Auteur Topic: Modulebaan Grauberg - Klütz  (gelezen 129598 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Modulebaan Grauberg - Klütz
« Gepost op: 30 juli 2017, 22:02:38 »
Afgelopen jaar ben ik bezig geweest met een uitbreiding op mijn vaste baantje in de vorm van een modulebaan. Langzamerhand begint de modulebaan zijn eigen bestaansrecht te krijgen, dus wordt het ook tijd voor een eigen topic op dit forum...

Misschien eerst maar even kort de verschillen van een modulebaan ten opzichte van een vaste baan.
Natuurlijk is een modulaire baan eenvoudig op te bouwen en weer in delen af te breken. Dus handig als er geen ruimte is voor een vaste baan. Ook met een verhuizing is een modulaire baan erg handig, en zelfs tentoonstellingen of bijeenkomsten buitenshuis komen met een modulaire baan in bereik.
Maar ook de 'bedrijfsvoering' en de opzet zijn anders. Zo is op een baan in modules eerder een punt-tot-punt operatie van kracht, waarbij steeds een of enkele treinen op het traject rijden. Daarnaast is 'ter plekke' bediening van wissels, seinen en dergelijke meer voor de hand liggend, zodat de bedrading tussen modules eenvoudig is. Een centrale bediening maakt dat de dradenboel ingewikkeld kan worden en, nog belangrijker, de opzet van de gehele baan minder flexibel / variabel is. Modules met standaard kopprofielen kunnen immers op verschillende manieren aan elkaar worden gezet.
Ook ligt het minder voor de hand om veel treinen automatisch te besturen; daarvoor is een vaste baan meer geschikt.

Ik vindt van A naar B operatie erg leuk, en vind de 'kleine' module projecten erg fijn werken, dusseh, ik ben helemaal "om".

De vaste baan is inmiddels omgedoopt tot 'basismodule' met het station "Grauberg".




Aan de rechterkant van het station zit een aansluiting voor de andere modules. Dit zijn:
  • Overgangsmodule "overweg". Deze maakt de overgang naar het standaard FREMO profiel E96 (zie onder voor uitleg van de profielen)
  • Module "Hoeve bij het viaduct," een 45 graden module met profielen E96 en B96
  • Module "Spooraansluiting Hout laden". Ook een 45 graden module met 2 tegengestelde profielen B96
  • Module "Bosbouw insnede". 45 graden module met lage hoogte, waar makkelijk onderdoor kan worden gekropen ("duck under" module). Profielen B96 en E96
  • Module "Weide". een boog van 22,5 graden, met profielen B96 en E96
  • Kopstation "Klütz", met kopprofiel B96 in 45 graden

Wat is dat nu met die profielen?
Ik gebruik 2 standaard profielen. Op deze manier zijn de modules makkelijk in verschillende configuraties te koppelen.




Het profiel E96 is een vlak landschap met een spoordijk er in. Dit is een symmetrisch profiel die ik aanduid met A-A.




Bij profiel B96 ligt het spoor langs een helling. Hier kunnen alleen gespiegelde module-einden worden gekoppeld. Ik duid deze aan met B-C.




Dit is misschien allemaal erg theoretisch. Tijd voor wat plaatjes van  de baan varianten met deze modules.

Variatie 1 "Boog", waarmee ik precies in de kamer rond kom, maar de deur naar het halletje altijd open moet blijven. Handig, omdat het eindstation op een vaste plek kan staan, maar niet ideaal voor winterse omstandigheden buiten en tocht binnen.




Door alleen de spooraansluiting Hout om te draaien ontstaat variatie 2: "Hoek". Deze staat mooi midden in de kamer, maar neemt dan ook wel een erg prominente plek in.




Met variatie 3: "Slinger", is even flink gedominood met de modules. Hier gaat de baan mooi langs een kant van de kamer met loopruimte aan beide zijden, maar daarvoor moet dan wel de eettafel uit de weg.




De eerste 3 modules zijn (nagenoeg) klaar, de bouw van de 4e is deze week begonnen. Ook is station Klütz al ver in de planning. De eerste aanwinst (locloods) is net binnen.
Maar daarover later meer.

groeten,
Rob


Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2017, 08:51:04 »
Prima duidelijke uitleg.

Daar wordt een mens wijzer van. De baan is hierdoor inderdaad praktischer om te vervoeren of eens anders in te delen. Maar als je de gehele baan opzet, heb je dan niet gigantisch veel ruimte nodig? En opslag hoe doe je dat?
Voordeel lijkt mij wel dat je echt afzonderlijke projecten kunt maken.

