Auteur Topic: Modulebaan Grauberg - Klütz  (gelezen 129710 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #100 Gepost op: 28 oktober 2017, 07:45:32 »
Rob ziet er idd goed uit.

Bomen en struiken maken is niet heel ingewikkeld.
Kwestie van proberen en niet tevreden gewoon weggooien of verknippen tot struiken.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #101 Gepost op: 4 november 2017, 18:16:02 »
Een maand geleden stond de eerste trein al voor het inrijsein, maar vandaag kon de eerste proefrit in het station Klütz plaatsvinden. Spoor 1 en 2 liggen en er kan omgereden worden via de segment draaischijf.






De hele boel provisorisch aangesloten, zodat er proef gereden kan worden.
Enkele proefritten zijn gebruikt om de spoorverbindingen goed uit te lijnen. Geen ontsporingen, waar wel het 'tikken' van de wielen en gehobbel van enkel materieel zoveel mogelijk weten weg te halen.

.


Daarna is de draaischijf aan de beurt. Het inbouwen heeft een (nadelige) invloed gehad op de werking. Hier en daar blijft de brug haken en met verschillende locs loopt de brug stroever. Dan raakt de stappenmotor de tel kwijt, staat de brug niet goed in lijn met het spoor en kan de loc niet op- of afrijden.




Dus hier en daar wat onregelmatigheden wegvijlen en -schuren, contacten goed uitlijnen en de hoogte goed instellen.




En verder op de Ardiuno de parameters voor de draaihoeken (stappen) aangepast.




Alles lijkt tot zover te werken: de eerste trein maar eens laten keren op station Klütz.







Nu verder met de andere sporen en terwijl de draaischijf blijven testen.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #102 Gepost op: 4 november 2017, 20:01:33 »
Weet je al wat je hier nog allemaal op de voorgrond gaat maken?

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #103 Gepost op: 4 november 2017, 20:18:15 »
Ja, dat weet ik, Wim.
Vooraan links (dus midden vooraan op de foto) komt een meubelfabriek met spooraansluiting. Ik denk dat ik deze deels ook op een losse 'pizza punt' ga bouwen. Die vult dan de rare hoek op.
De rest wordt vooral goederen afhandeling met loods, kopspoortje met verhoogd perron en helemaal vooraan 2 laad/los sporen met de nodige bedrijvigheid.
Voor die meubelfabriek ben ik me nog aan het oriënteren. Misschien ga ik zelf wel iets bouwen of verbouwen.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #104 Gepost op: 4 november 2017, 21:30:09 »
Even een plaatje bij de plannen.



van voor naar achter:

Bakjes van de Chinees = meubelfabriek met spooraansluiting
Rongenwagen met punaisedoosje: verhoogd perron met kopspoor
2 laad/los sporen met weg aan beide zijden (ook spoorwegovergang nabij de wissel)
Lijmpotten = stationsgebouw

Goederenloods komt tussen stationsgebouw en kopspoor (zit aan het station vast, maar misschien maak ik 'm los)
Verder komt er misschien nog een dienstgebouwtje in de sporenwig vooraan.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #105 Gepost op: 5 november 2017, 08:06:26 »
Leuk uitgedacht :)! Ben benieuwd naar het eindresulaat :)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #106 Gepost op: 11 november 2017, 15:46:16 »
Een dienstregeling  :o....

Ik had nooit gedacht dat ik ooit nog eens volgens dienstregeling zou gaan rijden, maar het is toch gebeurd :D
Uit nood geboren, dat wel.
De baan heeft nu 4 kleine stations (dan tel ik het schaduwstation even 2 keer: 1 keer met de klok mee en een keer tegen de klok in) en een traject waar regelmatig locs op het station omgereden moet worden. En ik wil met zoveel mogelijk verschillende treinen rijden. Dat levert aardig wat drukte op, waarbij regelmatig alle sporen van een station bezet zijn.




Ik reed tot nu toe op de bonnefooi, maar kwam dan vaak niet uit. Een trein kon niet keren, of een traject was bezet waardoor een trein niet weg kon, en zo meer.  Elke rit was een soort schuifpuzzel met de beschikbare sporen.
Als ik wel uitkwam, was vaak zo druk met puzzelen, dat ik vergat alle wissels goed te zetten.

