Auteur Topic: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)  (gelezen 422364 keer)

Offline Jan Trein

• Stationchef
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #175 Gepost op: 18 november 2015, 22:16:37 »
@mms:
Als je glas in lood ramen wilt, moet je eens kijken op hirstarst.com.
't was even zoeken, rts inplaats van rst:
http://www.hirstarts.com/

Maar wat een mooie site over wargames scenery.
Bedankt.

@Pierre
Stijlvol die grijze kleur. Ik viel halverwege dit draadje binnen via een zoekmachine.
Ik heb het eerst van pagina 5->8 gelezen, toen 8->1 gelezen, en daarna van 1->8 om het door te laten dringen. Dit is jouw eigen mod van "Baden Baden", geinspireerd op Hamburg. Mooi gedaan.

Als ik ooit nog eens ergens Baden-Baden tegen kom, zal ik overwegen om 'm dan maar mee te nemen. Het is een bouwstijl die je in Zwitserland ook ziet, zowel in de okeren kleur als in deze grijze kleur (en soms ook in roze).

Ik zat me af te vragen of je die gebogen ramen had uitgesneden met een hobbymes, maar misschien zitten die standaard al in het bouwpakket?

Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #176 Gepost op: 19 november 2015, 09:37:52 »
Ik zat me af te vragen of je die gebogen ramen had uitgesneden met een hobbymes, maar misschien zitten die standaard al in het bouwpakket?

De kleine boograampjes heb ik gebruikt van het gesloopte station Baden. De grotere ramen heb ik zelf gesneden met inderdaad een hobbymes/breekmes. Ik gebruik graag een breekmes omdat je daar ook heel mooi mee kan sturen. Omdat het een groot handvat heeft en toch een scherpe punt werkt dat beter voor mij dan die dunne steeltjes met een mesje er aan. Met zo'n dun steeltje zwabbert het mesje heel snel en krijg je geen mooie snede.

Ander voordeel is dat ik voor iedere klus een stukje afbreek en dus altijd een scherp mes heb. ;)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #177 Gepost op: 19 november 2015, 14:47:49 »
Al een tijd volg ik het bouwen van je station, maar van opwinding kan ik eigenlijk geen woord op papier zetten  :o.
Ik wist wel dat je veel in je mars had, maar dit overtreft alles.Zeker als ik weet dat jouw handen niet altijd lekker meewerken.
Ja, en dan je tempo. Dat komt vooral omdat je al ruimschoots van te voren weet hoe het moet gaan worden en hoe je dat gaat doen.
Bij mij is het vaak zo dat, bij het uitvoeren van een projectje, ik nog niet 100% weet hoe het uiteindelijke moet gaan worden.
Pierre, het is een genoegen je te volgen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #178 Gepost op: 19 november 2015, 15:22:16 »
Dank je wel Roel. ;D

Dat ik zo snel ga komt ook een beetje omdat ik een slijmbeurs ontsteking heb in mijn knie :(. Ik moet zo min mogelijk lopen en mijn knie ontzien. Dokter geeft er ook liever geen injectie in met prednison omdat ik vrij zwaar suiker heb. Dus verplicht stilzitten en dan maar en het liefst in mijn hobbykamer ... toch? ;D En vandaag ben ik dus ook weer lekker opgeschoten.

Hier de update:

Nu de voorgevel klaar is kan ik weer verder met de overkapping. Eerst maar eens een achterwandje er in fröbelen. Ik heb nog 6 grote ramen kunnen redden uit Station Baden en die ga ik hiervoor gebruiken. Het moet natuurlijk wel een beetje kloppen met de voorkant. Uit styreen maak ik de onbrekende muurtjes en en zo'n stukje plexiglas wat ik voor de voorkant gebruikt heb ga ik hier weer gebruiken voor de ramen. Een hoop krassen dus weer.

Zo ook de buitenste muurtjes en ramen.

Met wat profieltjes maak ik de binnenkant compleet.

Ik heb nog groene verf over van het station op mijn oude baan en dat komt hier weer perfect van pas.

De muurtjes waar de kleine raampjes in zitten maak ik grijs.

En dan ben ik al weer wat verder met het station.

Nou moet ik mijn gedachten eens laten gaan over hoe zo'n lucht en rook afvoer boven op het dak er ongeveer uit moet zien. Het zal wel een soort dakje zijn met aan de zijkant sleuven of zo. Net als op een oude locloods. Heeft iemand een idee (of nog mooier een voorbeeld)?

