Auteur Topic: Een forumbaan?  (gelezen 30883 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #25 Gepost op: 3 augustus 2017, 11:39:10 »
Ik stel dan voor dat Semantha de doorslag gaat geven, haar stem telt dan dubbel.  :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Een forumbaan?
« Reactie #26 Gepost op: 3 augustus 2017, 17:14:47 »
Het lijkt mij dat als er genoeg belangstellenden zijn, dezen samen de boel op poten kunnen zetten.

Dat er "nee" stemmers zijn, okay. Maar die hoeven er niet aan mee te doen of te betalen en ze zullen er geen last van hebben, toch? Ik zie niet in waarom "nee" stemmers de "ja" stemmers zouden verhinderen aan de slag te gaan. Met de 9 "ja" stemmers die er nu al zijn lijkt me dat er een redelijke basis is om het op te pakken.

En nee, ik ga voorlopig niet meebouwen, dat zit er gewoon even niet in. Maar meedenken wil ik best wel.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Een forumbaan?
« Reactie #27 Gepost op: 6 augustus 2017, 16:05:50 »
Ik vind het een erg leuk idee.
Aangezien de bouw van mijn eigen baan (voornamelijk door de werkdruk) nog wel even stil ligt zal ik er voorlopig niet actief aan mee kunnen doen, maar het zal een langdurig project worden dus wie weet kan ik in de toekomst instappen.
Indien nodig wil ik wel vanaf de start financieel bijdragen.
Groet,
Theo

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #28 Gepost op: 14 augustus 2017, 22:24:48 »
Als ik het zo zie, zijn er nu 10 mensen 'voor' een Forumbaan.
Volgens mij voldoende basis om eens te kijken naar het hoe en wat. Als we met de flow mee gaan, is mijn ervaring, dat vanzelf onderwerpen worden uitgewerkt door de mensen die dat het leukst vinden.

Ik stel me ook voor dat de ontwikkelingen voor ander forumleden interessant zijn, ook als je niet mee doet. We doen tenslotte ook niet mee aan de meeste thuisbanen, en toch is het leuk mee te lezen/leren/denken, dus waarom zou dat voor de Forumbaan niet zo zijn?

Tijd om eens te inventariseren onder de ProFoBa's (Pro Forum Baan-ers) wat de ideeën zijn en of we handen en voeten kunnen geven aan het idee?

Waar ik dan zoal aan denk:

Ik stel me voor dat het primaire doel is samen bouwen, leren en rijden. De opzet zo eenvoudig mogelijk houden, zodat zoveel mensen kunnen meedoen.
(bij Beneluxspoor.net hebben ze een Forumbaan bedoeld voor tentoonstellingen, met friezen, verlchting etc. Dit schiet wat mij betreft ons doel voorbij, en mag het een stuk laagdrempeliger).

1. Welke schaal en spoorbreedte (meerdere antwoorden mogelijk)
   o H0
   o H0m / H0e
   o 0
   o N
   o Anders, namelijk...

2. Welke systeem (meerdere antwoorden mogelijk)
   o 2 rail analoog
   o 3 rail analoog
   o 2 rail digitaal
   o 3 rail digitaal

3. Thema / Tijdperk / Land ?
   o Een
   o meerdere, namelijk

4. Module standaarden, zoals
    a. overgang (kopprofielen)
    b. breedte, hoogte, lengte
    c. rails: railhoogte, boogstralen, wissels, ...
    d. Elektrische aansluitingen
    [Hier kunnen we eventueel putten uit FREMO ervaringen, maar a.u.b. niet zo 'streng']

5. Geschikt voor welk materieel, koppelingen (mag meerdere)

6. Enzovoorts (aanvullen graag).


Als we een beetje uit het hoe en wat gekomen zijn, dat kunnen we eventueel we beginnen met een gezamenlijke start met het bouwen van wat ruwbouw module bakken om te checken of dat wat we bedacht hebben ook kan werken. En de gebouwde bakken kunnen meteen mee met mensen die misschien wel wat hulp kunnen gebruiken bij de eerste module...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een forumbaan?
« Reactie #29 Gepost op: 14 augustus 2017, 23:03:10 »
En de ruimte? Waar moet je terecht met zo'n baan?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #30 Gepost op: 14 augustus 2017, 23:16:23 »
En de ruimte? Waar moet je terecht met zo'n baan?
Je bouwt hem af en toe gezamenlijk op. Dus t.z.t. regelen we een ruimte voor een dag of weekend of zo. Buurthuis, gymzaal of iets anders.
Maar dan ga ik er even van uit dat een ieder zelf de eigen modules op kan slaan of thuis als diorama of uitbreiding van eigen baan kan gebruiken.

Misschien was dat nog niet helemaal duidelijk: het idee is dat 'losse' modules in eigen beheer worden gebouwd. En dan stellen we een paar keer per jaar het geheel op.
De forumbaan is geen gezamenlijk wekelijks gebeuren in een gezamenlijke hobbyruimte.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #31 Gepost op: 16 augustus 2017, 18:38:31 »
Ik kwam de MiniMax modelbaan tegen. Een stuk eenvoudiger dan FREMO, maar misschien een startpunt om verdere discussie te starten?

Site is wel in het Duits.
https://www.minimax-modellbahn.de/

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: Michel Bikkel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een forumbaan?
« Reactie #32 Gepost op: 22 september 2017, 10:08:59 »
Een dikke maand geleden werd hier nog enthousiast gediscusseerd over de plannen voor een forumbaan. Zit er nog een beetje leven in dit initiatief?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #33 Gepost op: 22 september 2017, 11:41:23 »
Denk dat er dan eerst concrete afspraken gemaakt moeten worden want zo wordt het niks.
Het idee is leuk, dat is één, maar het van de grond af krijg is twee.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Een forumbaan?
« Reactie #34 Gepost op: 22 september 2017, 13:12:55 »
Helemaal mee eens

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een forumbaan?
« Reactie #35 Gepost op: 22 september 2017, 13:31:20 »
Ik dacht laat ik dit initiatief nog maar eens een schopje geven, anders raakt het misschien in de vergetelheid. En dat zou jammer zijn.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline The Breeze

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
Re: Een forumbaan?
« Reactie #36 Gepost op: 22 september 2017, 14:22:47 »
Tja  ik zie dit draadje nu pas, en ik "lees" toch dagelijks stiekum mee... :P

Mijn eigen baan laat nog even op zich wachten, het zelf printen van een draaischijf is (op papier) bijna rond dus er zit wel nog schot in

Over een forum baan:  leuk, prima   een module bouwen/ontwikkelen enz. daar kan ik meteen mee aan de slag (de plaats is ervoor, de animo zeker)

Wel graag meer info over het hoe en wat het dan exact moet worden.

Fred

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Een forumbaan?
« Reactie #37 Gepost op: 22 september 2017, 14:47:24 »
@Robvd , aangezien jij de initiatiefnemer bent, is het wellicht een idee als je ook nu het voortouw neemt?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #38 Gepost op: 22 september 2017, 21:22:20 »
Dank voor het nieuw leven inblazen, Wim.

@Robvd , aangezien jij de initiatiefnemer bent, is het wellicht een idee als je ook nu het voortouw neemt?

Laat ik dat maar doen...

Het lijkt er op dat er behoefte is aan een concreet voorstel. De eerdere vragenlijst in dit draadje leverde verder geen reacties op, dus dan maak ik het (in eerste instantie) mezelf makkelijk door m'n eigen module standaard als uitgangspunt te nemen. En dan kijken we wel wat dit voor reacties oplevert...

Modulestandaard voorstel

Schaal en systeem:
H0, 2 rail, geschikt voor analoog en digitaal rijden (niet gelijktijdig, maar na de opbouw het een of het ander)

Modulebouw:
Modules standaard 50 cm breed, lengte naar eigen inzicht, maar niet korter dan 30 cm en niet langer dan 150 cm (wegens hanteerbaarheid).
Standaard kopprofielen (ik gebruik FREMO B96 en E96).
Je kunt modules met eigen kopprofielen maken, maar de buitenste 2 van het samenstel moeten standaard zijn.
Elke module staat op eigen poten
Hoogte bovenkant rail 80 cm vanaf de vloer.

