Auteur Topic: De grote uitdaging.  (gelezen 84507 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #100 Gepost op: 28 september 2014, 12:33:27 »
Ik ben van plan om wat langere trajecten in de nieuwe baan te gaan maken, denk dan richting 30-35 meter.
Nu lees ik van alles over boosters enzo maar dat is altijd bij digitale banen. moet ik bij mijn analoge 2 rail baan ook nog ergens rekening mee houden of redden de normale trafo's dat wel? Dat er verlies optreed is niet zo'n ramp het is geen racebaan maar het moet natuurlijk wel blijven rijden.
Groet,
Theo

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #101 Gepost op: 28 september 2014, 13:29:42 »
30 - 35 METER theo ?????
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.985
  • Thanked: 337 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #102 Gepost op: 28 september 2014, 13:43:25 »
De trafo gaat dat makkelijk redden Theo ... dus het moet kunnen. Het is wel aan te raden de rails aan elkaar te solderen of anders een ringleiding te maken die de rails op verschillende plaatsen ondersteund. Elke verbinding (raillas) geeft een heel klein beetje verlies.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.065
  • Thanked: 78 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #103 Gepost op: 28 september 2014, 15:14:48 »
Tja Theo, ik ben niet zo thuis in het analoge rijden, heb op dit moment 2 analoge trams met een Fleischmann trafo
om de tramrails te testen. Ik merk wel verschil of je met 1 of 2 trams rijdt. De een beïnvloedt de ander.

Dat komt omdat de trafo gewoon een regelbare spoel heeft en geen stabilisatie. Hoe meer verbruikers, hoe lager de spanning wordt.
Nu weet ik niet of er ook gestabiliseerde voedingen zijn om met analoog te rijden. De lengte van de rails zou in principe niet veel uit
mogen maken, zoals Pierre al aanhaalde zou ik dan zeker een ringleiding met genoeg aansluitingen op de rails maken.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #104 Gepost op: 28 september 2014, 18:12:54 »
Dank voor de reacties.
Pierre, ik was inderdaad wel van plan om in ieder geval met een ringleiding te gaan werken bij het onzichtbare gedeelte en waarschijnlijk het zichtbare gedeelte te gaan solderen. ik moet trouwens nog een hele berg rails zien te scoren maar het lijkt wel of iemand de hele Nederlandse voorraad heeft opgekocht  ;D

30 - 35 METER theo ?????

Ik heb natuurlijk geen 35 meter lange ruimte, maar grof gerekend is 1 grote ovaal (om het zo even te noemen) ongeveer 16 tot 18 meter, ik ga namelijk het trapgat rond, dan verdwijnt het een stuk uit het zicht en komt het ergens anders weer boven. Op deze manier wordt het allemaal veel spannender dan dat je een trein constant kunt volgen naar mijn idee. Dan komt er nog een wisselspoor aan en op die manier ga je snel meters maken met 1 spoor. Daarnaast komt er vanaf het begin in ieder geval direct een tweede spoor ( met eigen trafo) Vandaar dat ik wil weten of ik met meer dingen rekening moet houden.....

Tja Theo, ik ben niet zo thuis in het analoge rijden, heb op dit moment 2 analoge trams met een Fleischmann trafo
om de tramrails te testen. Ik merk wel verschil of je met 1 of 2 trams rijdt. De een beïnvloedt de ander.

Dat komt omdat de trafo gewoon een regelbare spoel heeft en geen stabilisatie. Hoe meer verbruikers, hoe lager de spanning wordt.
Nu weet ik niet of er ook gestabiliseerde voedingen zijn om met analoog te rijden. De lengte van de rails zou in principe niet veel uit
mogen maken, zoals Pierre al aanhaalde zou ik dan zeker een ringleiding met genoeg aansluitingen op de rails maken.
Ja  dat had ik wel door Jack, bedankt voor het meedenken maar in eerste instantie is het niet de bedoeling met meer treinen tegelijk te rijden, ik ga het spoor en het wisselspoor blokkeren zoals we het al eerder over hadden.