Het heeft zeker mijn interesse.

Raages

  • Gast
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2017, 09:17:23 »
Een mooi flexibel inzetbaar geheel. Het bouwen in eenheden heeft vele voordelen. Zo kun je ook eenvoudiger een deel van de baan vervangen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2017, 09:50:11 »
De baan is hierdoor inderdaad praktischer om te vervoeren of eens anders in te delen. Maar als je de gehele baan opzet, heb je dan niet gigantisch veel ruimte nodig? En opslag hoe doe je dat?
De paradox is dat deze modulebaan uit ruimtegebrek is ontstaan, en juist veel ruimte in neemt. Maar alleen maar als deze is opgebouwd... Dus ja, als je de hele baan op zet heb je veel ruimte nodig. Hij gaat bij mij door de huiskamer. Daarom moet deze baan snel op te bouwen en weer af te breken zijn (kwartiertje). Vandaar ook de FREMO aanpak: geen raillassen, alleen met bouten/vleugelmoeren aan elkaar zetten, en een aan elke kant een stekker en bus voor de stroomvoorziening van het spoor.
Maar afgebroken zijn de modules gestandaardiseerd in maatvoering. Alle modules zijn 50 cm breed en de 45 graden modules zijn allemaal 122 cm lang (eigen standaard). Opslag doe ik in een nog te maken kast/stelling en een deel kan worden opgeslagen onder de vaste baan.

Een ander idee is om een van de modules als diorama neer te zetten als er niet wordt gereden. Het diorama kun je dan ook steeds weer wisselen.

Een mooi flexibel inzetbaar geheel. Het bouwen in eenheden heeft vele voordelen. Zo kun je ook eenvoudiger een deel van de baan vervangen.
Precies. Of domweg uitbreiden door meer modules te maken. In mijn achterhoofd zitten al wat rechte modules en misschien nog een klein tussenstation....
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2017, 11:31:30 »
Het voordeel van modulaire opbouw vind ik met name dat je per module kunt werken. Handelbare brokken vind ikzelf makkelijker werken dan zo'n complete baan. En inderdaad: als je een bepaalde module achteraf wat minder geslaagd vindt, dan kun je die er tussenuit halen en opnieuw maken of een module met bijvoorbeeld industrie-omgeving een keer omwisselen voor een module met een stationsomgeving. Op die manier is je baan eigenlijk nooit klaar.
Persoonlijk heb ik niet zoveel met die Fremo, NEM- en NMRA module-normen. Ik hoef mijn modules immers niet naar beurzen te slepen en werk ik ook niet met modelspoorclubs; dus maak ik (heel eigenwijs) mijn eigen normen. Voordeel vind ik ook dat ik dan zelf kan bepalen hoe ik de bedrading en de onderlinge aansluitingen tussen de verschillende modules aansluit.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2017, 11:44:28 »
Het voordeel van modulaire opbouw vind ik met name dat je per module kunt werken. Handelbare brokken vind ikzelf makkelijker werken dan zo'n complete baan. En inderdaad: als je een bepaalde module achteraf wat minder geslaagd vindt, dan kun je die er tussenuit halen en opnieuw maken of een module met bijvoorbeeld industrie-omgeving een keer omwisselen voor een module met een stationsomgeving. Op die manier is je baan eigenlijk nooit klaar.
Helemaal mee eens
Persoonlijk heb ik niet zoveel met die Fremo, NEM- en NMRA module-normen. Ik hoef mijn modules immers niet naar beurzen te slepen en werk ik ook niet met modelspoorclubs; dus maak ik (heel eigenwijs) mijn eigen normen. Voordeel vind ik ook dat ik dan zelf kan bepalen hoe ik de bedrading en de onderlinge aansluitingen tussen de verschillende modules aansluit.
Dit is natuurlijk persoonlijk. Ik vind veel van de FREMO norm ook te streng (railprofielen en boogstralen, bijvoorbeeld). Maar je kunt hier wel aanhaken bij jarenlange ervaring met module banen. En met name de normen en aanwijzingen die helpen bij het makkelijk, snel, storingsvrij en visueel kloppend kunnen opbouwen en aansluiten in verschillende opstellingen neem ik graag mee in mijn eigen baan.
Verder leg ik krappere bogen, gebruik ik de oude Fleishmann modelrails en heb ik delen spoor die ik als analoog rijder kan uitschakelen...
Maar evengoed, zo'n standaard kopprofiel.... Misschien een idee voor een Forumbaan?
(al krijgen we dan meteen de 2 en 3 rail kampen. Hoewel ik ook diorama / modulebouwers heb gezien die beide aan kunnen)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #6 Gepost op: 31 juli 2017, 12:21:16 »
Maar evengoed, zo'n standaard kopprofiel.... Misschien een idee voor een Forumbaan?
(al krijgen we dan meteen de 2 en 3 rail kampen. Hoewel ik ook diorama / modulebouwers heb gezien die beide aan kunnen)
Een forumbaan?
Dat is een prachtig idee waarbij forumleden hun eigen module kunnen aansluiten op de forumbaan. Ik ben een overtuigd OMdenker en zie meestal mogelijkheden waar anderen vooral beren op de weg zien.
Echter, voor mij persoonlijk gaat een dergelijk project niet werken. Ik heb bijna mijn leven lang bij een krant gewerkt en ben gewend om met deadlines te werken, maar thuis wil ik deadlines zover mogelijk achter me laten. Misschien daarom wel dat ik lopende projecten zoveel mogelelijk uitstel voordat ik ze voltooi. En dat hoeft voor mij ook niet.
Daarbij geeft een dergelijke exercitie een berg aan organisatie en coördinatie.
Twee- en drierail zie ik overigens niet als onoverkomelijk probleem; er kunnen best twee gescheiden sporen op één module lopen, zoals H0 en H0e ook op eenzelfde baan kunnen rondrijden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2017, 12:40:07 »
Maar evengoed, zo'n standaard kopprofiel.... Misschien een idee voor een Forumbaan?
(al krijgen we dan meteen de 2 en 3 rail kampen. Hoewel ik ook diorama / modulebouwers heb gezien die beide aan kunnen)
Een forumbaan?
Dat is een prachtig idee waarbij forumleden hun eigen module kunnen aansluiten op de forumbaan. Ik ben een overtuigd OMdenker en zie meestal mogelijkheden waar anderen vooral beren op de weg zien.
Echter, voor mij persoonlijk gaat een dergelijk project niet werken. Ik heb bijna mijn leven lang bij een krant gewerkt en ben gewend om met deadlines te werken, maar thuis wil ik deadlines zover mogelijk achter me laten. Misschien daarom wel dat ik lopende projecten zoveel mogelelijk uitstel voordat ik ze voltooi. En dat hoeft voor mij ook niet.
Daarbij geeft een dergelijke exercitie een berg aan organisatie en coördinatie.
Twee- en drierail zie ik overigens niet als onoverkomelijk probleem; er kunnen best twee gescheiden sporen op één module lopen, zoals H0 en H0e ook op eenzelfde baan kunnen rondrijden.
Wat een enthousiasme! Leuk. Geen zorgen over organiseren en deadlines, Wim. Als moderator hoef je immers niet alles te organiseren, er zijn nog meer leden...
Dus eens kijken of dit idee tot leven komt? En is de ideeënbus hierbij geopend?
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2017, 13:02:48 »
Hey Rob, je hebt er duidelijk goed over nagedacht met je modulesysteem, klinkt goed  :).