Bediening van seinen, wissels en dergelijke
Op elke module worden seinen, wissels en dergelijke "ter plekke" bediend. dit maakt de bedrading veel eenvoudiger.
Bediening kan mechanisch zijn (handbediening met hevels), of elektrisch.

Veiligheid
Geen netstroom op of aan de module. Alleen zwakstroom bedrading.
Voor elektrische bediening van wissels e.d. wordt een losse trafo o.i.d. op de vloer onder de module gebruikt. Daar is ook de netstroom (verlengsnoer).

Landschap
Naar eigen inzicht, mits de standaard kopprofielen worden aangehouden.

Rails
Rails code 100 (vrij hoog profiel), zodat nieuw en ouder rollend materieel is te gebruiken.
Minimale boogstraal op doorgaand spoor 750 mm
Minimale boogstraal wissels en zijsporen: 358 mm
Stroomvoorziening van de rails via doorlopende draden van minstens 1mm2, aan de einden voorzien van 5mm stekker en bus.
Rails minstens 10cm van de buitenrand van de module houden, zodat materiaal niet naar beneden valt bij ontsporingen.

Materiaal
Eigen materiaal kan op de baan rijden
Voorlopig nog geen standaard voor koppelingen.


Organisatie

Bijeenkomsten
De forumbaan heeft tot doel elkaar te ontmoeten, ervaringen uit te wisselen en samen rijden op de modulebaan.
In eerste instantie 2 keer per jaar. Locatie bij voorkeur beetje centraal van alle forumbaan-ers. en minimale kosten (buurthuis, school o.i.d.)
De eerste bijeenkomst dit najaar / deze winter om elkaar te ontmoeten, vertrouwd te raken met de modulestandaard en elkaar te helpen bij de opzet van de eerste modules. En verder af tr spreken waar/wanneer de volgende bijeenkomst is.
(ondergetekende kan de eerste bijeenkomst organiseren in de omgeving van Beverwijk)

opbouw - rijden - opslag
Deelnemers maken modules thuis en slaan deze hier ook op. Op een rijdag worden de modules meegenomen, de baan opgebouwd en er wordt (afwisselend) analoog of digitaal gereden.
Materiaal is van de deelnemers en wordt voor eigen risico meegenomen.
Van de deelnemers wordt verwacht dat ze zorgvuldig met het materiaal omgaan.


En verder

Voordat er gebouwd wordt aan de forumbaan, moeten de standaarden en afspraken duidelijk zijn. Ik wil dat wel op me nemen en dat t.z.t wel in een pamflet met tekeningen en schema's bijeen brengen.
Maar dan is er wel wat feedback en meedenken nodig  :)

Dit is een voorstel. Als er andere en of aanvullende ideeën zijn: laat maar weten!

groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #39 Gepost op: 22 september 2017, 22:45:40 »
Rob, even voor mijn beeld, je hebt het over rijden analoog of digitaal.
Ik denk dat digitaal geen haalbare kaart is want de baan zal steeds anders zijn en dat gaat niet digitaal lukken,
Of bedoel je dat de baan analoog bedient wordt (wissels en seinen) en dat de treinen d.m.v. de centrale digitaal bestuurd worden, hier zou dan bijv. de DR5000 goede diensten kunnen bewijzen maar dan moeten alle locs wel digitaal zijn uitgevoerd.
Een digitale loc kan volgens mij wel altijd analoog rijden maar een analoge loc niet digitaal.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #40 Gepost op: 22 september 2017, 22:59:49 »
Hoi Tom,

