Auteur Topic: Vraagje,  (gelezen 27172 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willie van Koolwijk

  • Gast
Vraagje,
« Gepost op: 19 oktober 2017, 07:36:11 »
Hallo mensen,

Ik ben nieuw hier en ik wil graag gaan beginnen met treinen digitaal van Marklin.  Nu is mij  vraag wat heb ik allemaal nodig of waar moet ik op gaan letten als ik wat koop. Hoe groot moet de plaat zijn waar het op moet. Ik heb de ruimte voor een plaat van 3 meter bij 2 meter, maar ik hoef niet perse deze afmeting te gebruiken kan ook kleiner. Ik wil met 3 treinen op een baan gaan rijden dat is voorlopig genoeg voor mij. Ik wil wrl dubbel spoor. Hebben jullie tips of wat dan ook. Ik ben er niet in thuis wat de mogelijkheden zijn op dit gebied. Wij hadden vroeger Lima en dat soort werk 😃 Ik kom zelf uit Druten ik weet niet of er iemand in deze buurt woont. Anders kunt u ook gerust op de koffie komen om bij te kletsen van hoe en wat, onder het genot van een kop koffie. Nou ik hoor graag van jullie.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Vraagje.
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2017, 08:56:23 »
Hoi Willie,

met o.a. dit programma kun je een baan ontwerp maken. zo kun je bepalen of de ruimte die je hebt voldoende is voor wat je wilt.
https://www.traxeditor.com/?setlang=NL

gewoon gaan proberen  ;)
Groet Mies

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Vraagje.
« Reactie #2 Gepost op: 19 oktober 2017, 09:01:48 »
De eerste vraag is hoe dan ook wat je wilt. Dat betekent dat je je daar eerst flink in gaat verdiepen. Wil je een Nederlandse, een Duitse, Zwitserse, Franse, Amerikaanse of nog wat anders baan? Wil je er een uit het begin van het stoomtijdperk, of met TGV, of elektrische treinen, dieseltreinen, ... ? Houd je van een landelijk thema, stadsthema, agrarisch, industrieel, enzovoort? Gaat het je vooral om de techniek, om het landschap (scenery), om het knutselen, om het rijden, ...?
Pas als je dat weet kun je verdere keuze's maken.

Heb je al materiaal gekocht, of ben je nog vrij in je keuze? Märklin heeft voordelen maar ook nadelen. Is je keuze voor Märklin een bewuste, of heb je daar toevallig een leuke digitale set van zien liggen, of... ?

Zoals voor alles geldt ook hier:
- als je niet weet waar je heen wilt, kom je ergens anders terecht
- elke keuze is een goede keuze, als die maar bewust gemaakt wordt
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Vraagje.
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2017, 23:10:03 »
Beste Willie,

Ga over 2 weken naar Eurospoor en ga kijken, vragen en praten.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Vraagje.
« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2017, 11:49:27 »
En waar ik ook wel benieuwd naar ben is of je al spullen van Märklín hebt of dat je nog geheel open in je keuze bent.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Vraagje.
« Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2017, 15:53:59 »
De eerste vraag is hoe dan ook wat je wilt. Dat betekent dat je je daar eerst flink in gaat verdiepen. Wil je een Nederlandse, een Duitse, Zwitserse, Franse, Amerikaanse of nog wat anders baan? Wil je er een uit het begin van het stoomtijdperk, of met TGV, of elektrische treinen, dieseltreinen, ... ? Houd je van een landelijk thema, stadsthema, agrarisch, industrieel, enzovoort? Gaat het je vooral om de techniek, om het landschap (scenery), om het knutselen, om het rijden, ...?
Pas als je dat weet kun je verdere keuze's maken.

Heb je al materiaal gekocht, of ben je nog vrij in je keuze? Märklin heeft voordelen maar ook nadelen. Is je keuze voor Märklin een bewuste, of heb je daar toevallig een leuke digitale set van zien liggen, of... ?

Zoals voor alles geldt ook hier:
- als je niet weet waar je heen wilt, kom je ergens anders terecht
- elke keuze is een goede keuze, als die maar bewust gemaakt wordt


Hoi,

Nou mijn keus zal industrieel worden en dan bedoel ik het in de zin van werktreinen, stoomloks en dat soort. geen personenvervoer . Ik ben nog vrij in de keuze want heb  nog niks gekocht. Ik zit wel te spinzen op de set 29721 van marklin. Ik heb dit merk vroeger al gehad en vandaar dat  ik weer voor Marklin kies. Maar is geen moet dus ik sta open voor reakties en info.