Ik ga in ieder geval niet meedoen met een forumbaan, ik kom al nauwelijks toe aan mijn eigen gehannes.


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2017, 14:31:07 »
En is de ideeënbus hierbij geopend?
Voilà: Een forumbaan?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #10 Gepost op: 1 augustus 2017, 20:54:25 »
Terwijl het in het draadje van de Forumbaan lekker pruttelt nog maar even een update van de modulebaan wat fotos's van de modules tot zover.

Module 1 "Overweg"
Dit is de module die de overgang naar de vaste baan maakt. Hier staat ook een inrijsein, waarmee de treinen ook elektrisch worden overgedragen aan de vaste baan (sein op veilig).








Module 2 "Hoeve bij het viaduct"
Het steenviaduct over de vallei beheerst deze module, met een hoeve in het dal. Op de hoeve zijn twee animaties: de kippen bij het kippenhok en de boerenknecht met de onwillige koe. Een Arduino bestuurd de animaties met een druk op de witte knop.








Module 3 "Spooraansluiting hout"
De bosbouwproducten worden hier op treinen geladen, onder meer met de werkende bokkraan. Ook deze wordt door een Arduino aangestuurd.








Leg de modules aan elkaar, en je hebt een aardig stukje spoorweg...




Ondertussen is de houtbouw van de 4e module begonnen....



groeten,
Rob


Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #11 Gepost op: 1 augustus 2017, 21:33:05 »
Alles bij elkaar ziet het erg indrukwekkend uit.
Ook heel erg mooi dat het niet enkel een rechtuit spoor is.
Dit maakt het echt een lokaalbaantje ergens in Duitsland jaren 70...

