Auteur Topic: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)  (gelezen 370131 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #50 Gepost op: 18 augustus 2015, 18:45:06 »
Ik gebruik voor het wegdek 4mm MDF stroken, dan zit je precies op je goede tramrailshoogte. De sleuven frezen is idd ietsje meer werk maar voor de betrouwbaarheid
vind ik het dat wel waard. Door stroken te gebruiken hoef je niet over de tafels te liggen tijdens het frezen maar zaag je eerst een stuk wegdek op lengte en breedte en na het frezen
leg je het wegdek op zn plek. Let wel op met die magneetband, als je twee banden op de kopse kant tegen elkaar legt dan gaat je sleper even 'flipperen' omdat op die plek het magneetveld omgedraaid is. Dat kun je oplossen door de uiteinden iets langer te houden en een stukje omlaag door een gaatje in het wegdek, dan heb je er geen last meer van.

Succes!
Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #51 Gepost op: 18 augustus 2015, 19:01:22 »
hij heeft toch een dremel
daar kan je een frees stuk opzetten,en een presies passende frees inzetten/kopen

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #52 Gepost op: 18 augustus 2015, 19:50:59 »
Als je de weg op spoorhoogte moet vullen,zou ik het magneet band niet eens infrezen
gewoon op de baan ,en dan met gips of klei erover
werkt prima

Ik ga eens een teststukje maken Jerry ... kijken wat er gaat gebeuren.


Nadeel is dat ik al een paar slepers tegenkwamm  met de magneet omgekeerd op de sleper

Daar heb ik nog niet eens bij stil gestaan. Zo'n magneetje heeft natuurlijk een noord en een zuid pool. Bij metaal maakt het niet uit en trekt het wel aan maar twee zuid of noord polen stoten elkaar af. ;D Is gelukkig wel makkelijk op te lossen met een drupje secondelijm denk ik.


Is dat het magneetband (3x 1 meter) voor € 6,50?

Klopt Wim.  ;)

Infrezen kan wel maar dan moet je een bovenfrees hebben en die kosten ook weer een bak geld.

Frezen gaat wel met de dremel. Ik heb er een hulpstukje voor. Het freesje wat ik heb is 2 mm dus twee keer naast elkaar frezen is ruim voldoende om het 3 mm magneetbandje in te leggen. Maar ik denk dat plakken en afsmeren sneller en netter gaat.

Ik gebruik voor het wegdek 4mm MDF stroken, dan zit je precies op je goede tramrailshoogte. De sleuven frezen is idd ietsje meer werk maar voor de betrouwbaarheid
vind ik het dat wel waard. Door stroken te gebruiken hoef je niet over de tafels te liggen tijdens het frezen maar zaag je eerst een stuk wegdek op lengte en breedte en na het frezen
leg je het wegdek op zn plek. Let wel op met die magneetband, als je twee banden op de kopse kant tegen elkaar legt dan gaat je sleper even 'flipperen' omdat op die plek het magneetveld omgedraaid is. Dat kun je oplossen door de uiteinden iets langer te houden en een stukje omlaag door een gaatje in het wegdek, dan heb je er geen last meer van.

Prima tip Jack.  ;) Daar kan ik wel wat mee. Dank je.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #53 Gepost op: 17 september 2015, 20:03:55 »
Vandaag de tafel waar het station op moet komen voorzien van een achterwandje. In de hoek lopen een paar verwarmingsbuizen en die ga ik eerst wegwerken. Ik heb ze eerst ingepakt met isolatie schuimkokers en daarna een stukje plaxiglas er voor langs gebogen en vastgelijmd. Dan ben ik de pijpen kwijt en zo'n ronde hoek is nog mooier ook. De andere hoeken van mijn baan ga ik denk ik ook maar afronden.





Ik had nog een restje latex over van de verbouwing en dat heb ik een beetje gekleurd met wat acrylverf tot een soort hemelsblauw. ;D



Nadat ik het pelxiglasplaatje mooi glad afgeplamuurd aan de muurkant en geschuurd en ook nog een ingeslepen leidinggoot glad gemaakt heb rol ik het hele muurtje lekker blauw.





Dan krijgen we de grootste uitdaging omdat ik niet zo'n held ben met schilderen van dit soort dingen.  :-[ Maar ik wil er toch wolken op hebben. Nadat ik op google een paar wolkenluchten gevonden en uitgeprint heb dan toch maar in het diepe gesprongen en aan het kwasten gegaan met dit als resultaat.



