Auteur Topic: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)  (gelezen 422269 keer)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #575 Gepost op: 7 maart 2017, 15:42:09 »
Er komt straks nog een hoop begroeiing omheen Tom en dan komt het wel goed. Wat je nu ziet is allemaal steen. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #576 Gepost op: 7 maart 2017, 17:27:57 »
Ik heb nog wel twee mini-vraagjes:
1 wat doet deze watermolen? Maalt-ie graan of zaagt-ie hout tot planken?
2 waar heb je die wieltjes vandaan om die schuiven te bedienen? Ze lijken namelijk sprekend op stuurwielen op een schip.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

• Gast
« Reactie #577 Gepost op: 7 maart 2017, 18:09:09 »
Een aanwinst op je baan Pierre. Echt mooi.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #578 Gepost op: 7 maart 2017, 19:16:40 »
Ik heb nog wel twee mini-vraagjes:
1 wat doet deze watermolen? Maalt-ie graan of zaagt-ie hout tot planken?

Ik heb werkelijk geen idee Wim. Ik denk graan omdat een zaagmolen meestal open is ivm lange bomen die gezaagd moeten worden. Ik zal er nog later wat zakken buiten zetten en een paard en wagen met meelzakken. Voor een vrachtwagen is weg te smal (wordt een zandpad). Maar zover is het nog lang niet. Ik ben nou stiekem aan de fabriek begonnen aan de andere kant van de baan.

2 waar heb je die wieltjes vandaan om die schuiven te bedienen? Ze lijken namelijk sprekend op stuurwielen op een schip.

Klopt voor de helft Wim. Voor de grote schuif heb ik inderdaad een stuurwiel van een boot gebruikt. Na wat zoeken kwam ik die tegen in mijn rommeldoosje. De andere is een denk ik een karrenwiel of zo waar ik de buitenste ring vanaf heb geknipt. Ik had geen stuurwielen meer hè. 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Haradigi

• Stationchef
  • Meten (kijken, voelen) = weten
« Reactie #579 Gepost op: 7 maart 2017, 19:19:11 »
Hi Pierre,

Het ziet er weer prachtig (en snel) uit.
Moet bijna alweer op visite komen om de vorderingen in het eggie te bewonderen.

groet
Harald

Klik hier voor mijn index aan bouwactiviteiten, verslagen en dromen.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #580 Gepost op: 7 maart 2017, 19:24:31 »
En alweer een project klaar! En nog mooi ook hmm, ik wil ook met pensioen  :-X
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #581 Gepost op: 21 mei 2017, 20:37:05 »

Een tijdje niets gepost maar wel een hoop gedaan. Dus ik zal maar eens wat laten zien. Beginnen met een stukje FCS weg dat hier op de voorgrond moet komen te lopen en aansluiten op de (nog te maken) brug. Het bestaat uit een stuk dun MDF met in gefreesde magneetstrip. Deze zijn daarna weggeplamuurd.

Aan de rechter kant komt de weg nog op een uitneembaar stuk voor de treintafel te lopen. Dit is een los stuk omdat ik anders niet meer bij de achterkant van mijn baan kan komen.

In de rechter hoek had ik een fabriek op de muur geplakt maar dat werkte net averechts. In plaats van diepte veroorzaken zag het er juist ontzettend vlak uit.

Weg er mee dus. Op internet een oude vervallen fabriek opgezocht en deze in drie delen uitgeprint. Dat heb je een print van 60 x 30 in plaats van een A4tje van 30 x 20.

Aan de onderkant heb ik een beetje struiken bijgeschilderd en een hekje gefröbeld van een stukje gaas en wat spijkers om er voor te zetten. Dit geeft ook weer wat extra diepte.

Nu weet verder aan de grote fabriek. Eerst wat ramen dichtgemetseld en een muurtje opgetrokken waaraan de andere fabriek grenst. Ook is er een klein hoog laadperron gemaakt met twee deuren.

Dan de bakstenen met een afwijkende kleur en de beschadiggingen van de gesloopte muren bijgewerkt. Hiervoor bleek Humbrol 113 de juiste kleur te zijn.

Dan krijgt de rest ook een kleurtje.

Daarna laat ik mijn fantasie de vrije loop met rietjes en allerlei restmateriaal en spul wat ik hier en daar uit bakjes en lades trek. Veel spul komt al van deze fabriekjes af en kan ik weer hergebruiken op een andere manier.

Ook dit alles krijgt weer een kleurtje.

