Auteur Topic: 10 jaren plan van mark  (gelezen 149210 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #425 Gepost op: 2 februari 2020, 08:37:59 »
Ik ga es op zoek naar een vvv voor een citymap  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #426 Gepost op: 23 maart 2020, 21:25:59 »
Geachte heren,

Aan al het goede komt een einde.
Zo ook aan deze modelbaan.
Na (inmiddels) meer dan 20 jaar is besloten toch te gaan verhuizen.
Dus deze baan wordt gedemonteerd/afgebroken en opgeslagen.
In het andere huis heb ik helaas (nog) niet ruimte om een grote baan.
Wel een klein kamertje waar ik iets kan doen, maximaal een L-baan van 1,6 x 2.7 m met een diepte van max 75cm.
Hier moet wel iets mogelijk zijn.

Zit nu te denken aan H0 smalspoor of N-spoor.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #427 Gepost op: 23 maart 2020, 21:36:04 »
Hoi Mark,

Allereerst: gefeliciteerd met het nieuwe huis!
Jammer dat de baan afgebroken/opgeslagen wordt.
Maar het geeft ook weer een kans voor een nieuw begin en de lessen van de vorige baan mee te nemen. En, het is hier op het Forum al eerder gezegd, op een kleine ruimte kun je helemaal los gaan op details en scènes.

Maar eerst maar eens afbreken en verhuizen, zou ik zeggen....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #428 Gepost op: 23 maart 2020, 21:50:28 »
Gefeliciteerd met je nieuwe huis Mark. Maar met je modelbaan opnieuw beginnen is niet zo'n ramp als het lijkt. Ik heb het twee keer eerder gedaan en elke keer is mijn baan er beter van geworden en ik slimmer. Nu heb ik ook een klein kamertje en toch een lekker baantje om aan te werken. Dus .... succes man .. het gaat vast helemaal goed komen. Ik weet het zeker! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #429 Gepost op: 23 maart 2020, 23:21:33 »
Ik weet hoe het voelt Mark, maar een nieuwe start kan ook verhelderend werken. Succes met de verhuizing.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #430 Gepost op: 24 maart 2020, 11:21:07 »
Dag @mark mms,
Gefeliciteerd met je nieuwe huis. Het is wat anderen al schreven: een nieuw begin geeft weer nieuwe inzichten. Een aantal forumleden hebben dat al eerder gedaan en als ik hun vorige banen vergelijk met wat ze op dit moment aan het bouwen zijn, dan is het er alleen maar beter op geworden. En minder ruimte hoeft niet per se te betekenen dat je ook naar een kleinere schaal hoeft over te stappen.
Ik hoop wel dat je ons op de hoogte blijft houden en dat we je kunnen blijven volgen.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #431 Gepost op: 24 maart 2020, 11:57:21 »
Mark, ook van mij de felicitaties voor het nieuwe huis.
Een klein baantje kan ook leuk zijn, denk anders eens aan TT, een mooie middelmaat. is wel minder van te verkrijgen maar dan zeker een grotere uitdaging.
Mocht je over willen stappen naar TT heb ik nog wel een leuk locje voor je staan.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #432 Gepost op: 24 maart 2020, 23:08:19 »
Dank jullie wel heren,

Het is wel een trieste aanblik zo'n half gesloopte baan.
Ben vanavond gestart om e.e.a. te demonteren.
Eerste tijd zal ik nog wel meer dan voldoende klusjes in het huis hebben.
Maar dat ik weer iets ga doen is zeker.

Die ruimte wat ik had bedacht is sterk gewisseld.
Eerst had ik de kelder bedacht, maar dit is een gewelfde uit mergel opgetrokken kelder, die toch condens geeft in de zomermaanden. Dus geen optie.
Daarna een slaapkamer van 3,5x3,95 meter. Goed maat en zeker leuke mogelijkheden, wel twee deuren en twee ramen. Maar vrouwlief wilt toch een liever een mooie garderobe kamer.
Dan blijft voorlopig de kleinste slaapkamer over met een L-hoek van 1,6x2,7 meter en bijna geen mogelijkheid tot een werktafel. Vooralsnog is dit de snelste oplossing.
Maar er is nog een andere optie ontstaan vandaag.
Ik zag op internet zeer mooie tuinhuizen die geïsoleerd zijn of geïsoleerd kunnen worden.
En maatvoering van 4/5/6 meter is goed mogelijk, ik krijg een huis met een zeer ruime tuin.
Wellicht even wachten en direct daar de volgende baan maken.