Dat vond ik niet bevredigend.
Dan maar een paar van die schuifpuzzels uitwerken, dacht ik zo. Dan kan ik gewoon rijden en me concentreren op het vervoeren van Preisers en rangeren met de goederenwagens.

Dat betekent: 5 treinen (2 personen, 2 goederen en een Expresse goederentrein) laten rijden. Als ik de doodlopende sporen niet mee reken heb ik 2 doorgangsstations (schaduwstations Schattenhofen Nord en Schattenhofen Süd) met elk 2 sporen, een doorgang- en keerstation met slechts 2 sporen (station Grauberg) en een eindstation met 3 sporen (station Klütz). Om het mezelf iets makkelijker te maken zet ik op elk 'gewoon' station een loc in op de rangeerdienst om de goederenwagens naar en van de verschillende spooraansluitingen en laad/los sporen te rijden.

Het idee is: een lange personentrein in de ochtend en late middag voor het forensenverkeer. Een railbus overdag en 's avonds. En tussendoor het nodige goederenvervoer.
Dat levert dan bijvoorbeeld deze uitkomst van de schuifpuzzel op:




Lichtrood: spoor bezet
Donkergroen: vertrek
Lichtgroen: tussenstop
Geel: loc omrijden e/o rangeren
Donkerrood: aankomstspoor

De ritten zijn in groepen van 5 ingedeeld. Na het rijden zo'n groep kan het rangeerwerk verder worden afgehandeld of gewoon even een bakkie worden gedaan.

De eerste versie van deze dienstregeling heb ik vandaag uitgeprobeerd en moest nog wel wat dingen aanpassen (hier en daar liep ik toch vast).
Maar ik ben wel tevreden met het resultaat. Het levert de nodige rust in het hoofd op om verder rustig "Fahrbetrieb zu machen".
Nu nog wat variaties op deze dag maken, dan hoef ik niet steeds hetzelfde plan uit te voeren.
En ik ga het goederenvervoer nog verder uitwerken met vracht- en omloopkaarten. Daar heb ik eerder wel eens een veel te ingewikkelde variant van gemaakt, dus tijd voor een simpelere versie daarvan.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Tijdperk4rijder

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 49
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #107 Gepost op: 11 november 2017, 21:30:26 »
Komplimenten voor de achtergrond en de verderder bebouwing die je mooi gecrejeerd hebt .
HO DC/DCC, NS Tp3-5, CSD, DB, USA en UK,Railtrash,lokaalspoor.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #108 Gepost op: 12 november 2017, 13:59:30 »
Komplimenten voor de achtergrond en de verderder bebouwing die je mooi gecrejeerd hebt .
Precies, die façade met bebouwing in halfreliëf werkt erg mooi.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #109 Gepost op: 15 november 2017, 21:49:43 »
Na wat uurtjes dienstregelingen puzzelen en uitproberen gelukkig weer aan het bouwen.

Nu de draaischijf een beetje gepimpt is, wordt het tijd de omgeving aan het eind van het station te bouwen.
Hier wordt de achtergrond een fabriek aan de rand van het stadje en de overgang naar bos. Ik ben een goed deel van de dag bezig geweest naar het zoeken van een geschikte foto van een fabriek. En daarna deze in de juiste grootte, kleur en perspectief krijgen. Dat laatste lukte alleen weer door een deel van de fabriek als geknikte facade te maken. En omdat-ie dan meer naar voren komt, moest het toch weer wat groter...

Maar ik ben er uit en kan nu het landschap op de fabriek aanpassen.




De weg om de draaischijf naar de fabriek en achtergrond is gezaagd. En de bekoling wordt samengesteld uit (heel veel) restjes van een Faller bouwpakket. Op rechts is provisorisch met wat karton kegel-sparren en bolletjes PU schuim alvast een indruk van het landschap samengesteld.
We kunnen weer verder!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #110 Gepost op: 18 november 2017, 19:32:35 »
Terwijl een stoofpotje staat te pruttelen even een constructie voor de kolenkraan in elkaar geknutseld.
Ik had nog een paar 'stalen' raamwerken liggen. Met een stukje IKEA luxaflex en nog een trappetje uit de knutseldoos is dit 'm geworden.




