Auteur Topic: De grote uitdaging.  (gelezen 84479 keer)

Offline steekie

• Rangeerder
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #75 Gepost op: 7 september 2014, 18:29:34 »

Omdat ik morgen een hoop tuinafval naar de gemeentewerf ga brengen heb ik spontaan bedacht het muurtje op zolder maar gelijk weg te halen, dan kan dat ook gelijk mee. Aangestoken door het enthousiastme van een bepaalde opa hier heb ik besloten ook het muurtje bij de trap maar weg te halen zodat er straks treinen rond het trapgat kunnen rijden....En natuurlijk wordt dat dan weer niet gelooft en vragen ze om foto's

En weg is de muur...

en weg is de volgende....

Voor de recycle afdeling, gaat in het frame van de nieuwe baan gebruikt worden

En hup de restanten in de auto.....
Tsja en dan ligt de hele zolder weer vol met zooi die je weer uit moet zoeken.
Groet,
Theo

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #76 Gepost op: 7 september 2014, 18:48:21 »
Ja waar ken ik dat toch van zolder vol met zooi die je uit moet zoeken :D :D

trouwens dat schrootjes wandje kan er ook nog wel bij in die auto hoor, en die deur ook, o nee die deur kan je als treinplaat gebruiken :)

Maar Theo je schiet lekker op zo, ben benieuwd naar het baanplan als we dat ook eens mogen aanschouwen :P ;D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rick

• Super Modelspoorder
    • Rick's Modelspoorweg Blog
« Reactie #77 Gepost op: 7 september 2014, 19:02:54 »
Ik ben juist heel blij met mijn muurtje op zolder. Geen Katten door mijn baan. En jullie halen al die muren maar weg.
Maar goed bezig Theo. mooi extra stukje.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #78 Gepost op: 7 september 2014, 19:13:34 »
Rick onderaan de trap, in mijn geval, zit nog een kleine ruimte met een deur daarin, dus ook hier geen kat boven :)

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #79 Gepost op: 7 september 2014, 19:23:30 »

trouwens dat schrootjes wandje kan er ook nog wel bij in die auto hoor, en die deur ook, o nee die deur kan je als treinplaat gebruiken :)

Ja ja, die deur gaat in de schaduwbaan gebruikt worden, schrootjes zitten op een spaanplaatbasis en kan in de toekomst prima dienen om nog wat dingen onder de baan aan te bevestigen en de auto ligt morgen echt wel vol hoor!
Omdat ik donderdag weer fulltime aan het werk ga zal het tempo voorlopig laag liggen, ik moet de komende dagen gewoon een aantal dingen doen die niet meer kunnen wachten. En dan gaat het op de weekenden aan komen en daarin vallen ook nog regelmatig optredens die toch wat meer dan vroeger van dit rockertje vergen  :D
Groet,
Theo

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #80 Gepost op: 7 september 2014, 19:27:34 »
Ah een rocker met een band! Laat me herinneren aan mijn eigen rockbandjes jaren geleden.

Wat voor band speel je en wat?

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #81 Gepost op: 7 september 2014, 20:04:52 »
Rick, ik heb geen katten dus ook geen muur nodig  :D

Jack,
ik speel in diverse bands basgitaar en contrabas, in mijn hart ben en blijf ik een echte bluesrocker.
Maar ik speel ook veel country/amusement de laatste tijd

&feature=youtu.be

Deze band ben ik pas mee gestopt,

En deze heeft binnenkort een grote tray-Out en uh... die zangeres hoort eigenlijk in het eigenbouwtopic thuis  :P

Groet,
Theo

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #82 Gepost op: 7 september 2014, 20:29:44 »
Hey Cool man  8) Heb zelf ook in een bluesrockband gespeeld.

Uit de eigen bluesrockballad-doos: https://www.youtube.com/watch?v=ZcdiOwPmYvU

Tegenwoordig meer met klassieke piano bezig thuis.

(maar we gaan een beetje off-topic, als Wim dat maar niet ziet ... ???)

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #83 Gepost op: 7 september 2014, 20:41:01 »
Okee, nog een keer off topic:
Ik speelde chromatische mondharmonica en bas. Ik heb nog een fraaie fretloze Ibanez staan.
Verder heb ik helpen mee ontwikkelen en vertalen aan het programma Melody Assistant (lees de credits), een programma waarmee je midi-muziek kunt maken via notenbalken.
Oh ja... en ik ik was heel vroeger geluidsman van een behoorlijk grote band.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #84 Gepost op: 7 september 2014, 20:59:25 »
lekker bezig allemaal hoor, maar waar het dus eigenlijk om ging is dat ik zoveel mogelijk voorwerk aan het doen ben om straks mijn baan in een nieuwe grotere versie op te gaan bouwen. Natuurlijk had ik hem weer net zo groot kunnen maken en ook dan zou ik nog jaren bezig zijn. Maar ooit moest dat stuk toch ook eens leeg, dus nu maar gelijk en een grotere baan er voor terug leek mij de beste optie  :D
Groet,
Theo

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #85 Gepost op: 7 september 2014, 21:19:58 »
Ik vind het een prima idee Theo. Twee vliegen in één klap. Zolder opgeruimd en meer ruimte voor een groter treinbaan. Top!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #86 Gepost op: 9 september 2014, 12:16:35 »
Strak plan dat muurtje weghalen en ik weet er alles van vraag maar aan mevr. Bosman  8) 8) 8)

