Auteur Topic: Plaatsing seinen  (gelezen 3932 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Geert_1

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
Plaatsing seinen
« Gepost op: 9 september 2017, 22:39:32 »
Beste modelspoorcollega's,

Ik ben druk bezig om mijn nieuwe baan te bouwen en de sporen liggen inmiddels (een fotoreportage zal spoedig volgen). Echter ben ik nu aangeland bij het aanleggen van het seinstelsel en ik wil graag nog even bij de meer ervaren modelspoorders controleren of ik de seinen daadwerkelijk goed gepland heb. Ter voorbereiding heb ik het internet afgestruind en daarnaast het boekje 'Signale und Tafeln in Modell: Standorte, und Einbau, Anschluss, Antriebe und Schaltungen' van Horst Meier en Dieter Thomas aangeschaft en doorgenomen. Het meeste is mij duidelijk, maar vooral over de vraag wanneer een Wartesignal of een Hauptsperrsignal gebruikt dient te worden twijfel ik toch nog.

Eerst wat informatie over de baan:

- Het betreft een dubbelsporige hoofdlijn met daartussen een station met 5 sporen. Vanaf dit station vertrekt een zijlijn naar een kopstation. Alles gesitueerd in Duitsland, Epoche III, nog niet geëlektrificeerd.

Zie hieronder het baanplan van de beide stations:



De normale treinbewegingen zullen zijn:

Hoofdstation spoor 1: zuidwaarts
Hoofdstation spoor 2: zuidwaarts
Hoofdstation spoor 3: noordwaarts, voor kerende treinen ook zuidwaarts
Hoofdstation spoor 4: noordwaarts
Hoofdstation spoor 5: beide richtingen

De volgende rangeerbewegingen heb ik voorzien:

- Een stoptrein arriveert vanuit de zijlijn op spoor 5 van het hoofdstation, met de lok vooraan. Deze koppelt af en vanuit spoor 7 komt een lok naar spoor 5 om de sleep op te pikken en mee te nemen noordwaarts uit het hoofdstation.
- In spoor 1 van het hoofdstation komt een trein aan, de lok moet worden gewisseld met een klaarstaande lok in spoor 6 (dus eerst voorwaarts buiten het station, dan terug naar spoor 2, dan de nieuwe lok vanuit spoor 6 naar blok 1, dan de oude lok van spoor 2 naar spoor 6.
- In spoor 3 komt een trein vanuit het noorden aan. De lok loopt om via spoor 4 en zal uiteindelijk weer noordwaarts vertrekken.

Zoals gezegd twijfel ik vooral nog over de Sperrsignale en de Wartesignale, dus hier zou ik graag jullie commentaar op horen, maar als er bij de hoofd- en voorseinen iets niet klopt hoor ik dat natuurlijk ook graag :). Ook weet ik niet zeker of het bij de zijlijn correct is om één uitrijsein van het zijlijnstation te gebruiken (H2.1ab) en of het inderdaad correct is om op een zijlijn, waar de snelheid beperkt is tot 60 km/u, seinen te gebruiken die slechts Hp0 en Hp1 kunnen tonen.

Veel dank alvast!

Hartelijke groet,

Geert


Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Plaatsing seinen
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2017, 00:04:03 »
Hoi Geert,

Dat ziet er uit als een doordacht plan voor de seinen. Ik heb niet een antwoord op alle vragen, maar hier wat antwoorden/aanvullingen.

Sein 2.1ab is prima. Een enkel sein voor meerdere sporen is een "groepsuitrijsein" en komt vaak voor op zijlijnen. De enige restrictie is dat er dan slechts één trein op de sporen kan staan om uit te rijden (een binnengekomen en een klaar om uit te rijden kan wel).

Sein H2 kun je eventueel vervangen door een HP0/1 exemplaar. Die is goedkoper dan de HP2 variant. Ook in het grootbedrijf werden kosten bespaard. Idee is dan dat je hier altijd op het kopspoor eindigt, en dat er dus een snelheidsbeperking zit in het fahrplan e/o met borden.
Je kunt ook overwegen af te zien van de voorseinen op het zijlijntje als de hoofdseinen goed zichtbaar zijn.

