Ik had even genoeg van draadjes trekken, bits en bytes op de goede plaats neerzetten en ik heb de tram richting 17e eeuw genomen

Voor mijn VOC schip heb ik nogal wat meters touw nodig in allerlei verschillende diktes en kleuren.
Nu kun je stad en land afreizen om het juiste touw te krijgen, maar je kunt ook een oud ambacht nieuw leven in blazen.
De touwslagerij.Benodigdheden:
- wat 17e eeuws technisch lego
- Klossen katoen garen
- Gewicht (zoals een paar ringsleutels)
We bouwen van lego een zg
TwijntoestelLinks het rode wagentje wat over de 'rails' kan bewegen met daarop een asje wat rond kan draaien bevestigd aan een 3-punts mechanisme.
Rechts een vast blauw blok met 3 assen die alle dezelfde kant opdraaien.

Het wagentje heeft aan het uiteinde een touw waaraan straks een paar ringsleutels worden bevestigd als gewicht om de boel strak te houden

Het blauwe blok zorgt ervoor dat de 3 bevestigingspunten allemaal dezelfde kant op draaien door aan de hendel te draaien

Het wagentje wordt op de rails geplaatst

Als basis voor het touw neem ik een klos garen van 100% katoen

Ik span in dit geval 3 strengen op het toestel, wil je dikker touw en dan worden dit 6 of 9 strengen of meer
Nu draai ik aan de hendel van het rechtse blauwe blok, de draadjes worden nu opgedraaid om hun eigen as en het wagentje
zal langzaam naar voren lopen tot de aanslag.

Daarna draai ik aan de hendel op het wagentje in tegengestelde richting, het wagentje zal nu weer teruglopen, de
draden worden weer afgedraaid maar het geheel wordt in elkaar 'geslagen'

Het touw is nu volledig geslagen en kan afgewerkt worden

Het resultaat:

De volgende les gaat over touw kleuren.
Vragen?