Ik ben (duidelijk) geen digitaal rijder. Maar ik stel me een handbediende digitale besturing voor. Dus digitaal rijden met zo'n Multi-Maus achtig ding? Dus geen PC's of centrales of zo, maar gewoon 1 of 2 treinen snelheid regelen, ieder met een machinist...
Als er analoog gereden wordt, is de rijspanning op de hele baan hetzelfde (of misschien in blokken).
De bediening van seinen e.d. is analoog en/of mechanisch. Dus er zijn dan ook stationschef's en seinwachters nodig langs de baan. Hebben ook de niet-rijders iets te doen.
De focus is dan ook niet rondjes rijden, maar van A naar B (naar C, enz)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een forumbaan?
« Reactie #41 Gepost op: 22 september 2017, 23:01:09 »
Allereerst bedankt voor je voorstel.
Veiligheid
Geen netstroom op of aan de module. Alleen zwakstroom bedrading.
Voor elektrische bediening van wissels e.d. wordt een losse trafo o.i.d. op de vloer onder de module gebruikt. Daar is ook de netstroom (verlengsnoer).
En dan heb ik ook nog een (analoog) vraagje: ik kan me goed voorstellen dat veiligheid aandacht verdient. Maar ik kan me ook voorstellen dat een modulebouwer verschillende voltages gebruikt. Want als ik naar mijn eigen (modulair opgebouwde) baan kijk, dan gebruik ik niet alleen rijstroom, maar ook wisselstroom en 5 en 12 volt gelijkstroom. Dat zijn (in mijn geval) meerdere trafo's die onder mijn baan zitten. Als je dat spul los op de vloer legt dan vraag ik me af of daar niet een meer charmante oplossing voor te vinden is.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #42 Gepost op: 22 september 2017, 23:17:02 »
Allereerst bedankt voor je voorstel.
Veiligheid
Geen netstroom op of aan de module. Alleen zwakstroom bedrading.
Voor elektrische bediening van wissels e.d. wordt een losse trafo o.i.d. op de vloer onder de module gebruikt. Daar is ook de netstroom (verlengsnoer).
En dan heb ik ook nog een (analoog) vraagje: ik kan me goed voorstellen dat veiligheid aandacht verdient. Maar ik kan me ook voorstellen dat een modulebouwer verschillende voltages gebruikt. Want als ik naar mijn eigen (modulair opgebouwde) baan kijk, dan gebruik ik niet alleen rijstroom, maar ook wisselstroom en 5 en 12 volt gelijkstroom. Dat zijn (in mijn geval) meerdere trafo's die onder mijn baan zitten. Als je dat spul los op de vloer legt dan vraag ik me af of daar niet een meer charmante oplossing voor te vinden is.
We kunnen hier 2 dingen doen.
  • Naast de rijstroom ook op elke module een doorgaande  (bijvoorbeeld) 14-16v~ leiding aanbrengen. Elke module kan hier dan zelf de benodigde stroom van aftappen en omvormen (en stabiliseren tegen dips in de spanning). Er zijn voor een paar euro schakelingen te krijgen die 1,5 Amp omzetten naar instelbaar 5-30V.
    Dan is er maar een vette trafo nodig voor alles.
  • Of we spreken af dat er bijvoorbeeld aan en tussen de poten van de modules de trafo's en stekkerdozen worden gemonteerd.
Belangrijk is dat er nooit netstroom op de zwakstroom kan komen...
Maar struikelen over dradenzooi is natuurlijk ook niet veilig...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #43 Gepost op: 22 september 2017, 23:35:50 »
Bij het tandenpoetsen nog even even nadenkend over deze zin...
Een digitale loc kan volgens mij wel altijd analoog rijden maar een analoge loc niet digitaal.
Als dit zo is, dan lijkt het me handig om analoog te beginnen.
(En digitaal voorbereid te zijn. Wat volgens mij zo is als je een goede rijstroomvoorziening hebt)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Een forumbaan?
« Reactie #44 Gepost op: 23 september 2017, 00:45:38 »
Ook mij lijkt het een leuk idee om hier aan mee te werken, alleen qua bedrading loop ik vast. Bedrading voor aanvoer voor rijstroom, geen probleem, maar voor seinen en wissels, dat zal ik moeten leren. Maar met een beetje hulp komt dat wel goed.