Ondertussen krijgt ook het één na laatste fabriekje een plekje op de baan. Het moet nog wel wat verouderd worden.

Dan is roest en vuil aan de beurt om deze fabriek ouder te maken. Vooral de onderste etage heeft zo te zien behoorlijk last gehad van de vele stoomtreinen die er langs komen.
Het kraantje en het vakwerk onder de overbrugging moet ik nog iets zwart maken maar grotendeels is de hele achterwand nu voorzien van industrie compleet met achtergrond. Je zou niet zeggen dat het grootste gedeelte van deze fabriekjes een basis heeft van 2 à 3 cm.

Nog een overzicht van de hele achterwand met fabriekjes.

Groet Pierre.

Offline Lokaalspoor

• Rangeerder
« Reactie #582 Gepost op: 21 mei 2017, 20:48:55 »
Dat wordt gaaf Pierre. Knap zoals je dat doet met die fabriek
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #583 Gepost op: 21 mei 2017, 21:42:01 »
Dat ziet er verdomd mooi en gaaf uit Pierre! Mijn complimenten!

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #584 Gepost op: 21 mei 2017, 22:02:30 »
In een woord, prachtig.
Dat verouderen van het geheel vind ik echt geweldig.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #585 Gepost op: 21 mei 2017, 22:20:11 »
Het is weer geweldig, had al bij de buren zitten gluren.
Mooie diepte werking zo.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #586 Gepost op: 21 mei 2017, 22:22:46 »
Dank heren. ;)
Groet Pierre.

Offline Michel Bikkel

• Super Modelspoorder
« Reactie #587 Gepost op: 22 mei 2017, 08:02:47 »
Mooi Pierre, ik heb ook weer inspiratie! Heb nog wat gebouwen die ik niet in zn geheel kwijt kan.
Denk dat de zaag er in gaat en een achterwandje van ga maken.

Welke programma gebruik je om een foto op meerdere pagina's af te drukken. Dat is me eigenlijk ook nog nooit goed gelukt.

Groet Mies

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #588 Gepost op: 22 mei 2017, 08:52:45 »
Welke programma gebruik je om een foto op meerdere pagina's af te drukken. Dat is me eigenlijk ook nog nooit goed gelukt.

Je kan elk programma gebruiken waarmee je een gedeelte van de foto kan knippen en plakken. Of selecteren en kopiëren. Dat gedeelte van de foto druk je dan af op een hele pagina. Ik gebruik hiervoor al jaren het oude programma Paint Shop Pro 7. Je kan het wel van me krijgen als je wil.
Groet Pierre.

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
« Reactie #589 Gepost op: 22 mei 2017, 10:55:04 »
Hoi Pierre,
Dat is wel lef hebben, zo'n stukje werk dat niet bevalt resoluut weghalen. Ik ben toch altijd een beetje gehecht aan mijn fröbelwerkjes en doe die niet zo maar weg. Zit toch tijd en aandacht in enzo. Bij mij duurt even totdat het gaat ergeren, dan is het tijd om het weg te halen.
Maar het klopt wel: dit ziet er nu fantastisch uit! Mooi ook die uitbouw naar de voorliggende lagere etage. En prachtig hoe de spooraansluiting verdwijnt onder/tussen de fabrieksgebouwen.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #590 Gepost op: 22 mei 2017, 13:25:09 »
Dat is wel lef hebben, zo'n stukje werk dat niet bevalt resoluut weghalen. Ik ben toch altijd een beetje gehecht aan mijn fröbelwerkjes en doe die niet zo maar weg. Zit toch tijd en aandacht in enzo. Bij mij duurt even totdat het gaat ergeren, dan is het tijd om het weg te halen.

Ach Rob ... als het niet bevalt breek ik het net zo makkelijk weer af of verbeter het. Ik weet dat als ik het niet doe dan blijft het maar malen in mijn hoofd en kijk ik er iedere keer naar. Ik doordenk alles goed van te voren en meestal komt het gelijk goed maar er zijn toch een hoeveel projecten die opnieuw aangepast zijn of veranderd. Vaak zien andere de bepaalde dingen die niet kloppen eerder dan dat je dat zelf ziet (of wil toegeven ::)) en dan kan je er zelf mee doen wat je leuk of goed lijkt.

prachtig hoe de spooraansluiting verdwijnt onder/tussen de fabrieksgebouwen.

Dat was ook zo'n beetje de achterliggende gedachte. Het doorbreken van die grote bocht/keerlus.
Groet Pierre.