Maar als ik niet kan wachten en toch op de kleine slaapkamer verder ga, zit ik te denken aan N-spoor (al lijkt het mij wel erg klein) of smalspoor (maar Bemo vind ik wel zeer prijzig). Een klein baantje h0 (lokaalspoor) kan natuurlijk ook.
Eerst maar de boel opruimen en opslaan.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #433 Gepost op: 24 maart 2020, 23:22:18 »
Hoi Mark. Mooi dat nieuwe huis en de plannen waar je over aan het nadenken bent. Ik rijd zelf N-spoor (nou ja, rijden, er staat een baan stof te vangen). Is klein, maar je kunt wel lange trajecten maken. Op mijn baan valt een Thalys met 10 bakken niet uit de toon. In mijn Hookyville topic staan volgens mij nauwelijks meer foto's, maar misschien kun je er toch iets van zien. Zeker een handig iemand kan ook met N-spoor heel veel doen. Ik heb dat Pierre ook vaak zien doen als ik weer eens met een dingetje bij hem kwam.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #434 Gepost op: 25 maart 2020, 10:58:50 »
Mark, grappig dat je dezelfde gedachtegang hebt als ik destijds, ik heb ook een grote tuin en dacht eveneens aan een geïsoleerde hut.
Maar ik schrok een beetje van de kosten als je e.e.a. gaat doorrekenen al lijkt het op het eerste oog goed betaalbaar maar ik ben wel erg nieuwsgierig naar jouw plannen.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #435 Gepost op: 26 mei 2020, 06:54:44 »
Hallo allemaal,

Ik weet dat dit niet hier thuis hoort, maar heeft iemand ervaring met piko rails en digitaal handset/startset? Wellicht iets voor mijn nieuwe baantje.
Die zal toch niet te groot worden, maar wel met wat schaduwsporen.
Ik kan een startsetje misschien overnemen voor een redelijke prijs.
Iemand tips?

Groeten Mark

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #436 Gepost op: 26 mei 2020, 11:01:00 »
Welk startsetje gaat het om.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #437 Gepost op: 26 mei 2020, 12:15:31 »
Piko smart control light.
Enkel doos met rails en besturing.
Wil kijken of Piko rails wat is voor de volgende baan.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #438 Gepost op: 26 mei 2020, 12:33:17 »
Pikorails is niks mis mee.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #439 Gepost op: 26 mei 2020, 16:27:19 »
Ik had bij mijn vorige baan de tramrails gemaakt van Piko flexrails, dat werkte prima.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #440 Gepost op: 26 mei 2020, 20:46:37 »
Ook ik heb in mijn baan wel enkele Piko (flex) rails en wissels verwerkt maar alleen wat testritjes gemaakt. Deze zijn goed bevallen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #441 Gepost op: 26 mei 2020, 20:50:14 »
Setje is helaas al weg.
Ik zal blijven zoeken op MP.
Alvast wat verzamelen van rails kan nooit kwaad.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #442 Gepost op: 19 december 2021, 10:41:07 »
Hallo heren,

Zoals jullie wellicht weten ben ik door verhuizing genoodzaakt om een nieuwe baan te bouwen.
Ik heb hiervoor verschillende opties.

1 een hobbyruimte bouwen in de tuin, ter grote van een garage zou mogelijk zijn.
Voordeel is een grote ruimte waar alles bij elkaar is, goed geïsoleerd en voorzien van water, afvoer, internet, enz.
Nadeel is, het is nogal verderop in de tuin, dus ben niet direct bij vrouwlief als ze me nodig heeft.
Dat weerhoudt me dan weer om haar alleen in huis te laten zitten…
Daarbij is het natuurlijk een financieel dure oplossing die ook nog eerst gerealiseerd moet worden.

2 de baan op zolder maken.
Voordeel is dichter bij de vrouw, je loopt sneller even op en neer naar de baan. Geen investering in een nieuwe ruimte en redelijk direct beschikbaar.
Nadeel is dat ruimte heel groot is, maar alle kanten voorzien van ramen die bereikbaar moeten blijven.
Resultaat is een vrijstaande baan in het midden. Kom ik zo op terug.
Daarbij is zagen, boren, verven of beter gezegd bij rotzooi maken niet de bedoeling dat het door het hele huis gaat.

Vooralsnog heb ik nog geen keuze kunnen maken.
Daarnaast zit ik nog steeds in dubio wel of niet digitaal te gaan.

Maar stel ik ga voor optie 2, wat is dan mogelijk?

