Auteur Topic: marklin treinbaan vragen  (gelezen 13534 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mark

  • Gast
marklin treinbaan vragen
« Gepost op: 12 december 2014, 15:48:03 »
Hallo,
Ik ben net begonnen met deze hobby en heb nu marklin m rails. Het is gelijkstroom. Ik heb nu een hoop vragen. 1)ik wil graag nog wat wagons en locomotieven erbij kopen maar maakt het uit of het een marklin model is of mag het ook een ander merk zijn op m rails? 2) kan iemand mij het verschil tussen 2 weg rails en 3 weg rails uitleggen? 3) En het verschil tussen digitaal, analoog en ns?
Alvast bedankt
Groeten Mark.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: marklin treinbaan vragen
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2014, 17:16:08 »
Ik vraag me af of je wel weet of het gelijkstroom is.
De spoorstaven van M-rails zijn niet gescheiden en een gelijkstroomrail haalt zijn voeding van de railstaven.
Bij Marklin 3 rail zit onder de loc een sleper die de rijstroom van de Puko's (puntkontakten) opneemt en via de buitenste railstaven de massa afvoert om het even simpel uit te leggen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

mark

  • Gast
Re: marklin treinbaan vragen
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2014, 17:39:29 »
Hallo,
Ik vind het erg ingewikkeld allemaal. Is het dan zo dat mijn rails wisselstroom heeft omdat mijn treinen een sleepcontact hebben.
wisselstroom houdt toch ook in dat er meerdere treinen tegelijk op 1 spoor kunnen rijden? Want dat lukt bij mij niet.
Bedankt voor uw snelle reactie.
Groeten Mark

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: marklin treinbaan vragen
« Reactie #3 Gepost op: 12 december 2014, 17:54:29 »
Wisselstroom is altijd 3 rail, de wielen voor de massa en de sleper voor de rijstoom.
Alleen door gescheiden segmenten (blokken) kan je meerdere treinen laten rijden alleen dat maakt het allemaal nog ingewikkelder.
Je moet dan stukken stroomloos zetten of trajecten van elkaar gescheiden houden

Digitaal (wat dan eigenlijk gelijkstroom is) kan meerdere treinen onafhankelijk van elkaar katen rijden.

Gelijkgerichte stroom is wisselstroom die dmv een gelijkrichter wordt omgezet, wordt aangeduid als DC en het teken is dan een =
Wisselstroom wordt aangeduid als AC en heeft meer een golvende beweging ~~~
Digital kan DCC of Motorola zijn, en bestaat uit nullen en enen waardoor er een soort van adres onstaat.
Een decoder die dan dat adres in de juiste taal kan ontvangen zal dit omzetten in energie en de trein zal gaan rijden en de eventuele functie behouden en uitvoeren.
Een digitale loc het licht laten branden of een geluid laten horen als de centrale waarmee de trein wordt aangestuurd op nul staat.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

mark

  • Gast
Re: marklin treinbaan vragen
« Reactie #4 Gepost op: 12 december 2014, 19:00:11 »
Kan ik dan deze conclusie trekken : wisselstroom is gelijk aan analoog en 3 weg rails. Dan is gelijkstroom gelijk aan digitaal en 2 weg rails.


Ik heb een sleepcontact dus wisselstroom houdt dat dan in dat ik analoog heb?


Ik heb dit tweedehands van iemand gekocht en omdat ik er niet veel verstand van heb weet ik dus niet wat ik precies heb gekocht. Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat er zoveel keuzes waren.

Weet u dan ook of er kenmerken op de rails staan zodat ik kan zien wat ik heb zoals een serienummer ofzo iets?

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: marklin treinbaan vragen
« Reactie #5 Gepost op: 12 december 2014, 19:11:21 »
Mark, Misschien is het verstandig een foto te maken van een stuk rails of de onderkant van je loc. Misschien kunnen we je dan verder helpen.

Als ik zo je verhaal hoor heb jij Märklin en dus wisselstroom materiaal. En als er alleen maar een rijtransformator bij zit is het analoog. Märklin zet ook zijn naam vaak op de onderkant van de loc's en wagons. 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: marklin treinbaan vragen
« Reactie #6 Gepost op: 12 december 2014, 19:14:11 »
Nee dat is niet de juiste conclusie. Beide kunnen analoog of digitaal.

