Auteur Topic: 10 jaren plan van mark  (gelezen 168055 keer)

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: 10 jaren plan van mark
« Reactie #250 Gepost op: 13 september 2017, 09:45:04 »
Korte antwoord: analoog gecombineerd met een hoogfrequente spanning gaat niet samen met een decoder.

De hoogfrequente spanning (HF is altijd een wisselspanning) ziet er voor de decoder uit als een digitaal signaal. Hij zal dankzij dat signaal nooit naar analoog overschakelen. In plaats daarvan wacht hij tot hij in het veronderstelde digitale signaal een commando voorbij ziet komen dat hij uit moet voeren. Dat commando komt natuurlijk nooit want er is helemaal geen digitaal signaal, en dus blijft de lok met gedoofd licht stilstaan.

Je hebt nu drie opties: het HF van je baan afgooien, het HF in de lok voor de decoder uitfilteren, of de decoder eruit. Het laatste is waarschijnlijk het makkelijkst. Uitfilteren is een nogal theoretische oplossing, als je het al zou doen is daarna de lok niet meer digitaal bestuurbaar. En waarom een filter plus een decoder voor een lok die alleen analoog werkt? Het HF helemaal van de baan afgooien is natuurlijk iets dat je al helemaal niet wilt, je hebt het er niet voor niets opgezet.

Voor je de decoder eruit gooit moet je even weten hoe deze is aangesloten. Is het met draadjes, dan wordt het wat soldeerwerk. Is het met een stekker, dan kun je op zoek naar een zogenaamde dummystekker van hetzelfde type. Er zijn namelijk een paar verschillende stekkers gangbaar. Bij sommige stekkertypes kun je ook zelf met draadjes in de weer.
In sommige gevallen moet je ook nog twee diodes toevoegen voor rijrichting afhankelijke verlichting. Met name wanneer er gloeilampjes voor de front- en sluitseinen zijn gebruikt, en je geen stekker gebruikt waar al diodes in zitten.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: nico

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #251 Gepost op: 13 september 2017, 15:24:42 »
Ziet er mooi uit.

Beetje mosterd na de maaltijd, maar heb je nog overwogen om inspectieputten in je locloods te maken?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #252 Gepost op: 28 september 2017, 22:07:58 »
Sorry voor de late reactie Wim, maar er is een inspectiekuil buiten de loods.

Ik ben weer iets verder gegaan.
De kolenkraan zit in elkaar, kolenbunker ook en staan voor de foto op hun plaats.

Tevens een waterkraan voorzien een servo.
En een hele berg transportkisten, vaten, zakken en nog veel meer gescoord op marktplaats.
Die gaan in de overslagloods, ook ben ik van plan hier een poppetje of iets dergelijks in te maken wat beweegt.

De kolenopslag gaat gemaakt worden van schuim, lucifers, roerstokjes en verf.

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
« Reactie #253 Gepost op: 28 september 2017, 23:25:22 »
Dat begint er al lekker druk uit te zien, Mark.
Dat belooft een bedrijvig stukje spoorbaan te worden. Ik vind het railverloop ook mooi met die flex rails.
Al is het misschien wel erg krap bij die kolenkraan en -trechter. Is het een idee die een spoor naar voren te halen en de bunker desnoods wat kleiner te maken of aan de andere kant van het spoor (naar voren) te leggen? Dan is er nog wat ruimte voor het personeel...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #254 Gepost op: 29 september 2017, 17:14:11 »
Die kolenbunker valt op zich wel mee, 120x120 mm schat ik.

Wellicht als ik de zelf gemaaakte kolenopslag wat in kort, dat het dan wat meer in verhoud zit.
Het midden gedeelte is zo'n 6cm breed en dat loopt dicht tot zo'n 2 cm op de uiteinden.

Rails verleggen vind ik wel heel erg rigoureus. Maar als het nodig is, dan moet het maar.

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #255 Gepost op: 29 september 2017, 19:43:51 »
Rails verleggen vind ik wel heel erg rigoureus.
Dat is ook zo, Mark.
Het leek mij dan ook makkelijker de kolenbunker over het spoor ernaast neer te zetten, net als de kraan. Net wat meer ruimte tussen de sporen. Misschien gewoon even kijken hoe het staat nu het nog niet vast staat?
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.

