Auteur Topic: Baanbouw van Nick  (gelezen 211525 keer)

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Baan met materiaal wat ik heb
« Reactie #225 Gepost op: 27 september 2015, 22:37:15 »
Een oplossing voor Nick zou kunnen zijn dat hij de helling in de bogen flauwer maakt, dan de helling op het rechte stuk.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline PietB

• Rangeerder
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
« Reactie #226 Gepost op: 28 september 2015, 00:15:31 »
Een oplossing voor Nick zou kunnen zijn dat hij de helling in de bogen flauwer maakt, dan de helling op het rechte stuk.
Lijkt me een mooie oplossing.

grt Piet.

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #227 Gepost op: 28 september 2015, 09:27:03 »
Ik neem jullie ideeën allemaal mee heren! Dankjewel voor de vele reacties, ik hou jullie uiteraard op de hoogte :)!

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #228 Gepost op: 28 september 2015, 10:22:33 »
...en ik ga eens kijken of er ook locs zijn met een differentiële overbrenging.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline PietB

• Rangeerder
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
« Reactie #229 Gepost op: 28 september 2015, 22:15:05 »
...en ik ga eens kijken of er ook locs zijn met een differentiële overbrenging.  ::)
Ik ben ze nog niet tegen gekomen in 50 jaar H0 beleving, Wim.
Ben benieuwd, want dat zou een heleboel narigheid van klimmen in een bocht oplossen.

grt Piet.

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #230 Gepost op: 20 oktober 2015, 16:09:43 »
Ook hier is het herfstvakantie en ondanks dat ik een volgeplande agenda heb, was er ook een klein beetje tijd over voor mijn baan.

Ik ben maar is begonnen met één van de hellingen, de helling is om het dorpje heen draait.

Het begon natuurlijk allemaal met passen, meten en tekenen. Laat dat laatste nog echt mijn sterkste punt zijn... (not). Dit laat ik dan verder qua foto maar even achterwege.
Na het beginwerk, begon met de juiste hoogte aan ondersteuning zagen en neerzetten emt dit als resultaat! Het gaat om de buitenste ring aan stukjes hout. Middelste zijn de palen voor mijn dorp!

Daarna was het zagen, zagen en nog eens zagen en toen lag er dit:

Daarna even de rails erop leggen, klopt het zo... JA!

Plankjes vastzetten, rails vastleggen en even een trein erop laten rijden. Helaas reed de trein met horten en stoten. Was ik verrassend vond, aangezien het gister allemaal nog reed.
Blijkt dat één van de stroomdraadjes naar de rails afgebroken is en de toevoer dus niet goed meer is. Heb dus even geen reserve draad, dusse... Daarom blijft het even bij een foto, filmpje volgt nog ;).

Nouja.. ik hoop van de week met de andere helling aan het werk te kunnen gaan en van de week ga ik mezelf (hoop ik) aanleren hoe ik moet solderen en hoe ik wissels aan een schakelaar/drukknopje kan gaan verbinden. Genoeg te doen dus, nu nog wat tijd vinden ;)!

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #231 Gepost op: 20 oktober 2015, 17:26:18 »
Mooi wek Nick. Ziet er goed uit man. Ondanks dat je weinig tijd hebt ga je toch wel snel hoor. Dit is al weer een behoorlijke stap verder. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #232 Gepost op: 20 oktober 2015, 20:13:32 »
Ach, je gaat in ieder geval vooruit, alle kleine beetjtes helpen  :) Solderen is echt niet moeilijk, als je even doorhebt dan gaat dat met de ogen dicht  8).

