Geluidsisolatie gaat het best met iets dat een zacht en ongelijk oppervlak heeft, bijvoorbeeld een dun stukje schuimrubber. Daarnaast helpt gewicht ook mee: hoe zwaarder de isolator, hoe beter de demping.
Piepschuim heeft een relatief hard oppervlak, en weinig gewicht. Een stukje daklood dat je in model buigt en aan de binnenzijde bekleedt met een paar mm schuimrubber geeft betere demping dan een groot blok piepschuim. Je hebt ook meer mogelijkheden om dat onopvallend in het interieur in te bouwen.
Overigens vind ik geluidsisolatie in een lok, een laatste redmiddel. Aan de ene kant is wat ik in Piets woorden lees waar, een lok mag geluid maken. Aan de andere kant, als het lawaai teveel is kun je beter kijken of je de bron aan kunt pakken. Zo krijg ik Lima treinen stiller door te zorgen dat de tanden van de tandwielen een betere vorm krijgen, om maar eens wat te noemen. Andere treinen heb ik stiller gekregen door een motor die hard op het chassis bevestigd was waardoor het chassis alle motorgeluid doorgaf, los te maken en met dik dubbelzijdig kleefband opnieuw te monteren. Als je de bron stiller kunt krijgen is dat altijd beter dan geluidsisolatie.