Ik krijg mijn plannen nog niet lekker op papier, het nieuwe werk vergt even veel energie en de muzikale verplichtingen lopen ook door. (gisteren nog een piratenkoor begeleid maar daar wil ik het NOOIT meer over hebben  :-[)

maar probeer voor de forummeeting hier toch het basisplan te posten.
Groet,
Theo

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #105 Gepost op: 28 september 2014, 20:31:03 »
Aha, ja op die manier kom je wel aan 35 meter Theo, uiteraard ben ik toch benieuwd naar het plan hoor :D dat wat jij zegt is voor mij 1 van de redenen geweest om toch digitaal te gaan, zo kan ik meerdere treinen tegelijk laten rijden, zonder dat die ergens op elkaar klappen, en met het programma wat ik dadelijk hoop te ga gebruiken is het zelfs mogelijk om te zeggentrein je start en je ziet maar hoe en waarheen je gaat rijden, en tussendoor kan ik met rangeer werk gewoon ook delen van de baan gebruiken als ze tenminste vrij zijn om te bereiden en niet verboden omdat er net een andere trein aankomt :)

EN dan die rails, is het echt zo dat er geen rails meer te krijgen is 2de hands, ga ik geloof ik mijn prijzen eens verhogen hier :D :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #106 Gepost op: 28 september 2014, 21:57:37 »
Digitaal hangt voor mij een te hoog prijskaartje aan op dit moment Hans....Dus ik ga het op deze manier doen.
Rails was natuurlijk een geintje, alleen de laatste keer in Houten was er idd. niet veel. Ik ben toch ook nog niet zover, tegen die tijd ga ik actiever zoeken.
Groet,
Theo

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #107 Gepost op: 4 januari 2015, 18:01:28 »
Zo dan, het heeft even geduurd maar ik ben weer druk aan het bouwen gegaan.
Nadat ik bijna alles af moest breken (en ik was maar net begonnen) omdat het raam vernieuwd moest worden, kreeg ik een nieuwe "baan" (werk dus) zoals jullie weten en had ik ineens vrijwel geen vrije tijd meer.Helaas de afgelopen weken met een griepje aan het tobben geweest en dat was een beetje zonde van mijn kostbare vrije dagen. Maar goed de afgelopen dagen voelde ik me weer goed en eindelijk aan de herbouw begonnen.
Omdat ik als je de trap op komt een muurtje weg heb gehaald eerst dat stukje dicht gemaakt.



Daarop aansluitend de extra ruimte tov. vroeger volgebouwd. Dit stuk is van voor naar achter 2.50m en van links naar rechts 2.00m. Best de moeite dus om er bij te trekken.




Onder het raam een recht stuk, lager dan de 2 andere stukken, hier ga ik met meerdere niveau's werken en een gedeelte uit het zicht. Een beetje het idee van een smal, langwerpig diorama zoals je ook op shows ziet. Achter een bergafscheiding  komen dan nog wat sporen te lopen.




Dit stuk is 2.60m lang en zoals te zien aan de "muurkant" open zodat ik er later achter kan.



Hier is de foto genomen van onder het raam, het tegenover liggende stuk is blijven staan. 2.50mX1.25m Links 4.60X1.25m is weer opnieuw opgebouwd.



Ik heb maar een simpel cameraatje en kreeg het er even niet beter op. Hoop dat het een klein beetje de indruk geeft wat ik aan het doen ben. Het geheel rust op horizontale balken van 45X70mm en wordt gedragen door een mix van 45X70, 70X70 en wat metalen tafelpoten. Het staat stabiel en stevig, er kan een olifant op zitten, ik zou alleen niet weten hoe ik zo'n beest de trap op moet krijgen  :D
Kosten: nihil, ik heb nog wat spaanplaten bij mijn vader weggehaald die daar in de weg stonden en de rest is uit eigen voorraad, een hoop mooie balken uit de gesloopte muurtjes en een beetje improviseren met de over gebleven materialen van de vorige keer.
Het is een enorme baan geworden en er komt nog een klein stukje bij zodat ik het trapgat rond kan, maar in het midden is nog genoeg ruimte om met 2 stoelen te kunnen zitten, er komt nog een "uitschuiftafel" te zijner tijd om ter plaatse te kunnen werken.
Helaas zal het tempo weer omlaag gaan omdat ik morgen weer aan het werk moet, maar het is wel zo dat ik nu ook af en toe een uurtje wat kan doen omdat het "grote" werk praktisch klaar is.
Ik ben lang aan het denken geweest om de niveau verschillen te overbruggen maar maak er geen spiraal in, ben bang dat dat later te veel ruimte in neemt ten koste van de scenery. Omdat er meer dan genoeg lengte is heb ik gekozen voor een lange op (of af) lopende strook. Hier ga ik me de komende tijd mee bezig houden.
Groet,
Theo

