Auteur Topic: Baanbouw van Nick  (gelezen 194729 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #300 Gepost op: 18 februari 2017, 18:07:09 »
Vandaag weer een klein stukje verder gegaan met de bouw aan de baan. Vond het toch maar is tijd om een begin te maken met de kleine heuvel aan de linkerkant van mijn baan.
Ik heb nog geen flauw idee hoe het er precies uit gaat zien, maar het komt wel goed. Er staan nu in ieder geval wat spanten, de plek van het klooster is in de hoek. Vanuit daar zal er een soort pad naar beneden lopen (wel over de gehele heuvel. Zal ergens bij het begin van de tunnel uitkomen gok ik. Tussen de spanten zullen stukken piepschuim in lagen gelegd worden, met tussenin houten spanten ter versteviging. Maar goed, nu loop ik alweer ver vooruit.

Zo, de plekken voor de spanten staan vast!


Het geheel vastlijmen/vastzetten.


Een kleine testrit. Past het allemaal wel? Ja, het past!


En dan natuurlijk bij de beide tunnelopeningen de ballast erop. Hier had ik natuurlijk weer niet over nagedacht en had het beter andersom kunnen doen. Maar ach, het is gelukt :)!




Binnenkort weer verder :)!

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #301 Gepost op: 18 februari 2017, 19:16:59 »
Schiet toch lekker op Nick. En het ballasten gaat je ook steeds beter af. Mooi man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #302 Gepost op: 18 februari 2017, 21:43:14 »
Inderdaad, die ballast ziet er puik uit. Hoe heb je dat gedaan?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #303 Gepost op: 18 februari 2017, 22:33:53 »
Ziet inderdaad gied uit die ballast.

Tip, als je de rails wilt verouderen.
Doe dat nu je er nog bij kan.  ;)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #304 Gepost op: 19 februari 2017, 13:35:05 »
Schiet toch lekker op Nick. En het ballasten gaat je ook steeds beter af. Mooi man. ;)

Dankje :)! Langzaam maar zeker begint er wat te komen ;). Of deze baan echt helemaal afkomt, weet ik niet. We zijn nu namelijk druk bezig om het huis te kunnen kopen en dan verhuis ik misschien naar beneden (meer ruimte).

Ziet inderdaad gied uit die ballast.

Tip, als je de rails wilt verouderen.
Doe dat nu je er nog bij kan.  ;)

Dankje :)! Hoe kan ik dat het beste verouderen? Is dat gewoon verf of ander spul?

Inderdaad, die ballast ziet er puik uit. Hoe heb je dat gedaan?

Ik maak gebruik van een zogeheten ballastbak. Althans, zo noem ik het  :P! Je hebt hier verschillende varianten van. De meest geavanceerde is een ballastbakje die wieltjes heeft. Deze kan je aan een loc koppelen en dan de loc gebruiken. Ik heb er één die ik zelf moet voortduwen (zonder wieltjes). Zie hieronder wat foto's van mijn bakje..
Het werkt erg simpel en makkelijk. Ik zet het ding op de rails (heeft er gleuven voor), giet er ballast in en dit wordt door de openingen onderin verspreid over de rails.
De snelheid waarmee je het ding voortbeweegt is ook wel van belang. Maar daar ben ik nog steeds naar op zoek, blijft lastig. Als het allemaal ligt, dan ga ik er met een kwastje overheen. Hierdoor valt de ballast precies tussen de rails en balkjes. Doe ik aan de buitenkant ook. Ondertussen maak ik een mengsel klaar van water, houtlijm en paar druppels afwasmiddel. Als de ballast ligt, spray ik er eerst wat water, zodat er wat nevel ontstaat. En dan met een kleine spuit/pipet het mengsel van de houtlijm verdelen. Het spul laten drogen en naderhand de losse ballast wegvegen.

De ballastbak (op zijn kop) - Je ziet hier de gleuven voor de rails goed.


Op de rails.


Zo ziet het er dan uit.


De ballast die ik gebruik.


Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #305 Gepost op: 23 februari 2017, 18:28:47 »
Ondertussen een klein begin gemaakt met de berg en tunnel. Daar het helemaal nieuw voor mij is, heb ik maar wat geprobeerd.
Stukken piepschuim op elkaar gestapeld aan de rechterkant van de berg. Linker kant zal geleidelijk aflopen met een pad richting het dorp.
Nu vraag ik mij alleen af wat het handigste is. Eerst papier maché er over heen en dan gips of gelijk gips... Iemand een idee/tip?

De buitenkant!




De binnenkant!





Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #306 Gepost op: 24 februari 2017, 06:29:56 »
Probeer zo veel mogelijk je constructie al in het juiste model te krijgen. Met piepschuim geeft dit wel een bende, daarom gebruik ik isolatie platen.
Groet Mies

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #307 Gepost op: 24 februari 2017, 09:25:43 »
Probeer zo veel mogelijk je constructie al in het juiste model te krijgen. Met piepschuim geeft dit wel een bende, daarom gebruik ik isolatie platen.