Succes!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Roel

• Super Modelspoorder
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
« Reactie #233 Gepost op: 20 oktober 2015, 20:29:26 »
Wat betreft het solderen: ook ik had het nog nooit gedaan. Een paar avonden ben ik er voor gaan zitten en veel stukjes aan elkaar gesoldeerd. Ook andere mogelijke problemen uitgeprobeerd, zoals fittingen maken, dunne draadjes aan dikke installatiedraad solderen, enz.
En na verloop van tijd soldeer je echt op de automatische piloot. Het is gewoon een kwestie van doen.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #234 Gepost op: 20 oktober 2015, 20:46:17 »
Solderen is echt niet moeilijk, als je even doorhebt dan gaat dat met de ogen dicht  8).
Ik heb een blinde buurman en die soldeert hele zend-ontvangers in elkaar. Ik heb nooit gezien hoe-ie dat doet, maar hij flikt het.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #235 Gepost op: 20 oktober 2015, 21:49:25 »
Dank voor de extra steuntje in mijn rug heren! Ik geloof ook wel dat het goed gaat komen, vind het alleen soort van spannend ;)! Het solderen en het aanleggen van bedrading voor mijn wissels is één van de dingen waar ik nogal tegen op zie/zag. Maar nu het eigenlijk opeens erg snel gaat die bouw, vind ik het ook weer leuk om het uit te gaan proberen :)! Maar we gaan het zien, ik laat het wel weten of het een top of flop actie van me is geworden XD!

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #236 Gepost op: 22 oktober 2015, 17:46:19 »
Nog geen tijd gehad voor het solderen of de bedrading, maar toch de andere helling even afgemaakt!

Nu alleen erg aan het twijfelen over de rijrichting. De helling die om het dorp heen loopt stijgt minder snel dan de andere helling. In onderstaand filmpje rijdt de trein in tegengestelde richting en dat vergaat hem niet slecht. Ik denk dat de andere helling te steil wordt als er meerdere rijtuigen achter hangen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #237 Gepost op: 22 oktober 2015, 17:56:32 »
Loopt mooi Nick. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: NickvR

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #238 Gepost op: 25 oktober 2015, 11:23:41 »
Je gaat lekker Nick  ;D
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob
The following users thanked this post: NickvR

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #239 Gepost op: 22 december 2015, 11:03:11 »
Het werk aan de modelbaan ligt op het moment even stil... Ondanks dat ik kerstvakantie heb en wat nieuws wilde uitproberen op de baan, loop ik tegen een gigantisch probleem aan.

Het nieuwe wat ik wilde gaan uit proberen was het opdelen van de baan in kleine secties aan de hand van plastic railverbindingen. Om is uit te proberen hoe het is om met meerdere trafo's te werken en dus meerdere treinen te kunnen laten rijden of stil laten staan bij het station bijv. Maar voordat ik alles groot ga aanpakken, heb ik besloten om eerst een kleine sectie te maken. Deze spoorlijn is een stukje rails naar een uiteindelijke locloods. Enkel spoor en misschien maar 1 meter lang, maar voor mij een mooi stukje om het uit te proberen. Ik heb dus de plastic verbindingen aangebracht, goed gekeken op de railstaven elkaar niet raken en beide trafo's aangesloten. Nu rijdt de trein als een tierelier op dat kleine stukje, maar als hij de grote baan op gaat, dan stopt de trein en ik vraag mij dus af waar dat dan door komt. Bijgevoegd vinden jullie een filmpje en een foto van de railverbinding. In het filmpje zien jullie maar één trafo staan, maar de andere staat uit beeld ;)

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #240 Gepost op: 22 december 2015, 11:17:27 »
In eerste instantie denk ik dat de loc, zodra hij over het andere deel van de rails rijdt contact maakt met twee verschillende trafo’s. Misschien werkt het beter als je één deel rails (met de lengte van je langste loc) aan twee kanten isoleert en met een drie-standen-schakelaar van de een naar de andere trafo schakelt: stand 1: trafo 1, stand 2: stroomloos en stand 3: trafo 2.
Maar ik ga puur op mijn gevoel af en misschien zijn er wel veel betere oplossingen.

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #241 Gepost op: 22 december 2015, 12:07:15 »
Met de informatie die je geeft, kan ik er geen zinnig woord over zeggen. Maar als de getoonde isolatielasjes alles zijn wat je hebt aangebracht, lijkt het erop dat er eentje op de verkeerde plek en in de verkeerde spoorstaaf zit.
Kun je een eenvoudige tekening maken van de rails en hoe je het aangesloten hebt?