Ben zelf een digitale rijder. Het een z21 box en rij via mijn mobiel of multimaus. Wat betreft de vraag omtrent analoge en digitale locs. Digitale locs kunnen rijden op een analoge baan, andersom niet. Dit is kan echter alleen op gelijkstroom.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Een forumbaan?
« Reactie #45 Gepost op: 23 september 2017, 09:44:44 »
De meeste digitale loks kunnen ook op analoog. Bij sommigen is dit uitgeschakeld, en dat kan allerlei redenen hebben.

Voeding: dat is bij digitaal (maar niet geautomatiseerd) voor een niet al te enorm grote baan relatief simpel op te lossen. Verbindt alle rijstroomaansluitingen van de modules met elkaar (een doorgaande leiding is dan een goed idee). Zorg voor voldoende handregelaars. En klaar ben je. Gebruik je als centrale een DR5000 (wie brengt die dan mee?) dan heb je voor de handregelaars een ruime keuze uit smartphones, tablets, multimuizen, lokmuizen, en allerlei andere gangbare handregelaars.

Analoog wordt iets lastiger. Dan moet je algauw per inbreng(*) minimaal een trafo hebben, en bij dubbelspoor liefst twee. Bij de overgangen van de ene inbreng naar de andere moet je dan iets doen ter ontkoppeling en ter voorkoming van kortsluiting. Dit kan bijvoorbeeld door er een stukje rails tussen te brengen dat van weerszijden gevoed wordt met aan beide zijden een autolamp in serie. Maar er zijn meer oplossingen mogelijk.

Alternatief kun je kiezen voor een (bij enkelspoor) of twee (bij dubbelspoor) trafo's voor de hele baan. Voordelen:
- De baan kan eenvoudig omgeschakeld worden tussen analoog en digitaal
- De bedrading is voor analoog net zo eenvoudig als voor digitaal
- Er bestaat bij analoog gebruik geen probleem met het elektrisch koppelen van de inbrengen
Nadelen:
- Analoog kunnen er maar een (enkelspoor) of twee (dubbelspoor) treinen tegelijk rijden
- Bij dubbelspoor mogen er geen elektrische verbindingen tussen beide sporen zijn.

De vraag is of de nadelen bij een modulebaan van deze grootte een ernstig bezwaar zijn. Het lijkt mij een goede optie om mee te beginnen.


* Onder "inbreng" versta ik een of meerdere modules die bij elkaar behoren en die samen als een geheel deel uitmaken van de totale baan. Met andere woorden, dat wat door één deelnemer wordt ingebracht.


Vraagje: wordt het enkelspoor of dubbelspoor?

Vraagje: hoe ga je om met de einden van de baan? Komen daar keerlussen, komen daar fiddleyards, wordt de baan een hondebot, komt er een spoor achterlangs? En wie wordt de eigenaar/beheerder van dat spul?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #46 Gepost op: 23 september 2017, 10:33:35 »
Het topic leeft (weer). Mooi!

Ook mij lijkt het een leuk idee om hier aan mee te werken, alleen qua bedrading loop ik vast. Bedrading voor aanvoer voor rijstroom, geen probleem, maar voor seinen en wissels, dat zal ik moeten leren. Maar met een beetje hulp komt dat wel goed.
Top. En die hulp voor de seinen en wissels gaan we wel uit komen, denk ik.

Voeding: dat is bij digitaal (maar niet geautomatiseerd) voor een niet al te enorm grote baan relatief simpel op te lossen. Verbindt alle rijstroomaansluitingen van de modules met elkaar (een doorgaande leiding is dan een goed idee). Zorg voor voldoende handregelaars. En klaar ben je. Gebruik je als centrale een DR5000 (wie brengt die dan mee?) dan heb je voor de handregelaars een ruime keuze uit smartphones, tablets, multimuizen, lokmuizen, en allerlei andere gangbare handregelaars.
(...)
(Analoog) kun je kiezen voor een (bij enkelspoor) of twee (bij dubbelspoor) trafo's voor de hele baan. Voordelen:
- De baan kan eenvoudig omgeschakeld worden tussen analoog en digitaal
- De bedrading is voor analoog net zo eenvoudig als voor digitaal
- Er bestaat bij analoog gebruik geen probleem met het elektrisch koppelen van de inbrengen
Nadelen:
- Analoog kunnen er maar een (enkelspoor) of twee (dubbelspoor) treinen tegelijk rijden
- Bij dubbelspoor mogen er geen elektrische verbindingen tussen beide sporen zijn.