Met wat huisjes er voor ziet het er dan ongeveer zo uit. Toch nog redelijk gelukt vind ik. :)



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #54 Gepost op: 17 september 2015, 20:13:30 »
Toch nog redelijk gelukt vind ik. :)

Vind ik ook; ik zou er zeer tevreden mee zijn.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #55 Gepost op: 17 september 2015, 21:35:45 »
Pierre wat een prachtige lucht heb je weer geschilderd
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #56 Gepost op: 17 september 2015, 22:20:52 »
Ik wil niet veel zeggen Pierre, maar ik vind het écht heel mooi geworden. En die typische Pierre-geveltjes doen het er prima bij.
Chapeau!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #57 Gepost op: 17 september 2015, 22:47:38 »
Een ware kunstenaar die Pierre, gaat heel goed man top
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #58 Gepost op: 17 september 2015, 22:56:54 »
Dank je wel allemaal. Ik ga er verlegen van worden met zulke kritieken. :-[ ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #59 Gepost op: 18 september 2015, 06:38:35 »
Niet slecht hoor! Goed naar Bob Ross gekeken?  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #60 Gepost op: 18 september 2015, 09:59:56 »
Niet slecht hoor! Goed naar Bob Ross gekeken?  ;D

Nee hoor Jack ... niet naar Bob gekeken maar het er gelijk op gerosst.  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #61 Gepost op: 18 september 2015, 18:18:02 »
Klasse Pierre, ziet er weer goed uit. Het begin is er, ben benieuwd naar het vervolg.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #62 Gepost op: 18 september 2015, 18:47:36 »
Die Pierre kan best wel aardig met een kwastje omgaan.
Ziet er weer top uit Pierre.
Blijf je weer op de voet volgen. :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #63 Gepost op: 18 september 2015, 18:55:22 »
Ja, een rare kwast he die vent  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #64 Gepost op: 18 september 2015, 19:10:00 »
Ja, een rare kwast he die vent  ;D
Nee jij trekt volle zalen. :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #65 Gepost op: 22 september 2015, 16:41:44 »
Vandaag op Marktplaats voor 15 euro een hele zooi brugdelen gekocht. onder andere zaten er 4 boogbruggen bij. En daar ging ik voor. ;)



Nou heb ik op Google even de maten opgezocht en ik moet me heel sterk vergissen als van dit ....



niet dit ....



te maken is. Ik heb de maat genomen van 2 x 2 sporen en drie perrons en dan kom ik op 36,5 cm. Volgens Faller is de brug 36 cm lang. Als het heel lastig gaat worden die halve cm er bij te knutselen kan ik altijd nog besluiten het middelste perron wat 1 cm breder is dan de buitenste met een halve cm te versmallen.



De bruggen zijn beschadigd maar als ik de mooiste delen aan de buitenkant gebruik plak ik de rest van de bogen binnenin. Ik heb 6 bogen nodig dus heb er nog twee (of een brug) reserve.

De rest van de brugdelen uit deze set kan ik aan de andere kant van de baan gebruiken omdat daar twee keerlussen over elkaar heen komen te lopen. Maar dat is weer een verhaal voor later. 

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #66 Gepost op: 22 september 2015, 17:30:09 »
Ziet er goed uit Pierre, en ik ben benieuwd naar het resultaat, prachtig om van een brug een stationshal te fabrieken.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #67 Gepost op: 22 september 2015, 17:55:54 »
@Pierre wat ben je toch een ontzettende lepe, vindingrijke gast! Ik weet zeker dat niemand op dit forum (en een heel eind daarbuiten) het zou hebben bedacht om van een brug een overkapping te maken. Hoe kóm je erop.  :o
Ergens is het misschien maar goed geweest dat die lullo het heeft laten afweten met z’n stomme overkapping, anders was je misschien nooit gaan nadenken over een plan B. En dit ziet er vele malen beter uit.
Gefeliciteerd met dit spectaculaire idee.

Zo, voorlopig heb je d’r zoveel veren inzitten dat je een maand niet kan zitten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #68 Gepost op: 22 september 2015, 18:36:34 »
Dank jongens. ;D

Zoveel veren doet met lopen zelfs zeer Wim.  :'(:P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #69 Gepost op: 22 september 2015, 20:15:05 »
Wat een idee weer Pierre! Zoals Wim al zegt, het is echt typisch iets voor jouw om dit te verzinnen ;)!

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #70 Gepost op: 22 september 2015, 21:16:53 »
Goed bedacht.
Ik blijf dit zeker volgen.

Gert-Jan

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #71 Gepost op: 22 september 2015, 21:40:59 »
Super, Pierre!
Knap hoor om een link te leggen tussen die brug en de overkapping.
Die brug lijkt ervoor gemaakt.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #72 Gepost op: 22 september 2015, 21:51:02 »
dat is wel een hele mooie oplossing. ga het zeker volgen
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #73 Gepost op: 22 september 2015, 22:06:56 »
Dank jullie wel. :)

Ik ga morgen de trambaan aanleggen voor een gedeelte zodat ik de plaat voor het station op maat kan maken. Ik denk dat de bruggen deze week nog binnen komen zodat ik mijn plan verder kan uitwerken en kan beginnen met slopen. ;D

Die brug lijkt ervoor gemaakt.

Niet alle bruggen zijn er geschikt voor Roel. Alleen deze van Faller lijkt er verdacht veel op. We gaan het zien. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #74 Gepost op: 23 september 2015, 00:30:57 »
Hoe verzin je het om van boogbruggen een perronoverkapping te maken, dan moet je toch een of andere geniale brein hebben  :o :-X
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob