Beste modelspoorcollega's,
Ik ben druk bezig om mijn nieuwe baan te bouwen en de sporen liggen inmiddels (een fotoreportage zal spoedig volgen). Echter ben ik nu aangeland bij het aanleggen van het seinstelsel en ik wil graag nog even bij de meer ervaren modelspoorders controleren of ik de seinen daadwerkelijk goed gepland heb. Ter voorbereiding heb ik het internet afgestruind en daarnaast het boekje 'Signale und Tafeln in Modell: Standorte, und Einbau, Anschluss, Antriebe und Schaltungen' van Horst Meier en Dieter Thomas aangeschaft en doorgenomen. Het meeste is mij duidelijk, maar vooral over de vraag wanneer een Wartesignal of een Hauptsperrsignal gebruikt dient te worden twijfel ik toch nog.
Eerst wat informatie over de baan:
- Het betreft een dubbelsporige hoofdlijn met daartussen een station met 5 sporen. Vanaf dit station vertrekt een zijlijn naar een kopstation. Alles gesitueerd in Duitsland, Epoche III, nog niet geëlektrificeerd.
Zie hieronder het baanplan van de beide stations:

De normale treinbewegingen zullen zijn:
Hoofdstation spoor 1: zuidwaarts
Hoofdstation spoor 2: zuidwaarts
Hoofdstation spoor 3: noordwaarts, voor kerende treinen ook zuidwaarts
Hoofdstation spoor 4: noordwaarts
Hoofdstation spoor 5: beide richtingen
De volgende rangeerbewegingen heb ik voorzien:
- Een stoptrein arriveert vanuit de zijlijn op spoor 5 van het hoofdstation, met de lok vooraan. Deze koppelt af en vanuit spoor 7 komt een lok naar spoor 5 om de sleep op te pikken en mee te nemen noordwaarts uit het hoofdstation.
- In spoor 1 van het hoofdstation komt een trein aan, de lok moet worden gewisseld met een klaarstaande lok in spoor 6 (dus eerst voorwaarts buiten het station, dan terug naar spoor 2, dan de nieuwe lok vanuit spoor 6 naar blok 1, dan de oude lok van spoor 2 naar spoor 6.
- In spoor 3 komt een trein vanuit het noorden aan. De lok loopt om via spoor 4 en zal uiteindelijk weer noordwaarts vertrekken.
Zoals gezegd twijfel ik vooral nog over de Sperrsignale en de Wartesignale, dus hier zou ik graag jullie commentaar op horen, maar als er bij de hoofd- en voorseinen iets niet klopt hoor ik dat natuurlijk ook graag

. Ook weet ik niet zeker of het bij de zijlijn correct is om één uitrijsein van het zijlijnstation te gebruiken (H2.1ab) en of het inderdaad correct is om op een zijlijn, waar de snelheid beperkt is tot 60 km/u, seinen te gebruiken die slechts Hp0 en Hp1 kunnen tonen.
Veel dank alvast!
Hartelijke groet,
Geert