Auteur Topic: Glückauf  (gelezen 43393 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Glückauf
« Gepost op: 13 september 2015, 20:52:35 »
Ik had vandaag zin in een nieuw bouwproject. Op zoek in de dozen met onvoltooide bouwwerken vond ik deze mijnschacht die ik ooit op een beurs gekocht heb.


Aangezien ik momenteel ook bezig ben met een H0e locje dat een rijtje kolenwagentjes moet gaan trekken leek het mij wel leuk om hier iets mee te doen. De stijl van de mijn vind ik niet zo mooi en bovendien zie je deze Marienschacht wel heel erg vaak.
Zelf vind ik de stijl van deze mijn veel mooier.
   

Ik wil dus proberen om iets te bouwen in deze stijl.
In de doos met onvoltooide bouwwerken zit ook nog deze fabriek.


De gevels van de fabriek zaag ik in stukken.


Dit worden de vier zijden van de lift toren.
Om de hoeken van de toren af te werken snij ik strookjes uit een stuk baksteenplaat.


Ik heb nog een fabriek in dezelfde bouwstijl. Deze fabriek heeft deuren die dezelfde afmeting hebben als de ramen.


Van één van de geveldelen die de lifttoren moeten gaan vormen wissel ik de ramen met de deuren van deze fabriek.


Omdat ik de gevels van de fabriek in stukken heb gezaagd blijft er maar weinig over voor het stuk dat het machinegebouw van de lift moet gaan vormen.


Bij de fabriek zit echter nog een een aanbouw en de geveldelen hiervan gebruik ik om het gebouw weer uit te breiden. 


Wordt vervolgd

Groeten, Gert-Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Glückauf
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2015, 21:29:51 »
Ha .. dit is een heel erg leuk project Gert-Jan. Prachtig. Dit ga ik eens op mijn gemakje volgen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: GéJé

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2015, 22:16:49 »
Nou Gert-Jan, ik sluit me aan bij Pierre en ik ga eens op mijn gemak volgen wat jij hier van gaat bakken.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: GéJé

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Glückauf
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2015, 06:39:35 »
Dan ga ik achter die 2 oudjes zitten en kijk over hun schouder mee  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Glückauf
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2015, 09:43:30 »
Is er dan nog wel plaats voor mij? Ook ik wil dit gaan volgen. Een super leuk project, Gert-Jan.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Glückauf
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2015, 10:42:03 »
Er is nog best wat ruimte in de loge van Statler en Waldorf. Ik sluit me bij het toekijkend publiek aan.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

rdatema

  • Gast
Re: Glückauf
« Reactie #6 Gepost op: 14 september 2015, 10:47:13 »
Ziet er mooi uit, ik ben benieuwd...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2015, 18:10:45 »
Dan ga ik achter die 2 oudjes zitten en kijk over hun schouder mee  :)
Zeg Jack, het ijs waarop jij je begeeft is flin-ter-dun:o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Glückauf
« Reactie #8 Gepost op: 14 september 2015, 18:34:44 »
leuk project maar tussen die druiven is toch geen mijn bouw ?
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Glückauf
« Reactie #9 Gepost op: 14 september 2015, 20:11:12 »
leuk project maar tussen die druiven is toch geen mijn bouw ?

Ja inderdaad, goeie vraag! Ik zie nog geen mijnbouw op zijn plan staan maar die lokjes moeten natuurlijk wel kolen hebben  :-X

Wim, uit respect ga ik achter jullie zitten zodat jullie alles goed kunnen horen en zien  8)   :D

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #10 Gepost op: 14 september 2015, 20:18:20 »
Wim, uit respect ga ik achter jullie zitten zodat jullie alles goed kunnen horen en zien  8)   :D
Oh, oh, je maakt het eigenlijk alleen maar erger.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Glückauf
« Reactie #11 Gepost op: 14 september 2015, 20:20:58 »
Na bovenstaande berichten rest slechts één vraag: wie is Statler en wie Waldorf...
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #12 Gepost op: 14 september 2015, 22:39:36 »
Op deze manier leggen jullie de druk wel erg hoog mensen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #13 Gepost op: 14 september 2015, 22:46:04 »
Op deze manier leggen jullie de druk wel erg hoog mensen.
Nou, weet je wat? We komen alleen kijken als je een nieuwe update hebt.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #14 Gepost op: 16 september 2015, 21:03:37 »
leuk project maar tussen die druiven is toch geen mijn bouw ?

@Rob Bosman,  Langs de Moezel is geen mijnbouw maar in de Eifel wel. Dus ik maak even een klein uitstapje.  :)

Ja inderdaad, goeie vraag! Ik zie nog geen mijnbouw op zijn plan staan

@SuperSylvester,  Het oorspronkelijke plan ligt voorlopig stil omdat ik overweeg om te gaan verhuizen. Om toch bezig te zijn wil ik modules gaan maken die makkelijk te verhuizen zijn en later in te bouwen in een nieuwe baan.