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #108 Gepost op: 4 januari 2015, 18:14:59 »
heee mooi Theo en je hebt een schitterende ruimte gekregen. Ik zou zeker gebruik maken van je trapgat om rond te kunnen gaan.

Leuk om nu ook wat van jou te kunnen zien.
 En waar heb je die mooie wolken vandaan.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #109 Gepost op: 4 januari 2015, 18:20:15 »
Mooie ruimte Theo, daar kun je lekker uit de voeten.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.924
  • Thanked: 303 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #110 Gepost op: 4 januari 2015, 18:34:19 »
Wordt inderdaad een feestje op die zolder.
Nu je er nog een beetje bij kunt is het misschien een idee om de wanden vast lichtblauw te schilderen?  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #111 Gepost op: 4 januari 2015, 18:38:34 »
Mooie ruimte zo! Ben heel benieuwd!

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #112 Gepost op: 4 januari 2015, 18:48:21 »
Mooie ruimte Theo, ik zie je nog met de oude muur in je bus toen je die gesloopt had :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.985
  • Thanked: 337 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #113 Gepost op: 4 januari 2015, 18:55:39 »
Met dat stuk er bij heb je werkelijk een schitterende ruimte gekregen Theo. Dat wordt weer leuk om je te volgen als je de baan neer gaat leggen. Heb je al een nieuw baanplan of ga je de oude weer oppakken en uitbreiden? Succes man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #114 Gepost op: 4 januari 2015, 19:31:05 »
@Rob Bosman  dat was zoiets Rob https://www.conrad.nl/nl/faller-180514-achtergrond-schwarzwald-baar-217046.html
Geplakt op een paar stroken mdf en zat gelukkig niet heel vast aan de muur kan weer gebruikt worden.

@Wim Corduwener, Dat gaat inderdaad gebeuren Wim, alleen moet dus het hele trapgat, de trap zelf en eigenlijk de hele eerste verdieping geschilderd worden. Omdat het hier een mannen huishouden is (ik woon hier met mijn zoon, dochterlief is al een paar jaar het huis uit) hebben we heel democratisch de treinbaan de hoogste prioriteit gegeven. :D :D

@Opa-Bullcat Er had nog veel meer bij gekund achteraf. Ik had op een gegeven moment een beetje last van het "Bullcatsyndroom"...zet iets naar links om er rechts bij te kunnen, dan moet het weer naar rechts om er links bij te kunnen en kom je er achter dat je rechts nog wat vergeten bent  :-[

@Pierre het wordt anders, de treinen gaan langere routes maken en ze gaan meer uit het zicht rijden zodat het allemaal wat spannender wordt. Ik kreeg het niet zo lekker op papier maar zal het binnenkort nog eens proberen.