De maximale tafel is deze,



De baan is wel rondom te bereiken.
Wensenlijstje is een middelgroot station waar toch wel vijf of zes lange wagons kunnen stoppen.
Een schaduwstation voor afwisseling en een loc emplacement met draaischijf.
Het zou fijn zijn als er een parade stuk zou zijn waar een of twee treinen continu rondjes kunnen draaien zonder dat ze steeds langs het station rijden.
En als dat al niet genoeg is, wellicht een klein tandrad of bergspoor als pendelbaan.

Ik heb al heel veel geprobeerd te ontwerpen, maar kom eigenlijk niet veel verder dan dit,



Bedenk zelf even een schaduwstation er onder en het blauwe spoor zou dan een doorlopend parade stukje moeten worden, liefst dubbel spoor.

Wat vinden jullie hiervan? Tips zijn welkom.

De keuze wel of niet digitaal wordt eigenlijk bepaald door het schaduwstation.
Ik wil weten of een spoor bezet is, bij voorkeur zelfs door welke trein.
Nou werd er hier door mede forumleden geopperd, een webcam doet het ook…
Wellicht helemaal geen stom idee. Daarom heb ik zitten te denken aan het volgende.
Als een trein op een spoor rijd en een reedcontact activeert dan zou een klein gedeelte vooraan en achteraan van dit opstelspoor uitschakelen. Dan rijd de trein niet meer verder. Als ik dan op een vrijgave druktoets druk zou deze twee stukken ingeschakeld kunnen worden en de trein verder laten rijden.

Een beetje deze opzet,



Ik heb het nu met een bistabiel relais bedacht, maar dit zou ook mogelijk moeten zijn m.b.v. Een Arduino.
Dan zou ik op het bedieningspaneel een bezet LED kunnen weergeven.
Tot op heden ben ik zover dat ik met twee push buttons één LED kan aan en uit schakelen…

Wellicht dat iemand me hier advies kan geven hoe ook een relais en LED met twee druktoetsen te bedienen. Één toets voor aan en één voor uit.

Groeten mark

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #443 Gepost op: 19 december 2021, 14:41:45 »
Hoi Mark,

Wauw, er is al een hoop denkwerk verricht. De basis begint al vorm te krijgen en ziet er goed uit.

Over het sporenplan.
Het paradestuk lijkt me wat kort. Is het een idee om dat in een (ruime) boog door te zetten langs waar nu het zijlijn/tandradstation ligt? En dan op een of ander manier dat stationnetje naar linksonder te verplaatsen? Het geeft misschien ook wat meer spreiding van alle activiteiten op de baan....

Verder over de relais. Het is niet heel moeilijk om een relais te schakelen met een Arduino. Maar wil je dan ook bistabiele relais gebruiken, of 'gewone' relais? Die laatste kun je ook als relais-banken voor Arduino kopen, wel zo makkelijk (je hebt ze met 2, 4 en 8 relais). Ik heb ze zelf gebruikt in diverse animaties, seinen en een overweg.



Makkelijk aansluiten, dus. De leds aan/uit kun je dan direct aansturen over dezelfde pinnen waarmee je de relais schakelt.

Verder goed idee om beide zijden in het schaduwstation stroomloos te maken. Mijn schaduwstation is ingedeeld in 2 rij-richtingen en in elke richting schakel ik alleen het eind uit. Dat werkt goed, totdat ik ook met trek/duw-treinen ging rijden :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #444 Gepost op: 19 december 2021, 15:09:01 »
Hallo Rob,

Als ik zowel aan het begin als het eind een stukje stroomloos kan schakelen, dan kan ik beide rijrichtingen gebruiken.
Althans, dat is het idee.
Die relais boards ken ik wel, heb diverse met twee relais en eentje met 16 stuks.
Ik zit alleen met de aansturing, ik wil met twee aparte druktoetsen/reedcontacten enkele relais kunnen schakelen.
Wat ik hiermee bedoel is, het reedcontact moet de twee stukken stroomloos maken en met een druktoets op het controle paneel moet ik dit ongedaan maken. Mocht een reedcontact onverhoopt toch blijvend worden bediend, dan zal hij niets meer schakelen.
M.b.v. een doorgaand passeer spoor kunnen treinen zonder schakelen gewoon doorrijden.

Deze scetch heb ik van internet, het werkt prima voor meerdere relais te bedienen.
Deze hebben dan elk één druktoets waarmee het relais zowel AAN als AF geschakeld kan worden.
Maar dat is net wat ik niet wil. Ik wil dus twee drukschakelaars, eentje voor AAN en eentje voor UIT.
En dat... tja dat lukt me niet.. ???