Sein H1.2a kan eventueel ook een HP0/1 exemplaar worden, ervan uitgaande dat de gebogen wissel in de binnenbocht "rechtuit" is.

De sperrseinen S1 en S5 lijken mij wat te veel van het goede. Ik neem aan dat deze zijn bedoeld voor rangeer-/omrijbewegingen op het hoofdspoor. Lijkt mij wat raar dat je de rangeerbeweging wel mag beginnen, maar niet afronden (terugrijden). De andere sperr signalen betekenen dan op het hoofdspoor rijden en weer terug zodra de wissel is omgelegd.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Geert_1

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 10
Re: Plaatsing seinen
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2017, 11:42:39 »
Dag Rob,

Dank voor je uitgebreide antwoord, dat verduidelijkt een hoop! Toch nog drie vragen:

- Begrijp ik goed dat S1 en S5 ook niet vervangen worden door Wartesignale? Hoe wist de machinist van de rangerende lok dan of het wissel was omgezet? Kreeg hij dat mondeling van de Rangierleiter te horen?
- Wartesignal W1 moet ook verdwijnen neem ik aan?
- Je opmerking over H1.2a begrijp ik niet helemaal. Er wordt op de hoofdbaan alleen rechts gereden, dus vertrekkend vanuit spoor 3/4/5 zal het laatste wissel in de binnenbocht altijd 'afbuigend' (krapste bocht) staan. Dan mag er geen HP0/1 gebruikt worden toch?

Dank alvast!

Geert

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Plaatsing seinen
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2017, 12:45:54 »
Hoi Geert,
Even wat gedachtengangen...
- Begrijp ik goed dat S1 en S5 ook niet vervangen worden door Wartesignale? Hoe wist de machinist van de rangerende lok dan of het wissel was omgezet? Kreeg hij dat mondeling van de Rangierleiter te horen?
- Wartesignal W1 moet ook verdwijnen neem ik aan?
Ik ben niet helemaal thuis in Wartesignalen, dus dat kan ik niet helemaal beantwoorden. Deze sperrsignalen en Wartesignalen lijken mij niet thuis te horen op de hoofdbaan voorbij de laatste wissels. Maar zeker ben ik daar niet van.

- Je opmerking over H1.2a begrijp ik niet helemaal. Er wordt op de hoofdbaan alleen rechts gereden, dus vertrekkend vanuit spoor 3/4/5 zal het laatste wissel in de binnenbocht altijd 'afbuigend' (krapste bocht) staan. Dan mag er geen HP0/1 gebruikt worden toch?

Op zich heb je gelijk. Mijn lijn van denken was hier dat de krapste bocht van de wissel ook de radius is van het spoor er na (al kan ik niet goed zien of dat ook zo is). Dus vandaar een soort van recht uit. De maximale snelheid wordt dan vooral bepaald door de radius van de boog in het traject en dan is HP2 niet nodig, lijkt mij. Maar dit is ook andersom te beredeneren....

Een en ander ligt ook nog aan het materieel dat je gebruikt. Zo werd HP2 in het stoomtijdperk vaak overgeslagen als het uitrijtraject kort was. Stoomlocs trekken zo langzaam op, dat een snelheidsbeperking met het seinbeeld niet nodig was. Dit omdat de maximum snelheid toch nooit bereikt werd voor de hele trein de wisselstraat had doorlopen. Met diesel en elektrische tractie is HP2 dan wel nodig, of er werd gewoon een algemene snelheidsbeperking ingesteld tot een (paar honderd) meter voorbij de laatste wissel, Bij het wisselen van tractie werd vaak een goedkope aanpassing gedaan: een sein vervangen is duur, een snelheidsbeperking instellen goedkoop. Dus je kunt ook nog gaan voor 'niet optimale' seinbeelden vanwege de denkbeeldige historie van je baan.
Lastig hè, zoveel vrijheid/keuzes. Denk je dat je met seinen en regels daaromheen altijd goed zit binnen de regelen der kunst, maar zijn er ook weer uitzonderingen te bedenken...
(al vind ik dat juist weer leuk/interessant)

Ook zie ik dat je de seinen mooi in een lijn opgesteld, met name ook bij de sporen3, 4 en 5. Dat geeft een overzichtelijk en rustig beeld.

groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...