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #179 Gepost op: 19 november 2015, 16:03:43 »
Ik heb nog 6 grote ramen kunnen redden uit Station Baden en die ga ik hiervoor gebruiken.
Pierre: “Zeg Wim, heb jij toevallig nog een partijtje ramen liggen?”
Wim: “Ja hoor @Pierre, zeg maar of ik ze moet opsturen!”

Partijtje ramen.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #180 Gepost op: 19 november 2015, 16:22:45 »
Ik heb nog 6 grote ramen kunnen redden uit Station Baden en die ga ik hiervoor gebruiken.
Pierre: “Zeg Wim, heb jij toevallig nog een partijtje ramen liggen?”
Wim: “Ja hoor @Pierre, zeg maar of ik ze moet opsturen!”

Dank je wel voor het aanbod Wim maar ik heb er voor dit station niet meer nodig. Je had het al een keer eerder aangeboden. ;D Misschien als ik aan de andere kant aan de gang ga met wat fabriekshallen kan ik ze wel gebruiken. Maar dan weet ik je zeker wel te vinden. Bedankt gozer! ;)
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #181 Gepost op: 19 november 2015, 17:22:51 »
Ze liggen me niks in de weg.  ::)

Trouwens, aan de linkerkant van je station zit de rijwielstalling, komt er links nog een soortgelijk bouwwerk waar bijvoorbeeld een VVV zit of een automatiek?
En nu ik toch bezig ben: komt er qua interieur nog iets van een stationshal?

Nou moet ik mijn gedachten eens laten gaan over hoe zo'n lucht en rook afvoer boven op het dak er ongeveer uit moet zien. Het zal wel een soort dakje zijn met aan de zijkant sleuven of zo. Net als op een oude locloods. Heeft iemand een idee (of nog mooier een voorbeeld)?

Misschien een idee om over de lengteas van de overkapping een lichtstraat (zo heet dat geloof ik) te maken. Je kunt dan hier en daar een raampje open zetten?

Aan de andere kant onderbreek je met een soort van verhoogd afdak wel de ronding van je overkapping. Maar aan de andere kant kant breekt dat misschien op een mooie manier.

Bij het Centraal Station in Amsterdam wordt de overkapping onderbroken door een verhoogde lichtstraat. Wèl weer een sloot werk, maar je bent inmiddels aardig bedreven in het fabriceren van ruitjes.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #182 Gepost op: 19 november 2015, 19:09:50 »

aan de linkerkant van je station zit de rijwielstalling, komt er links nog een soortgelijk bouwwerk waar bijvoorbeeld een VVV zit of een automatiek?
En nu ik toch bezig ben: komt er qua interieur nog iets van een stationshal?

Ja Wim ... de stationshal wordt compleet ingericht met banken, mensen en loketten en zo. In de poortjes naast de hoofdingang komt aan weerskanten een gang naar achteren en een trap naar boven voor toegang naar de sporen. Aan weerskanten naast de trappen komen twee winkeltjes. Ik denk aan een reisbureau en een snackbar. Wat er rechts naast het station komt weet ik nog niet. Er zit wel een aardig stukje loos tot aan het viaduct. Ik denk dat ik de weg een beetje strakker langs de muur laat lopen omdat ik naar de brug toe moet met deze weg. Bovendien steekt de weg dan vrijwel haaks de tramrails over en dat is weer gunstig voor de FCS autootjes. Maar ik moet ook weer rekening houden met een bushalte waar ik een gelede bus moet kunnen laten stoppen. Is dit allemaal nog te volgen? :)

Misschien een idee om over de lengteas van de overkapping een lichtstraat (zo heet dat geloof ik) te maken. Je kunt dan hier en daar een raampje open zetten?

Aan de andere kant onderbreek je met een soort van verhoogd afdak wel de ronding van je overkapping. Maar aan de andere kant breekt dat misschien op een mooie manier.

