Bij Märklin wissels rijdt het materieel niet op de wielbanden maar op de flenzen. De diameter van de flenzen en de wielafstand zijn daardoor bij Märklin kritisch als je door de wissels gaat. Klopt het niet, dan krijg je daar ontsporingen.
Dat schrijf je nou zo, maar het valt me op dat bij Piko wissels het zelfde speelt.
Op een ander forum speelde de discussie over het opvullen van puntstukken met ge-etste inlegkruisjes.
De maker van die puntstuk opvulmiddelen, Karst Drenth, merkt
daarover op
Ook Klaas heeft gelijk, het zou niet moeten gebeuren, maar Piko is ( net als Roco ) nogal 'optimistisch' met de ruimte tussen puntstuk en vleugelrails.
Waarmee ik maar wil aangeven dat het rijden op de flens in de wisselpuntstukken pure bijzaak is, en zeker niet eigen aan alleen 3-rail.
Een van de meest simpele keerlus oplossingen is die op de site van
F Geering. Mocht Duits een probleem zijn dan biedt google translate wellicht uitkomst.
Grundlage für die Kehrschleifenschaltung sind vier Umschaltkontakte, die zusammen mit der Weiche umschalten.
n dat is het gemak van die methode: een keer voor een wissel verzinnen hoe je het aanpakt, en daarna kun je het zelfde trucje altijd weer gebruiken, met de hand of met een relais.