Offline Anne W

• Super Modelspoorder
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
« Reactie #256 Gepost op: 8 oktober 2017, 17:50:06 »
Beste Mark,

Als je in je lok niet iets vindt wat op een computerchip lijkt, dan is hij niet digitaal.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #257 Gepost op: 21 oktober 2017, 23:12:14 »
Hallo allemaal,

Helaas heb ik niet zoveel kunnen doen aan de baan, maar de kolenkraan en bunker zijn aangesloten.
Ook de waterkraan functioneert en in de goederenloods gaat een poppetje heen en weer.

Waar ik achter ben gekomen is dat een engelse wissel niet goed meer is.
Twee wisseltongen gaan wel heen maar niet meer terug.
Deze zal dus vervangen moeten worden.  :(
Alleen weet ik niet welke ik wissel het is.
Het is duidelijk een fleischmann en ik vermoed iets van zo'n 20/25 jaar oud.

De bewuste wissel.

Wie weet raad? Hoe kom ik erachter welke wissel dit is?

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #258 Gepost op: 21 oktober 2017, 23:40:42 »
Hoi Mark,
De kolenbunker en -kraan staan erg mooi zo.

Waar ik achter ben gekomen is dat een engelse wissel niet goed meer is.
Twee wisseltongen gaan wel heen maar niet meer terug.
Deze zal dus vervangen moeten worden.  :(
Alleen weet ik niet welke ik wissel het is.
Het is duidelijk een fleischmann en ik vermoed iets van zo'n 20/25 jaar oud.
Wie weet raad? Hoe kom ik erachter welke wissel dit is?

Het is inderdaad een Fleishmann modelrails engelse wissel (of DKW - DoppelKreuzWeiche). Ik heb er nog wel een paar liggen.
Maar ik zie dat je lekker aan het balasten geweest bent. Ik denk dat er ergens wat ballast en/of lijm tussen de wissel is gekomen. Heb ik ook wel eens gehad, met inderdaad dit verschijnsel. Waarschijnlijk zit het probleem in de verbinding tussen de 2 tongen die niet meer goed bewegen. Daar zit waarschijnlijk wat lijm of grindkorrel tussen of onder. Misschien kun je dat weer een beetje schoonmaken/peuteren (tandenstoker o.i.d.). En gangbaar maken door een en ander met je vinger heen en weer te bewegen, stofzuiger erbij.
Het valt te proberen: het is minder werk dan de hele wissel eruit slopen en een nieuwe er in zetten.
Succes! En mocht het niet werken, dan kun je eventueel zo'n engelse wissel van me overnemen.
Rob

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #259 Gepost op: 22 oktober 2017, 08:00:59 »
Hallo Rob,

Bedankt voor het meedenken, maar er zit niets tussen de tongen.
Hij ligt al een tijdje in de ballast en heeft altijd goed gefunctioneerd.
Echter als ik hem aanstuur gaat hij wel heen maar niet meer terug.
De andere zijde gaan dan wel terug.
Als ik dan de tongen met de vinger omduw gaat dit heel soepel.
Zelfs zo soepel dat ik denk dat het aandrijfstangetje niet eens vast zit.
Ik kan de wissel natuurlijk proberen te repareren door hem eruit te halen, maar ik ben bang dat hij dit niet overleeft.
De vraag is dan ook of hij dan wel blijft functioneren.
Beter voor het onzekere is de wissel te vervangen.
Maar welke heb ik dan nodig?
Stuur anders een PB wat jij hebt.