//Viral Science www.youtube.com/c/viralscience
//Push Button Relay Control
int pbuttonPin = 2;
int relayPin = 10;
int pbuttonPin2 = 3;
int relayPin2 = 11;

int val = 0;
int lightON = 0;
int pushed = 0;

int val2 = 0;
int lightON2 = 0;
int pushed2 = 0;

void setup() {
  Serial.begin(9600);
  pinMode(pbuttonPin, INPUT_PULLUP);
  pinMode(relayPin, OUTPUT);
   pinMode(pbuttonPin2, INPUT_PULLUP);
  pinMode(relayPin2, OUTPUT);

}

void loop() {
  val = digitalRead(pbuttonPin);
  val2 = digitalRead(pbuttonPin2);

 
//Relay 1
  if(val == HIGH && lightON == LOW){

    pushed = 1-pushed;
    delay(100);
  }   
  lightON = val;

      if(pushed == HIGH){
        Serial.println("Light ON");
        digitalWrite(relayPin, LOW);
       
      }else{
        Serial.println("Light OFF");
        digitalWrite(relayPin, HIGH);
   
      }   
 


//Relay 2

 
  if(val2 == HIGH && lightON2 == LOW){

    pushed2 = 1-pushed2;
    delay(100);
  }   

  lightON2 = val2;

      if(pushed2 == HIGH){
        Serial.println("Light ON");
        digitalWrite(relayPin2, LOW);
       
      }else{
        Serial.println("Light OFF");
        digitalWrite(relayPin2, HIGH);
   
      }       


  delay(100);
}



Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #445 Gepost op: 19 december 2021, 15:49:31 »
Dus drukknop 1 = relais aan, drukknop 2 = relais uit?

Ik zou dan zoiets verwachten:

void loop() {
  buttonState1 = digitalRead(button1Pin);
  buttonState2 = digitalRead(button2Pin);
 
  if (buttonState1 == HIGH) {
    digitalWrite(relayPin, HIGH);
  }
  if (buttonState2 == HIGH) {
    digitalWrite(relayPin, LOW);
  }
}

Toch een aardige zolder wat je hebt  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #446 Gepost op: 19 december 2021, 16:44:24 »
Het wordt dan inderdaad zoiets als Jack aan geeft.
Dan heb je per relais 3 pinnen nodig: 2 voor de knoppen en 1 voor releais en LED samen. Dus loop je vrij snel uit de aantal beschikbare pinnen. Maar meerdere Arduino's is geen probleem lijkt me.

Als je het netjes doet, dan definieer je de knoppen en pinnen in Arrays, en kun je een heel compacte sketch maken...

Dan kom ik uit op zoiets (voor 4 relais)

// Sketch: drukknoppen voor 'aan' en 'uit' per relais

#define KnopIn    LOW             // Waarde als de knop is ingedrukt. Als knop verbonden met ground: LOW, als knop verbonden met 5V: HIGH
#define KnopLos   HIGH            // Waarde als de knop niet is ingedrukt. Als knop verbonden met ground: HIGH, als knop verbonden met 5V: LOW
#define RelaisAan HIGH            // waarde dat releais aan zet
#define RelaisUit LOW             // waarde voor relais uit
#define Aantal    4               // 4 releis, 2 x 4 knoppen.

int Aanknop[]   {2, 3, 4, 5};     // alle pinnen voor de aan knoppen
int Uitknop[]   {6, 7, 8, 9};     // alle pinnen voor de uit knoppen
int RelaisPin[] {10, 11, 12, 13}; // alle relais pinnen
int x;

void setup() {
  // Pinnen intialsiseren:
  // Knoppen op input en zorgen dat deze standaard de niet ingedrukte stand innemen.
  // Relaispinnen op output en uit.
  for (x=0; x < Aantal; x++) {
    pinMode      (Aanknop[x], INPUT);
    digitalWrite (Aanknop[x], KnopLos);       
    pinMode      (Uitknop[x], INPUT);
    digitalWrite (Uitknop[x], KnopLos);
    pinMode      (RelaisPin[x], OUTPUT);
    digitalWrite (RelaisPin[x], RelaisUit);
  }
}

void loop() {
  // alle knoppen aflopen en relais aan of uit zetten
  if (x >= Aantal) { x = 0; }        // Array teller op nul als dat weer moet
  //
  if (digitalRead(Aanknop[x]) == KnopIn) {
    digitalWrite(RelaisPin[x], RelaisAan);
  }
  //
  if (digitalRead(Uitknop[x]) == KnopIn) {
    digitalWrite(RelaisPin[x], RelaisUit);
  }
  x++;                        // Array teller ophogen
}