Bij het Centraal Station in Amsterdam wordt de overkapping onderbroken door een verhoogde lichtstraat. Wèl weer een sloot werk, maar je bent inmiddels aardig bedreven in het fabriceren van ruitjes.  ;)

Ik denk dat ik veel grotere openingen moet hebben boven in het dak. Een raampje open zetten werk misschien wel bij elektrische treinen maar niet bij stoomtreinen (die ik heb). Ik denk dat ik op zoek moet naar wat anders. Anders zelf maar wat bedenken wat zou kunnen werken. ;D
Groet Pierre.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #183 Gepost op: 19 november 2015, 20:03:39 »
Ik denk dat ik veel grotere openingen moet hebben boven in het dak. Een raampje open zetten werk misschien wel bij elektrische treinen maar niet bij stoomtreinen (die ik heb). Ik denk dat ik op zoek moet naar wat anders. Anders zelf maar wat bedenken wat zou kunnen werken. ;D

toch is dit de manier waarop het gebeurde Pierre. Ook bij het station dat jij als voorbeeld gebruikt.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #184 Gepost op: 19 november 2015, 20:09:35 »
Is dit allemaal nog te volgen? :)
Prima te volgen.  ;)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #185 Gepost op: 19 november 2015, 21:48:11 »
ach Gert-Jan de oplossing ligt dus om de hoek. Dank je.  ;D  Ik moet dus gewoon een dakje maken met aan de zijkant allemaal sleuven of open. Hoe simpel kan het zijn. ;D
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #186 Gepost op: 30 november 2015, 01:59:10 »
Ik ga maar eens een beginnetje maken aan de inrichting van de stationshal. Een restje muur kan mooi dienen als basis voor een viertal kaartjesloketten. Na een beetje snijden en plakken ziet dat er wel acceptabel uit. :)

De binnenwanden schilder ik grijs tegen het doorschijnen en van een stukje styreen met tegelmotief komt er een vloer in. Met grijze acrylverf en een wattenstaafje was ik de tegeltjes een beetje in.

Ik schilder een handje vol poppetjes om de stationshal (en loketten) te vullen. Ik gebruik hier niet de mooiste poppetjes voor. Je ziet er niet heel veel van later. De mooie poppetjes kan ik beter gebruiken op plekken die in het oog vallen. Op de perrons of zo.

De poppetjes op hun plaats. Voor de loketten staat er een rijtje mensen te wachten tot ze aan de beurt zijn.

De loketten met er achter wat kaartverkoopzombies. ;D

De loketten worden verlicht met 2 (Action) ledjes.

Voor verlichting van de hal maak ik een lichbalkje met leds. Ik zorg dat de loketten net niet in het licht van de balk vallen zodat ze straks door hun eigen verlichting beter te zien zullen zijn.  De hele voorgevel schuif ik straks zo tegen de achterwand met verlichting en loketten aan. Dan zit ik niet met allemaal losse draadjes te klooien als hij er eens een keer voor vandaan moet. Zo wil ik het met het trappenhuis en de winkeltjes ook doen.

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #187 Gepost op: 30 november 2015, 10:36:03 »
Ziet er sfeervol uit @Pierre. Ik moet nog even een beeld krijgen hoe die loketten eruit zien achter de voorgevel, maar de sfeer is heel mooi.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #188 Gepost op: 2 december 2015, 19:33:32 »
Tja, als ik nou een ticket koop, gaat er dan ook een trein? ;D Leuke inrichting zover.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
« Reactie #189 Gepost op: 2 december 2015, 22:38:02 »
Hoezo, Jack? Dat heeft bij NS toch ook nooit enig verband gehad?  ;D
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #190 Gepost op: 2 december 2015, 22:42:07 »
Hoezo, Jack? Dat heeft bij NS toch ook nooit enig verband gehad?  ;D
:D :D :D

Vind het wel erg mooi worden.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #191 Gepost op: 3 december 2015, 19:42:35 »
Tja, als ik nou een ticket koop, gaat er dan ook een trein?
@Jack die dames achter het loket doen de voorverkoop.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #192 Gepost op: 3 december 2015, 21:59:40 »
Ah natuurlijk, dan is het goedkoper haha (die Hollanders toch...  ;D)

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #193 Gepost op: 11 december 2015, 00:04:45 »
Ook nog maar weer eens een update:

In mijn station heb ik 4 poortjes gemaakt. De twee naast de hal daar komen de trappen naar de voorste perrons en looptunneltjes naar de achterste perrons. In de buitenste poortjes komen twee restaurantjes. Een hamburgertent en een chinees restaurant. Omdat er een hoop kleine haakse hoekjes in dit geheel zitten heb ik eerst twee kleine blokhaakjes gemaakt van wat afval styreen. Hier kan ik later ook nog wel eens een hoop plezier van hebben.