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #242 Gepost op: 22 december 2015, 16:38:20 »
Het was precies zoals je zei Dirk! Ik had de verbinding op de verkeerde spoorstaaf zitten. Nu werkt het inderdaad wel en kan ik 2 treinen apart besturen. Ik ben nu erg blij dat het werkt, al had ik zelf ook iets kunnen uitproberen natuurlijk ;).

En Wim, wat betreft jouw suggestie met de wisselschakelaars! Dat ben ik wel van plan om te gebruiken bij mijn stationssporen.

Daarnaast vraag ik mij af welke bedrading ik nodig heb voor de voeding aan de rails en wat voor kabels ik nodig heb om schakelaars en secties aan te leggen voor het station.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #243 Gepost op: 22 december 2015, 22:50:10 »
Daarnaast vraag ik mij af welke bedrading ik nodig heb voor de voeding aan de rails en wat voor kabels ik nodig heb om schakelaars en secties aan te leggen voor het station.
Voor LED-verlichting gebruik ik bedrading met de dikte zoals in netwerkkabel en telefoonsnoer zit, maar voor een voeding verbonden met de rails zou ikzelf ietsje dikker nemen. Als je draad van 0,75 mm2 neemt dan is dat dik zat.
Als je raillasjes gebruikt om je rails met elkaar te verbinden, dan zou ik overwegen om je baan op meerdere plaatsen van stroom te voorzien. Elke railovergang veroorzaakt een kleine weerstand en weerstand kost een beetje spanning, waardoor de rijspanning zou kunnen verzwakken.
@Pierre soldeert zijn railstaven aan elkaar en dan heb je daar geen last van.

Offline NickvR

• Super Modelspoorder
    • Reizen met de trein
« Reactie #244 Gepost op: 23 december 2015, 08:25:10 »
Ok, dat elke rail overgang een klein beetje weerstand geeft wist ik inderdaad niet. Is het draad van 0,75 mm2 dikte vergelijkbaar met een snoer voor bijvoorbeeld speakers/luidsprekers? Daarnaast neem ik aan dat als ik niet alles aan elkaar zou gaan solderen, ik een soort van ringleiding moet leggen met op bepaalde punten verdeelblokjes en die dat vast las aan de rails?

Voor de voeding is een draad met 2 aders voldoende, maar voor het gebruik van eventuele wissels en wisselschakelaars, dan heb ik 3 aders nodig toch?

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #245 Gepost op: 23 december 2015, 09:47:32 »
Wat veel gedaan wordt is een zogenaamde ringleiding maken van installatiedraad. Dat is geïsoleerd massief koperdraad van 2,5 mm2 en verkrijgbaar bij de bouwmarkt in de kleuren bruin, blauw en geel/groen. In de elektrotechnische vakzaken hebben ze soms alle kleuren van de regenboog. Met ringleiding wordt in dit geval bedoeld dat er een of meer van deze draden onder de hele baan doorlopen, vaak langs de buitenranden. De ring hoeft niet gesloten te zijn maar dat mag wel. Op regelmatige plekken haal je een stukje isolatie van de ader(s), en maakt daar met dunner draad (bijvoorbeeld inderdaad luidsprekersnoer) een aftakking op die naar de rails gaat. Mensen die digitaal rijden gebruiken vaak een ringleiding van twee of meer aders.

Als je met de schakelaars en trafo's gaat werken waar we het eerder over hadden, waarmee je per sectie kunt schakelen op welke trafo deze sectie werkt, dan kan een één-aderige ringleiding zinvol zijn.

Meer aders is niet zinvol omdat er allemaal losse sectie zijn die elk met een eigen schakelaar verbonden moeten worden. Wel kun je een ringleiding maken voor de doorlopende railstaaf. Die ringleiding bestaat dan uit één installatiedraad, waarvan je op regelmatige afstanden aftakkingen maakt naar de doorlopende railstaaf. Ook sluit je van elke trafo een pool op deze ringleiding aan. In de tekening is dat de lichtgroene draad.
De andere spoorstaaf kun je korte stukjes "ringleiding" geven, namelijk van het begin naar het einde van de sectie. Die kan wat dunner zijn. Zwart installatiedraad van de bouwmarkt is 1,5mm2 en iets goedkoper. Ook hier maak je op regelmatige afstanden aftakkingen naar de betreffende railstaaf. Dit stukje "ringleiding" moet dan verbonden worden met de schakelaar van de betreffende sectie, en dat kan goed met de helft van een stukje  tweelingsnoer. Ook dat is verkrijgbaar bij de bouwmarkt, en minstens 0,75mm2.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #246 Gepost op: 23 december 2015, 10:04:38 »
Ikzelf ben er alleen niet zo’n voorstander van om bruin en blauw te gebruiken onder je modelbaan omdat die kleuren worden gebruikt op het lichtnet en er misschien verwarring kan ontstaan.
Maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf weten.

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #247 Gepost op: 23 december 2015, 10:54:30 »
Tja, alleen horen blauw en bruin als deel van het lichtnet, in huis niet zichtbaar te zijn. En dan nog, als je op de bruin of blauw onder je baan een 230V lamp aansluit doetie het niet, da's alles. Ik voor mij heb in het gebruiken van bruin of blauw installatiedraad onder mijn baan in ieder geval nooit een bezwaar gezien, en de elektrotechnici die ik ken onder de modelspoorders gebruiken het ook zeer vrolijk.

Maar als je vreest dat het je ooit gaat verwarren, dan kun je naar een speciaalzaak die andere kleuren heeft. Let dan wel even op welke kleuren je bruikbaar vindt.
In de categorie "bruin en blauw" vallen voor mij ook groen, zwart, rood en grijs, zoals die vroeger in huisinstallaties voorkwamen en die je soms nog ziet. Maar ook zwart en grijs, die als schakeldraad en als tweede schakeldraad in Nederland gebruikt worden (handig hè, grijs oud is iets heel anders dan grijs nieuw...) Of wit, dat in Amerikaanse apparaat snoeren gebruikt wordt. In driefase systemen werken we met rood, blauw en geel voor de drie fasen (dan is blauw dus géén nul!).

Ach, agge maar leut het. Installatiedraad is in ieder geval de goedkoopste oplossing voor een stevige ringleiding.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #248 Gepost op: 23 december 2015, 12:28:16 »
Ikzelf ben er alleen niet zo’n voorstander van...
Ikzelf gebruik dan liever (maar ook dat is persoonlijk) luidsprekerkabel in de kleuren zwart en rood. Luidsprekerkabel is ook verkrijgbaar in 2,5mmq2. Als ik dan al 230 volt onder de baan gebruik dan reserveer ik dat liever voor blauw en bruin.
En zo heeft iedereen zo z’n eigen dingetje en gebruikt iedereen z’n eigen kleuren. Maar installatiedraad is wel de meest voordelige oplossing.

Offline Dirk T

• Super Modelspoorder
« Reactie #249 Gepost op: 23 december 2015, 14:46:01 »
Als ik dan al 230 volt onder de baan gebruik dan reserveer ik dat liever voor blauw en bruin.

En dat is dan weer iets waar ik persoonlijk moeite mee heb. Installatiedraad voor lichtnet hoort bij mij in een buis of goot, maar nooit zo onder de baan. Bovendien, waar ik al 230V onder de baan heb, gebruik ik snoer. En dan zie ik ook geen blauw of bruin, want dat blijft binnen de mantel die meestal saai zwart of wit is.

Luidsprekerkabel is ook verkrijgbaar in 2,5mmq2

Voordeel van installatiedraad vind ik dat het stug is. Er zwabbert al genoeg onder mijn baan ;) En het is natuurlijk goedkoper - je bent Nederlander of niet  ;D

En zo heeft iedereen zo z’n eigen dingetje en gebruikt iedereen z’n eigen kleuren.

Precies. Daar is het ook een hobby voor, en de paar volt die bij ons onder de baan komt zijn het probleem niet.