Ja, dat probeer ik inderdaad ook al te doen! Piepschuim is inderdaad dramatisch. Ik ga die isolatieplaten voor mijn volgende baan gebruiken, werkt toch beter! Is het handig om hier eerst kranten overheen te plakken en dan gips, of zou het gips er gelijk op kunnen?

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #308 Gepost op: 24 februari 2017, 10:06:07 »
Ik ben met isolatieplaten en piepschuim bezig en gebruik hiervoor een oud soldeerpistool om het op maat te snijden.
Gaat goed en niet veel rommel.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #309 Gepost op: 24 februari 2017, 10:23:28 »
Dat is inderdaad nog een idee... Ik zal is kijken met mijn soldeerapparaat! Dankje!

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #310 Gepost op: 8 maart 2017, 17:41:38 »
Nog niet verder gewerkt aan de berg/tunnel, vrij weinig tijd om er even voor te gaan zitten. Dus dan maar wat bouw projectjes in de avond (weken).

Eerst een nieuw klein stationsgebouw voor bij het dorp. Het station staat niet (meer) vlak langs het spoor. Vroeger............. Lag het spoor anders, maar in het dorp waren de financiën niet aanwezig om het stationsgebouw te verplaatsen. Er zal echter een stationsplein aangelegd worden (rondom het station), vanwaar een brug naar de nieuwe perrons zal gaan (5 jaren plan).





En dan natuurlijk het klooster wat boven op de heuvel/berg komt te staan. Het is een klein klooster, vanwaar een pad naar het dorp zal gaan lopen. (maarja, berg is nog niet klaar, dus ook 5 jaren plan ;))







Binnenkort hopelijk weer wat meer tijd om aan de baan te werken :)!

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #311 Gepost op: 8 maart 2017, 19:20:59 »
Wat een gaaf klooster Nick. Enneuh ... 5 + 5 = een 10 jaren plan (waar heb ik dat meer gehoord) ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #312 Gepost op: 8 maart 2017, 19:50:13 »
Eerlijk gezegd (mag ik eerlijk zijn?) val ik niet steil achterover van dat stationnetje, maar dat klooster vind ik er grandioos uitzien.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #313 Gepost op: 8 maart 2017, 20:41:04 »
5+5 jarenplan.... Ja, modelspoor bouw is nu eenmaal monnikenwerk.
Mooi klooster!
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #314 Gepost op: 8 maart 2017, 21:35:08 »
Dank voor jullie leuke reacties :)! Het klooster zal her en der nog wat bedekt worden met groen spul (soort van klimop), maar niet veel.
Zit me alleen af te vragen of dat het waard is om het klooster uiteindelijk wat te weatheren. Het is nu natuurlijk dat basic grijs, maar aan de andere kant is de combinatie met het bruin ook niet verkeerd. Uiteindelijk komt er op de heuvel nog een kleine begraafplaats bij en wordt het door een klein muurtje met poort ommuurd.

Nu nog wat monniken scoren op de volgende beurs :)!

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #315 Gepost op: 8 maart 2017, 21:42:29 »
Hoi Nick,
Ik zou in ieder geval wat met de voegen doen. Dat haalt de muren al erg op.
Zo'n klooster staat er al een tijdje, dus verder weatheren is zeker te overwegen.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #316 Gepost op: 8 maart 2017, 22:22:26 »
Ja mooi verouderen dat klooster en dan een kloostertuinen erom heen.
Dat wordt een pronk stuk. Zeker weten.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #317 Gepost op: 9 maart 2017, 09:11:59 »
Zit me alleen af te vragen of dat het waard is om het klooster uiteindelijk wat te weatheren.
Dat is het zéker waard. Op die manier til je dat klooster naar een hoger plan en wordt het een pronkstuk... en jij gaar toch voor het best haalbare?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #318 Gepost op: 11 maart 2017, 21:24:36 »
Wat raden jullie aan mbt tot het weatheren? En hoe dat te doen? Heb dat nog nooit gedaan.

Ondertussen wel weer even verder gewerkt aan de heuvel. Eén deel bestaat uit piepschuim en het andere gedelte uit gaas. Wilde beide manieren uitproberen.
Daarna kranten eroverheen met gebruik van behanglijm. Nu benieuwd hoe het er morgen uit gaan zien. Dan met gips nog wat rotsen creëren en dan verven (waarschijnlijk grijs). Daarna komt het fabriceren van de natuur/omgeving/kloostertuin.