Bvd Mark

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #260 Gepost op: 22 oktober 2017, 09:45:20 »
Hoi Mark,

Het is Fleischmann nr 6065.
Ik stuur wel even een PB met foto

Rob

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #261 Gepost op: 22 oktober 2017, 11:25:30 »
Als je het kapje er af haalt kan je toch gewoon zien wat er loos is aan de wissel? En dan kan je het ook repareren terwijl hij gewoon gemonteerd blijft op je baan. Zo te zien kan je er makkelijk bij.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #262 Gepost op: 22 oktober 2017, 11:41:49 »
Meestal zit er een eindschakeling in de wisselaandrijving.
Bij digitaal rijden halen we die er zo wie zo uit omdat ze snel doorbranden en de wissels dan nog maar 1 kant op kunnen.
Dacht niet dat je digitaal rijdt maar wellicht kunnen de eindschakelaars vermits ze er inzitten ook bij analoog defect raken.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #263 Gepost op: 22 oktober 2017, 13:34:30 »
Stuur anders een PB wat jij hebt.
Beste @Mark,
Ik denk dat als je onderwerpen aanroert in je topics, je ook de oplossingen in je topic zou moeten beschrijven. Andere forumleden kunnen daar ook baat bij hebben.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
« Reactie #264 Gepost op: 22 oktober 2017, 15:18:01 »
Echter als ik hem aanstuur gaat hij wel heen maar niet meer terug.
De andere zijde gaan dan wel terug.
Als ik dan de tongen met de vinger omduw gaat dit heel soepel.

Dat klinkt naar een defecte aandrijving. Voordeel: je hoeft dan het wissel niet te vervangen en dus ook niet uit te bouwen.

De aandrijving heeft per richting een spoel en een eindafschakeling. In de ene richting is waarschijnlijk de eindafschakeling kapot, waardoor die spoel niet meer bekrachtigd wordt. Soms is de spoel zelf kapot, met hetzelfde resultaat. 

Als je een ohmmeter of een digitale multimeter hebt kun je dat snel nameten. Heb je niet zo'n meter, haal dan de aandrijving eens los en kijk of die beide kanten op om wil gaan als je hem elektrisch bediend.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #265 Gepost op: 22 oktober 2017, 17:25:17 »
Heren,

Zoals ik het lees werkt de wisselaandrijving goed: een kant op gaat de hele wissel om, de andere kant slechts driekwart van de wissel (3 van de 4 wisseltongenparen wel, 1 wisseltong paar niet).
Ik zit even aan zo'n zelfde losse wissel hier te pielen en de tongenparen worden om de beurt omgezet. Er is een (kleine) kans dat de aandrijving net niet helemaal terug gaat, en daarmee het laatste paar wisseltongen niet omzet.
Dus @mark mms , misschien is het inderdaad een goed idee de elektrische wisselaandrijving er even af te halen en kijken of de wissel op handbediening wel goed werkt. De aandrijving zit aan de wissel vastgeklikt en schuif je er vrij makkelijk van af. Die handbediening kun je ook doen met de aandrijving er nog aan, maar dat heb je vast al gedaan?

Rob

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #266 Gepost op: 22 oktober 2017, 18:12:35 »
Misschien is dit wel vloeken in de kerk, mosterd na de maaltijd of onuitvoerbaar, maar stel dat dat wissel op handbediening wèl werkt, is dit dan geen uitgelezen gelegenheid om een wisselaandrijving ondergronds aan te leggen? Je hebt dan twee voordelen: 1 je wisselaandrijving blijft bereikbaar zonder wrik- en breekwerk en 2 je bent dan gelijk die zwarte behuizing naast je wissel kwijt en dat staat misschien wel een stuk strakker.  ::)

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #267 Gepost op: 22 oktober 2017, 20:02:04 »
Het zit inderdaad in de wissel aandrijving.
Zoals aanbevolen heb ook de aandrijving los gehaald.
Met de hand gaat de gehele wissel om, dus alle vier paar wisseltongen.
De spoelen heb ik doorgemeten met de multiemeter, geen problemen.
Daarna nogmaals de aandrijving erop, geen verbetering.
De aandrijving op een losse enkele wissel gezet, alles functioneert.
Weer de aandrijving op de Engelse wissel gezet nu zonder afdekking op de wisselaandrijving.
Verhip nu gaat het wel goed.  :o
Door de opmerking van Rob heb ik eens gekeken hoever de schuif moet komen om alles om te zetten.
Daarop een heel klein stukje van het handmatig aandrijfpalletje afgesneden.
Eureka de wissel werkt weer!   :D

Heren bedankt voor het meedenken!

Rob, bedankt voor je reactie maar zoekactie het functioneert laat ik het zo als het is. Vervangen kan nog altijd.