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Vraagje.
« Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2017, 16:11:23 »
Nou het staat er dubbel op zie ik en ik weet even niet hoe ik er een kan verwijderen?
Maar ik ben nog vrij in de keus want ik heb nog niks gekocht. De set  29721 wil ik gaan kopen om mee te beginnen. Vroeger had ik al marklin en Lima.
Ik wil graag iets gaan maken op industrieel gebied met kranen waar de trein dan zogenaamd moet gaan lossen enz enz. ook een tankstation waar je dan kunt gaan tanken zeg maar en nog meer van die dingen. Mijn keuze gaat dus uit na werktreinen of hoe je het ook noemt. Dieselloks en stoomloks zeg maar met laadbakken erachter. Ik heb ook al een voorbeeld van de baan gezien die ik dan wil gaan maken. Dus ik kan alle kanten nog op en jullie meningen en raad is zeer welkom.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Vraagje.
« Reactie #7 Gepost op: 24 oktober 2017, 16:32:02 »
Mooi. Die set is Duits, en dat betekent dat je van alle gangbare merken een uitgebreide keuze aan materieel hebt. Duits materieel is volop verkrijgbaar zowel voor 3-rail (Märklin) als voor 2-rail (de hele rest).

Kies je voor die set, dan heb je je wat technische keuzes betreft helemaal vastgelegd. Je hebt dan een centrale en dus een digitaal systeem, en rails (Märklin C-rail). Je maakt als je start hoe dan ook een keuze waar je niet gemakkelijk vanaf kunt. Als je die keuze bewust maakt is dat natuurlijk helemaal goed. Als je over een paar jaar ontdekt dat je toch anders had willen beginnen, kun je bijna niet meer terug.

Persoonlijk zou ik zeggen, oriënteer je eerst uitgebreid op het materieel waarmee je wilt gaan rijden. Je zult zien dat er heel veel veranderd is met twintig, dertig jaar geleden. Vandaag de dag is Märklin per definitie digitaal, analoog materieel is er alleen tweedehands. Je zult dus aan het "nieuwe" Märklin moeten wennen. Je kunt bij de startset al zien dat de bediening heel anders is dan de trafo die we vroeger gebruikten.

Als dan toch alles anders is, en als je dan toch aan het nieuwe moet wennen, waarom zou je je dan niet breed oriënteren? Maak een globaal plannetje en kijk dan eens wat je ervoor van Märklin kunt kopen, en wat je ervoor van andere merken kunt kopen. Dat plannetje hoef je helemaal niet uit te voeren, maar is een mooi handvat ter vergelijking. Zoiets als dezelfde boodschappen doen bij drie supermarkten zodat je die kunt vergelijken.

Vergelijk dan eens de kwaliteit, de vormgeving, de mogelijkheden, en de prijs. En beslis dan of je liever de mogelijkheden en beperkingen van Märklin hebt, of de mogelijkheden en beperkingen van ongeveer alle andere merken. Je kent Lima, maar besef dat dat vroeger een echt "onderkant van de markt" merk was. Er is heel veel gebeurd met de kwaliteit van de 2-rail modellen.

Het grootste voordeel dat ik van Märklin ken, is dat je totaal niet na hoeft te denken over keerlussen. Daar staat tegenover de je alleen kunt kiezen uit twee railsystemen: K of C. En dat je altijd het geluid van de sleper hebt. Kies je voor de niet-Märklin wereld, dan heb je een uitgebreide keuze aan railsystemen die vaak veel voordeliger zijn, en waarvan de wissels minder onrealistisch zijn dan die van Märklin. Maar als je alleen industriespoor legt valt dat weer veel minder op. Het lastigste bij tweerail is dat als je een keerlus maakt je een extra schakeling nodig hebt om de daardoor ontstane kortsluiting op te heffen. Maar die schakelingen zijn vanaf enkele tientjes volop verkrijgbaar. Kwaliteit in de 2-rail wereld is erg afhankelijk van het merk waarvoor je kiest. Maar zoals gezegd, met een Duits goederenthema zoals van die startset is van vele merken van alles leverbaar. En de 2-rail merken kun je door elkaar heen gebruiken. Een deel van het 2-rail materieel is overigens ook voor 3-rail leverbaar, en bij wagons kunnen de assen vaak omgewisseld worden.

