Auteur Topic: digitaliseren van Märklin Hamo 38691  (gelezen 8753 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kees2017

  • Gast
digitaliseren van Märklin Hamo 38691
« Gepost op: 8 juni 2017, 09:53:08 »
Beste forumleden,

Dit is mijn eerste bericht hier.
Ik heb een Märklin Hamo 38691 (E19 blauw tijdperk III) waarin ik al jaren geleden een ESU Lokpilot v1.0 decoder heb geplaatst. In het boekje van de decoder staan CV-waardes voor de aansturing van de motor waarmee een Hamo-motor goed zou moeten lopen. Ik ben echter nooit tevreden geweest.
Ik wil daarom nu de motor upgraden naar een 5-polige motor. Als ik me niet vergis heb ik hiervoor de ombouwset 60941 nodig, maar zeker weet ik het niet. Ik kom op internet erg veel verschillende setjes van Märklin tegen, maar de E19 (als Märklin 34691) komt steeds niet voor in de lijstjes van modellen waarvoor de sets geschikt zijn.
Het 3-polige anker dat er nu in zit heeft een tandwiel met 7 tanden.
Ik hoor graag jullie advies.

Groeten, Kees

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: digitaliseren van Märklin Hamo 38691
« Reactie #1 Gepost op: 8 juni 2017, 10:39:25 »
Citaat van: Kees2017
Beste forumleden,

Dit is mijn eerste bericht hier.


1. Gedragsregels op dit forum
1.1 U wordt verzocht na registratie zich voor te stellen aan de overige forumleden. Het is altijd leuk om te weten wie ons nieuwe forumlid is en voor u is het een prima manier om andere forumleden te leren kennen. Als u zich voorstelt zijn we bijvoorbeeld geïnteresseerd in hoe lang u al bezig bent met uw hobby, met welk materieel u rijdt, in welke schaal en of u digitaal of analoog bezig bent. Ook als u net begint vinden we het leuk dat te weten.
Bij het verzuimen van deze gedragsregel zal uw account na 7 dagen worden verwijderd.

*sorry, ocd kicks in...*
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Haradigi

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 176
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Man
  • Meten (kijken, voelen) = weten
Re: digitaliseren van Märklin Hamo 38691
« Reactie #2 Gepost op: 8 juni 2017, 10:59:52 »
Hi Yentl ?

Wouw wat een snelle actie, geef een "nieuweling" ff de tijd.

groet
Harald
Klik hier voor mijn index aan bouwactiviteiten, verslagen en dromen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: digitaliseren van Märklin Hamo 38691
« Reactie #3 Gepost op: 8 juni 2017, 13:54:28 »
Nee, eerlijk is eerlijk... ze heeft wèl een punt.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: Yentl

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: digitaliseren van Märklin Hamo 38691
« Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2017, 09:59:34 »
Kees2017 has left the building  ;D ;D ;D
Groet Mies

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: digitaliseren van Märklin Hamo 38691
« Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2017, 15:46:57 »
Tsja aan één kant jammer, maar aan de andere kant heb ik niet zo heel veel met mensen die hier even snel een vraag neerpompen of wat willen verkopen om vervolgens weer in rap tempo te vertrekken.
Dag Kees, het ga je goed!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: digitaliseren van Märklin Hamo 38691
« Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2017, 16:06:25 »
Ik weet niet of we wat missen, want hij had zich tenslotte niet voorgesteld.


Maar wat @Wim Corduwener al aangeeft, beter kwijt als rijk...
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: digitaliseren van Märklin Hamo 38691
« Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2017, 17:20:41 »
Wat @Wim Corduwener al aangeeft, beter kwijt als rijk...
Ho, Ho!
Ik schreeft:
Tsja aan één kant jammer, maar aan de andere kant heb ik niet zo heel veel met mensen die hier even snel een vraag neerpompen of wat willen verkopen om vervolgens weer in rap tempo te vertrekken.
Als nieuwe forumleden gelijk een bericht op het forum zetten zonder zich voor te stellen, dan stuur ik in alle gevallen een vriendelijk getint persoonlijk bericht waarom wij het leuk vinden als mensen zich eerst even voorstellen. In alle werkt dat prima en dat heb ik nu nagelaten, terwijl ik dat wel had moeten doen. Waarvoor excuus.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: digitaliseren van Märklin Hamo 38691
« Reactie #8 Gepost op: 18 juni 2017, 16:05:06 »
Citaat van: Kees2017
Beste forumleden,

Dit is mijn eerste bericht hier.


1. Gedragsregels op dit forum
1.1 U wordt verzocht na registratie zich voor te stellen aan de overige forumleden. Het is altijd leuk om te weten wie ons nieuwe forumlid is en voor u is het een prima manier om andere forumleden te leren kennen. Als u zich voorstelt zijn we bijvoorbeeld geïnteresseerd in hoe lang u al bezig bent met uw hobby, met welk materieel u rijdt, in welke schaal en of u digitaal of analoog bezig bent. Ook als u net begint vinden we het leuk dat te weten.
Bij het verzuimen van deze gedragsregel zal uw account na 7 dagen worden verwijderd.

*sorry, ocd kicks in...*

Precies Wim, ik denk ook dat dit een taak is van de forumbeheerders en niet van de overige leden....

Denk dat het beter was geweest door een reactie te geven van; Hoi Kees, we gaan is kijken of we je kunnen helpen, maar misschien wil je jezelf eerst even voorstellen.
Sorry Yentl maar je reactie vond ik wel erg lomp, maar das mijn mening...
Groet Mies

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: digitaliseren van Märklin Hamo 38691
« Reactie #9 Gepost op: 18 juni 2017, 16:38:08 »
Zoals ik al eerder schreef:
Als nieuwe forumleden gelijk een bericht op het forum zetten zonder zich voor te stellen, dan stuur ik in alle gevallen een vriendelijk getint persoonlijk bericht waarom wij het leuk vinden als mensen zich eerst even voorstellen. In alle werkt dat prima en dat heb ik nu nagelaten, terwijl ik dat wel had moeten doen. Waarvoor excuus.
Ik kan alleen beterschap beloven.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: digitaliseren van Märklin Hamo 38691
« Reactie #10 Gepost op: 19 juni 2017, 16:16:56 »
Citaat van: Michel Bikkel
Sorry Yentl maar je reactie vond ik wel erg lomp, maar das mijn mening...


Dat is niet lomp... dát is nou ocd/ocs...  :'( Bovendien...


Citaat van: Wim Corduwener
Nee, eerlijk is eerlijk... ze heeft wèl een punt.  ::)

De veer in mijn kont is discutabel, en daar was het dan ook totaal niet om te doen.
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: digitaliseren van Märklin Hamo 38691
« Reactie #11 Gepost op: 19 juni 2017, 17:23:23 »
Volgens mij is dit hoofdstuk nu van alle kanten wel zo'n beetje belicht en het lijkt me dat er nu wel een slotje op kan.
En om een toepasselijke tegeltekst erbij te halen: Gedane zaken nemen geen keer.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)