Op de arduino heb je interne pullup weerstanden. Dus je kunt input pinnen bewust 'hoog' of 'laag' zetten door naar input pinnen hoog of laag te schrijven. Zo is duidelijk welke waarde ze hebben als de knop niet is ingedrukt.
In mijn sketch zijn de knoppen met de ground verbonden, maar de definities zijn eventueel eenvoudig bovenin de sketch aan te passen. Hetzelfde geldt voor de pinnen die je wilt gebruiken.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline antoni-a

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 211
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • De Geuldalbaan
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #447 Gepost op: 20 december 2021, 16:51:59 »
Mark,

Loop je misschien niet vast in je ontwerp door alles wat je op de baan wilt bouwen? Je geeft het zelf al aan:


En als dat al niet genoeg is, wellicht een klein tandrad of bergspoor als pendelbaan.


Ik snap het idee van je parade-stukje. Maar op een breedte van 125cm komt - naast het parade-stukje - ook nog een inleiding naar je klimspiraal of schaduwstation, in dubbelspoor mét meegebogen wissels. Als je - zoals je voor ogen hebt - met 5/6 lange wagens gaat rijden zul je toch werken met een radius van de binnenbocht van 450mm of meer. Dan lijkt het volgens mij alsof je het parade-stukje er tussenin perst, terwijl de bedoeling van een parade-stukje net het tegenovergestelde is.
Vriendelijke groet, Tony

De Geuldalbaan   |   modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg in h0   |   https://www.geuldalbaan.nl/   |   het laatste nieuws op https://www.geuldalbaan.nl/modelbaan-nieuws

  forumindex - De Geuldalbaan  ►

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #448 Gepost op: 20 december 2021, 20:04:21 »
Over de lay-out moet ik nog wel veel nadenken.
Het is misschien wel erg veel wat ik wil...

Betreffende de arduino, bedankt voor de sketches, maar euh ik krijg ze niet aangesloten...
De sketch heb ik niet aangepast en volgens mij de draden goed aangesloten, maar helaas.

Ik heb inmiddels wel een andere gevonden op internet, deze.

// Gevonden d.d. 20-12-2021 op https://www.hackster.io/monica/led-brightness-controlled-with-two-buttons-12faad

const int brightnessUp = 10;     // the number of the pushbutton pin
const int brightnessDown = 9;     // the number of the pushbutton pin
const int ledPin =  13;      // the number of the LED pin
const int maxBrightness = 12; //this can be any number - it's the number of steps between dimmest and brightest.

// variables will change:
int brightness = maxBrightness;
int interval=1;

void setup() {
  // initialize the LED pin as an output:
  pinMode(ledPin, OUTPUT);     
  // initialize the pushbutton pins as an input:
  pinMode(brightnessUp, INPUT);     
  pinMode(brightnessDown, INPUT);   
  Serial.begin(9600);
}

void loop(){
    if (digitalRead(brightnessUp) == HIGH && brightness < maxBrightness){
      brightness = brightness + interval;
      //if the brightness Up button is pushed, add one degree of brightness to the current level
      Serial.println(brightness); //for debugging purposes
    }
    if (digitalRead(brightnessDown) == HIGH && brightness > 0){
      brightness = brightness - interval;
      //if the brightness Down button is pushed, subtract one degree of brightness from the current level
      Serial.println(brightness); //for debugging purposes
    }
    delay(100);
    analogWrite(ledPin, map(brightness, 0, maxBrightness, 0, 255));   
    //this code maps the max brightness constant to the max LED brightness
 
}
 
Als dan ook op pin 13 een relais verbind en uiteraard ground + 5V en een losse voeding van 12V, dan functioneert dit prima.
De PUSH BUTTON vervangen door een reedcontact werkt ook, alleen moet ik de magneet erg dichtbij en lang erbij houden.
Wellicht is een andere melder een betere optie. (lichtsluis o.i.d.)

Ik ga nog proberen of ik deze kan uitbreiden om meerdere relais te bedienen.

Wel is er een site www.arcomora.com, heeft iemand hier ervaringen mee?
Is hier dan nog een digitale centrale voor nodig, of kan deze juist met analoog besturing.


Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #449 Gepost op: 20 december 2021, 20:12:12 »
Denk eraan dat je bij een digitale input ook een pullDown of pullUp weerstand moet aansluiten als je een drukknop gebruikt.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands