo Mark.

Nou als je goed kunt solderen dan schuift het niet. Ik werk zo al jaren. Vandaar ook mijn vraag over die Low melt soldeer.
Maar inmiddels zitten de trappen op de watertoren.

Gr. Bert


























Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.045
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #68 Gepost op: 13 november 2020, 13:30:44 »
Geen haan die ernaar kraait  :) maar die is wel retestrak en goed gelukt. Ook mooie scharnieren trouwens, en dat in h0!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 193
  • Thanked: 6 times
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #69 Gepost op: 13 november 2020, 19:55:24 »
Eerlijk is eerlijk, de haan komt uit een setje van Noch.

Gr. Bert.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.045
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #70 Gepost op: 13 november 2020, 21:41:08 »
Eerlijk is eerlijk, de haan komt uit een setje van Noch.

Gr. Bert.


Whatever, ik vind het erg mooi!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 193
  • Thanked: 6 times
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #71 Gepost op: 14 november 2020, 19:34:45 »
De afwerking van de watertoren nadert. Kolenbak aangebracht en afgewerkt, ook een katrol voor de ketting van de hijsbalk.

Gr. Bert.






Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 193
  • Thanked: 6 times
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #72 Gepost op: 18 november 2020, 08:09:28 »
Het eindresultaat van de watertoren Roermond. Hij komt nog in een passende vitrine.
Een ander object is het Joepenhok (mijnwerkers wachtlokaal) behorende bij station Nuth. Jaren geleden gemaakt met de bedoeling om het bij het station te plaatsen. Ik ga het nu op een passende ondergrond plaatsen.



























Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.800
  • Thanked: 299 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #73 Gepost op: 18 november 2020, 11:43:15 »
Het ziet er allemaal erg fraai uit.
Al die prachtig bouwwerken gaan in een vitrine of doe je ook aan een modelspoorbaan?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 193
  • Thanked: 6 times
Re: Locomotieven depot van Heerlen (1945 - 1957)
« Reactie #74 Gepost op: 18 november 2020, 19:15:17 »
Nee Wim een modelbaan heb ik niet.  Wel heb ik alle spullen nog en de treinen staan in de vitrine. In het zelf bouwen vind ik meer voldoening als het rijden met de trein. Voor ieder model wordt een passende doos of kist gemaakt. Regelmatig sta ik op tentoonstellingen, en dan komt alles weer eens uit de kist of doos.
Elk nieuw model is een nieuwe uitdaging.
Ik hoop dat het evenement Wénjterdruim in Sittard door gaat, een winkelpand hebben we al toegewezen gekregen. Dan kunnen veel modellen weer eens uit de doos.

Gr. Bert.