Dank voor het nieuw leven inblazen, Wim.
@Robvd , aangezien jij de initiatiefnemer bent, is het wellicht een idee als je ook nu het voortouw neemt?
Laat ik dat maar doen...
Het lijkt er op dat er behoefte is aan een concreet voorstel. De eerdere vragenlijst in dit draadje leverde verder geen reacties op, dus dan maak ik het (in eerste instantie) mezelf makkelijk door m'n eigen module standaard als uitgangspunt te nemen. En dan kijken we wel wat dit voor reacties oplevert...
Modulestandaard voorstel
Schaal en systeem:H0, 2 rail, geschikt voor analoog en digitaal rijden (niet gelijktijdig, maar na de opbouw het een of het ander)
Modulebouw:Modules standaard 50 cm breed, lengte naar eigen inzicht, maar niet korter dan 30 cm en niet langer dan 150 cm (wegens hanteerbaarheid).
Standaard kopprofielen (ik gebruik FREMO B96 en E96).
Je kunt modules met eigen kopprofielen maken, maar de buitenste 2 van het samenstel moeten standaard zijn.
Elke module staat op eigen poten
Hoogte bovenkant rail 80 cm vanaf de vloer.
Bediening van seinen, wissels en dergelijkeOp elke module worden seinen, wissels en dergelijke "ter plekke" bediend. dit maakt de bedrading veel eenvoudiger.
Bediening kan mechanisch zijn (handbediening met hevels), of elektrisch.
VeiligheidGeen netstroom op of aan de module. Alleen zwakstroom bedrading.
Voor elektrische bediening van wissels e.d. wordt een losse trafo o.i.d. op de vloer onder de module gebruikt. Daar is ook de netstroom (verlengsnoer).
LandschapNaar eigen inzicht, mits de standaard kopprofielen worden aangehouden.
RailsRails code 100 (vrij hoog profiel), zodat nieuw en ouder rollend materieel is te gebruiken.
Minimale boogstraal op doorgaand spoor 750 mm
Minimale boogstraal wissels en zijsporen: 358 mm
Stroomvoorziening van de rails via doorlopende draden van minstens 1mm2, aan de einden voorzien van 5mm stekker en bus.
Rails minstens 10cm van de buitenrand van de module houden, zodat materiaal niet naar beneden valt bij ontsporingen.
MateriaalEigen materiaal kan op de baan rijden
Voorlopig nog geen standaard voor koppelingen.
OrganisatieBijeenkomstenDe forumbaan heeft tot doel elkaar te ontmoeten, ervaringen uit te wisselen en samen rijden op de modulebaan.
In eerste instantie 2 keer per jaar. Locatie bij voorkeur beetje centraal van alle forumbaan-ers. en minimale kosten (buurthuis, school o.i.d.)
De eerste bijeenkomst dit najaar / deze winter om elkaar te ontmoeten, vertrouwd te raken met de modulestandaard en elkaar te helpen bij de opzet van de eerste modules. En verder af tr spreken waar/wanneer de volgende bijeenkomst is.
(ondergetekende kan de eerste bijeenkomst organiseren in de omgeving van Beverwijk)
opbouw - rijden - opslagDeelnemers maken modules thuis en slaan deze hier ook op. Op een rijdag worden de modules meegenomen, de baan opgebouwd en er wordt (afwisselend) analoog of digitaal gereden.
Materiaal is van de deelnemers en wordt voor eigen risico meegenomen.
Van de deelnemers wordt verwacht dat ze zorgvuldig met het materiaal omgaan.
En verderVoordat er gebouwd wordt aan de forumbaan, moeten de standaarden en afspraken duidelijk zijn. Ik wil dat wel op me nemen en dat t.z.t wel in een pamflet met tekeningen en schema's bijeen brengen.
Maar dan is er wel wat feedback en meedenken nodig

Dit is een voorstel. Als er andere en of aanvullende ideeën zijn: laat maar weten!
groeten,
Rob