Leuk, zo'n verrijking van dit draadje met manieren om module overgangen te maken.
Ik zie bij ons op de club nogal eens dat twee messingplaatjes op de bak vastgezet worden, dan worden de railstaven er op gesoldeerd en dan worden de railstaven door gezaagd, waar dan de bielzen blijven heb ik niet erg op gelet.
Met messing of printplaat kun je inderdaad een solide, en best nette (zie Pierre's bijdrage), module overgang maken. Welke methode 'het beste' is, hangt af van wat er nodig is en, in mijn geval, welk materiaal en gereedschap er voor handen is.
Ik gebruik messing schroeven, waarop de rails gesoldeerd wordt. Die heb ik in huis, print- of messingplaat niet.
Eerst de rails over de overgang leggen en dan doorzagen werkt in dit geval niet voor mij:
- Ik moest sowieso 2 delen flex rails leggen op deze module (stukken van 75 en 65 cm). Door deze twee delen tegen elkaar aan te leggen zijn er geen andere railverbindingen nodig.
- Ik heb geen Dremel om de rails door te zagen. Dan wordt het een hand ijzerzaag of een haakse slijper. De eerste is lastig om een nette zaagsnede te maken, bij de tweede is er een spleet van minimaal 4 mm en dat is te veel.
Dus dan maar 'gewoon' nauwkeurig (af)werken.
Eerst de spoordijk nog wat bijgewerkt. Af en toe verzamel ik wat houtzaagsel. Dat gebruik ik als plamuur: houtlijm in de kier, zaagsel er in drukken.

Als dat zaagsel/houtlijm droog is, laat het zich prima vijlen en schuren. Meteen ook maar even de rest van de overgang van de spoordijk wat beter passend gemaakt.

Voordat er verder wordt afgewerkt, eerst nog even de overgang van de rails goed bijgewerkt met de vijl. En een laatste afstelling van de hoogte en ligging van een uiteinde van een spoorstaaf door deze opnieuw te solderen.
Als het er goed uit ziet: een paar proefritten met materieel dat het meest kritisch is met hoe de rails ligt.

Loopt goed. Dan kan er afgewerkt worden. Een paar bielzen en wat zwarte verf op de soldeer/schroeven.

Op het 'insteek segment' van de module steken de bielzen wat uit. Dat is wat kwetsbaar, maar in de opberg stand zijn deze beschermd. Of dat heel blijft in gebruik, dat gaan we wel zien....
Ik vind het wel wat hebben die rondgang door de kamer. Jammer dat je het daarna weer af moet breken 
Dank je, Jack. Opbouwen en afbreken hoort er bij. Dat moet dus makkelijk gaan. Wat dat betreft zijn deze nieuwe modules al weer beter dan de eerdere. Wat handzamer formaat en stelbare insteekpoten. Zo leren we al doende...
Rob