De vraag is of de nadelen bij een modulebaan van deze grootte een ernstig bezwaar zijn. Het lijkt mij een goede optie om mee te beginnen.
De optie van een doorgaande rijstroomverbinding voor digitaal e/o analoog lijkt mij ook een goed idee om mee te beginnen.

Vraagje: wordt het enkelspoor of dubbelspoor?
Ik denk enkelspoor, omdat dat eenvoudiger is (lage drempel).

Vraagje: hoe ga je om met de einden van de baan? Komen daar keerlussen, komen daar fiddleyards, wordt de baan een hondebot, komt er een spoor achterlangs? En wie wordt de eigenaar/beheerder van dat spul?
Een elegante oplossing: 2 kopstations of stations die in ieder geval gebruikt kunnen worden om te keren.
Fiddle yard kan ook. Dat kan ook simpel met losse rails op een tafel (vandaar de hoogte van 80 cm). De basisopstelling kan bijvoorbeeld een kopstation met fiddleyard zijn.
Deze speciale, maar cruciale, faciliteiten als kopstation, fiddleyard, e/o keerlus moet natuurlijk wel op een rijdag aanwezig zijn. Dat is iets om in de gaten te houden. Misschien lost zich dat vanzelf op (er zijn altijd 2 kopstations als inbreng), en anders gaan we daar iets voor regelen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Een forumbaan?
« Reactie #47 Gepost op: 23 september 2017, 10:47:11 »
Waar word de baan dan opgesteld voor testen passen en meten .
Om de hoe veel weeken of maand.
Gaan we er ook mee naar beursen .
Dit kwam in mij op als vraagen
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Een forumbaan?
« Reactie #48 Gepost op: 23 september 2017, 14:20:00 »
Henkiehenk, goede vragen.

Waar word de baan dan opgesteld voor testen passen en meten .
We doen een duidelijke en eenvoudige opbouw per module, met standaard overgang (kop) per inbreng.
Een ieder test de eigen modules thuis, en in principe kan elke inbreng aan een andere worden gekoppeld vanwege de standaard overgang.
Elektrisch (voor de rijstroom) is de module als volgt opgebouwd (voorstel):




Ook de mechanische railovergang en hoe de landschapsdoornsede op de overgang er uit moet zien spreken we af. Ik stel me daarbij voor dat in het Forumbaan pamflet gewoon een af te drukken sjabloon zit dat je langs de lijntjes kunt uitzagen.

Om de hoe veel weeken of maand.
Dat ligt een beetje aan de grootte van de groep en waar we allemaal vandaan gaan komen.
Als het heel Nederland is, denk ik aan 2 tot 4 keer per jaar. Misschien dat er 'regiogroepen' zijn die, naar behoefte, vaker bij elkaar kunnen komen.

Gaan we er ook mee naar beursen .

Is wat mij betreft niet het primaire doel. Maar wie weet...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Een forumbaan?
« Reactie #49 Gepost op: 23 september 2017, 15:24:25 »
Het wiel opnieuw uitvinden?
Hoeveel  banen zijn er te vinden die al het voor elkaar hebben?
Kijk in de rondte en leer daarvan .
Maak een keuze en kopiëer het scheelt een  hoop tijd en moeite.
Als je het oog heb laten  vallen op een bepaalde baan(systeem ) , zoek contact met die beheerder en ga kijken.
Ik heb al eerder de suggestie gegeven vorm een baan commissie.
Die komen dan met een voorstel en met meerderheid van stemmen en dat wordt het dat.
Dit lijk mij de juiste instellingen, nu zie je het al gebeuren " de een  ziet het zo en de ander ziet zo."
Ik denk dat zo'n baan commissie hoofdzakelijk moet bestaan uit technische mensen.
Want de techniek bepaald toch in hood lijnen het goed functioneren van zo'n baan.