Auteur Topic: Baanbouw van Nick  (gelezen 211605 keer)

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #275 Gepost op: 26 oktober 2016, 18:03:51 »
Zo zie je maar Rick, de vooruitgang is niet te stoppen. Iedereen moet er aan geloven...
Hoezo iedereen? Reken je daar ook de analoge supermodelspoorders onder?
Ik film digitaal, ik fotografeer digitaal, ik kijk tv digitaal... ik doe bijna alles digitaal, mag ik alsjeblieft mijn hobby analoog doen?

Nick, wat ga je met dat verhoogde spoor doen, komen daar arcadebogen voor?

Van mij mag je hoor Wim :)! Wat betreft het verhoogde spoor. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik daar ga doen. Maar waarschijnlijk wel in de richting van arcadebogen. Daar wil ik me nog even op oriënteren wat ik daar het beste kan doen. Tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Tuurlijk Wim, mag jij alles analoooooooog doen (zijn dat genoeg o's voor het Twentse?). Persoonlijk vind ik analoge technieken nog steeds erg mooi.

Maar in jouw geval Nick, scheelt digitaal je alle gedoe met meerdere trafo's, secties, cab control, en dat maakt een heleboel toch best eenvoudiger. Succes!

Het is inderdaad zo! Digitaal scheelt een hoop gedoe, maar het is naar mijn mening ook niet alles hoor. Het vergemakkelijkt alleen het één en ander. Maar ben het met je eens, wat je in je andere reactie zei. Analoge techniek heeft ook zijn mooie dingen. Je zal mij dan ook nooit horen dat je digitaal of analoog moet gaan rijden. Ieder zijn ding :)!

Wedden dat ze tzt. overstag gaan?  ;D

Haha, dat is een weddenschap waar ik mij niet aan waag! Vooral vanwege het feit dat niet iedereen een modelbaan bouwt voor het rijden, maar ook puur voor de scenery en daar heb je in principe geen digitale dingen voor nodig.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #276 Gepost op: 26 oktober 2016, 19:55:04 »
Van mij mag je hoor Wim :)! Wat betreft het verhoogde spoor. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik daar ga doen. Maar waarschijnlijk wel in de richting van arcadebogen. Daar wil ik me nog even op oriënteren wat ik daar het beste kan doen. Tips zijn natuurlijk altijd welkom.
De volle lengte van je verhoogde spoor vol zetten met arcadebogen wordt misschien wat saai, maar afwisselendmet bebouwing en rots kan het een mooi geheel worden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #277 Gepost op: 26 oktober 2016, 21:27:12 »
Wedden?
Daar wil ik wel een best bedrag op zetten.  8)

Anders ik wel! ;D Het gaat echt niet gebeuren.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
« Reactie #278 Gepost op: 26 oktober 2016, 22:07:38 »
Ik ben een Amsterdammer in Twente en praat geen Twents.  ::)

Nee. Maar jij hoort vast veel meer Twents dan ik. ;)
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #279 Gepost op: 26 oktober 2016, 23:14:13 »
Elke dag weer. En veel meer kan ik daar niet over zeggen omdat er waarschijnlijk ook Tukkers meelezen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Semantha

• Moderator
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
« Reactie #280 Gepost op: 27 oktober 2016, 07:32:58 »

Ik denk dat er nog 1 is die daar wel een weddenschap op durft af te sluiten dat dat absoluut niet zo is  :D :D
Fotografen met passie.

Raages

• Gast
« Reactie #281 Gepost op: 27 oktober 2016, 08:59:31 »
Ik hoor het al.  ::) Kennelijk een heikel punt voor sommigen. We laten het voor de goede vrede maar snel rusten.  :D

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #282 Gepost op: 27 oktober 2016, 09:19:44 »
Ik hoor het al.  ::) Kennelijk een heikel punt voor sommigen. We laten het voor de goede vrede maar snel rusten.  :D
Ik denk dat het geen helemaal geen heikel punt is en we kunnen het daar best uitvoerig over hebben, alleen niet in Nick’s draadje.  ;)

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #283 Gepost op: 27 oktober 2016, 12:24:54 »
Ach Wim! Het geeft wat leven in dit draadje ;)! Maar het is misschien wel verstandiger om dit inderdaad in de weekchat of een nieuw draadje ten sprake te brengen, zodat de discussie daar verder kan gaan. Het is en blijft natuurlijk een interessante, maar kan bijna met 100% zekerheid zeggen dat er geen uitkomst uit zal komen haha.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #284 Gepost op: 27 oktober 2016, 19:59:12 »
De discussie analoog vs digitaal is op dit forum al meerdere keren opgelaaid.
En geloof me @Nick, daar kunnen we beter geen draadje voor beginnen.