In het algemeen, ik heb wel een hoop extra werk op mijn hals gehaald hiermee. Ik had ook de oude situatie terug kunnen zetten, maar ik heb nu zoveel extra mogelijkheden gecreërd dat ik straks bijna onbeperkt kan blijven bouwen. Ik ben zelf heel blij met de ruimte, dat was al het werk wel waard!
Groet,
Theo

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.924
  • Thanked: 303 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #115 Gepost op: 4 januari 2015, 19:41:16 »
Het Bullcatsyndroom is geen ziektebeeld maar een verschijnsel waar veel modelspoorders last van hebben; veel spullen en veel te weinig plek zodat je blijft schuiven met dozen, gereedschap en op het laatst je kont niet kunt keren.
Bron: Wikipedia
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #116 Gepost op: 4 januari 2015, 19:48:36 »
Heel herkenbaar Wim.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #117 Gepost op: 4 januari 2015, 20:05:04 »
Het Bullcatsyndroom is geen ziektebeeld maar een verschijnsel waar veel modelspoorders last van hebben; veel spullen en veel te weinig plek zodat je blijft schuiven met dozen, gereedschap en op het laatst je kont niet kunt keren.
Bron: Wikipedia

Mooi daar heb ik dan gelukkig hier geen last van :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #118 Gepost op: 4 januari 2015, 20:22:34 »
Het Bullcatsyndroom is geen ziektebeeld maar een verschijnsel waar veel modelspoorders last van hebben; veel spullen en veel te weinig plek zodat je blijft schuiven met dozen, gereedschap en op het laatst je kont niet kunt keren.
Bron: Wikipedia

Dank voor de info Wim, ik wilde morgen al naar de dokter gaan maar dat hoeft dus niet...... :D
Groet,
Theo

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.924
  • Thanked: 303 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #119 Gepost op: 4 januari 2015, 22:04:26 »
Ach @Theo ik heb het zelf al jaren en ik moet zeggen; er valt heel goed mee te leven.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.065
  • Thanked: 78 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #120 Gepost op: 5 januari 2015, 08:20:04 »
Dat is een prachtige ruimte en een goede basis om mee van start te gaan.
Ik heb gelukkig geen last van dat syndroom  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #121 Gepost op: 7 januari 2015, 04:09:02 »
Om toch nog even terug te komen op het Bullcatsyndroom, ik heb ook nog wel eens last van een andere eigenaardigheid, vol goede moed struin ik dan naar boven met in gedachten ik ga draadjes trekken onder de baan, om er vervolgens achter te komen dat ik diverse zaken even niet kan vinden, na enig zoeken in dozen enof op het bureau wat ook al vol ligt, het gevonden te hebben, tot de conclusie komen dat het ondertussen of te laat is of ik heb geen zin meer om hetgeen te gaan doen waarvoor ik naar boven kwam. Welke naam zullen we dit syndroom geven ? :) :)

Zo en nu weer on topic  ;D ;D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.985
  • Thanked: 337 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #122 Gepost op: 7 januari 2015, 08:22:37 »
Om toch nog even terug te komen op het Bullcatsyndroom, ik heb ook nog wel eens last van een andere eigenaardigheid, vol goede moed struin ik dan naar boven met in gedachten ik ga draadjes trekken onder de baan, om er vervolgens achter te komen dat ik diverse zaken even niet kan vinden, na enig zoeken in dozen enof op het bureau wat ook al vol ligt, het gevonden te hebben, tot de conclusie komen dat het ondertussen of te laat is of ik heb geen zin meer om hetgeen te gaan doen waarvoor ik naar boven kwam. Welke naam zullen we dit syndroom geven ? :) :)

Zo en nu weer on topic  ;D ;D

Rotzooi misschien?? :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.065
  • Thanked: 78 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #123 Gepost op: 7 januari 2015, 09:01:03 »
Ik noem het 'ouderdom'  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: De grote uitdaging.
« Reactie #124 Gepost op: 7 januari 2015, 23:42:11 »
Heren, nu zijn we toch 2 dingen door elkaar aan het halen....Het Bullcatsyndroom ontstaat door de ruimte zo vol te bouwen dat je je op het laatst niet meer vrij door de ruimte kan bewegen vanwege de uitgestalde materialen en gereedschappen.
Rotzooi oftewel in goed Utrechts "meuk", is dat waardevolle spul wat overal rondslingert en waar je je prettig tussen voelt, maar waar een buitenstaander op geen enkele manier iets zinnigs in kan zien.
Dit komt vanzelf in de volgende fase  :P
Groet,
Theo
The following users thanked this post: Opa-Bullcat