Auteur Topic: 10 jaren plan van mark  (gelezen 148134 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #450 Gepost op: 20 december 2021, 21:35:37 »
Hoi Mark,

Er zat een fout in mijn sketch... Ik heb dat nu en het voorgaande bericht gecorrigeerd (ik was de digitalRead vergeten).
Over de sensors: ik gebruik Hall detectors: die werken ook op magneten. Je hebt ze in digitale (aan/uit) en analoge versies (die je aansluit op de analoge pinnen van de Arduino). Ik gebruik ze allebei.
De digitale werken maar op één pool, dus dan maakt het uit met welke pool de magneet onder de trein zit. Dat kan lastig zijn, maar je kunt het ook gebruiken om bepaalde treinen wel te detecteren en andere niet.
De analoge werken met een waarde die daalt bij een pool, en toeneemt bij de andere. Die gebruik ik zelf om bijvoorbeeld mijn stoomlocs van Diesels te onderscheiden.

Over de laatste sketch die je gepost hebt: het lijkt er op dat je hier met drukknoppen de helderheid van de LED hoger of lager kunt zetten door de PWM (pulsbreedte) te variëren. Dat is niet echt nodig voor het schakelen van relais, lijkt me. Als je er een Relais op zet, dan zal het even duren voor deze aan gaat (als er een voldoende brede puls ~ effectieve spanning is) en ook weer voor dat het relais af valt (als de effectieve spanning voldoende is gedaald).

Over deze
Denk eraan dat je bij een digitale input ook een pullDown of pullUp weerstand moet aansluiten als je een drukknop gebruikt.
Een pullup weerstand is en 1 tot 10 k0hm weerstand van de pin naar de 5V, een pulldown een weerstand naar de GND. Als je drukknop met de GND is verbonden, gebruik je een pullup om zeker te weten dat de pin een "1" aan geeft als de knop niet is ingedrukt. Het omgekeerde doe je met een puldown bij een knop op de 5V, zodat deze "0" is als de knop niet is ingedrukt (ik ga even uit van maak contacten bij de knoppen).
Overigens zijn deze weerstanden niet per se nodig: er zit ook een pull up in de Arduino zelf, die je activeert met het schrijven van een HIGH naar een input pin.

Dan over het aansluiten van de relais: als het goed is kun je deze schakelen met de 5V uitgang van de Arduino. Wel de maximale stroom in de gaten houden (volgens mij kan de spanningsregelaar op de Arduino 500mA aan, bij een inputspanning van 7V). Er zit ook een soort van brug verbinding op zo'n relais blok. Door die te verwijderen moet je een externe stroombron op het relaisblok zetten (met de brug er op, neemt-ie de 5V van de Arduino).

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #451 Gepost op: 16 januari 2023, 18:55:54 »


Even testen

mvg mark

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #452 Gepost op: 16 januari 2023, 19:07:38 »
Ik ben druk bezig om een hobby ruimte te bouwen.
Naast de treinen ben ik tegenwoordig ook bezig met radiografisch bestuurbare bootjes, auto's en vrachtauto's.
Moest toch iets zolang ik niet aan een treinbaan kan werken.
Zal een nieuwe topic starten zodra de ruimte klaar is.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #453 Gepost op: 16 januari 2023, 19:24:50 »
Mooie ruimte Mark. Hopelijk zien we je snel terug met de treintjes. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #454 Gepost op: 16 januari 2023, 20:33:50 »
Alvast ter info, heb onderstaande ruimte voor een baan te maken.
Ongeveer 180x550.



Zit te denken aan heel simpel cirkel links, cirkel rechts en station op het lange stuk.
Op de middenpoot kan dan een stad gebouwd worden, wellicht iets met een tram of faller carsysteem enz.

Andere indeling is nu nog mogelijk er staat namelijk nog niets.

PS de bouw van de baan wordt misschien pas in de winter gestart.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #455 Gepost op: 17 januari 2023, 22:57:10 »
Wauw, dat is een hele bult aan ruimte, Mark.
Als je in de (volgende, neem ik aan) winter gaat beginnen is er nog wel wat tijd om te bedenken wat je met die ruimte gaat doen.
Gewoon de plannen laten rijpen. Af en toe iets uittekenen (en eventueel hier posten). Dan komt t allemaal goed.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #456 Gepost op: 6 februari 2023, 19:44:42 »
Hallo allemaal,

De baan is toch wat ingekrompen, ja ik weet het meer is altijd wenselijk, maar ja.
Er moet ook voldoende ruimte voor de andere modelbouw hobby's overblijven.

Kort samengevat er blijft een L-baan over van 4.5x1.8m is waarvan het lange been een breedte heeft van 1.1m en het korte been 1.5m.

Hier zou dan een redelijk eenvoudig sporenplan op komen:



Zichtbaar gedeelte, station, loc verzorging, links boven een klein stukje van een stad en onder links op de voet iets meer van een bergje.



Schaduwstation, weet alleen nog niet hoe ik dat ga regelen met analoge besturing.

Lijkt het wat?
Ik twijfel nog over welke rails, ROCO, Tillig, Piko alles zonder bedding.
Is het verstandig (financieel) om de goedkoopste (piko) in het schaduwstation te gebruiken.
Welk hout voor de baan toepassen? Underlayment 9mm voor de spiraal en 18mm voor de vlakke stukken?
En vast nog veel meer...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #457 Gepost op: 6 februari 2023, 20:38:26 »
Hoi Mark,

Zelfs in gekrompen toestand toch nog heel indrukwekkend.
Mijn gedachten over het sporenplan: ik vind het spoorverloop in het station niet zo logisch met die kruisingen/kruiswissels aan beide kanten. Lijkt onnodig het treinverkeer te belemmeren. Of mis ik iets met wat je er mee wil bereiken?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #458 Gepost op: 7 februari 2023, 00:11:52 »
Hallo Rob,

Door gebruik te maken van kruiswissels bespaar ik ruimte, ten gunste van perronlengte.
De twee omloopspoortjes links en rechts zorgen ervoor dat zowel op de binnen als buitenbaan met twee treinen gereden kan worden.
Alle treinen kunnen vanaf elke positie op elke baan komen en als de twee op het binnenspoor of buitenspoor daar blijven, raken ze elkaar niet.