Aan de slag dan maar. Ik begin in de rommelbak wat kozijnen op te snorren zodat ik die niet helemaal zelf hoef te maken. Rechts het oorspronkelijk kozijn en links het geprepareerde.

Daarna een beetje creatief met karton en allerlei andere stukjes uit de rommelbak. Ik werk graag met karton omdat het voor mij makkelijker snijden is en het karton geen licht door laat. Dan hoef ik niet te knutselen met folie of zwart papier en zo. Persoonlijk ben ik daar niet zo van. Als ik met styreen werk smeer ik aan de binnenkant de naden af met witte houtlijm en schilder dan de wanden van binnen met donker grijs of zo. Heeft ook als voordeel dat de ledjes niet zo reflecteren op de wanden.

Even los tegen elkaar om te kijken of alles past.

Tunnel naar de andere sporen. Ik heb hier een ledje in gelijmd en flink wat witte houtlijm er overheen om het licht wat te temperen.

Nog een beetje schilderen, knippen en plakken.

Interieurplaatjes van internet geplukt en gespiegeld tegen elkaar afgedrukt. Ook het plavond en vloer wat verlengt. Deze plaatjes plak ik naast elkaar tegen de achterwand van het vertrek waardoor het een hele grote ruimte lijkt te worden daar bij die chinees.

Het zelfde bij de hamburgertent. Ook de logo's van de Burger king even veranderd door BB van Burger Bob. Je moet wat hè.

Hamburger Bob klaar en tegelvloertje er in.

Peking Duck House ook klaar en de vloerbedekking er in.

Nog wat poppetjes er in. en de zaak op z'n plaats gelijmd.

Volgende week verder met de verlichting.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #194 Gepost op: 11 december 2015, 11:46:54 »
Volgende week verder met de verlichting.
En een vooraanzicht van je hamburgertent en je Chinees.  ::)
Sfeervol interieur!

Dat architectenkarton is misschien ook wel een optie voor mij. Ik denk dat ik het goed kan gebruiken voor de grotere constructies. Bovendien denk ik dat het goedkoper is dan styreen. Alleen zal ik dan denk ik met acrylaatverf moeten schilderen.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #195 Gepost op: 11 december 2015, 14:44:27 »
Het wordt een gezellige boel daar, en lekker smullen van de vetkraam  :D

Jij blij dat ze in jouw tijdperk nog niet zo van de roltrappen waren  ;D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #196 Gepost op: 11 december 2015, 15:10:12 »
En een vooraanzicht van je hamburgertent en je Chinees.  ::)
Sfeervol interieur!

In een vooraanzicht is nu nog nauwelijks wat te zien zonder verlichting. Even geduld nog. Ben nu met heel andere dingen bezig in mijn garage en de treinbaan van de buurman.

Dat architectenkarton is misschien ook wel een optie voor mij. Ik denk dat ik het goed kan gebruiken voor de grotere constructies. Bovendien denk ik dat het goedkoper is dan styreen. Alleen zal ik dan denk ik met acrylaatverf moeten schilderen.

Zeker goedkoper en gewoon plakken met witte houtlijm. Droogt kleurloos op. Acrylverf is lekker goedkoop bij de Action Wim. Die gebruik het ook om alles te drybrushen.  ;)

Tja Jack ... zo'n roltrap is ook wel weer een leuke uitdaging ... toch?
Groet Pierre.

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #197 Gepost op: 11 december 2015, 15:53:44 »
Zeker goedkoper en gewoon plakken met witte houtlijm. Droogt kleurloos op. Acrylverf is lekker goedkoop bij de Action Wim. Die gebruik het ook om alles te drybrushen.  ;)

Tja Jack ... zo'n roltrap is ook wel weer een leuke uitdaging ... toch?

Nou ja, ik laat me verrassen  ;D die moet natuurlijk wel rollen....  :P

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #198 Gepost op: 11 december 2015, 15:58:09 »
Nee Jack ... 't is net wat je al zegt niet mijn tijd en komt er ook niet. Maar het blijft toch wel een leuk onderwerp een roltrap die ook echt rolt.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #199 Gepost op: 11 december 2015, 16:06:53 »
Maar het blijft toch wel een leuk onderwerp een roltrap die ook echt rolt.

Met zo'n transportbandje kun je best uit de voeten.  ;D