Wim, die aandrijvingen zijn inderdaad niet mooi maar om ze nu (allemaal) te vervangen gaat me iets te ver. Wanneer ik ooit een nieuwe baan ga bouwen gaat dit zeer zeker gebeuren. Wellicht dan zelfs digitaal aangestuurd.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #268 Gepost op: 22 oktober 2017, 20:07:44 »
Ooit een nieuwe baan bouwen?
Volgens mij ben je nog volop in de weer.  :o

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #269 Gepost op: 22 oktober 2017, 20:18:14 »
Tja, deze gaat zeker eerst afgemaakt worden en dan heb ik nog wel wat wensen voor deze baan.
Maar naar gelang de tijd en dat je bezig bent met de bouw kom je tot inzichten die je eigenlijk had moeten doen.
Bijvoorbeeld, mijn onderbouw is van panlatten en dun spaanplaat dit zou beter in multiplex kunnen zijn. Digitaal rijden, wisselandrijving mbv servo's, seinen e.d. Ook de stroomverdeling beter en overzichtelijk maken met goede ringleidingen en niet allemaal aparte voedingen.

En dat is enkel de onderbouw, laat ik dan maar zwijgen over de bergen die meer op die van Tom moeten lijken, de scratch buildings van Pierre, de details mbt interieurs zoals bij jou Wim.

Nog even en ik zet de zaag erin.  ;)

Nee, laat ik deze afmaken en leren van mijn fouten. In de toekomst zien we wel verder.

Vandaag zelfs even tijd gevonden om een stukje weg voor te bereiden.

Klei in een dunne laag aangebracht en met horrengaas voorzien van straatmotief.

Kleur wordt zoals op de laatste foto, wat al gedaan is tussen en boven de rails.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #270 Gepost op: 22 oktober 2017, 21:14:14 »
Tja, deze gaat zeker eerst afgemaakt worden en dan heb ik nog wel wat wensen voor deze baan.
Eerst deze baan afmaken? Als je nu al aan het nadenken bent over je volgende baan, waar alles perfect wordt, dan sta je eigenlijk al met één been in je volgende baan. En ik denk dat elke modelspoorder daar wel eens over nadenkt: wat zou ik een volgende keer beter doen. Als het moment daar is dat je meer bezig bent met je volgende baan dan met je huidige baan, dan wordt het misschien tijd om eens te gaan nadenken.
Maar aan de andere kant: bijvoorbeeld die bergen die meer op die van Tom moeten lijken, die kun je ook nu aanpakken.  ::)

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #271 Gepost op: 22 oktober 2017, 23:43:21 »
Hey Mark,

Gelukkig is het euvel vrij simpel verholpen. Mooi!
Maar er is een vrij simpele manier om de Fleishmann aandrijvingen weg te werken: gewoon omkeren.
Aandrijving er af, palletje in de wissel er uit trekken en er ondersteboven weer in zetten (klikken), aandrijving er ondersteboven weer op.
Je hebt dan wel een beetje ruimte in de ondergrond nodig om de oorspronkelijke 'bovenkant' van de aandrijving in te laten vallen. De aandrijving ligt dan net onder de bovenkant van de bielzen.

Relatief simpel, en het ziet er een stuk beter uit. Zoals hier bij eenzelfde engelse wissel op mijn vaste baantje

Het is maar een idee, hoor. (Wel oppassen met lijm en grind tussen de aandrrijving en de wissel)

Rob

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #272 Gepost op: 22 oktober 2017, 23:47:28 »
En zo tussen neus en lippen nog even een goede klei tip:
Klei in een dunne laag aangebracht en met horrengaas voorzien van straatmotief.
Die gaat ook mee in m'n klei-gereedschapskist.

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #273 Gepost op: 3 november 2017, 17:13:53 »
Zojuist terug van Eurospoor.

De banen worden leuk om te zien, maar ik heb meer tijd op de markt doorgebracht.
Zie hier mijn aanwinsten.
Alles voor een leuke prijs. Bij elkaar 125 euro, dat is toch voor niks.  :D
Oké, entree en parkeren niet meegeteld.  :(

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #274 Gepost op: 3 november 2017, 17:24:47 »
Goed gescoord Mark ... veel plezier er mee. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/