Maar ik ben lui en wacht gewoon tot de tips nog een keer opborrelen 
In mijn luie uurtjes blader ik graag door het forum om briljante ideeën op te doen.
Maar genoeg geleuterd, we gaan weer aan het werk.
Kleine updateTerwijl jullie aan het bankhangen zijn, onder een FIAT liggen of weet ik veel wat jullie allemaal uitspoken ben ik nog even bezig geweest met mijn fabriek. Inmiddels heb ik een aantal mogelijkheden bedacht: kinderdagverblijven waren er toen nog niet, maar er was wèl stadsgas. Veel onder jullie jongeren weten dat waarschijnlijk niet meer maar voordat we aardgas uit de grond van die arme Groningers oppompte, was er stadsgas. Toen we over zijn gegaan op aardgas, moesten alle gasfornuizen, gaskachels en gasgeisers worden aangepast. Dat was nogal een operatie en ik geloof zeker dat de witgoedhandel gouden tijden beleefden.
▲ Stads- of lichtgas werd geproduceerd uit steenkool. Ik heb dus twee mogelijkheden bedacht als reden voor deze fabriek: een gasfabriek of een brandstoffenhandel. Aan een gasfabriek kleeft wel één nadeel en dat is zo'n ruimtevretende gashouder. Maar voorlopig houd ik beide opties nog even open. En voor het geval
@Jack gaat vragen of ik deze hele meuk ook in mijn fabriek ga inbouwen? Ja, helemáál compleet met alles erop en er aan. Alleen ga je er niks van zien omdat er matglas in de raamkozijnen komt.
▲ Om wat variatie aan te brengen heb in de rechter zijgevel een extra doorgang gemaakt.
▲ Ook heb ik de voor- en rechter zijgevel aan elkaar geplakt. Doordat het spul nu aan elkaar zit kon ik de buizen de hoek om buigen.
▲ Ook heb ik nog wat leidingwerk aangevuld.
▲ Voordat deze fabriek arriveerde was het plan om deze rechter gevel te gebruiken voor mijn onderdoorgang. Maar omdat het normaalspoor vrij strak achter die fabriek langsloopt is daar geen ruimte meer voor.
▲ Geeft niks want ik had nog wat portalen liggen van een gedemonteerde locloods. Ik heb de portalen wat lager gemaakt omdat er smalspoor onderdoor moet. Misschien past deze doorgang wel beter bij de fabriek.
▲ Oh ja, die opening in die zijgevel: ik had nog een oud vakwerkbruggetje liggen met smalspoor. De buizen kunnen dan onder deze brug lopen naar de andere kant.
▲ En die kolen kunnen dan rechtstreeks worden aangevoerd vanaf de steenkolenmijn.
▲ Om het verhaal een beetje te laten kloppen, wordt aanvoer meestal gevolgd door afvoer dus heb ik bedacht om op de begane grond van de fabriek toch ook nog maar een spoortje te leggen. Omdat ik geen haakse kruising in N of in H0e had liggen, ga ik me redden met dit mini-draaischijfje.
▲ En dat draaischijfje moet wel een beetje netjes worden weggewerkt in de bestrating. De rails worden nog uit de bestrating gesneden en die rails lijm ik rechtstreeks op het multiplex. Op die manier krijg ik hopelijk een akelig strak tramspoortje.
▲ Zicht vanaf de fabriek.
▲ En een sfeerfoto.
Vragen?