Auteur Topic: Een forumbaan?  (gelezen 30879 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Een forumbaan?
« Reactie #50 Gepost op: 23 september 2017, 17:10:47 »
BAAN COMMISSIE
Heft zich op na keuze
 

Volgende afdelingen
Construtie
Systeem
Energie beheer   railspanning
                              verlichting  ed
Rijdend materiaal
Verkeersleiding
Organisatie

Mensen dit is mijn voorstel
Ik heb wat ervaring in dergelijke
Jarenlang ben ik  lid flightsimulator club geweest
Daar waren ook verschillende afdelingen die hun eigen verantwoordelijkheid hadden
Zo waren er mensen die
Vuchtplanen maakte
 Verkeersleiding
Zorgen dat computer met elkaar konden commuseren
Energie beheer
Enz.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #51 Gepost op: 23 september 2017, 19:43:48 »
Er wordt al goed meegedacht, hier.

Het wiel opnieuw uitvinden?
Hoeveel  banen zijn er te vinden die al het voor elkaar hebben?
Kijk in de rondte en leer daarvan .
Maak een keuze en kopiëer het scheelt een  hoop tijd en moeite.
Goed punt. Kopieer en pas aan. Met name wat vereenvoudigen waar dat kan.
We putten al uit FREMO (http://www.fremo-net.eu/fremo-startseite/) en MiniMax (http://www.minimax-modellbahn.de).
Er bestaat al een Forumbaan bij Beneluxspoor, maar die is vooral bedoeld voor beurzen, en houden daarbij een (wat mij betreft te) hoge norm aan. Er zijn ook modulebanen bij sommige clubs, maar die voeren vaak hun eigen standaard.

We hebben eerder al in dit draadje opgemerkt dat iedereen mee moet kunnen doen, dat is dus lage drempel: lage kosten, begrijpelijke techniek en wat mij betreft ook met weinig bouwervaring mee kunnen doen.

Eenvoudig en degelijk dus.

Ik herken het "de een ziet het zo en de ander ziet zo" eerlijk gezegd niet. Volgens mij leven er de nodige vragen, maar loopt het nog niet uit elkaar. Ik ben (nog) niet zo voor commissies. Maar ja, dat vind ik dan.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Een forumbaan?
« Reactie #52 Gepost op: 23 september 2017, 23:58:50 »
Als je het niet goed op rails zet gaat het mis.
Wie bepaalt de afmetingen  van module?
Waar zitten de koppel elementen?
Waar liggen de rails op welke afstand ?
Ga zo maar door.
Het is mij niet de bedoeling om iedereen op kosten te jagen!
Stel je voor we komen bij elkaar je koppelt jouw baan aan dat van een ander hoe doe je dat?
Module met lijmklem ?
De rij spanning met kroonsteen ?
Welk kleur draadje aan welke kleur van je buurman zowel links als dat van je buurman rechts?
Wat is de doorsnee van rijdraad ? (spanning verlies )
Het is niet zo eenvoudig als lijkt.
Als er club dag is dan moet alles in een oogwenk opgebouwd kunnen worden .
Het kan niet zo zijn dat hele dag geknutseld word om de boel aan het rijden te krijgen.
En dan het woord "COMMISSIES "  vat dat niet te zwaar op.
Het is een gegeven zoveel zielen met zoveel ideeën.






Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #53 Gepost op: 24 september 2017, 09:48:21 »
OK, ik loop misschien wat voor de fanfare uit :)

Als je het niet goed op rails zet gaat het mis.
Wie bepaalt de afmetingen  van module?
Waar zitten de koppel elementen?
Waar liggen de rails op welke afstand ?
Ga zo maar door.
Het is mij niet de bedoeling om iedereen op kosten te jagen!
Stel je voor we komen bij elkaar je koppelt jouw baan aan dat van een ander hoe doe je dat?
Module met lijmklem ?
De rij spanning met kroonsteen ?
Welk kleur draadje aan welke kleur van je buurman zowel links als dat van je buurman rechts?
Wat is de doorsnee van rijdraad ? (spanning verlies )
Het is niet zo eenvoudig als lijkt.
Als er club dag is dan moet alles in een oogwenk opgebouwd kunnen worden .
Het kan niet zo zijn dat hele dag geknutseld word om de boel aan het rijden te krijgen.
Klopt helemaal, Ben.