Raages

  • Gast
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #12 Gepost op: 1 augustus 2017, 22:40:05 »
Leuk gevarieerd opgebouwd. Je baan groeit als kool zo.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #13 Gepost op: 3 augustus 2017, 21:38:31 »
Dank allemaal voor de reacties.

Er zijn wat aanwinsten gearriveerd.

Ik wil het station een rustieke uitstraling geven met vakwerk gebouwen, met wit stukwerk en/of met baksteen. Na wat zoeken heb ik een lokloods en stationsgebouw gevonden die in deze stijl passen. Beide uit gelaserd karton.




Ik weet niet of de bakstenen aanbouw aan de loods gaat passen, dus die gaat er of helemaal af, of het wordt een soort halfreliëf aanbouw.
Op het voorbeeld station Klütz is de goederenloods los van het stationsgebouw. Ik wil kijken of ik dit bouwpakket ook zo kan aanpassen dat de loods los komt te staan.

En dan eens kijken hoe dit allemaal past in het geheel van het station.
Maar voorlopig is er weer voldoende te bouwen.

groeten,
Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #14 Gepost op: 3 augustus 2017, 22:28:20 »
Mooi werk Rob! Je gaat als een speer man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #15 Gepost op: 3 augustus 2017, 22:48:51 »
Gelaserd karton? Laat eens van dichtbij zien?

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #16 Gepost op: 3 augustus 2017, 23:18:07 »
Ja Frits, ik snap de interesse in het karton...

Hierbij dan enkele voorbeelden van lasergesneden karton en papier van het stationsgebouw.








Ik hoop dat je wat wijzer wordt van deze foto's

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Raages

  • Gast
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #17 Gepost op: 4 augustus 2017, 08:15:56 »
Dat ziet erg knap strak uit. Ik zie aan de onderbrekingen in de lijnen dat je de delen los moet snijden?

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #18 Gepost op: 4 augustus 2017, 14:04:54 »
Dat ziet erg knap strak uit. Ik zie aan de onderbrekingen in de lijnen dat je de delen los moet snijden?
Ja dat klopt Het dikkere karton moet ik soms nog even glad vijlen met een sleutelvijltje (Ervaring uit het bouwpakket van de hoeve op de 2e module  die ook uit een kartonbouwpakket is gemaakt).
Overigens lijkt het houtwerk uit fineer te zijn gesneden, niet uit karton...
En de 'smook' van het laser snijden moet ook nog even eraf geborsteld worden voordat er wordt gebouwd.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #19 Gepost op: 4 augustus 2017, 14:17:01 »
De bouwpakketen laat ik nog even liggen. Ik wil eerst het stoffige werk van de ruwbouw van de nieuwe module achter de rug hebben.

Nu alle spanten van de bak er op zitten eerst maar de vorm van het landschap met horrengaas vormen. Ik knip stukken gaas op maat en verfrommel het dan eerst. Zo komen er wat onregelmatigheden in, dat maakt het landschap wat levendiger.




Deze 'duck under' module krijgt zijn stabiliteit uit de insnijding in het landschap waar het spoor doorheen gaat. Zo is de module als het ware een groot gebogen U profiel.




Als het gaas er op zit, worden de toekomstige rotswanden in de insnijding van PU schuim voorzien.






Zo dat moet even een beetje uitharden, en dan kan het mes er weer in...

groeten,

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #20 Gepost op: 4 augustus 2017, 15:05:26 »
Gelaserd karton? Laat eens van dichtbij zien?
Het zeer natuurgetrouw model van het type station 'Waterstaat 4e Klasse', uitgebracht door Protomodel.


Het is een uit zogenaamd architectenkarton laser-gesneden model.


Met name de markante gootlijsten en windveren zijn een lust voor het oog.


Ook onder de overkapping is aandacht voor elk detail.


De bakstenen op de hoeken grijpen als een ritsluiting in elkaar. Kon natuurlijk ook niet anders omdat je met lasercut niet in verstek kunt snijden. Ze steken ook een beetje uit en ik vraag me af of je dat kunt wegschuren.