Succes met je zoektocht, en blijf ondertussen vragen stellen!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Vraagje.
« Reactie #8 Gepost op: 24 oktober 2017, 17:02:04 »
Bedankt is weer een hoop info en kan ik weer even op teren. de plaat van de baan die ik wil gaan maken is 315 lang 135 breed. ik moet wel zeggen dat ik A technisch ben in het stroom gebeuren dit soort dingen. Maar dat komt wel goed met de tijd. Wat zijn nog meer merken waar je veel mee kunt doen dan. Pico is ook van Marklin toch geloof ik.  Ik zie op MP veel k rails, m rails enz enz. Wat is heet verschil tussen 2 rail en 3 rail?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Vraagje.
« Reactie #9 Gepost op: 24 oktober 2017, 17:38:55 »
Nou het staat er dubbel op zie ik en ik weet even niet hoe ik er een kan verwijderen?
Verwijderd.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Vraagje.
« Reactie #10 Gepost op: 25 oktober 2017, 00:44:47 »
3-rail is de rails van Märklin met tussen de beide rails een middengeleider. Bij de oude metalen M-rails is dat een massieve draad, bij de wat minder oude en nog steeds geproduceerde C en K-rails is het een rij puntjes. De sleper neemt daarvan de stroom op. Locomotieven op Märklin rails moeten daarom ook een sleper hebben.
Rails voor 3-rail is altijd M, K of C-rail, en altijd van Märklin.
Als je analoog rijdt is 3-rail wisselstroom. Sommige mensen blijven dat ook bij digitaal zo noemen, maar wanneer je digitaal rijdt is dat niet meer aan de orde.

2-rail zijn alle andere merken. Die hebben geen middengeleider. Als de ene rail de + is, dan is de andere rail de -.
Als je analoog rijdt is 2-rail gelijkstroom. Ook hier geldt dat sommige mensen dat ook bij digitaal zo blijven noemen, maar wanneer je digitaal rijdt is dat niet meer aan de orde.
Treinen op 2-rail hebben geen sleper.
Sinds enkele decennia kun je alle 2-rail merken door elkaar heen gebruiken op dezelfde rails. Je kunt voor de rails dus ook uit alle 2-rail merken kiezen. Vooral bij wissels zie je dat er dan veel verschillen zijn, in uiterlijk en in prijs. Populair zijn bijvoorbeeld de Piko-A rails en de Peco rails, maar ook Roco rails wordt veel gebruikt, of Fleischmann rails met bedding. Daarnaast zijn er veel andere merken, en de keuze wordt bepaald door wat je mooi vindt en wat je ervoor betalen wilt.

Onder eigen naam maakt Märklin 3-rail treinen. Een aantal modellen wordt ook in een 2-rail uitvoering verkocht, onder de merknaam Trix. Als je Hamo tegenkomt, is dat ouder 2-rail materiaal van Märklin.

Roco, Piko, Peco, Fleischmann, Rivarossi, LS Models, Lima, Bachmann, Hornby, Electrotren, Liliput, Brawa, LifeLike, Athearn, en nog meer zijn grotere 2-rail merken van verschillende fabrikanten. Sommige van hun modellen worden ook in 3-rail uitvoering verkocht voor de Märklin rijders.

Kleinere fabrikanten zoals Artitec produceren vrijwel al hun modellen in 2-rail en in 3-rail uitvoering.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Vraagje.
« Reactie #11 Gepost op: 25 oktober 2017, 21:05:52 »
Kleine aanvulling hierop, vroeger was er ook nog een goedkopere uitvoering van Märklin, genaamd Primex, wordt nu niet meer geproduceerd, alleen op beurzen komt je het af en toe nog tegen.
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Vraagje.
« Reactie #12 Gepost op: 27 oktober 2017, 10:28:27 »
Nou Dirk T ik ben gisteren op een club geweest en die zeiden hetzelfde als jij. Ik ga toch voor 2-rail en stap van Marklin af. Ik heb het gisteren ook horen en zien rijden, zo mooi en rustig. En dan nog de keuze die je hebt qua uitbreiding in electro en alles. Ik ga dan ook voor een startset van Roco kijken vandaag met zo'n multimause.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Vraagje.
« Reactie #13 Gepost op: 27 oktober 2017, 12:08:48 »
Gefeliciteerd met je keuze. Ik denk dat het belangrijk is dat je achter je keuze staat en er niet halverwege achter komt dat je misschien tóch een systeem hebt gekozen waar je niet blij mee bent.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Vraagje.
« Reactie #14 Gepost op: 27 oktober 2017, 15:28:04 »
Help help  :D hier hebben ze het alleen over Marklin dat het beter is zeg maar. Dat was ook mijn eerste keus  maar wat is nu wijsheid om mee te beginnen. Waar heb je meer mogelijkkheden in qua techniek enz enz.

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Vraagje.
« Reactie #15 Gepost op: 27 oktober 2017, 17:46:22 »
Niet om laten praten
gewoon die roccoset aanschaffen

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Vraagje.
« Reactie #16 Gepost op: 27 oktober 2017, 20:01:53 »
Niet om laten praten
gewoon die roccoset aanschaffen


Geheel mee eens ;)
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Vraagje.
« Reactie #17 Gepost op: 27 oktober 2017, 22:09:45 »
Oke dus toch Roco pakken, Marklin is misschien wel mooier maar ik vind dit mooier rijden en minder herrie ook. Ik heb nog contact gehad met een club lid en die zei ook niet om laten praten.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Vraagje.
« Reactie #18 Gepost op: 27 oktober 2017, 23:21:14 »
Twee- of drierail is een onderwerp waar we hier geen discussie over willen, kunnen en zullen voeren. De één zweert bij Märklín en de ander zweert bij Roco, Fleischmann en Piko; net als Windows of Apple. En ik kan me voorstellen dat voor iemand die op het punt staat een keuze te maken dat eigenlijk ook wel best lastig is.
Volgens mij kun je het best proberen om de voor- en nadelen van beide systemen naast elkaar te zetten en dan bekijken welk systeem je het meest aanspreekt.
Alvast een voorzetje: https://www.modeltreinen.org/gelijkstroom-of-wisselstroom/
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Vraagje.
« Reactie #19 Gepost op: 27 oktober 2017, 23:34:48 »
Ik heb bewust geprobeerd zo algemeen mogelijk de 3-rail en de 2-rail wereld te vergelijken. Allebei hebben ze hun sterke en hun zwakke kanten. Je kunt denk ik het best je keuze laten bepalen door wat je dan zelf belangrijk vindt.

Waar ik zelf vaak op let, is wat overstappers doen. Hoe vaak zie je iemand die eerst 2-rail had overstappen op 3-rail? En waarom stappen ze dan over?
En andersom, hoe vaak stapt een 3-railer over op 2-rail?  En waarom?
En dan ken ik heel wat mensen die van 3-rail zijn overgestapt op 2-rail, maar andersom ken ik niemand. Redenen om over te stappen die ik dan hoor zijn vaak de grotere keuzevrijheid met name waar het gaat om rails en zeker wissels, de gewoonlijk lagere prijs, de mooiere rails en het stillere rijden.
Argumenten die ik ken van 3-railers om bij 3-rail te blijven zijn dan de vaak nog metalen kappen van Märklin, het niet hebben van een mogelijk keerlusprobleem, en historische argumenten. Soms wordt ook een veronderstelde betere stroomafname genoemd, maar als ik op beurzen kijk wordt 3-rail net zo vaak gepoetst als 2-rail.

In grote technische projecten heb ik gemerkt dat mensen eigenlijk niet rationeel kiezen, maar emotioneel. En als ze weten wat ze het leukst vinden, zoeken ze rationele argumenten voor de keuze die ze al gemaakt hebben. Daar is denk ik op zich niets mis mee, maar zeg dan ook gewoon dat je ergens voor kiest omdat je dat gewoon wilt. Want dat recht heb je. En dat geldt net zo goed voor de 2-railer en voor de 3-railer.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Vraagje.
« Reactie #20 Gepost op: 27 oktober 2017, 23:50:12 »
Beste Willie,

Beide systemen hebben hun voor- en nadelen die ook nog eens verschillende "karakters" aanspreken, dus je hebt op zijn best een mening van iemand met ongeveer jouw karakter.

