Ik denk dat elke modelspoorder wel eens nadenkt over een andere schaal. De een laat het bij nadenken en fröbelt vrolijk verder in H0 of N, de ander maakt meer serieuze afwegingen en weer een ander begint naast zijn modelspoorbaan voorzichtig met een project(je) in een compleet andere schaal.
De meest gebruikte schaal is zonder twijfel H0 (1:87) en de meesten zijn ooit begonnen met een Märklín trein of een eerste HEMA setje en van daaruit doorgebouwd naar een complete modelspoorbaan. Dat is de meest voordehandliggende weg en zo ben ikzelf ook begonnen: een bak vol rails en een verhuisdoos vol met huisjes onder het stof, jaren weggeborgen op een zolder en vandaaruit de draad weer eens opgepakt. En laten we wel wezen, H0 en N zijn de meest beschikbare schalen en ook de meest betaalbare. Het is dus geen moeilijke keuze om vanuit je bestaande verzameling treinspullen door te bouwen in dezelfde schaal.
Maar ja op internet zijn natuurlijk de meest waanzinnigmooie voorbeelden te vinden van modelspoorbanen in een andere schaal. En ook op ons forum zijn die voorbeelden te vinden van forumleden die geflirt hebben met een andere schaal.

Zo heeft
@Pierre nog niet eens zo waanzinnig lang geleden een diorama gebouwd in 1:22,5, de schaal van het zogenaamde tuinspoor.

Opvallend onderdeel van dit diorama vond ik wel zijn meer dan realistische bakstenen, waarbij je écht twee keer moet kijken: is dit echt of is dit piepschuim.
Als je de uiterste grenzen van detaillering opzoekt, dan kan werken in een andere schaal zeker een uitdaging zijn. Maar aan de andere kant heeft deze zelfde modelspoorder bewezen dat detailleren in H0 voor geen millimeter onder doet voor de grotere schalen.
Ikzelf ben ook een keer aan de gang geweest in een andere schaal: Spoor 0 (1:45) is de helft groter dan H0, maar ik heb al uitgevonden dat Preisertjes in deze schaal moeilijk verkrijgbaar zijn. Ook de spoorbreedte zou me in de kosten jagen en dan heb ik het nog niet eens over het rollend materieel. De Amerikaanse smalspoorversie heet 0n30 en is in 1:48, maar heeft dezelfde spoorbreedte als H0. Net als N-materieel dat ik ombouw naar H0e, zou ik H0 materieel ook kunnen ombouwen naar On30 en op die manier zou ik een diorama kunnen bouwen. Ook in deze schaal liggen de Preisertjes niet voor het oprapen, maar met een beetje zaag-en snijwerk zou ik een militair wel kunnen ombouwen.
Ook heb ik nog even gekeken naar 1:35. Dat is een schaal waar niet alleen tanks en soldaten te koop zijn, maar ook hele mooie Preisertjes als burgers. Bovendien kun je in deze schaal bouwdozen kopen van bijvoorbeeld de Trumpeter BR-86 Dampflokomotive 1:35. De spoorbreedte zou dan 0 moeten worden en daar heb ik vanaf gezien omdat ik zo’n plastic model nooit rijdend zou krijgen.
Volgens mij zijn er vast wel meer forumleden die geflirt hebben met een andere schaal. Deel je overwegingen, je bezwaren en waarom je er wel of toch maar niet mee aan de slag gaat.