De laatste tijd behoorlijk wat gereden om te ervaren wat ATF doet voor de rijeigenschappen op de modulebaan (en vaste baan). Om te rijden, moet er natuurlijk ook een en aan infrastructuur zijn. Dat zijn toch aardig wat klusjes bij elkaar.
Allereerst een bedieningspaneeltje voor het draaischijfgebied in elkaar gezet en aangesloten. Hiermee is de draaischijf te bedienen en elke rails naar de draaischijf van de rijstroom af te halen. Ook de wissel en de ontkoppelrails zijn nu te bedienen. Het paneeltje ligt nog even los: het wordt later aan de zijkant van de stationsmodule ingebouwd.

Dit geeft in ieder geval wat mogelijkheden te rangeren en locs op te stellen aan deze kant van het station.
Volgende stap: de 14V~ stroom naar elke module brengen. Dat wordt een doorgaande leiding waarmee worde de Arduino's en schakelmagneten van stroom voorzien. Elke module heeft nu 2 (dubbele) aansluitingen aan elke kant: een zwart/rode versterkerdraad voor de rijstroom met zwarte en rode stekkers en bussen, en een grijs/zwarte versterkerdraad met groen/gele stekkers en bussen voor de wisselstroom.

Het aansluiten van alle periferie is nu geregeld. Dat betekent niet alleen bediening van wissel, sein en overweg, maar ook de animaties op de modules doen het nu.
Verder bleek tijdens het rijden dat ik met de ter-plekke bediening wel aardig wat moet rondlopen. Nu is dat niet erg (en zelfs fijn) als je met de trein mee kunt lopen, maar de 'overdracht' naar de vaste baan was toch wat lastig. Hier staat een inrij-sein dat met de hand (knoppen drukken) moet worden bediend, maar het station waar het om gaat ligt in de kamer er naast. Dat was me iets te veel omlopen. Dus hier wil ik de trein zichzelf laten aanmelden.

In mijn knutseldoos had ik nog wat reed relais liggen. Deze ligt nu tussen de rails aan het begin van de overgangsmodule en is de 'sensor' voor de Arduino. Als een trein aankomt, wordt eerst de overweg gesloten, even later gaat het sein op groen en 20 seconden later gaat het sein op rood en de overweg weer open.
Op elk moment kan ik overstappen op handbediening en wordt de automatische cyclus verbroken.
Maar om dit te laten werken heb ik magneten nodig. in de knutseldoos zaten nog wat 25 jaar oude magneten en de meeste waren niet veel soeps meer. Maar er is nog een doosje met magnetische speel-staafjes in huis waar de kinderen zijn uitgegroeid. Deze neodymium magneten zijn klein en krachtig, ze hoeven alleen maar bevrijd te worden uit de plastic staafjes (en dat is niet makkelijk: het is de bedoeling dat dit niet zomaar kan).

Meestal passen deze magneten ergens onder het midden van een loc, maar bij de BR64 heb ik er een aan elke kant bij de loop-wielen gezet...
Tot zover weer even.
Rob