Alleen die deur kan er nu dan ook wel uit heeft geen functie meer zo te zien. Mooi zoldertje heeft best wel mogelijkheden zo te zien.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #87 Gepost op: 14 september 2014, 10:54:06 »
Even een vraagje, ik blijf bij het analoog rijden, nu heb ik in de doos nog 2 ontkoppel stukken zitten. Aangezien ik in de nieuwe situatie gelijk ook met opstel/wisselsporen wil gaan werken zou ik die kunnen gebruiken, nu heb ik inmiddels ook een gebruiksaanwijzing gevonden en daarin staat dat je de spoel niet te lang ingetrokken mag houden anders brand het door. Dat betekent dat ik er eigenlijk niets aan heb omdat ik de trein er juist voor langere tijd mee stil wil laten staan. Dus begon ik zelf een beetje het wiel opnieuw uit te vinden: als ik de rails op 2 plaatsen (het begin en het einde van het opstelspoor) doorslijp, er draadjes met een wipschakelaar aan soldeer dan heb ik toch ook dat gedeelte geblokkeerd. Ik heb 2 rail gelijkstroom dus hoef dan maar 1 railstaaf te doen.
Klopt dat of zit ik nu verkeerd te denken? Ik weet dat het er is, maar kan eigenlijk niets vinden over analoge blokkeringsystemen.
Groet,
Theo

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #88 Gepost op: 14 september 2014, 11:51:31 »
Theo ontkoppel rail het woord zegt het eigenlijk al gebruik je toch alleen om te ontkoppelen dat is toch maar heel even hooguit een seconden of zo dat deze geactiveerd is.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.

Groet Rob

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #89 Gepost op: 14 september 2014, 12:11:04 »
Hoi Theo, ik ben ook even de draad kwijt. Bedoel je een ontkoppelrail om loc+wagons te ontkoppelen of
bedoel je een railstuk elektrisch ontkoppelen van de rest? Voor dat laatste heb je toch geen spoeltje nodig?

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #90 Gepost op: 14 september 2014, 14:30:43 »
Deze dus...

Ik ben ook maar een beginner hè, ik weet niet hoe alles heet en waar het voor is :-[
Groet,
Theo

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #91 Gepost op: 14 september 2014, 14:51:13 »
Ik ben ook maar een beginner hè, ik weet niet hoe alles heet en waar het voor is :-[

Dat is ook helemaal geen probleem, we zijn allemaal een keer begonnen  ;) ik weet zelf ook nog maar vrij weinig.

Die ontkoppelrail daar ontkoppel je de wagons mee via een drukknopje, een impulscontact wat terugveert.
De manier om een stuk rail spanningsloos te maken zoals jij beschrijft is helemaal goed, met een wipschakelaar.

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #92 Gepost op: 14 september 2014, 15:05:03 »

Dat is ook helemaal geen probleem, we zijn allemaal een keer begonnen  ;) ik weet zelf ook nog maar vrij weinig.

Die ontkoppelrail daar ontkoppel je de wagons mee via een drukknopje, een impulscontact wat terugveert.
De manier om een stuk rail spanningsloos te maken zoals jij beschrijft is helemaal goed, met een wipschakelaar.

Dank je, dan worden die dingen verbannen naar het toekomstige rangeergebied!
Eigenlijk wel logisch, maar ik dacht je rijd de loc er op, knopje indrukken en hij krijgt geen stroom meer  :D
Groet,
Theo

Offline SuperSylvester

• Super Modelspoorder
« Reactie #93 Gepost op: 14 september 2014, 15:14:07 »
 :D, Als je een klein locje op je ontkoppelrail parkeert en die omhoog laat komen dan gaat je loc misschien wel zweven
en dan heb je inderdaad gelijk dat hij dan niet meer vooruit gaat maar dat is niet helemaal de bedoeling  ;D

Ik denk sowieso dat het spoeltje niet genoeg kracht heeft om een loc op te tillen.

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #94 Gepost op: 14 september 2014, 15:40:32 »
 :D Jaja, ik zag in gedachten ook al een paar treinen gelanceerd worden  ;D
Beetje zwaar weekend geweest hier. Dat neemt niet weg dat ik nu wel weet waar het voor is :P
Groet,
Theo

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #95 Gepost op: 14 september 2014, 16:18:28 »
mooi ook weer opgelost Theo, heb je genoeg van die ontkoppel railsjes, ander heb ik er misschien nog wel een paar voor je.

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #96 Gepost op: 14 september 2014, 17:36:41 »
Hans,
ik heb er 2, dat zou voldoende zijn voor wat ik bij het station wilde, nu gaan ze naar het rangeergedeelte, ik weet nog niet met hoeveel sporen ik daar ga werken maar ik hou me aanbevolen!
Trouwens als je eenmaal je winkeltje opent heb ik nog wel een lijstje klaar liggen  :D
Groet,
Theo

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #97 Gepost op: 14 september 2014, 17:58:59 »
Al begonnen aan het zoldertje Theo ? we zitten met smart op beeld materiaal te wachten.

Groet Rob

Offline steekie

• Rangeerder
« Reactie #98 Gepost op: 14 september 2014, 20:55:58 »
Nee Rob, ik ben net weer aan een fulltime baan begonnen, naast nog andere verplichtingen vergde dat even een hoop energie. De komende weekenden ga ik weer aan de gang....
Groet,
Theo

Offline Rob Bosman

• Super Modelspoorder
« Reactie #99 Gepost op: 14 september 2014, 21:00:28 »
Nee Rob, ik ben net weer aan een fulltime baan begonnen, naast nog andere verplichtingen vergde dat even een hoop energie. De komende weekenden ga ik weer aan de gang....

Ook belangrijk

Groet Rob