Ik ben vergeten om foto’s te maken met deze loc maar zal proberen te beschrijven wat ik zoal gedaan heb. Het draaiende gedeelte van de loc eens goed bekeken. Ik denk dat de loc in het verleden eens van de tafel is gevallen of dat iemand de loc gewoon heeft laten vallen of zo en de loc is als een kat weer op zijn wieltjes terecht gekomen. In ieder geval is er een wiel krom en een wiel waarvan de buitenste ring scheef op de naaf zit. Ik heb alles uit elkaar gehaald en heb het kromme wiel weer recht gemaakt door hem warm te stoken en voorzichtig te buigen. (Van af hier beginnen de foto’s)

Dit is makkelijk beschreven maar ik heb er wel ruim een uur over gedaan om het wiel weer recht te krijgen. Iedere keer als ik gebogen had het schroevendraaiertje in de boormachine geklemd om te zien of het wieltje recht was. Het andere wiel met de scheve velg heb ik uit elkaar gehaald en de velg er weer recht op gezet. Gewoon geklemd tussen de bankschroef. Daarna er een drupje secondelijm tussen laten lopen. Dit wiel was dus een stuk gemakkelijker.

De zaak weer in elkaar gezet en de wielen afgesteld op 14,3 mm gemeten aan de binnenkant van de wielen. Deze maat had ik gemeten (op de enige rechte wielen) Dus ben er van uit gegaan dat dit de juiste maat was voor deze loc. Vooral het afstellen van de wielen t.o.v. de drijfstangen was nog een heel gevecht. Ik denk dat hier in het verleden de vast lopers iedere keer door werden veroorzaakt.

Ik zie op de foto dat ik ook een beetje buiten de lijntjes heb geverfd met de wielen. Er zit verf op verschillende plekken van het loopvlak.
Ik heb het onderstel ook gelijk maar een klein beetje vuiler gemaakt. Maar niet te veel.

De loc ligt nu zover uit elkaar dat ik er gelijk maar een beetje geluid in wil stoppen maar dat is weer een volgend probleem. Ondanks dat het een heel grote loc is kan ik nergens wat elektronica in frommelen. De tender is alleen maar motor en gewicht dus zal het toch in de loc zelf moeten.

Er moet dan nog veel meer gesloopt worden.

En de zaag er in dan maar …

En nog een keer …

Eindelijk … sesam open u!

Wordt vervolgd ….