Simpel gezegd, analoog rijdt direct aangestuurd dmv een regelbare transformator, trafo afgekort.
Digitaal wordt aangestuurd via een centrale welke een digitaal signaal stuurt naar een decoder die dan o.a. de motor regelt. Misschien moet je eens meer inlezen op het internet om er meer van te gaan begrijpen of ga morgen eens rond kijken in Houten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

mark

  • Gast
Re: marklin treinbaan vragen
« Reactie #7 Gepost op: 12 december 2014, 19:34:53 »
Ik heb inderdaad een trafo dus ik weet nu eindelijk dat ik marklin m rails heb met wisselstroom, 3 weg rails en dat het analoog is.
Ik dank u hartelijk, ik ben nu een hoop wijzer geworden.
Ik ga 21 december naar de modeltreinen beurs in Zutphen. Dan weet ik in ieder geval wat ik kan kopen.
Nog een fijne avond verder en alvast prettige feestdagen.
Met vriendelijke groeten Mark Stuut.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: marklin treinbaan vragen
« Reactie #8 Gepost op: 12 december 2014, 20:11:17 »
Ok, ik ben 21 decembrr ook op de beurs te Zutphen.
We staan daar met een testbaan, mensen die een loc kopen op de beurs kunnen gratis deze laten testen.
Loop dan eens bij ons langs, dan kan ik je wellicht wat meer over digitaal rijden laten zien.
Onze testbaan is geschikt voor digitaal 3 en 2 rail maar oom voor analoog 3 en 2 rail.
Ook n spoor kunnen we testen.
Kijk naar het logo in mijn onderschrift, dan zal je ons wel herkennen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: marklin treinbaan vragen
« Reactie #9 Gepost op: 12 december 2014, 22:04:21 »
Neem een loc mee en/of lees wat er onderstaat
je kan ook andere merken 3 rail hebben
roco en fleischmann leveren beide
marklin is van oorsprong wisselstroom 3 rail(2 rails  met een punten contact rail in het midden)
fleischman en meerdere anderen zijn oorsprongkelijk gelijkstroom(alleen 2 railstaven)
wissel stroom locs rijden niet op 2 rail en omgekeerd ook niet
Annaloog is iets anders als digitaal
Annaloog wil zeggen dat alle locs reageren op het draaien aan de knop op de trafo
Bij digitaal heeft elke loc de mogelijkheid een eigen adres te gebruiken,en reageerd dan alleen op dat adres op draaien aan de knop
digitaal kan kan de trafo wissel of gelijkstroom zijn
annaloog staat er alleen spanning op de rails als je rijdt
Bij digitaal staat er altijd een spanning op de rails
Alleen wordt die pas door gegeven aan de loc motor als dat adres opdracht krijgt
en digitaal is de spanning op de motor gelijkstroom
Op de rails staat een digitale spanning,welke eigenlijk een deel spanning ,en deels het digitale signaal is
Erg ingewikkels is het niet,maar je moet geen dingen door elkaar gebruiken/halen
Dan krijg je verwarring
probeer een foto van je trafo,onderkant loc een wagon en een rails te plaatsen
Dan kan er veel beter informatie worden gegeven die klopt met wat je (nodig)hebt

mark

  • Gast
Re: marklin treinbaan vragen
« Reactie #10 Gepost op: 15 december 2014, 18:46:04 »
Hallo,
Ik had nog een paar vraagjes. Kan een ander merk dan marklin ook op mijn m rails als het ook wisselstroom, analoog en 3 weg rail is of kan dat niet. Zo niet maakt marklin dan ook 2 weg rail want ik had ergens gelezen dat 2 rail wagons en locomotieven ook op 3 weg rails kunnen maar omgekeerd niet. Ik vraag dit omdat ik dan meer keus heb met het kopen van wagens.
Groeten Mark

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: marklin treinbaan vragen
« Reactie #11 Gepost op: 15 december 2014, 19:02:22 »
Mark der zijn meer merken die op 3 rail kunnen, zoek wel altijd op of er AC bij staat.
AC staat voor wisselstroom.
Roco, Fleischman, Esu, Brawa enz. enz, die leveren allemaal loc's in AC.

Wagons kan altijd, 2 rail wagons hebben geïsoleerde wielen alleen als je 2 rail gaat rijden met wisselstroom wielen heb je een probleem want dan maken die sluiting.

