Omdat ik hier nogal wat tijd in gestopt heb, lijkt het me zinvol om dat met jullie te delen.
Ik heb 3 methodes geprobeerd om mijn baan te verlichten:
1. Gloeilampen (halogeenlampen)
2. Ledverlichting (strips)
3. TL-verlichting
Boven de baan heb ik een koof gemaakt met een frieslijst ervoor, daar zou de verlichting ingebouwd moeten worden.
Verder wil ik een dag/avond/nacht programma om het licht langzaam te dimmen en de verlichting op en rond de baan automatisch in te schakelen.
1. Gloeilampen of halogeenlampen
Dit was mijn eerste optie. Gloeilampen zijn relatief goedkoop in aanschaf en laten zich perfect dimmen.
Het licht is niet helemaal egaal vanwege de spots maar dat vind ik niet storend.
Het grootste nadeel is het energieverbruik en de daarbij behorende warmte-ontwikkeling.
Uitgerekend zou ik uiteindelijk zo'n 20 spots nodig hebben van 50W/stuk = 1000W
2. Led(strips)
Omdat ik goede ervaringen van andere hoorde heb ik voor een paar euro enkele ledstrips gekocht.
Ledstrips zijn goedkoop, makkelijk in te bouwen en verbruiken nauwelijks energie. Ze laten zich redelijk goed dimmen.
Na montage van een ledstrip bleek al gauw dat de lichtopbrengst ver beneden peil was. Een 2e strip ernaast geplaatst maar nog
steeds veel te weinig licht. Led's zijn weliswaar fel maar verliezen snel hun kracht en de afstand tussen baan en koof is bijna 1m.
Een bijkomend nadeel van de strips vind ik dat er een soort kerststal effect optreedt, heel gezellig met de kerst maar niet wat ik bereiken wil.
3. TL-verlichting
Deze optie heb ik als laatste geprobeerd, het is tevens de duurste en het dimmen van TL buizen is nog niet zo eenvoudig.
In de bouwmarkt een 4-tal
extra goedkope Tl-armaturen aangeschaft van elk 36W, lengte = 120cm.
Na openen heb ik gelijk zowat alles eruit gesloopt:

Om de TL straks te kunnen dimmen moet er een ander voorschakelapparaat gebruikt worden, op de foto de Philips HFR 236 TLD, geschikt om 2 TL buizen te dimmen van 36W

De oude elektronische VSA's zijn gratis af te halen (de onderste op bovenstaande foto), geef maar een seintje als iemand interesse heeft
Het verschil tussen een conventionele VSA met starter is dat de elektronische VSA niet dat knippereffect heeft bij het inschakelen.
Vervolgens ga ik de VSA op een apart plankje monteren zodat die straks in de koof ingebouwd kan worden.

En hier op de koof in een testopstelling met 2 TL buizen aangesloten

Omdat de bijgeleverde TL buis de kleur 840 (wit licht) had, heb ik deze vervangen door een kleur 830 (warmwit)

En dan het resultaat:

De voordelen van TL verlichting:
- Mooi egaal licht van de juiste kleur
- Ruim voldoende lichtopbrengst
- Energiezuinig
De nadelen:
- Duurder in aanschaf (een complete set van 4 Tl-buizen met dimbare VSA's kost ongeveer €150
- Niet helemaal dimbaar, ze dimmen van 10% - 100% bij een stuurspanning van 0V - 10V (ze gaan niet helemaal uit tenzij je de spanning eraf haalt)
- Iets meer inbouw-werk
Tot nu toe vind ik de TL verlichting wel verreweg de mooiste en ga hier ook mee verder.
Wat nog op het programma staat:
- Sterrenhemel (deels klaar)
- Avondrood
- Het bedieningspaneel een facelift geven, met name de onderschriften

Wordt vervolgd...