Natuurlijk moet een en ander nog een verfje krijgen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #111 Gepost op: 18 november 2017, 22:56:15 »
...en nu ik toch bezig ben, meteen ook maar de kolenbunker gemaakt.




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #112 Gepost op: 19 november 2017, 07:44:27 »
Ziet er leuk uit.
Als hij zeer in het zicht komt, is wellicht leuk om een interieur er in te maken.
Bijvoorbeeld een kabelspoel met een hendel.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #113 Gepost op: 19 november 2017, 10:57:19 »
Goed bezig Rob. Je gaat lekker. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #114 Gepost op: 19 november 2017, 11:11:41 »
Ik ben een goed deel van de dag bezig geweest naar het zoeken van een geschikte foto van een fabriek.
Waarom doe je met die achtergrond niet wat @Pierre heeft gedaan? Een paar fabrieksgebouwen op maat zagen en dan heb je een façade van een industriële achtergrond.
En die locloods, is dat een voorlopig model of ga je daar zelf mee aan de slag?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #115 Gepost op: 19 november 2017, 15:49:46 »
Dank heren,

Ziet er leuk uit.
Als hij zeer in het zicht komt, is wellicht leuk om een interieur er in te maken.
Bijvoorbeeld een kabelspoel met een hendel.
Aan enig interieur zat ik wel te denken. Sowieso wil ik de giek van de kraan in het huisje  laten door lopen. Hij zit nu alleen maar aan de buitenkant vast. Maar die kabelhaspel vind ik wel een goed idee.

Waarom doe je met die achtergrond niet wat @Pierre heeft gedaan? Een paar fabrieksgebouwen op maat zagen en dan heb je een façade van een industriële achtergrond.
En die locloods, is dat een voorlopig model of ga je daar zelf mee aan de slag?
Ik wil het allemaal wat landelijk / klein stadje houden. Dus geen heel industriegebied, maar een kleine fabriek aan de rand van het stadje. En dan nog is het even puzzelen voor alles klopt qua maat, lichtval en perspectief.
De locloods is nog in aanbouw. Alleen de muren staan, zonder het vakwerk, nog. De loods zet ik af en toe neer voor de maatvoering en/of de beoordeling van het geheel: doorkijkjes bijvoorbeeld.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #116 Gepost op: 21 november 2017, 21:53:37 »
De laatste stukjes van de achtergrond lappendeken zijn gevonden. Die zijn voorlopig even met plakbandjes op de achterwand geplakt om te bepalen waar deze moeten komen en of het allemaal een beetje klopt.
(De camera van mijn mobiel heeft alles een beetje vervormd, dus het lijkt allemaal wat scheef te staan op de foto's)

De stad is nog voorzien van de burcht van Quedlinburg en een kerktoren




Aan de rechterkant, bij de segmentdraaischijf, is alweer het einde van de stad die wordt gemarkeerd door een klif met sparrenbos op de achtergrond.




Tijd om de achtergrond definitief te gaan maken. Ik heb de lakplaat er even afgehaald en ga deze met acrylverf schilderen. Hoe acryl opdroogt is altijd een beetje en verrassing, dus eerst maar eens een 'proefdruk' voor de lucht op een restje lakplaat.




Morgen maar de boel in de verf.

Rob



Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #117 Gepost op: 27 november 2017, 22:00:38 »
Even een update.

De achtergrondplaat heb ik er af gehaald om deze te kunnen schilderen en een hemelsblauw...
Maar eerst nog even de goede kleur vinden. De eerste proefdruk was me wat te paars.




En dan met de roller. Meteen met wat WC papiertjes wat verf weggehaald om de wolken aan te duiden.




De verf dekte niet goed in een keer, dus nog maar een keer blauw gemengd en verf gerold. De wolken zijn hiermee ook meer schapenwolkjes geworden...
Verder heb ik naar onderen toe meer wit bijgemengd, waardoor het iets lichter blauw is naar de horizon toe.
En dan alle stukjes afgedrukte achtergrond uitknippen en plakken met behanglijm, en dan is dit het resultaat (de belichting op de foto is niet optimaal)




Nu probeer ik weer ongeveer van achter(grond) naar voren toe te werken. Te beginnen bij het draaischijf gebied.




