Auteur Topic: H0e moselweinbahn  (gelezen 21826 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #25 Gepost op: 1 september 2014, 13:57:11 »
Echt niet te geloven allemaal, en dan die poppetjes erbij, begint ook een rage te worden, kom ergens anders ook al een Carl tegen die het met een kruiwagentje rond loopt, en hier andere poppetjes.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #26 Gepost op: 1 september 2014, 17:47:48 »
Wat een kleurtje al doet. Zie nu echt al vormen komen. toppie
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #27 Gepost op: 1 september 2014, 22:53:32 »
Vanavond weer een beetje gewerkt aan het locje.

Een trappetje er op geplakt. ( ja ik weet dat het veel te lang is. )


Als de lijm goed droog is het trappetje op de juiste lengte gemaakt. Daarna met een boortje de ruimtes tussen de sporten uitgeboord en vervolgens met een vijltje de gaatjes vierkant gevijld.
Omdat ik de achterkant nogal een vierkant blok vond heb ik hier ook een stukje van weggehaald aan de onderkant en er een ronding ingemaakt. De afwerking met een plastic koffielepeltje gaf een mooi strak resultaat dus die heb ik hier ook weer toegepast.


De dom en de schoorsteen zitten nog niet vast. dit is alleen even om te testen.


Wordt vervolgd.


Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #28 Gepost op: 2 september 2014, 23:27:05 »
Hans, dit is niet klein; dit is gewoon 1:87 en dat is precies dezelfde schaal waar jij ook mee bezig bent... alleen de spoorbreedte is smaller.
understatement of the year !!

Wim, ik zit hier net onderdeeltjes van 2 x 2 millimeter op maat te vijlen. Dat zou nog wel meevallen als het om één onderdeeltje ging, maar dit zijn twee onderdeeltje die dan wel aan weerszijde van het locje precies precies gelijk moeten worden!   en dat wil dus voor geen meter lukken!  :(
Ik vraag me nu ernstig af waar ik aan begonnen ben.  ???
Dit is wel even iets anders dan een bestaand kapje in stukken zagen en weer in elkaar plakken. En daarmee wil ik niets af doen aan de prachtige locjes die jij en Pierre gemaakt hebben. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat ik waarschijnlijk te veel hooi op mijn vork heb genomen door het helemaal zelf te willen bouwen.

Sorry, vanavond dus geen resultaten om te laten zien.

volgende keer misschien beter,

Gert-Jan

 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #29 Gepost op: 3 september 2014, 00:04:22 »
Dit is wel even iets anders dan een bestaand kapje in stukken zagen en weer in elkaar plakken.
Gert-Jan, je weet waarschijnlijk dat ik veel te bescheiden ben om mezelf te quoten, maar nu ontkom ik er niet aan:
GéJé jij bent nu wèl bezig met de overtreffende trap: Pierre en ik hebben bestaande H0-locjes doorgezaagd en aan elkaar geplakt; jij begint dus écht vanaf niks met twee lullige plastic doosjes en boetseert daar weer wat nieuws van.
Dat vind ik bijzonder gedurfd. Chapeau!
En nee Gert-Jan, hebt niet teveel hooi op je vork genomen; je grenzen verleggen gaat met vallen en opstaan. Denk je nou heus dat als iemand een serie fotootjes op het forum knalt met een hoog veren-in-de-kont-gehalte, dat dat dan in één keer is gelukt? No way! Meestal staan de bloopers er niet bij.
Even een typisch voorbeeld van mislukkingen:
Mislukking 1:


mislukking 2:


En waarschijnlijk wordt dit mislukking 3:

Teveel hooi? Neuh, ik ga gewoon door... en jij ook!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #30 Gepost op: 3 september 2014, 00:22:20 »
Bedankt voor de opsteker Wim.
Ik ga ook wel gewoon door hoor, maar vanavond even niet meer.




Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #31 Gepost op: 3 september 2014, 00:28:44 »
Ach Gert-Jan,
Ik loop ook regelmatig vast in mijn projectjes. Maar daarover morgen meer.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #32 Gepost op: 3 september 2014, 08:36:35 »
Dat hoort bij de scratchbouwer Gert-Jan.
Ik kan me herinneren dat ik mijn houten schip al diverse malen een stuk terug afgebroken heb omdat het niet goed of niet mooi genoeg was.

