Auteur Topic: Liliput trein rijdt niet lekker  (gelezen 20749 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #25 Gepost op: 26 augustus 2015, 15:05:45 »
Kijk, dat is dan wel weer prettig dat je bij elkaar in de buurt woont. Ik zit hier in het oosten helemaal in m’n eentje.  :'(

Verhuizen geen optie?? ;)

Anyway! Zoals Piet al schreef ben ik dus bij hem langs geweest met mijn trein en alles even bekeken. Nu heb ik vandaag de trein getest! En ik ben Piet dan ook zeer dankbaar voor het resultaat! Hij maakt wat meer herrie met de kap erop, maar dat vind ik geen probleem. Piet, bedankt :)! (En natuurlijk de andere heren voor de adviezen!)




Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #26 Gepost op: 26 augustus 2015, 16:42:35 »
Ha ... mooi dat het is opgelost Nick. Alleen de filmpjes daar kan ik geen oliebollen van bakken. Ik krijg er geen beeld of geluid uit. :(
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #27 Gepost op: 26 augustus 2015, 17:07:05 »
Ik ben een beetje bang dat Nick zijn filmpjes als prive heeft geplaatst op photobucket.
Want ze willen niet starten.
Maar fijn dat het stel weer rijdt, je ziet het een simpele ingreep.

grt Piet.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #28 Gepost op: 26 augustus 2015, 18:46:12 »
Hmm.. das raar!! Nu ben ik nieuwsgierig of ze het nu wel doen...

Maar het werkt inderdaad weer, en inderdaad erg simpel!

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #29 Gepost op: 26 augustus 2015, 19:57:31 »
Verhuizen geen optie?? ;)
Nee hoor, het is lekker rustig hier.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #30 Gepost op: 26 augustus 2015, 20:47:20 »
Hmm.. das raar!! Nu ben ik nieuwsgierig of ze het nu wel doen...
Ja Nick, ik kan de filmpjes zien.
Dat het model met de kap er op wat meer lawaai maakt is te begrijpen, het werkt als een klankkast.

grt Piet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #31 Gepost op: 26 augustus 2015, 21:45:43 »
Dat het model met de kap er op wat meer lawaai maakt is te begrijpen, het werkt als een klankkast.
Misschien ter isolatie wat piepschuim erin?  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #32 Gepost op: 27 augustus 2015, 00:46:26 »
Misschien ter isolatie wat piepschuim erin?  ::)
Nou dat zou ik niet doen, want ieder model maakt meer lawaai met als zonder kap.
En je kunt zeker in een passagiers treinstel als dit dan nooit meer binnen verlichting en preisers plaatsen.
En dat is ook weer zonde, toch?

grt Piet.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #33 Gepost op: 27 augustus 2015, 09:36:37 »
Geluidsisolatie gaat het best met iets dat een zacht en ongelijk oppervlak heeft, bijvoorbeeld een dun stukje schuimrubber. Daarnaast helpt gewicht ook mee: hoe zwaarder de isolator, hoe beter de demping.
Piepschuim heeft een relatief hard oppervlak, en weinig gewicht. Een stukje daklood dat je in model buigt en aan de binnenzijde bekleedt met een paar mm schuimrubber geeft betere demping dan een groot blok piepschuim. Je hebt ook meer mogelijkheden om dat onopvallend in het interieur in te bouwen.

Overigens vind ik geluidsisolatie in een lok, een laatste redmiddel. Aan de ene kant is wat ik in Piets woorden lees waar, een lok mag geluid maken. Aan de andere kant, als het lawaai teveel is kun je beter kijken of je de bron aan kunt pakken. Zo krijg ik Lima treinen stiller door te zorgen dat de tanden van de tandwielen een betere vorm krijgen, om maar eens wat te noemen. Andere treinen heb ik stiller gekregen door een motor die hard op het chassis bevestigd was waardoor het chassis alle motorgeluid doorgaf, los te maken en met dik dubbelzijdig kleefband opnieuw te monteren. Als je de bron stiller kunt krijgen is dat altijd beter dan geluidsisolatie.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #34 Gepost op: 27 augustus 2015, 09:40:23 »
Daar heb je wel een punt @PietB. Ik dacht ook eigenlijk meer aan de plek waar het geluid vandaan komt. Maar niet al mijn ideeën zijn even briljant.  ::)
@NickvR een aantal foto’s in je draadje zijn niet meer zichtbaar. Misschien ging er wat mis met je foto’s op Photobucket?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #35 Gepost op: 27 augustus 2015, 12:43:02 »
@Wim Corduwener : Ja, dat klopt! Ik zag het al... Ik vrees dat het te maken heeft met het verplaatsen van de fotos/filmpjes naar een andere map binnen photobucket. Beetje vervelend dit, zal denk ik in al mijn topics zijn. Denk dat ik de foto's maar weer terugplaatst naar mijn hoofdmap, dan zou het weer moeten werken.

@geluid van de loc: Ik vind het persoonlijk niet storend... Althans nog niet. Ben nu bezig met de tafel in elkaar te zetten, dus wie weet hoe het straks allemaal klinkt en gaat. Ben alleen weer aan het nadenken over een nieuw baanplan of een aanpassing op de huidige... Heb een foute berekening gemaakt en nu valt het allemaal beetje in duigen... Maar dat komt nog wel te sprake in het juist topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #36 Gepost op: 27 augustus 2015, 13:00:26 »
Ach weet je @NickvR aan dat geluid zou ik niet zo zwaar tillen en bovendien zit je heel wat goedkoper dan die digitale locs met een geluidsdecoder.  :) Hij rijdt en dat is de hoofdzaak.

De foto’s die wie te zien krijgen op het forum worden met een linkje doorverwezen naar de plek waar de originele foto staat. Als je foto’s gaat verhuizen naar een andere plek of foto’s gaat opruimen, dan dan loopt dat linkje dood.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Liliput trein rijdt niet lekker
« Reactie #37 Gepost op: 27 augustus 2015, 15:19:03 »
@Wim Corduwener Jaaa, heb je ook gelijk in! Daarom maakt het me ook niet zoveel uit haha ;)!

Ja, had al zitten kijken naar de linkjes! Voor mijn nieuwe topics en eventuele uploads zet ik ze maar gelijk in de goede map ;)!