Auteur Topic: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)  (gelezen 370145 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #925 Gepost op: 21 september 2020, 16:55:09 »
Goed bezig Pierre en ach die boom, misschien iets meer in vorm knippen, gaat vast wel goed komen.
Ben hier ook bezig met bomen, mijn struiken lukken beter dan de bomen maar we gaan vrolijk door.

Dat bedoel ik maar Tom. Uiteindelijk komt het allemaal weer goed. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #926 Gepost op: 21 september 2020, 17:02:05 »
Leuk om weer wat van je te lezen. Die bestrating is mooi uit de verf gekomen en wordt een gezellig pleintje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #927 Gepost op: 21 september 2020, 19:29:42 »
Mooi hoor, die 2 kleuren sierbestrating.
Lekker opgeschoten, Pierre. Dat pleintje ziet er weer heel anders uit, zo.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #928 Gepost op: 21 september 2020, 19:43:14 »

  Wat je ook doet en maakt, het blijft allemaal bewonderenswaardig.

       Groet Cor

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #929 Gepost op: 21 september 2020, 22:32:39 »
Dank voor de veren heren. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #930 Gepost op: 21 september 2020, 23:00:14 »
Nog één veertje dan: en tegen een vrouw zou het niet in m’n hoofd halen het te zeggen, maar ik vind je putjes ook heel mooi.  Veel modelbouwers vergeten ze te maken, maar ze zijn wel de krenten in de pap.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #931 Gepost op: 22 september 2020, 10:14:57 »
Ik vind je putjes ook heel mooi.  Veel modelbouwers vergeten ze te maken, maar ze zijn wel de krenten in de pap.

Ik maak ze ook niet altijd en overal hoor Wim maar soms valt zo'n straatje erg in het oog en dan kan je ze inderdaad niet weglaten vind ik. Het zelfde met lantaarn paaltjes. Soms horen ze er echt bij.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #932 Gepost op: 22 september 2020, 21:54:24 »
Zoals beloofd boom 2.0.

Dit is de boom die ik weer helemaal kaal heb gemaakt.



Er waren wel een heleboel takken en ik heb er verschillende in elkaar gedraaid. Vervolgens alles opnieuw in de verf gezet en besloten er een grote Plataan van te maken met zijn karakteristieke schilferige bast.



Ik had nog wat mislukte en heel erg kromme zeegras boompjes en die ga ik gebruiken om deze boom mee op te bouwen. Donker van binnen en de buitenste takken licht groen.



Een plaatje van internet als voorbeeld gebruikt en dit is de nieuwe boom. Bevalt me veel beter. :)




Later meer..... ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #933 Gepost op: 29 september 2022, 18:17:21 »
Updeetje ;)


Na een redelijk lange tijd bezig te zijn geweest aan mijn N baantje is het wel weer eens tijd voor een beetje H0. Ik heb nog een lege plek op mijn baan die ik wil opvullen met huizen. Bovendien staat er ook nog een bioscoop die een goede plek moet krijgen. Ik maak eerst een mooi horizontaal vlakje voor de bioscoop.



Ik heb nog een rijtje stadshuizen van mijn vorige baan die ik hier wil gebruiken. Ze lopen in een flauwe s-bocht en ik moet ze dus van de onderplaat af breken. Het meest linker huis is degene die geknikt loop en die moet er dus af. Bovendien heeft het dak een trapezium vorm en dat moet recht worden.

 

De bioscoop krijgt een muurtje en een stoepje voor de deur. Ik werk het stoepje nog niet af omdat het misschien nog iets langer moet worden maar dat zien we later wel.



Dan worden alle straatjes een beetje bestraat met kinderhoofdjes en klinkers.



Het oude straatje gaat onder de sloophamer en de kapper en sigarenwinkel haal ik er uit zodat ze niet beschadigen. Gelukkig verloopt alles voorspoedig en gaat er niets echt kapot.





Dan maak ik van een stuk schuimplaat een nieuwe vloerplaat waar alles op gebouwd gaat worden. Dit deel kan ik straks zo in de treinbaan laten zakken en ik kan lekker op mijn werkplek de boel in elkaar zetten. Omdat alles tegen een heuveltje op loopt meet ik gelijk de hoogtes die de huizen moeten komen t.o.v. de stoepjes.



Dan kunnen de eerste twee huizen er gelijk op gelijmd worden. Deze staan mooi recht naast elkaar.



De losse gevel lijm ik er tegenaan. Dan moeten er nog een hoekhuis met grote winkel en twee hoge herenhuizen komen. Ik heb nog wat losse gevels (ooit van Wim gekregen) die ik kan gebruiken voor het hoekhuis. Ook nog in de rommella twee lage stadshuisjes waar ik wel herenhuizen van kan maken.


Ik zoek zoveel mogelijk dezelfde passende ramen maar ik kom er drie te kort. Dit ga ik oplossen door luiken te plaatsen. Dan kan ik bij drie ramen de luiken sluiten. Ik heb geen passende luiken maar die snij ik van een Tie-Wrap met de juiste breedte. Ook maak ik zelf een grote etalage van wat stukjes styreen.





Beetje schilderen in de basiskleuren.