Even een adempauze in lassen en de volgende dag gewoon weer vrolijk verder met een ervaring rijker.

Bedenk: als het niet linksom kan, dan moet het moet maar rechtsom...

Jack

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #33 Gepost op: 3 september 2014, 10:02:42 »
Bij mij komen er ook regelmatig mislukkingen voor hoor Gert-Jan. Dan gewoon weer op een andere manier proberen of even opzij leggen. Blijven proberen en dan lukt het wel. Niet lukken bestaat niet.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #34 Gepost op: 4 september 2014, 15:48:55 »
Een mislukking wil ik het ook nog weer niet noemen. Ik constateer alleen dat het soms niet gelijk gaat zoals ik het voor ogen heb. En ik snap best dat dit iedereen wel overkomt, alleen het werkt wel enorm frustrerend. En dat zal ook iedereen dan wel herkennen.

Ik was bezig met de stookplaats in de cabine. Uit de rommeldoos heb ik dit dingetje gehaald.

Ik weet niet eens wat het eigenlijk is. ik denk een soort kacheltje of zo.

Keteltje heb ik ingekort en er een paar profieltjes langs gelijmd om hem even breed te maken als de cabine.

Die twee witte stukjes bovenin waren dus de stukjes die niet wilde lukken.  >:(
De vlekken die je ziet zijn van de witte houtlijm waarmee ik de naadjes dicht heb gesmeerd. Dat moet ik dus nog weer glad schuren. Daarna ga ik eens kijken of ik het een beetje aan kan kleden met de metertjes en wieltjes die ik van dat dieselpompstation af ga slopen.

Wordt vervolgd.




Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #35 Gepost op: 16 september 2014, 16:42:14 »
Na een week klussen had ik gisteren weer een gewone werkdag. Maar vandaag was ik al weer een dag vrij.  :D
Tijd om dit project weer op te pakken. Waar was ik gebleven?
Het interieur van de cabine heb ik aangekleed met wat onderdelen van het dieselpompstation. Een metertje waarvan ik niet weet wat het precies aangeeft en een paar wieltjes waar de machinist aan kan draaien.  Als het straks gemonteerd is kan ik er waarschijnlijk moeilijk bij, dus heb ik het nu al vast geschilderd en geweatherd.

Dat metertje is wel wat groot nu ik het zo op de foto zie. De machinist kan het in ieder geval goed aflezen zo.  8)

Tot nu toe heb ik zo veel mogelijk naar mijn tekening gewerkt maar nu ga ik toch een beetje afwijken. Om de één of andere reden vind ik het meer op een jeep lijken dan op een stoomlocomotiefje.  Volgens mij komt dat door dat windschermpje.


Eén van de bakjes van de kiepwagonnetjes wordt in stukken gezaagd.


Het afgezaagde stuk vormt nu de nieuwe voorkant van de cabine.


De kolenbak wordt ook aangepast. Kolenbak versie III wordt vastgezet met een paar klinknagelstrips. 


Nu ga ik nadenken over de aankleding van de ketel. Daar moeten een dom, schoorsteen en het één en ander aan leidingen op komen. Ik ga even zoeken op het www wat er allemaal op zo'n ketel hoort te zitten.

Groeten, Gert-Jan


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #36 Gepost op: 16 september 2014, 17:00:38 »
Een metertje waarvan ik niet weet wat het precies aangeeft...
Gert-Jan, dat is een manometer.
En een jeep heeft een uitlaat en een stoomloc een schoorsteenpijp... als de schoorsteen erop zit dan is het dus een stoomloc(je).  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #37 Gepost op: 16 september 2014, 17:10:32 »
Gert-Jan, dat is een manometer.

Aha! weet ik dat ook weer.  :D   Maar uhh  ::)  vind jij hem ook niet een beetje te groot?

En een jeep heeft een uitlaat en een stoomloc een schoorsteenpijp... als de schoorsteen erop zit dan is het dus een stoomloc(je).  8)

Da's waar. Maar toch vind ik deze voorkant beter.  :)


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #38 Gepost op: 16 september 2014, 17:27:12 »
Weet je wat het is? Als je zo kleinschalig aan het fröbelen bent, dan zijn er altijd wel onderdelen waar je wat van kunt vinden... en wat anderen er van vinden. De vraag is dan: heb je een beter alternatief? Als je dat (nog) niet hebt; lekker laten zitten.
Of je meter te groot is? Ach Gert-Jan, grootte is een relatief en overgewaardeerd begrip... misschien is de meter precies goed en je loc wat te klein.  ::)
Zo ben ik destijds vreselijk in de weer geweest met die bult op de ketel van mijn H0e locje. Ik vond die dom te groot en anderen vonden 'm precies goed. Toen heeft Pierre uiteindelijk een kap van een TT-loc opgestuurd om me uit de brand te helpen. En toen was ik tevreden.


Dit was m'n eerste H0e-locje dat ik van allerlei onderdelen in elkaar heb gezet. Jaren later vind ik het een lelijk ding en ga ik het onderstel er onderuit trekken en een nieuwe maken.
En dat zal jou ook nog wel een keer gebeuren dat je de boel uit elkaar trekt en opnieuw begint.  ::)

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #39 Gepost op: 8 november 2014, 14:37:40 »
Maar je hebt toch ook je smalspoorlocje nog om aan te knutselen? ::) Ben je daar nog mee verder gegaan?

Het is inderdaad al weer even geleden dat ik hier iets heb laten zien. Maar er wordt nog steeds aan gewerkt.



Groeten, Gert-Jan

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #40 Gepost op: 8 november 2014, 14:52:01 »
Grappig setje Gert-Jan, vooral die loc ervoor is erg apart zo :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #41 Gepost op: 8 november 2014, 15:13:11 »
Heel apart en die voormalige kiepwagons zijn zo ook mooi omgebouwd. Wordt een topstuk!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #42 Gepost op: 8 november 2014, 22:28:27 »
Dat is al een heel fraai setje geworden Gert-Jan. Zover af hadden we het nog niet gezien. Ik vind vooral dat wagonnetje voor het personeel erg goed gevonden. Mooi man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #43 Gepost op: 8 november 2014, 22:39:11 »
Dat ziet er allemachtig mooi uit, top treintje zo ;D
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #44 Gepost op: 8 november 2014, 23:53:05 »
Bedankt voor de complimenten.
Ik vind vooral dat wagonnetje voor het personeel erg goed gevonden. Mooi man. ;)
Ik moet alleen nog wat poppetjes voor op dit karretje hebben. De zittende poppetjes die ik heb zijn allemaal reizigers. Ik heb geen zittend werkvolk. (werkvolk hoort natuurlijk ook niet te zitten.  ;) )
De tonnetjes op het tweede karretje heb ik er maar twee van. Ik wil hiervan een mal maken om tonnetjes voor de overige drie karretjes te maken.

Groet, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #45 Gepost op: 9 november 2014, 00:45:05 »
Wil je tonnetjes?
Misschien heb ik die nog wel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #46 Gepost op: 9 november 2014, 00:50:56 »
Ik heb zelf ook nog zat tonnetjes maar allemaal verschillende maten. vond ik niet mooi, werd een beetje te rommelig. Deze twee passen perfect op de karretjes.


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #47 Gepost op: 9 november 2014, 12:08:15 »
Any how, ik vind het een mooi setje en ik vind die N-koppelingen qua beeld en gebruik veel beter dan die H0e-beugelkoppelingen. Ik heb een wagon met beiden uitgerust; aan een kant een N- en aan de andere kant een H0e-koppeling zodat alles aan elkaar past.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #48 Gepost op: 9 november 2014, 16:22:08 »
Hoe is het met de wijnranken Gert-Jan ?
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: H0e moselweinbahn
« Reactie #49 Gepost op: 9 november 2014, 17:21:54 »
Any how, ik vind het een mooi setje en ik vind die N-koppelingen qua beeld en gebruik veel beter dan die H0e-beugelkoppelingen.
Ja, daar verander ik niets aan. Alleen de treeplanken en de buffers van de karretjes snijden en dan zijn ze prima.

Hoe is het met de wijnranken Gert-Jan ?

 ::) uhmm,   :-X