In het voorstel staat dit:
Modules standaard 50 cm breed, lengte naar eigen inzicht, maar niet korter dan 30 cm en niet langer dan 150 cm (wegens hanteerbaarheid).
Standaard kopprofielen (ik gebruik FREMO B96 en E96).
Je kunt modules met eigen kopprofielen maken, maar de buitenste 2 van het samenstel moeten standaard zijn.
Elke module staat op eigen poten
Hoogte bovenkant rail 80 cm vanaf de vloer.

Da FREMO profiel heeft misschien nog wat toelichting nodig. De moduleovergangen gebaseerd op de FREMO aanpak betekent een overgang met een heel duidelijk gedefinieerd profiel voor rails, landschapsprofiel en mechanische koppeling met bouten en (vleugel)moeren of lijmklemmen. De doorlopende rijstroom draad met minstens 1mm2 wordt gekoppeld met 4mm bananenstekkers / bussen (stekker altijd rechts vanaf de module gezien).

Als we het hier over eens zijn, komt het profiel (laten we beginne met 1) als sjabloon in het Forumbaanpamflet.

groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.344
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Een forumbaan?
« Reactie #54 Gepost op: 24 september 2017, 10:10:37 »
Als ik zo rond kijk over wat ik de afgelopen pakweg twintig jaar aan modulebanen en standaards heb gezien, denk ik dat Fremo inderdaad een heel handige en goed gedocumenteerde standaard is, en zeker geschikt voor een forum-modulebaan.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #55 Gepost op: 24 september 2017, 10:12:57 »
Even een tussenstand op het voorstel met de aanvullingen:

Volgens mij beginnen we er qua techniek al aardig uit te komen (al heb ik weinig 3-railers gehoord?):
- 2 rail =
- We beginnen analoog
- Een doorlopende rijstroom voorziening (dus voorlopig 1 trein rijdend)
Voor de aansturing van niet rijdende zaken stel ik een 14-16v~ doorlopende leiding voor.
En er ligt nog een vraag hoe digitale wissels en seinen "ter plekke" op een module te kunnen besturen.

Baanvorm: A naar B (via C, etc), dus van eindpunt naar eindpunt.
Dit betekent dat een minimale baan/opstelling in ieder geval de 2 eindpunten moet hebben. Een eindpunt is:
- Een kopstation
- Een doorgangsstation waar gekeerd kan worden
- Een fiddle yard / schaduwstation
(- Ik ben geen voorstander van een keerlus, met name voor toekomstige digitaal rijden)

Als we gaan beginnen, lijkt het me een goed idee te bekijken wie wat gaat maken, zodat we in ieder geval snel een berijdbare basisopstelling hebben. Ik kan me ook voorstellen dat we dan per onderdeel (kopstation, doorgangsstation, traject, spooraansluiting, etc) een topic hebben om een en ander verder uit te werken. Bijvoorbeeld: sporen aan/uitschakelen (zodat er wel meerdere treinen op de baan kunnen staan).

Verder zal er een (gelegenheids)commissie nodig zijn voor de organisatie van een rijdag: locatie, zorgen dat de minimale opstelling er is, enz...

Dus als er verder geen vragen zijn  ;) : Wie bouwt wat?
(Ik weet 't, misschien wat vroeg, maar alvast iets om over na te denken. En ik ben wel benieuwd)
Mijn inbreng: Een kopstation e/o een spooraansluiting.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een forumbaan?
« Reactie #56 Gepost op: 24 september 2017, 14:41:20 »
Ik heb nog wel wat vragen Rob.

Waarom enkel spoor? Dit betekend dat je heen en weer moet rijden en als je met meerdere treinen gaat rijden moet er een mogelijkheid zijn om een tegenligger te passeren. Neem je dubbel spoor met aan weerskanten een lus (honden bot model) Dan kunnen de treinen rond rijden en achter elkaar aan met als voordeel meerdere (en langere) treinen en je hoeft niet te keren. Bijkomend voordeel is dat de lussen meer ruimte hebben om te bouwen. Nadeel is dat de meeste mensen het niet leuk vinden om zo'n lus vol te bouwen maar ik wil best een lus voor mijn rekening nemen.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een forumbaan?
« Reactie #57 Gepost op: 24 september 2017, 16:01:12 »
Is er trouwens al een lijst van forumleden die actief willen meewerken aan dit project?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #58 Gepost op: 24 september 2017, 21:25:19 »
Ik heb nog wel wat vragen Rob.

Waarom enkel spoor? Dit betekend dat je heen en weer moet rijden en als je met meerdere treinen gaat rijden moet er een mogelijkheid zijn om een tegenligger te passeren. Neem je dubbel spoor met aan weerskanten een lus (honden bot model) Dan kunnen de treinen rond rijden en achter elkaar aan met als voordeel meerdere (en langere) treinen en je hoeft niet te keren. Bijkomend voordeel is dat de lussen meer ruimte hebben om te bouwen. Nadeel is dat de meeste mensen het niet leuk vinden om zo'n lus vol te bouwen maar ik wil best een lus voor mijn rekening nemen.

Nou, Pierre, dat is een concreet voorstel met een mooi aanbod.
Wat mij betreft zitten we niet vast aan enkelspoor. Dus als we al een eind-lus in de aanbieding hebben, dan ben ik voor... een hybride: Een dubbelspoor dat aan een kant eindigt in een lus en aan de andere kant een splitsing(station) naar 2 enkelsporen die ook een (ruime) lus vormen.
Van die laatste gooi ik alvast een 180 graden boog in de aanbieding... (zal wel even plannen worden daar een mooie lus van te maken, maar daar komen we wel uit.)

Is er trouwens al een lijst van forumleden die actief willen meewerken aan dit project?
Nog niet, maar ik uit de reacties maak ik op dat NickvR en Pierre wel iets willen bouwen. En ik ook.
Hoe kunnen we zo'n lijst maken, Wim?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een forumbaan?
« Reactie #59 Gepost op: 25 september 2017, 00:22:40 »
Is er trouwens al een lijst van forumleden die actief willen meewerken aan dit project?
Nog niet, maar ik uit de reacties maak ik op dat NickvR en Pierre wel iets willen bouwen. En ik ook.
Hoe kunnen we zo'n lijst maken, Wim?
Dat is niet zo heel erg moeilijk: gegadigden die zich willen inzetten melden zich aan en sturen jou een PB (persoonlijk bericht) en jij zet een bericht op het forum met een lijst(je) met aanmelders en misschien welke specifieke rol of taak ze willen vervullen. Je lijst kun je dan steeds weer bewerken en aanvullen met nieuwe namen.
Je zult zien dat als de eerste schapen forumleden over de dam zijn, er meerdere zullen volgen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #60 Gepost op: 25 september 2017, 22:18:24 »
Dat is niet zo heel erg moeilijk: gegadigden die zich willen inzetten melden zich aan en sturen jou een PB (persoonlijk bericht) en jij zet een bericht op het forum met een lijst(je) met aanmelders en misschien welke specifieke rol of taak ze willen vervullen. Je lijst kun je dan steeds weer bewerken en aanvullen met nieuwe namen.
Je zult zien dat als de eerste schapen forumleden over de dam zijn, er meerdere zullen volgen.
OK, bij deze is de inschrijving geopend!

Verder merk ik dat het steeds lastiger wordt het voorstel/plan te overzien. Je moet nu al 3 pagina's (terug) lezen. Ook het voorstel/plan ga ik in een bericht zetten dat steeds wordt bijgewerkt. Dat leest denk ik makkelijker dan een documentje downloaden. Dat document komt dan tegen de tijd dat we er zo'n beetje uit zijn.
Maar geef me nog even de tijd dat bericht samen te stellen.

Misschien nog even de vorm van de "hybride" enkel/dubbelspoor baan zoals nu voorgesteld (in schetsvorm):




Deze bestaat uit (ongeveer van rechts naar links)
  • Een dubbelspoor lus (Aangeboden door Pierre)
  • Een of meer dubbelspoor modules
  • Een dubbelspoor station
    Als hier ook naar/op het tegengestelde spoor zijn er nog wel wat elektrische uitdagingen
  • Een splitsing module
    Hier nog getekend als echte splitsing, al kan deze ook als aftakking van het dubbelspoor worden gebouwd, zodat er later meer mogelijkheden zijn.
  • Een enkelspoor lus
    Hier is de geometrie een uitdaging, vandaar de
  • Jokermodule
    Deze is variabel in lengte en kan ook zijwaartse verschillen opvangen.
    De uitwerking hiervan is ook een uitdaging (al heb ik wel wat ideeën).

Natuurlijk kan de baan in eerste instantie zonder het dubbelspoor station (of zonder oversteek naar het tegenliggende spoor), om de start niet te complex te maken.
Wat mij erg aanspreekt aan deze opzet dat er voor elk wat wils is: van eenvoudig modules tot ingewikkelde stations. En dat er relatief snel iets neer te zetten is met voldoende mogelijkheden voor uitbreiding, lijkt me.