Dan de gevels van de twee laatste huizen. De huizen laten zich gelukkig redelijk slopen en met een beetje knip en plakwerk worden het toch twee herenhuizen.







Nog even een deurtje wisselen voor een mooier exemplaar van de andere gevel.





Ik zie nog van die nep plantenbakken en een dummy lantaarntje boven de deur. Daar moet ik ook nog wat aan doen.







Ik besluit toch de huisjes om te keren zodat je de gevel van het groene huisje straks ook nog kan zien als winkeltje van “het snoepje van de week”.



De binnenkanten van de huisjes schilder ik zwart tegen het doorschijnen van de verlichting.



De lichtkiertjes worden dicht gemaakt met een kwastje witte houtlijm.







En dan even passen op de baan.



Voorlopig even genoeg.
later meer geplak …… ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #934 Gepost op: 29 september 2022, 21:06:11 »
Goed bezig, morgen even een pakketje opsturen.  ;) :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #935 Gepost op: 29 september 2022, 21:40:27 »
Vol verwachting klopt mijn hart Tom. We gaan er vast wat moois van maken. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #936 Gepost op: 2 oktober 2022, 11:01:16 »
Hoi Pierre,

Herkenbaar: veel projecten en dan blijft er wel eens wat liggen. Maar op enig moment gaat het dan toch weer kriebelen :)
Mooi zaag-en plakwerk! Ook in onze hobby is kringloop-bouw en hergebruik een goede zaak  :D

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #937 Gepost op: 6 januari 2023, 16:23:41 »
Vandaag begonnen met mijn goede voornemens voor dit jaar.

Al een hele tijd moet ik mijn baan stofvrij maken. Al zeker een jaar niets aan gedaan dus de stoute schoenen aangetrokken. De stations overkapping op zijn kant gezet en de stofzuiger er bij gehaald. Daar ben ik vandaag wel mee bezig.










En dan maar gelijk doorpakken. Perronlantaarns branden nog niet. De brug moet nog steeds elektrisch aangesloten worden. Ook moet er nog een groot gedeelte van het station geballast worden en de rail roestig geschilderd. Rondom het seinhuis is het ook nog kaal en dat ga ik ook allemaal gelijk maar eens aanpakken.

Later meer. ;)

Even een vraagje Rob. Myalbum heeft het een en ander veranderd en nu kan ik mijn plaatjes niet meer groter krijgen. Kan jij daar voor mij naar kijken alsjeblieft?? Snap er niks van. ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #938 Gepost op: 6 januari 2023, 16:33:59 »
Succes ermee Pierre. Bij mij dezelfde situatie, al zal dat ook weer niet veranderen.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #939 Gepost op: 6 januari 2023, 16:39:28 »
Het moest er toch een keer van komen Martin. Even gestopt met de N baan en nu weer verder met H0. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #940 Gepost op: 6 januari 2023, 19:41:24 »
Even een test met jouw plaatje Pierre





Ik dacht ik maak van 360 720 maar dat werkt helaas niet

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #941 Gepost op: 7 januari 2023, 10:33:49 »
Dat was ik ook al het proberen geweest Bert. Maar niets helpt. Geen idee verder. Maar Rob is een handige sodemieter die vast wel een linke truc achter de hand heeft. 8)

In ieder geval bedankt voor het meedenken. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #942 Gepost op: 7 januari 2023, 10:53:27 »
Ja er is wat veranderd.

Zo doe ik het nu.



Dan krijg je dit



Hoop dat het zo duidelijk is.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #943 Gepost op: 7 januari 2023, 11:08:15 »
Dank je Tom ... ik ga eens wat proberen. ;)


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #944 Gepost op: 7 januari 2023, 11:23:58 »
Gaat vast wel lukken, wel eerst op het plaatje klikken van voeg Afbeelding toe of zelf beginnen met [ img] en aan het einde [ /img] daartussen de link plaatsen. img en /img zonder spatie natuurlijk. Kon het anders niet plaatsen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #945 Gepost op: 7 januari 2023, 11:26:10 »
Gaat vast wel lukken, wel eerst op het plaatje klikken van voeg Afbeelding toe of zelf beginnen met [ img] en aan het einde [ /img] daartussen de link plaatsen. img en /img zonder spatie natuurlijk. Kon het anders niet plaatsen.

Is gelukt Tom. Dat was de truc.  Bedankt!! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: iTom

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #946 Gepost op: 7 januari 2023, 11:29:02 »
Mooi zo.
Misschien zie ik je nog volgende week zaterdag Broodfabriek, heb afgesproken met een paar mensen die vrijwilliger waren in Werkendam.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #947 Gepost op: 8 januari 2023, 13:12:56 »
Ik ben er ook Tom dus misschien kom ik je wel tegen.
Zit op het ogenblik al 2 dagen thuis met Corona. Balen! :(
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #948 Gepost op: 8 januari 2023, 13:25:25 »
Ik zal naar je uitkijken, maar moet je wel snel opknappen natuurlijk.
Beterschap Pierre.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Pierre (Station Hoogbaan)
« Reactie #949 Gepost op: 8 januari 2023, 17:25:06 »
Dankjewel ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/