Offline Haradigi

• Stationchef
  • Meten (kijken, voelen) = weten
« Reactie #591 Gepost op: 23 mei 2017, 12:06:25 »
Hi Pierre,

Zover als je bent ziet het er al prachtig uit.

groet
Harald
Klik hier voor mijn index aan bouwactiviteiten, verslagen en dromen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #592 Gepost op: 23 mei 2017, 13:38:31 »
dank je Harald ;)
Groet Pierre.

Stafmarklin

• Gast
« Reactie #593 Gepost op: 15 juli 2017, 15:18:50 »
Knap gedaan Pierre. De eigenlijke scenery en de achtergrond vormen een mooi geheel.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #594 Gepost op: 15 juli 2017, 16:47:13 »
Dankjewel Staf.

Ik heb je een tijdje gemist hier op het forum.
Groet Pierre.

Stafmarklin

• Gast
« Reactie #595 Gepost op: 17 juli 2017, 09:48:17 »
Pierre, Hoewel ik het een leuke, creatieve hobby vind, zijn er toch zaken die prioriteit vereisen. Zoals het gezegde: "Ieder huisje heeft zijn kruisje".
Ben druk bezig geweest met nog wat verbouwingen aan de woning. (We worden er niet jonger op en zolang ik het nog kan, wil ik alles zo spoedig mogelijk in orde hebben). Ondertussen ook nog wat mantelzorg verlenen (mijn schoonmoeder is in een gevorderd stadium van Alzheimer en mijn schoonvader kan het alleen niet meer aan. (Zij zijn juist 80 geworden)
Last but not least hebben we nog 2 percelen in een volkstuin.
Dus job genoeg maar nu de verbouwingen ten einde zijn  heb ik wat meer tijd en goesting voor de "hobby".
Heb trouwens ook "definitief" afstand genomen van een ander, gelijkaardig forum.
Zo.. nu heb ik jouw draadje genoeg vervuild en zal ik nu trachten, het hier proper te houden.  ;)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #596 Gepost op: 17 juli 2017, 12:49:46 »
Dat zijn heftige zaken die zeker voorrang moeten hebben. Met treintjes spelen moet wel een hobby blijven.

Wat dat vervuilen betreft ... ach ... daar ben ik nou eenmaal niet zo gevoelig voor. ;D Blij dat je er weer bij bent. ;)
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #597 Gepost op: 4 augustus 2017, 22:19:11 »
Maar weer eens een update:

Brug is ingepast en uitgelijnd.

Ik ga maar gelijk door met de arcademuur met daarin de garagewerkplaatsjes van mijn oude baan.

Trappetjes voor de voetgangersbrug.

Er moet nog wel een zijkantje tegen het trappetje met een kanietafvalhekje (komt nog).

De eerst muurtjes staan.

De tunnelingang moet een boog krijgen en aan kopse kanten van de stenen kras ik de voegen in de zijkant met een potlood.

Dan krijgen we het stuk met de arcadebogen. Ik heb twee stuken schuimplaat waar arcadebogen in staan maar als ik die in een bocht lijm (wat overigens wel kan) dan worden de openingen net te smal voor mijn oude bestaande garageboxen. Er blijft niets anders over dan er delen van te maken dus ….

Ook van deze boogjes daar zijn de stenen te plat en te scherp naar mijn zin dus ook hier ga ik met mijn potloodje aan de slag. De kopse kanten van de stenen neem ik ook mee.

De oude garages zijn voor het mooie net 4mm te hoog. Ik haal de dakjes er af en snij ze op maat. Ook komen er gelijk nieuwe ledjes in.

Even testen. Het licht is in het echt minder fel als op de foto.

Het magazijn krijgt een nieuwe inrichting.

De tunnel voor het H0e spoortje naar de haven.

Dan de zwarte basis kleur er over.

Dat was het voorlopig weer.

Groet Pierre.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #598 Gepost op: 4 augustus 2017, 22:36:54 »
Goed bezig geweest, je hebt er weer goed zin in, nou ja, het is er ook beter weer voor op dit moment.
Zit ook te popelen om verder te gaan maar ff paar dagen kalme dienst, niet te veel inspanning zei de oogarts  :)
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Raages

• Gast
« Reactie #599 Gepost op: 4 augustus 2017, 22:50:05 »
Prachtig werk Pierre. Je mag onder de hand wel een cameraman in dienst nemen. ;D
Niet dat die het beter kan, maar je hebt er weer veel tijd in gestoken voor ons.