Even wat proberen :)


Toen maar gelijk verder gegaan en het afgewerkt.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #319 Gepost op: 11 maart 2017, 21:34:05 »
Dat is al een aardig begin, maar maak er een echte berg van, stapel nog wat brokken piepschuim er boven op en ga met gips of papier mache het geheel afwerken om structuur in de berg te krijgen.
Het moet er wel uit gaan zien als een echte berg, nu is het wel te plat.
Haal de tunnelingang ook wat naar voren, diepte werking,  deze zit nu plat tegen de wand aan en zet er ook als je die hebt steunmuren naast, dan krijg je meer het idee van een tunnel ingang die in de rotsen is gehakt en daar is opgemetseld.
In de tunnel wanden plaatsen zodat je echt het idee krijgt van een tunnel. Kan gewoon zwart karton zijn of donker gekleurd steentjes papier.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #320 Gepost op: 12 maart 2017, 09:15:01 »
Dank voor de tips Tom :)!

Het is inderdaad pas het begin van de berg. Tot zover ben ik al best tevreden, maar bovenop inderdaad nog te plaat. Daar ga ik nog wel wat aan doen.
Heb nog genoeg gips en evt. klei bij de hand om er meer structuur in de brengen. We gaan het zien :)!

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #321 Gepost op: 12 maart 2017, 10:38:01 »
Wel lekker bezig Nick.  ;) De tips van Tom zou ik maar op volgen. En kijk uit dat je niet te veel met de gips probeert op te bouwen aan de bovenkant maar dat je daar ook inderdaad piepschuim brokken in stopt anders wordt het een heel erg loodzwaar geheel.
Nog een ander vraagje ... kan je er nog bij als er wat gebeurd in de tunnel?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #322 Gepost op: 12 maart 2017, 12:37:34 »
Ik probeer met gips zoveel mogelijk alleen de voorkant te doen en misschien rondom de plek in de hoek waar het klooster komt. Dat staat op houten fundering. De rest is inderdaad piepschuim en gaas. Dus dat zal inderdaad met nog meer piepschuim/klei wat stapels worden en weer kranten eroverheen. Dan hier en daar wat gips, verven (grijze ondergrond) en dan de rest van het spul. Ik moet alleen nog ergens verf vandaan halen, wat raden jullie aan?

Wat betreft je vraag Pierre. Ja, ik kan er nog bij ;). Je ziet het niet duidelijk op de foto's, maar als de foto's bekijkt waar je alleen nog het gaas ziet dan zie je nog net een opening aan de achterkant. Het lijkt alsof daar ook gaas zit, maar dat hou ik open voor het geval ik erbij moet kunnen. Opening van een kleine 30 bij 20 cm :).

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #323 Gepost op: 12 maart 2017, 12:52:08 »
Gips, Klei, allemaal zware materialen.
Heb je weleens geprobeerd om met papier maché te werken, is goedkoop en als het droog is weegt het bijna niets.
Rotsblokken maak ik meestal van kurkschors wat te koop is bij de tuincentra.

Verf koop je bij de Action,  dat is de Bijenkorf voor de modelbouwers.
Gewoon de goedkope acryl tubes, veel voor weinig.
Makkelijk te gebruiken, kwastje onder de kraan en schoon.

Misschien heb je deze filmpjes al eens gezien zo niet dan bij deze nog een keer.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"><strong><span style="color: red;" class="bbc_color">!</span></strong> No longer available</a>


<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"><strong><span style="color: red;" class="bbc_color">!</span></strong> No longer available</a>
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.851
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw van Nick
« Reactie #324 Gepost op: 12 maart 2017, 14:26:43 »
Wat raden jullie aan mbt tot het weatheren? En hoe dat te doen? Heb dat nog nooit gedaan.
Beste Nick, er zijn legio manieren om je klooster te verouderen en de meeste wegen leiden allemaal naar Rome een redelijk tot geweldig resultaat. En er is een groot verschil tussen vervuilen en verouderen.
Persoonlijk zou ik de begroeiing met klimop bewaren voor het laatst en eerst met een bruine wetwash (verdunde verf) de stenen behandelen. Ikzelf gebruik het liefst Humbrol en dan schep ik van onderuit het potje een klodder verf; dus niet eerst roeren. Op deze manier droogt de verf mooi mat op. Die klodder bruine verf maak je eventueel wat donkerder met wat zwart en dan mengen met verfverdunner of terpentine. Ontzie bij het schilderen zoveel mogelijk de ramen, want anders word het een smeerboel.
Omdat de verf nogal verdund is duurt het drogen ook langer. Als het goed is zijn je voegen nu donkerbruin en je stenen wat opgekleurd. Als de verf helemaal droog is kun je zo’n zelfde klodder bruine verf mengen met wit, maar dit keer verdun je de verf niet. Je neemt een wat groter penseel (Action) met een plat uiteinde en je doopt dat penseel in de beige-klrurige verf. Daarna veeg je dat penseel zo goed als droog en begint met een drybrush. Die drybrush is er voor om de structuur van de stenen wat op te halen. Als dat helemaal droog is kun je eventueel met witte verf er hier en daar nog een laagje drybrush overheen zetten.
Daar waar de stenen de grond raken kun je met olijfgroen eventueel wat mos-achtige effecten maken.
Succes.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)