groet,
Gert-Jan

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #285 Gepost op: 27 oktober 2016, 20:05:42 »
De discussie analoog vs digitaal is op dit forum al meerdere keren opgelaaid.
En geloof me @Nick, daar kunnen we beter geen draadje voor beginnen.

groet,
Gert-Jan

Dat weet ik ;)! Daarom gaf ik al aan dat het er toch geen uitkomst uit zal komen. Maar soms is het wel eens goed om te weten hoe anderen en voornamelijk nieuwe leden hier tegen aan kijken.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #286 Gepost op: 27 oktober 2016, 20:18:10 »
Het beste is dat iedereen respecteert wat een ander doet dan zullen er ook geen discussies ontstaan.
Het gaat er tenslotte om of je plezier gaat beleven van je hobby en of dat nu analoog of digitaal is maakt niet uit net als welke schaal grote.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0
The following users thanked this post: NickvR

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #287 Gepost op: 27 oktober 2016, 20:25:20 »
Het beste is dat iedereen respecteert wat een ander doet dan zullen er ook geen discussies ontstaan.
Het gaat er tenslotte om of je plezier gaat beleven van je hobby en of dat nu analoog of digitaal is maakt niet uit net als welke schaal grote.

Daar heb ik dan ook niks meer aan toe te voegen :)!

Offline nico

• Stationchef
« Reactie #288 Gepost op: 28 oktober 2016, 20:53:35 »
LEVEN EN LATEN LEVEN, maar dat is tegenwoordig voor medelanders al zeer moeilijk als je alleen al de commentaren over alle onderwerpen in Nederland op de sociale media leest en waarvoor de mensen uitgemaakt worden, daarom ben ik ook blij dat een ieder op dit forum met het nodige respect benaderd wordt. Als ik zie wat er bijv. op het Koploper forum gebeurd, waardoor de ontwerper afgehaakt heeft. Ik vind dit diep treurig. 
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #289 Gepost op: 3 november 2016, 12:02:34 »
Er is weer het één en ander gebeurd aan mijn baan. Alles ligt nu vast (op één klein zijspoortje na) en ik ga dus binnenkort een begin maken met de scenery. Even wat inspiratie zoeken via google over hoe iets gebouwd kan/moet worden en wat makkelijke manieren zijn t.ov. bergen/heuvels, ballasten, etc. Er komt vlakbij het station nog een klein spoortje wat naar een fabriek oid loopt, maar dat is pas van latere zorg.

Hieronder weer wat beelden van hoe en wat + een filmpje met de rijtuigen die ik in Utrecht heb binnengesleept. (Kom nu dan ook tot de ontdekking dat ik weinig goederenwagons heb, volgend doel dus naast vele anderen ;)).

Even een kleine trein/locparade.

Bij deze foto is een kleine wijziging te zien in mijn sporenplan. Het meest linker spoor kwam eerst uit op het spoor die erachter loopt. Maar na veel proberen (na het vastzetten van de rails), bleek de wissel niet op de juiste plek te liggen, wat zorgde voor ontsporingen bij de helling. Nu is dit stukje spoor dus ook onderdeel geworden van het rangeerterrein.

De wissel die ik verplaatst heb ligt nu rechtsachteraan. Hij lag eerst helemaal links en dat werkte dus niet. Nu ligt hij op een vlak stuk en ik heb de verbinding met het rangeerterrein veranderd en nu werkt het perfect.

Drie treinen wachtende in mijn schaduwstation.

Het uiteindelijke station.

De plek waar het dorp komt te liggen. Het gaat een dorp met vakwerkhuizen worden en tegen de achterkant zal zich een berg/heuvel gaan vormen waar een klooster bovenop komt te staan.

Het onderste zijspoor lag er nog niet en deze ligt ook nog niet vast. Reden is wel duidelijk lijkt me zo ;).

Het kleine stukje spoor aan de andere kant van het station, wat uiteindelijk richting de fabriek oid gaat lopen. Is voor nu een locplaats.

Hieronder dan het filmpje met mijn nieuwste rijtuigen. Ik probeer een aantal autoslaaptrein combinaties te maken naar eigen fantasie. Dit is er dus één van. De treinen zullen niet erg lang zijn, vanwege de capaciteit en de lengte van mijn baan, maar leuk voor nu :)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #290 Gepost op: 3 november 2016, 13:47:53 »
Heel mooi Nick. De nieuwe wagons zien er top uit. Alles op je baan begint nu een beetje vorm aan te nemen. Goed bezig man.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #291 Gepost op: 3 november 2016, 13:55:06 »
Het geluid klinkt ook echt als een voorbijrijdende trein. Niks meer aan doen!