Als dit plan het gaat worden, kan ik me ook voorstellen dat de verdere uitwerking modulair is.
Gewone enkelspoor en dubbelspoor modules zijn technisch vrij eenvoudig. We kunnen hier wel concrete bouwbeschrijvingen voor maken. Overigens is het dubbelspoor FREMO profiel ook op het enkelspoor aan te sluiten (dan is er wel een spoor ongebruikt)
Mensen die zich met de speciale modules (splitsing, dubbelspoor station, andere) kunnen dat deel verder uitwerken. Met hulp/bemoeienis van Forumleden, natuurlijk.

OK, het overzicht van de plannen volgt later, zoals al eerder geschreven.

groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline The Breeze

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
Re: Een forumbaan?
« Reactie #61 Gepost op: 26 september 2017, 07:53:23 »
Goedemorgen

Zoals al aangegeven heb ik zeker interesse
Maar een klein vraagje vooraf: Had gelezen over FREMO. Heb nu al stad en land (lees internet) afgezocht, voor een duidelijke handleiding hiervan.
Iemand een link waar ik dit kan vinden ?


Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #62 Gepost op: 26 september 2017, 08:45:26 »
Onderaan deze pagina van de FREMO website is een PDF te downloaden met een uitgebreide beschrijving van de FREMO normen
https://www.fremo-net.eu/modulsysteme/baugroesse-h0/h0-europa/h0-normentwurf/
Het is wel in het Duits...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline The Breeze

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
Re: Een forumbaan?
« Reactie #63 Gepost op: 26 september 2017, 09:26:59 »
Citaat
Het is wel in het Duits...

Duits lukt wel.

B96 \ E96 ? welke vd 2 ? (of toch een andere?)

misschien loop ik wel vooruit op de feiten  ;D
Maar ik ontwerp graag alles digitaal voor ik begin met bouwen  :D

Citaat
Misschien nog even de vorm van de "hybride" enkel/dubbelspoor baan zoals nu voorgesteld (in schetsvorm):
Mooi, weer een stap


Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #64 Gepost op: 26 september 2017, 20:57:36 »
Profiel E96 voor enkelspoor, en 2E99 voor dubbelspoor.
Beide zijn profielen van een vlak landschap met een spoordijkje met greppel aan beide zijden.
Met deze profielen hebben we de meeste mogelijkheden om de modules aan te sluiten tot een baan, en hiermee is relatief eenvoudig een stevige module te maken, die er toch realistisch uit ziet. En tussen de profielen kan de module zo vlak of zo bergachtig zijn als je wil...

Voor degenen die nog niet het boekje hebben, hierbij een indruk.






En, kan ik je hierbij al inschrijven, The Breeze?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #65 Gepost op: 27 september 2017, 12:07:57 »
Het voorstel / plan in wording heb ik in een bericht in een nieuw topic samengebracht. Dat geeft wat meer overzicht.
Dat bericht wordt gaandeweg bijgewerkt.
Deelnemers staan ook in het nieuwe topic vermeld...

groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een forumbaan?
« Reactie #66 Gepost op: 27 september 2017, 13:01:33 »
En om nóg meer overzicht te houden heb ik het forumbaanspul in een apart board gezet.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #67 Gepost op: 27 september 2017, 13:09:49 »
Top!
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een forumbaan?
« Reactie #68 Gepost op: 27 september 2017, 13:29:53 »
Top!
Ach, je doet wat je kunt.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline The Breeze

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
Re: Een forumbaan?
« Reactie #69 Gepost op: 12 oktober 2017, 09:06:04 »
Misschien een domme vraag, maar NL-graben en D-graben.... welke maten nu aan te houden ?

ben gigantisch veel info over fremo tegengekomen maar hier word ik toch niet helemaal wijs uit ...........

Thnkzzz alvast voor de gouden tip............  ;D

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #70 Gepost op: 12 oktober 2017, 20:48:57 »
Misschien een domme vraag, maar NL-graben en D-graben.... welke maten nu aan te houden ?

ben gigantisch veel info over fremo tegengekomen maar hier word ik toch niet helemaal wijs uit ...........

Thnkzzz alvast voor de gouden tip............  ;D
De D-graben. De Duitse greppels zijn smaller dan de Nederlandse... De rest van het profiel is hetzelfde voor NL en DB.
Goed te lezen dat je er nog mee bezig bent.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...