Kleine update:Vandaag nog wat gedaan aan de tweede liftschacht.

Dit is de voorgevel van het gebouw waar de tweede mijnschacht moet komen. De drie openingen op de begane grond waren aanvankelijk ramen, maar ik heb daar poorten van gemaakt. In de middelste poort komt rails re liggen waar de kolenkarretjes de lift in en uit kunnen rijden. Maar de middelste poort is eigenlijk te smal. Altijd goed om daar achter te komen als de boel nog niet in elkaar zit.

Om het architectonische karakter van het gebouw zoveel mogelijk in stand te houden, heb ik gekozen voor een H-balk. Misschien dat ik nog een paar stijlvolle hoekstukjes ga vinden om als steunberen te fungeren. In de grotere opening links op de eerste etage, komt een deur met bovenin een H-profiel waarlangs spullen kunnen worden opgehesen. Die deuren staan natuurlijk open om zicht te hebben op de eerste etage.
Op de begane grond komt dus rails te liggen naar de lift en op de eerste etage -aan de andere zijde van de liftkooi- komt rails te liggen waarlangs de steenkolen worden afgevoerd naar een kolenbunker. Eigenlijk een soort trechter waarmee kolenwagons kunnen worden geladen.
Verder ben ik bezig geweest om de vakwerk-constructie van de liftschacht in elkaar te zetten. Aan weerszijden van die constructie komen rails te zitten waarlangs de liftkooi glijdt. Ik denk dat metaal op metaal makkelijker glijdt dan dat ik dat zou doen met wieltjes. Bovendien heb ik dan een betere geleiding van de stroomvoorziening voor de liftkooi. De liftkooi wordt dus een open kooi met een open voor- en achterkant.
En misschien is het volgende probleem een leuke uitdaging voor techneuten als
@Pierre en
@Cracker Jack: uit veiligheidsoverwegingen zou er eigenlijk een hekwerk voor de liftschacht moeten komen, want anders vallen die Limburgse Preisertjes natuurlijk in een gat van 2.800 meter diepte als de lift net even ergens anders is. Dat hekwerk zou normaal gesloten moeten zijn en moeten openen als de lift gearriveerd is. Is dit een uitdaging of is dit een uitdaging?