Auteur Topic: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)  (gelezen 69907 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #25 Gepost op: 20 november 2014, 23:35:32 »
Vol verwachting klopt ons hart  :D :D :D
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #26 Gepost op: 20 november 2014, 23:38:15 »
Hij heeft dan een stuurprobleem zal ik maar zeggen. Wil eigenlijk een beetje recht door en pakt dat een stukje van de tuin van Boris de baanwachter mee.
En heeft dat er mee te maken dat het achtereind het vooreind uit de bocht duwt?
Hoedanook, het gaat lukken Pierre.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #27 Gepost op: 21 november 2014, 09:19:13 »
Hij heeft dan een stuurprobleem zal ik maar zeggen. Wil eigenlijk een beetje recht door en pakt dat een stukje van de tuin van Boris de baanwachter mee.
En heeft dat er mee te maken dat het achtereind het vooreind uit de bocht duwt?
Hoedanook, het gaat lukken Pierre.  :)

Ik denk het Wim. Misschien komt het ook een beetje door de koppeling die ik gemaakt heb tussen de twee delen. In ieder geval ga ik het nu maar anders proberen te doen en ik hoop dat hij dan wel goed door de bochten heen gaat. Het tunneltje is ook nog een knelpunt. De gewone bus gaat daar ook al strak langs de muur met inrijden en een aanhanger pakt ook weer een stukje extra.  ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #28 Gepost op: 21 november 2014, 10:24:33 »
Kun je eens een keer foto's maken van die knelpunten? Soms en misschien wel eens vaker dan soms komen er dan briljante oplossingen, waar jezelf nooit aan zou hebben gedacht.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #29 Gepost op: 21 november 2014, 10:28:28 »
@Pierre,

Jammer dat het niet helemaal werkt. Maar jij komt er vast wel uit.

Misschien zeg ik nu iets heel raars maar het komt zo maar in me op; Kan je de middelste wielen niet mee laten sturen?    ::)

Groeten, Gert-Jan

 

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #30 Gepost op: 21 november 2014, 11:23:32 »
@Pierre,
Misschien zeg ik nu iets heel raars maar het komt zo maar in me op; Kan je de middelste wielen niet mee laten sturen?    ::)

Dat is niet zo raar gedacht Gert-Jan maar wel een gedoe. Ik moet ik dan een 2e stuuras gebruiken die bediend wordt door de 1e.

Maar ik ben al weer lekker aan het plakken en alles kan in de voorste wagen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #31 Gepost op: 21 november 2014, 12:10:12 »
Dat is niet zo raar gedacht Gert-Jan maar wel een gedoe. Ik moet ik dan een 2e stuuras gebruiken die bediend wordt door de 1e.
Ik zat eigenlijk te denken aan een sturende as met een eigen slepertje. Maar dat doet er dus niet meer toe.

Maar ik ben al weer lekker aan het plakken en alles kan in de voorste wagen. ;)
Komt dus helemaal goed. Ik wacht op het filmpje.  ;)

Groeten, Gert-Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #32 Gepost op: 21 november 2014, 13:24:46 »
Een eigen stuuras ... hmm .. Ik denk dat zo'n bus dan een heel rare zijdelingse beweging gaat maken. Het moet wel kunnen maar ziet er dan een beetje onwerkelijk uit denk ik.

Inderdaad komt het allemaal toch weer goed. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #33 Gepost op: 21 november 2014, 22:29:05 »
En een omgekeerd gemonteerde triangel
Dus vast aan de bus ,en de koppeling aan de aanhanger

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #34 Gepost op: 21 november 2014, 22:59:30 »
En een omgekeerd gemonteerde triangel
Dus vast aan de bus ,en de koppeling aan de aanhanger

Dank voor het meedenken maar ik ga gewoon voor de aanhanger Jerry.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #35 Gepost op: 21 november 2014, 23:08:47 »
Als de achterkant "aanhanger" wordt (dus zonder eigen aandrijving) past-ie dan wel door de smalle stukken en krappe bochten of moet je dan nog aanpassingen maken in het parcours?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #36 Gepost op: 21 november 2014, 23:25:02 »
iets van een geleide vangrail zodat die bus maar op 1 manier door die tunnel kan ?
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #37 Gepost op: 22 november 2014, 17:58:52 »
De bochten zal wel gaan maar de tunnelingang zal ik wel aan moeten passen. De bocht moet maar wat ruimer worden gemaakt.





Klein updeetje.

De gelede bus reed voor geen meter en ging in scherpe bochten liever rechtdoor dus  heb ik alles weer uit elkaar gehaald en probeer er nu een motorgedeelte voorop en een aanhanger van te maken. Gelukkig heb ik de afgezaagde delen van de grondplaatjes nog bewaard en die komen nu weer van pas. Het aanhangerdeel is snel klaar. Grondplaatje op maat maken en een paar wielen er in duwen.





Maar de motorwagen is een ander verhaal. Omdat ik alles onder de raamgrens wil houden. De grote batterijen passen net maar er moet ook nog een reed contact in. Onder de wagen is geen optie (te laag) dus moet ik hem maar in de vloer frotten. Ook hier wil ik de 2e (maak contact ) draad van de reed voor het aansturen van remlichten gebruiken en daar soldeer ik al vast een draadje aan omdat dit straks onder de batterij komt te zitten. De andere draad haal ik omhoog en ik werk hem in het wandje langs de batterij. 






Dan de rest er in en de draden aansluiten. De draadjes zet ik vast met een drupje secondelijm zodat er niets tussen de tandwieltjes gaat komen of zo. Het is gelukt alles er in te krijgen onder de raamgrens dus tot zover lukt alles prima.



Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #38 Gepost op: 22 november 2014, 18:59:16 »
Zo te zien lijkt dit aardig te lukken: de bus is aan de voorkant mooi zwaar zodat-ie voldoende grip op het wegdek heeft. Ik denk dat in de aanhanger ook een plakje lood mag omdat het achterste deel anders misschien uit de bocht vliegt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #39 Gepost op: 23 november 2014, 21:03:53 »

Het onderstel van de motorwagen is helemaal aangepast en op maat gemaakt. De ruiten zijn helemaal vrij gebleven. Ook heb ik een nieuwe soepeler koppeling gemaakt. De ruimte tussen de delen is ook 4 mm groter gemaakt zodat er bij een scherpe bocht genoeg ruimte over blijft voor de balg. Dat was wat aan de krappe kant.







De gelede bus (onderstel) loop nu prima tijdens de testritten maar op de baan kom ik wel drie knelpunten tegen. In het stadsgedeelte gaat alles prima maar bij de spoorwegovergang gaat de aanhanger door het gras en bij de tunnelingang blijft hij steken tegen de muur.







Dit heb ik tussendoor ook gelijk maar opgelost.


De tunnelingang ….






… en de spoorwegovergang.




Als het wegdek droog is moet het alleen nog een beetje opgeschuurd worden voor wat beter grip van de bandjes. En het ziet er ook beter uit.



Nu kan ik aan de balg en de verdere afwerking gaan beginnen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #40 Gepost op: 23 november 2014, 21:28:49 »
Nou Pierre, zo te zien heb je jezelf (en je bus) er zonder al te veel schade doorheen getrokken.
Gefeliciteerd!  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #41 Gepost op: 23 november 2014, 21:40:24 »
Bij de volgende bus een sturende as op de aanhanger maken

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #42 Gepost op: 23 november 2014, 21:46:58 »
Waarom, hij gaat toch goed zo? Een meesturende aanhanger heeft volgens mij alleen zin bij een erg lange oplegger.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #43 Gepost op: 23 november 2014, 21:52:35 »
Nee ,elke aanhanger gaat korter door de bocht
Alleen bij een korte aanhanger is dat een dure oplossing
Maar zoals bussen die in korte bochten moeten sturen ,is dat een voordeel dat ze minder ver naar de grootste boog moeten ivm de aanhanger

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #44 Gepost op: 23 november 2014, 21:58:30 »
Waarom, hij gaat toch goed zo? Een meesturende aanhanger heeft volgens mij alleen zin bij een erg lange oplegger.
Nou Wim, morgen zit ik weer een dagje in Amsterdam, en dan ben ik toch erg blij met mijn gestuurde oplegger, bijna ieder straatje kom ik in, hij loopt altijd keurig in het spoor van de trekker terwijl een oplegger met starre assen altijd binnendoor loopt.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #45 Gepost op: 23 november 2014, 22:25:58 »
Het is idd wat Arend zegt dat je met een zogenaamde city trailer "meegestuurde enkel as trailer" loopt in het spoor van het trekkend voertuig ongeacht de lengte.
Een niet meegestuurde ofwel een starre as trailer snijd de bocht af daarom zie je een trekker oplegger chauffeur altijd naar bv links uithalen als hij rechts af wil en rechts uithalen als hij links wil natuurlijk.

Dat is wat Pierre nu ook doet door de rial te verleggen, ruimer de bocht insturen.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #46 Gepost op: 23 november 2014, 22:43:10 »
Ik zat vroeger met een trailer in Delft met een mee sturende achteras, en reken maar dat ik over elke brug daarkwam en op elke kade waar maar een glasbak stond om te legen, dus Ja voor meesturende achterassen.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #47 Gepost op: 23 november 2014, 22:50:55 »
...en dan ben ik toch erg blij met mijn gestuurde oplegger, bijna ieder straatje kom ik in, hij loopt altijd keurig in het spoor van de trekker terwijl een oplegger met starre assen altijd binnendoor loopt.
Maar Arend, jouw oplegger is wel een aardig tikkie langer dan het achtereind van zo'n bus?
Bovendien is er ook nog het draaipunt: het draaipunt van een oplegger zit ongeveer precies boven de achterwielen van de trekker, waardoor je bij een lange oplegger bij elke rotonde de binnenste cirkel zou meenemen. Bij de gelede bus van Pierre zit het draaipunt op dezelfde plek als bij een aanhanger. Doordat het achterste deel van de bus, vanaf de achteras een eind uitsteekt maakt de aanhanger een veel ruimere bocht. Meesturende achterwielen hebben dan niet zoveel zin lijkt me.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #48 Gepost op: 25 november 2014, 22:47:49 »
Omdat de vloer een stuk hoger komt moet ik een heel nieuwe (dunnere) vloer maken en de poten onder de stoelen vandaan zagen. Om genoeg te kunnen zakken maak ik ook een uitsparing voor het motortje. Deze steekt straks tussen de banken een stukje door de vloer heen. Daarom maak ik de bovenkant van het motortje zwart. Hij zal zo bijna niet opvallen.





Ik wil ook binnenverlichting in de bus maken en gebruik daar wat ledjes voor van een goedkope Action kerstverlichting. De ledjes zijn parallel geschakeld dus ik kan ook de bedrading gewoon gebruiken. Ik plak er zwart papier onder omdat het dak nogal doorschijnt. Ik schilder het zwarte papier weer wit voor een betere lichtopbrengst.   





Ook de voor en achter verlichting en de remlichten fröbel ik er in.












Wordt vervolgd .....

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Gelede bus maken van twee streekbussen (voor FCS)
« Reactie #49 Gepost op: 25 november 2014, 22:56:24 »
gaaf Pierre en slimme oplossing om de vloer te verhogen
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob