Hallo heren,
Zoals jullie wellicht weten ben ik door verhuizing genoodzaakt om een nieuwe baan te bouwen.
Ik heb hiervoor verschillende opties.
1 een hobbyruimte bouwen in de tuin, ter grote van een garage zou mogelijk zijn.
Voordeel is een grote ruimte waar alles bij elkaar is, goed geïsoleerd en voorzien van water, afvoer, internet, enz.
Nadeel is, het is nogal verderop in de tuin, dus ben niet direct bij vrouwlief als ze me nodig heeft.
Dat weerhoudt me dan weer om haar alleen in huis te laten zitten…
Daarbij is het natuurlijk een financieel dure oplossing die ook nog eerst gerealiseerd moet worden.
2 de baan op zolder maken.
Voordeel is dichter bij de vrouw, je loopt sneller even op en neer naar de baan. Geen investering in een nieuwe ruimte en redelijk direct beschikbaar.
Nadeel is dat ruimte heel groot is, maar alle kanten voorzien van ramen die bereikbaar moeten blijven.
Resultaat is een vrijstaande baan in het midden. Kom ik zo op terug.
Daarbij is zagen, boren, verven of beter gezegd bij rotzooi maken niet de bedoeling dat het door het hele huis gaat.
Vooralsnog heb ik nog geen keuze kunnen maken.
Daarnaast zit ik nog steeds in dubio wel of niet digitaal te gaan.
Maar stel ik ga voor optie 2, wat is dan mogelijk?
De maximale tafel is deze,

De baan is wel rondom te bereiken.
Wensenlijstje is een middelgroot station waar toch wel vijf of zes lange wagons kunnen stoppen.
Een schaduwstation voor afwisseling en een loc emplacement met draaischijf.
Het zou fijn zijn als er een parade stuk zou zijn waar een of twee treinen continu rondjes kunnen draaien zonder dat ze steeds langs het station rijden.
En als dat al niet genoeg is, wellicht een klein tandrad of bergspoor als pendelbaan.
Ik heb al heel veel geprobeerd te ontwerpen, maar kom eigenlijk niet veel verder dan dit,

Bedenk zelf even een schaduwstation er onder en het blauwe spoor zou dan een doorlopend parade stukje moeten worden, liefst dubbel spoor.
Wat vinden jullie hiervan? Tips zijn welkom.
De keuze wel of niet digitaal wordt eigenlijk bepaald door het schaduwstation.
Ik wil weten of een spoor bezet is, bij voorkeur zelfs door welke trein.
Nou werd er hier door mede forumleden geopperd, een webcam doet het ook…
Wellicht helemaal geen stom idee. Daarom heb ik zitten te denken aan het volgende.
Als een trein op een spoor rijd en een reedcontact activeert dan zou een klein gedeelte vooraan en achteraan van dit opstelspoor uitschakelen. Dan rijd de trein niet meer verder. Als ik dan op een vrijgave druktoets druk zou deze twee stukken ingeschakeld kunnen worden en de trein verder laten rijden.
Een beetje deze opzet,

Ik heb het nu met een bistabiel relais bedacht, maar dit zou ook mogelijk moeten zijn m.b.v. Een Arduino.
Dan zou ik op het bedieningspaneel een bezet LED kunnen weergeven.
Tot op heden ben ik zover dat ik met twee push buttons één LED kan aan en uit schakelen…
Wellicht dat iemand me hier advies kan geven hoe ook een relais en LED met twee druktoetsen te bedienen. Één toets voor aan en één voor uit.
Groeten mark