De weg heeft een basiskleur gekregen. Hier wordt binnenkort geasfalteerd.
Daarna kan achter de klif gezaaid en aangeplant worden.
Ondertussen wordt het hek geplaatst. Luciferhoutjes dienen als betonnen paaltjes om het hekwerk aan te bevestigen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #118 Gepost op: 28 november 2017, 09:26:56 »
Ik vind het eindresultaat erg mooi Rob. Goed gedaan man! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #119 Gepost op: 30 november 2017, 14:04:07 »
Dank je, Pierre.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #120 Gepost op: 1 december 2017, 09:16:17 »
Wordt een mooi geheel zo. Kleur van de achterwand ziet er goed uit.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #121 Gepost op: 1 december 2017, 23:24:39 »
Dank je, Tom.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #122 Gepost op: 2 december 2017, 20:24:07 »
Gisterenavond was het (te) druk op de A9, dus ik ben binnendoor gereden. Kon ik meteen even langs Harlaar Modeltreinen om wat bomen te kopen... Een lindeboom en wat 'zomerbomen' in verschillende maten gaan in het parkje aangeplant worden. Ze staan hier even 'ingekuild' ter beoordeling van het parkontwerp...




Wat mij betreft niet slecht zo....

Maar eerst verder in de andere hoek, bij de draaischijf. Daar gewerkt aan de kolenbunker, de weg geasfalteerd, de draaischijf bodem en omgeving afgewerkt.

Eerst maar de kolenbunker. Met wat restjes PU schuim maak ik wat bergjes in de kolenbunker. Dit wordt de kolenvoorraad.




De bunker is geverfd en voorzien van een 'wetwash' van zwarte acrylverf als plakkerige kolenstof. Het PU schuim wordt ook zwart geverfd.




Verf laten drogen. Daarna alles goed in de lijm en met steenkool bestrooid.




De bunker is zelf is nu klaar. De kraan nog niet: die krijgt nog wat verf en weathering.

Verder de straat geasfalteerd: eerst lijm met zand (door een theezeefje). Als dat is gedroogd is en het teveel aan zand is opgezogen,krijgt de weg een laagje acrylverf in een asfaltkleur. Dat tamponeer ik met kwast voor de randen en een stukje keukenspons voor de rest. Zo blijft het zand goed op z'n plek bij het op kleur brengen.




Ook de bodem van de draaischijf is bewerkt. hier is zand, gras en andere beplanting in een dikke acrylverflaag gestrooid.




Verder is het gaas van het hek gezet en aan de andere kant van de straat ook wat aanplant gedaan.




En daarmee is dit hoekje redelijk klaar...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #123 Gepost op: 2 december 2017, 21:42:17 »
Mooi ... mooi. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #124 Gepost op: 4 december 2017, 18:33:18 »
Dank je, Pierre.

Het kolenkraantje moest nog even onder handen worden genomen.

De deur zat op een plek die niet logisch was: recht achter de kraan arm. Dat betekent dat de arm over het spoor hangt als de kraanmachinist uitstapt. Dat is niet handig voor locs die op het spoor bij de kolenbunker rijden. Of, met de arm boven de kolenbunker, was het in- en uitstappen wel erg spannend is voor de Preisertjes.




Dus eerst de deur verplaatst. Nu is de deur bij de bovenkant van de trap als de kraan arm boven de bunker staat. Meteen, naar een idee van @mark mms  een rudimentair interieur gebouwd. Je ziet er niet heel veel van, maar zo is de kraan toch iets realistischer.




Dan tijd voor een verfje:




Dat ziet er wel erg nieuw uit. Dus meteen wat roest en roet aangebracht. En er ontbrak nog waar het om gaat bij de kraan: een hijskabel met haak en een bak voor de kolen. Dus die ook gemaakt.




En dan kan de kraan weer terug in de omgeving waar-ie thuis hoort.




Klaar, de BR64 kan hier nu kolen bunkeren!




groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...