Als je iets op een beurs koopt laat het dan altijd testen, meestal is er wel een testbaan aanwezig.
In Zutphen hebben wij de laatste keer heel veel locs getest, er waren er zelfs bij die een sleper hadden maar geen wisselstroom waren dus wees op je hoede.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Re: marklin treinbaan vragen
« Reactie #12 Gepost op: 3 januari 2015, 11:38:29 »
Beste Mark,
Ga je ander materieel kopen dan Marklin, realiseer je dan wel dat daar weer andere koppelingen op zitten. Wagons van verschillende merken aan elkaar koppelen is dan lastig of zelfs onmogelijk.  Ik ervaar zelfs probleempjes als ik alles van Marklin koop. Marklin heeft naast de (kort)koppelingen ook nog een goedkopere range van wagons met net iets andere koppelingen. Daar moet vaak wat aan gesteld/gebogen worden om ze soepel te laten koppelen met de kort koppelingen.  Modern materieel is voorzien van een standaard schacht (NEM), waar koppelingen van verschillende merken ingeschoven kunnen worden. Ouder materieel is vaak voorzien van een vaste koppeling die lastig te vervangen is. Het is verstandig om uit je eigen verzameling materieel een klein wagonnetje mee te nemen als je een beurs bezoekt. Op de beurs is altijd wel een testbaantje aanwezig en dan kun je gelijk kijken of het materieel dat je wilt kopen goed koppelt met jouw wagon.  Niks zo frustrerend als je een aan te koppelen wagon eerst de halve baan overduwt voordat de koppeling tot stand komt.... 
Veel succes met de bouw van je baan!
Mvg, Frans
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: marklin treinbaan vragen
« Reactie #13 Gepost op: 3 januari 2015, 12:56:16 »
2-rail en 3-rail systeem
Er zijn verschillende systemen voor de elektrische aandrijving van de locomotiefmotoren die niet door elkaar gebruikt kunnen worden: het 2-rail systeem en het 3-rail systeem. 2-rail systemen zijn het populairst en tellen de meeste fabrikanten. Het 3-rail systeem heeft zich echter een plaats weten te verwerven vooral door toedoen van Märklin. Deze fabrikant heeft een groot marktaandeel.
Bij 2-rail locomotieven zijn de wielen in het algemeen aan één as elektrisch geïsoleerd ten opzichte van elkaar. Via de beide spoorstaven bereikt de stroom de locomotief.
Bij 3-rail locomotieven gebeurt dit via de wielen en een sleepcontact tussen de wielen. De wielen op een as zijn niet elektrisch geïsoleerd ten opzichte van elkaar. Het sleepcontact glijdt over een staaf of een rij puntcontacten tussen de rails.
Vroeger werd dit onderscheid ook wel gemaakt als gelijkstroom- versus wisselstroomsysteem. Na de introductie van digitale systemen is dit onderscheid in stroomsoorten overbodig geworden. Feitelijk is alleen de wijze van stroomtoevoer van belang.

Bron: Wikipedia
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: marklin treinbaan vragen
« Reactie #14 Gepost op: 3 januari 2015, 18:06:24 »
Hoi Frans,
Misschien heb je gelijk als het oude loc's zijn, maar ik heb zelf een 01 stoomloc van Roco, een 226 dieselloc van Piko en een van Brawa en een Piko 6400 diesel, maar al deze loc's hebben soortgelijke koppelingen als Märklin . Ik denk ook dat de andere trein fabrikanten, koppelingen voor hun wissel stroom loc's gebruiken, omdat de loc's,  omdat ze logischerwijs op een Märklin gebruikt gaan worden. 
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

mark

  • Gast
Re: marklin treinbaan vragen
« Reactie #15 Gepost op: 4 januari 2015, 08:04:48 »
Hallo iedereen,
Bedankt voor de vele reacties. Het is me nu een stuk duidelijker. Nog de beste wensen voor 2015!
Groeten Mark

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: marklin treinbaan vragen
« Reactie #16 Gepost op: 4 januari 2015, 13:54:30 »
jij ook
Als je aangeeft waar in de buurt je woont,kan je misschien eens bij een club kijken in de buurt
Of met een forum genoot afspreken om te helpen adviseren

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: marklin treinbaan vragen
« Reactie #17 Gepost op: 4 januari 2015, 14:01:44 »
Een aantal forumleden zetten links in de kolom, onder hun naam en avatar waar ze wonen en in het onderschrift waar ze mee rijden. Dat is best makkelijk, want dan kun je een eventuele vraag direct relateren naar de informatie onderin.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)