Een voorbeeld: een 2-rail lok van het merk Brawa is ontzettend mooi, dat spreekt de mens aan die van heel mooi houdt, maar spreekt niet de mens aan die zijn loks flink wil laten rijden, waarbij wel eens een ongelukje kan gebeuren.

Nog een voorbeeld: 2-rail is meer naar de werkelijkheid (in het echt heb je geen puntcontacten in het midden), als je een slecht technisch gevoel hebt dan is 3-rail makkelijker omdat de elektrische spanning netjes in het midden en op de rails zit, dus geen problemen met: keerlussen en wissels.

Ga volgende week eens naar Eurospoor in Utrecht.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Vraagje.
« Reactie #21 Gepost op: 28 oktober 2017, 21:26:58 »
Duidelijk en bedankt voor jullie info. Ik zou voor Marklin gaan voor de degelijkheid en kwaliteit. Maar 2 rail is wel mooier om te zien en realistisch dan de 3 rail. En de startsets zijn ook stukken goedkoper zag ik, ik had me verder nog nergens in verdiept als alleen Marklin. Ik vindt de K rail ook mooier dan de C rail.

Ik ga ook na de beurs kijken en info vragen, lijkt me ook wel mooi om te zien hoe dat allemaal is. Het 2 rail loopt ook veel rustiger qua herrie bedoel ik dan. Marklin maakt veel meer herrie  en de sleper ook dat vindt ik echt een nadeel. Ook de tandwielen hoor je van de wielen meer dan van de 2 rail. Kijk qua stroom ben ik A technisch maar op de club is een handig mannetje 😃die alles weet van stroom en keerlus. Marklin was en is mijn eerste keus want dat hadden we vroegen thuis al. Vandaar dat dit ook voor de hand lag. Maar nu ik het anderen heb gezien ga ik toch voor het 2 rail. Ik ga eerst op de beurs kijken en koop tot die tijd nog niks 🤓

Ik heb wel het idee dat de geluiden van Marklin mooier zijn en klinken dan die van Roco of welk merk dan ook. Of ligt dat aan mij dat kan natuurlijk ook.

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Vraagje.
« Reactie #22 Gepost op: 29 oktober 2017, 11:14:54 »
een klein voordeel van 2rail
Je koopt 10  roco en fleischmann en marklin wagons
je rijd 2 rail
je wilt erverlichting in maken
marklin wielen wisselen (moet dan toch) en je kan via de assen stroom afnemen
je rijd 3 rail
je zal onder elke wagon een sleper moeten zetten(alleen de kostprijs voor elke sleper al)

locs idem dito
piko heeft bijvoorbeeld veellocs met geisoleerde assen die via een draadbrugzijn verbonden
en een sleper eronder
je verwijderd de sleper , en verwijdert de draadbrug en de draad van de sleper op de geisoleerde zijde aansluitenen je rijd 2 rail voor weinig(extra)

bij een 3 rail loc van marklin zal je alle assen moeten isoleren(vervangen)

mocht je 2 rail rijden en een marklin loc mooi vinden , dan kan je vaak bij trix dat model ook vinden

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Vraagje.
« Reactie #23 Gepost op: 29 oktober 2017, 12:05:30 »
Bij het gebruik van C-rail hoor je de sleper meer als bij het gebruik van K-rail, dat komt door de klankkast werking van de C-rail.

Nee, ik geef verder geen mening, want het is toch mijn persoonlijke mening, iedereen moet zijn eigen mening vormen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Vraagje.
« Reactie #24 Gepost op: 29 oktober 2017, 17:13:12 »
Ik ga ook niet mee in een discussie hierover, Anne heeft hier helemaal gelijk in. Alleen als ik sommige 2-rails gebruikers over Märklin zie schrijven, dan is dit ook niet altijd zo. Märklin gebruikt al lang stroom doorvoerend koppelingen, waardoor je maar EEN extra sleper nodig hebt. Roco levert ook zog. fluister slepers voor oa, zijn wisselstroom locs die je ook onder Märklin locs kan monteren. Verder moet iedereen zelf weten waarvoor hij kiest, maar ik voel me gelukkig met Märklin en ik heb daarnaast van bijna alle andere merken (Roco,Brawa en Piko)  wisselstroom locs, die het ook prima doen.
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.