Groet, Gert-Jan


Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Glückauf
« Reactie #15 Gepost op: 16 september 2015, 21:14:37 »
Dacht dat je inmiddels wel al dichter bij de zaak bent gaan wonen, maar nog niet begrijp ik.
Hoe gaat de bouw van de DHZ zaak?  En de vele honderden druiven struikjes?
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Glückauf
« Reactie #16 Gepost op: 17 september 2015, 06:58:53 »
Ach, we zien het nieuwe plan vanzelf weer verschijnen.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #17 Gepost op: 19 september 2015, 21:44:58 »
Vandaag heb ik de geveldelen samengevoegd.


Daarna heb ik 45 graden hoeken aan de gevels geschuurd om deze samen te kunnen voegen.


Voor de heren in de loge van Statler en Waldorf; Nu niet gaan roepen dat de liftopbouw scheef staat. Dat komt omdat ik deze er alleen maar even los op gezet heb voor de foto.

Groet, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #18 Gepost op: 19 september 2015, 22:39:56 »
Nou Gert-Jan, dat ziet er netjes uit. Dat bakstenen-stijltje vind ik wel mooi passen. Gooi dat vorige bouwwerk nog niet weg want daar zitten mooie boogramen in en die kun je weer ergens anders voor gebruiken. Van @Pierre heb ik ooit een verhuisdoos vol met onderdelen gekregen en daar put ik nog steeds uit.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: GéJé

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #19 Gepost op: 19 september 2015, 22:53:01 »
in het gebouw van de Mariën schacht zitten geen boogramen Wim en de onderdelen van de fabriek worden allemaal gebruikt in het nieuwe gebouw.
Maar ik gooi uiteraard niets weg. Alle onderdelen van gebouwen die ik niet gebruik gaan terug in de doos.

 

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #20 Gepost op: 19 september 2015, 23:32:21 »
Op het dak van het machine gebouw wil ik dakpannen. Op zoek naar dakpannen platen die groot genoeg zijn kan ik alleen stukken vinden waar dakkapellen op zitten. De hoek van de dakkapellen klopt niet voor dit gebouw maar ik snij de platen zo dat ze op de plek komen waar straks de funderingen voor de metalen steunbalken moeten komen.


Dan kom ik er helaas achter dat ik bij de planning van dit gebouw een fout heb gemaakt. De toren is te laag  :(


Omdat alle geveldelen van de fabriek gebruikt zijn moet ik nu dus op zoek naar andere onderdelen die qua bouwstijl passen om een extra verdieping toe te voegen.

Wordt vervolgd,
 








Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #21 Gepost op: 19 september 2015, 23:56:03 »
Ik gebruik meestal de dakpanplaten van Auhagen.
Voordat je het gebouw gaat verhogen en de verhoudingen van het gebouw niet meer kloppen, kun je dan niet beter het onderste deel van die liftconstructie vervangen met een stuk vakwerk van bijvoorbeeld een voetgangersbrug?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Glückauf
« Reactie #22 Gepost op: 20 september 2015, 00:22:30 »
Ik gebruik meestal de dakpanplaten van Auhagen.
Ik gebruik dakplaten uit mijn "rommeldoos"  :D  (en dan zit er wel eens een dakkapelletje op de verkeerde plek.) 

Voordat je het gebouw gaat verhogen en de verhoudingen van het gebouw niet meer kloppen, kun je dan niet beter het onderste deel van die liftconstructie vervangen met een stuk vakwerk van bijvoorbeeld een voetgangersbrug?

Als ik de toren verhoog blijven de verhoudingen wel kloppen. bij het voorbeeld klopt het toch ook?


 

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Glückauf
« Reactie #23 Gepost op: 20 september 2015, 08:28:22 »
Goed bezig joh!
Ik zou de constructie zo laten en zoals je zelf zegt een verdieping toevoegen aan het gebouw anders kloppen de verhoudingen in zijn geheel niet meer.

Gaat er straks ook nog iets bewegen?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Glückauf
« Reactie #24 Gepost op: 20 september 2015, 11:07:43 »
Omdat alle geveldelen van de fabriek gebruikt zijn moet ik nu dus op zoek naar andere onderdelen die qua bouwstijl passen om een extra verdieping toe te voegen.
Omdat je al je materiaal verbruikt had leefde ik in de veronderstelling dat je er geen extra verdieping meer op kon zetten in dezelfde bouwstijl. Vandaar dat ik met het plan kwam om dan de constructie -die bovenop het gebouw staat- op te hogen.

Het gebouw naast de ‘toren’ kun je ook eventueel een kwartslag draaien; de voorgevel komt dan meer in het zicht en de steunen van die lifttoren kun je dan makkelijker vastmaken op dat schuine dak.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)