Raages

• Gast
« Reactie #292 Gepost op: 3 november 2016, 19:27:06 »
Je gaat als de brandweer man.

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #293 Gepost op: 15 november 2016, 15:28:41 »
Beetje late reactie! Maar dank voor de complimenten heren :)!

Heeft iemand heel toevallig wat tips omtrent het maken van bergen? Op welke manier en in welke volgorde, welk materiaal, etc..

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
« Reactie #294 Gepost op: 15 november 2016, 18:44:06 »
Bergen kan je opbouwen met blokken piepschuim, of je maakt spanten waar overheen gaas wordt gespannen.
Daarna stroken krantenpapier insmeren met houtlijm en over het geraamte leggen.
Als dat droog is met papier mache, gips of tegellijm de berg bekleden en waar nodig rotsformatie's maken.
ROCO Proline zonder bedding: YD7001: YaMoRC/LocoNet: DCC: iTrain 5 pro:: h0

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #295 Gepost op: 5 februari 2017, 15:35:50 »
@iTom : Sorry, heb je tips helemaal gemist. Dank :)!

Verder weer een kleine update omtrent mijn baan. Nu ik weer wat tijd over heb, komt de baan ook weer wat meer in beeld.
Nu was het echter wel tijd om is wat aan de scenery te gaan doen. Het rijden is leuk hoor, zo digitaal, maar het blijft een saaie omgeving ;)!
Aangezien het voor mij heel nieuw is, heb ik eerst het internet afgestruind en ben ik daarna zelf maar gaan ploeteren. Dat geeft de volgende resultaten.

Ik ben begonnen bij het kleine kopstationnetje (Burgstein - standaardnaam) wat er ligt. Vanuit Burgstein zal er een tweetal rijtuigen met stoomloc rijden richting het hoofdstation van (nu nog: Weile zum Kloster). De wissel tussen de stoomlocs gebeurt bij het kopstation. Ook ben ik maar is begonnen met kleien, wat ik sinds de brugklas (bijna 18 jaar geleden)  niet meer gedaan had. Zie hieronder een aantal foto's en filmpje. Tips, commentaar, e.d. is altijd welkom :)!

Eerste test :)

Het beeld is wat onscherp (helaas), maar het werkt!

Het eindresultaat. Het perron aan de onderzijde is van klei. Moet nog even kleurtje krijgen.

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #296 Gepost op: 7 februari 2017, 17:46:39 »
Ik was zelf nog niet 100% tevreden over hoe de rails geballast was bij het kleine kopstation, dus probeerde het even anders bij de kleine locloods even verderop.
Dit resultaat vind ik persoonlijk wat beter en de rails is ook wat meer zichtbaar dan bij het station. Ach, weer wat geleerd :)!

Locloods weer geplaatst, kleine perron erbij en nu even op zoek naar ander scenery spul om dit wat af te maken!

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #297 Gepost op: 7 februari 2017, 21:10:25 »
Mooie ballast.
Ik heb ook ooit eens iets gedaan met een (dubbelsporige) locloods en toen heb ik er een tegelvloertje in gelegd.

Offline mark mms

• Super Modelspoorder
« Reactie #298 Gepost op: 7 februari 2017, 22:00:05 »
Ballast ziet er inderdaad beter uit zo.
Oefening baart kunst, zeggen ze en ik vind het zeer mooi gelukt.

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #299 Gepost op: 8 februari 2017, 11:21:56 »
Mooie ballast.
Ik heb ook ooit eens iets gedaan met een (dubbelsporige) locloods en toen heb ik er een tegelvloertje in gelegd.

Dankje! Ja, die locloods kan ik me nog herinneren @Wim Corduwener ! Ik kwam echt gisteravond net zo'n stukje rail tegen voor een kuil. Maar toen was alles al gelegd en lag het vast. Op zich maakt het niet veel uit. Deze baan is voornamelijk om te oefenen en om uit te proberen. Dus ik bewaar dat stukje rails gewoon voor later :)!

Ballast ziet er inderdaad beter uit zo.
Oefening baart kunst, zeggen ze en ik vind het zeer mooi gelukt.

Dankje! Ben er zelf ook wel blij mee. Had ook gekeken bij de andere banen hier op het forum en dat leverde weer wat ideeën op. Nu nog uitzoeken hoe ik de rest van de scenery om de locloods ga invullen.