Wel jammer dat het verband van de bakstenen onder het schuine dak niet helemaal klopt. Maar laat ik eerlijk zijn; het formaat baksteen klopt helemaal.
Het is zondermeer een strak model, maar ik vind het eigenlijk meer een bouwkundige maquette dan een model voor op mijn spoorbaan. En dat komt waarschijnlijk ook omdat ikzelf veel 'slordiger' bouw, daardoor valt dit strak gesneden model wat uit de toon naast de rest van mijn spul.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #21 Gepost op: 4 augustus 2017, 15:25:54 »
Wim, ik wilde graag een sterke close-up van de snijkant zien van laser gesneden karton. Is dat ook pluizig net als gesneden karton?
Het is zeker een punt dat je geen verstek kunt laseren. Maar muren worden ook nooit verstek gemetseld, dus die vertanding is geen slecht idee.
De uitvoering is een tweede, maar ik kan mij voorstellen dat het door sommige architecten als sierlijk werd beschouwd.
De stijl van het gebouw is inderdaad wat stijf, maar dat licht aan de ontwerper, niet aan het laseren.

@Robvd  Is dat gaas van metaal of van kunststof?
Zelf zoek ik nog naar een (vlies)dun te verharden materiaal om bergen van te vormen. Uiteraard ook over stevigere spanten van hout.
Na het beplanten en schilderen wil ik pas aan de spoorbaan gaan werken. Ik wil net als in het echt de spoorbaan in dat gevormde terrein gaan aanleggen door de noodzakelijk tunnels en bruggen er ter plekke in te bouwen. Om overal goed bij te kunnen kan ik zowel aan de voorkant als aan de achterkant werken en kap, boor, snijd, zaag en lijm mijn weg door het modelgebergte. Het ene stuk in het zicht, het volgende in een tunnel (aan de achterzijde in het zicht)
Ik denk dat daardoor het meest natuurlijke landschap ontstaat en de meest logische of juist onlogische spoorbaan. ;D

Alle aangerichte schade van de werkzaamheden moet natuurlijk weer worden hersteld en dat houdt een modelbouwer bezig.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #22 Gepost op: 4 augustus 2017, 22:32:50 »
Is dat gaas van metaal of van kunststof?
Zelf zoek ik nog naar een (vlies)dun te verharden materiaal om bergen van te vormen. Uiteraard ook over stevigere spanten van hout.
Na het beplanten en schilderen wil ik pas aan de spoorbaan gaan werken. Ik wil net als in het echt de spoorbaan in dat gevormde terrein gaan aanleggen door de noodzakelijk tunnels en bruggen er ter plekke in te bouwen. Om overal goed bij te kunnen kan ik zowel aan de voorkant als aan de achterkant werken en kap, boor, snijd, zaag en lijm mijn weg door het modelgebergte. Het ene stuk in het zicht, het volgende in een tunnel (aan de achterzijde in het zicht)
Ik denk dat daardoor het meest natuurlijke landschap ontstaat en de meest logische of juist onlogische spoorbaan. ;D

Alle aangerichte schade van de werkzaamheden moet natuurlijk weer worden hersteld en dat houdt een modelbouwer bezig.
Frits,
Het gaas is van metaal. Het is hier de 'wapening' van het schuim en het gips.
Overigens weet ik niet of het zo handig is om je werkelijk door een eerst gevormd modellandschap te banen. Maar goed, makkelijk is niet altijd jouw weg, geloof ik.
Maar je kunt er ook aan denken om je modelbaan door een 3D landschap of kaart met hoogtelijnen te ontwerpen. Dan ontwerp je eerst het landschap, dan plan je daar het spoor en spoorverloop doorheen. Vervolgens maak je het landschap en het spoor zo.

Ik doe iets dergelijks in mijn hoofd: eerst proberen voor te stellen hoe het landschap is, dan hoe het spoor er doorheen zou lopen. Vervolgens zo maken.

De insnijding die ik nu op de module aan het maken ben is op die manier gemaakt: Het is een iets schuin lopende helling van een gelaagde steensoort (leisteen o.i.d.). Ik heb zojuist de insnijding uit het schuim 'gehakt'.



groet,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Raages

  • Gast
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #23 Gepost op: 4 augustus 2017, 22:54:03 »
Het is nog maar een idee Rob, misschien gebruik ik het wel nooit. Maar door metaal gaas in gips is net zo erg als door gewapend beton hakken denk ik. :o

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #24 Gepost op: 4 augustus 2017, 23:03:44 »
Ja, dat is de bedoeling van het gewapende gips: dat het stevig is en stabiliteit geeft aan het geheel.
Als je nog wilt gaan hakken: ik heb ook wel landschappen gemaakt van papier mache over kippengaas. Gewoon lagen krantenpapier met behanglijm over elkaar plakken. Als dat droog is, kan het gaas er weer onder uit, of in ieder geval is het vrij makkelijk weg te knippen met een tangetje. Rotsen heb ik met de pulp-versie van papier mache gemaakt. Dat lijkt me ook iets makkelijker hakken. En... Het past natuurlijk mooi in je papier/karton materiaal thema.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...