Auteur Topic: Lijm maar welke  (gelezen 18922 keer)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
Lijm maar welke
« Gepost op: 17 februari 2014, 02:27:18 »
Hallo, daar je alles kan vragen hier dus dan deze maar, waarmee lijmen jullie die huisjes kranen fabrieken aan elkaar ? ik heb wel spullen maar nog niks wat lijm betreft, o jawel 2 flessen houtlijm :)

ik zie overal van die blauwe flesjes met een buisje eraan soms staan op foto's wat voor lijm is dat?

Ik hoor het wel
Hans
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Semantha

• Moderator
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Lijm maar welke
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2014, 07:54:56 »
Dat is de speciale lijm om de huisjes mee te lijmen.
Van Revell geloof ik is dat blauwe.

Houtlijm is meer voor de scenery om die te fixeren.
Fotografen met passie.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2014, 10:18:31 »
Dit is zo'n beetje de lijmsortering die ik gebruik Hans.

*1  Houtlijm (bouwmarkt, Action) hout, karton, papier. Ik gebruik het ook om lelijke kieren in plastic huisjes mee dicht te maken.
*2  Alles lijm (Bouwmarkt, boekhandel, Action) Naam spreekt voor zich. Zie het een beetje als de welbekende Velpon.
*3  Secondelijm (bouwmarkt, boekhandel, Action) lijmt bijna alles en vooral lekker snel. Voor als je een uur werk in een kwartier wil doen.
*4 Lijm stift (Bouwmarkt, boekhandel, Action) Papier, dun karton. Voor de grote vlakken waar de andere lijm te snel opdroogt.  (En prima knutsellijm voor de kleinkinderen!)
*5 Plastic lijm (Hobbywinkel, Beurzen) In dit geval Uhu en Revell. Echt lijm voor je huisjes. potje met kwastje voor de grote vlakken lange afstanden (Dit vult ook de kleine kiertjes op).  En de potjes met de piemeltjes voor het fijne werk (deze lijm is ook waterdun).
*6  Twee componentenlijm (Bouwmarkt) Dit is een soort pasta uit twee componenten die je samen moet voegen en daar kan je werkelijk bijna alles mee aan elkaar plakken of dicht smeren. Is meer voor het lompe werk.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2014, 10:34:44 »
Ha Pierre, ik zie het alweer , het word hoognodig tijd dat ik naar de action moet zie ik :D, dank voor deze duidelijke uitleg met plaatjes erbij  ;)

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2014, 10:57:36 »
En hoe meer verschillende materialen, hoe meer soorten lijm. Pierre werkt met zo'n beetje alles wat-ie maar kan vinden en waar-ie een mes of een schaar in kan zetten.
Maar Hans, waar je alles mee vastlijmt is belangrijk; waar je de verschillende materialen mee snijdt is minstens zo belangrijk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2014, 11:27:09 »
je snijd toch met een breek mesje Wim of stanley mes? Maar ik denk dat ik de plank missla anders zou jij het niet zo zeggen. Dus kom maar op met welke speciale mesjes snij je.

Misschien zinvol om gelijk maar alle zaken te vertellen, ik weet eigenlijk maar 1 ding en dat is zo'n snijmat die groene :D

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2014, 11:58:25 »
je snijd toch met een breek mesje Wim of stanley mes? Maar ik denk dat ik de plank missla anders zou jij het niet zo zeggen. Dus kom maar op met welke speciale mesjes snij je.

Misschien zinvol om gelijk maar alle zaken te vertellen, ik weet eigenlijk maar 1 ding en dat is zo'n snijmat die groene :D

Ik gebruik ook alleen maar een breekmesje Hans? :o
Kom op Wim ... wat gebruik jij wel allemaal voor moois.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2014, 12:26:54 »

Mijn mesjes

1 Ronde vijl
 2 Driehoekige vijl
 3 Rechte vijl
 4 Pijpensnijdertje
 5 Klein schaartje
 6 Recht mesje, werkt als een beitel
 7 Mesje om polystyreen mee te snijden
 8 Mesje om andere materialen mee te snijden
 9 Prikkertje om kleine gaatjes te prikken
10 Mesje om dikker materiaal mee te snijden
11 Mesje om nog dikker materiaal mee te snijden
12 t/m 14 Rommel. Doordat de vatting van het mesje van kunststof is heb je er niks aan
15 Zaagje
Mijn raderwieltje om klinknageltjes mee te maken staat er niet bij.
Laat je niet verleiden op een beurs of in een winkel tot de aankoop van dure mesjes, want mijn beste mesjes (6 t/m 10) komen van de Action.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2014, 12:35:14 »
Kijk hier heb ik gelukkig het meeste al van, alleen die pijpen snijder net, nou heb er wel 1 maar die is meer voor echte koperen pijpen, deze ziet er iets kleiner uit.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2014, 12:48:46 »
Voordeel van deze IKEA-pijpensnijder is dat koperen pijpjes bij de snijlijn een beetje taps gaan toelopen, waardoor je een mooie overgang krijgt als je in dat afgesneden pijpje een dunner pijpje schuift om bijvoorbeeld een lichtmast te gebruiken.
Maar ik werk zelden met karton en ik denk dat ik daar een afbreekmesje voor zou gebruiken. Scalpels heb ik ook wel gebruikt, maar omdat je die zijwaarts in de houder schuift, kunnen ze snelller afbreken.
Voor heel dun polystyreen gebruik ik een papiersnijder van de Action.
Nummer 9 gebruik ik trouwens ook om overtollig plamuur uit de voegen te schrapen.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2014, 13:25:57 »
Wow .. Wim je kan zo de O.K. in van het ziekenhuis. :o  Dat heb ik allemaal niet hoor. Wat vijltjes en een schaar natuurlijk wel maar al die mesjes.
Polystyreen snij ik ook gewoon met een breekmesje. Voordeel vind ik dat je altijd een scherp mesje hebt. Vaak knip ik de plaatjes ook gewoon met een goeie schaar of papiersnijder.
Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2014, 20:07:45 »
6 en 7 gebruik ik eigenlijkhet meest, deze worden per setje verkocht bij de Action voor ik denk twee euro. In zo'n setje zit een houder met een zachte grip en een berg reserve mesjes. Elke keer als je zo'n setje koopt heb je dus weer een nieuwe houder en reserve mesjes.
Bij de treinenspeciaalzaak zit je alleen voor de houder al snel op € 7,00.
12 t/m 14 is rommel. Als je te hard drukt dan snijdt het mesje in de kunststof (blauwe) fitting.
Om decals uit te knippen gebruik ik schaartje nummer 5.
Het lijkt een boel aan mesjes, maar ik vind het lekker werken.
Het zaagje (15) is niet de beste keuze; met een figuurzaagje of een kleinere ijzerzaag werkt het prettiger.

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2014, 21:23:37 »
Begint een leuk draadje te worden. Van "lijm maar welke" naar "welk gereedschap"
De lijmen, mesjes en vijltjes die Pierre en Wim hebben laten zien komen wel aardig overeen met wat ik gebruik. 
Daarnaast zijn er nog een aantal andere gereedschappen die handig zijn in de modelbouw.

Het zaagje (15) is niet de beste keuze; met een figuurzaagje of een kleinere ijzerzaag werkt het prettiger.
Daar gebruik ik een klein ijzerzaagje voor.

Verder op de foto:
- diverse soorten lijmklemmetjes
- tangetjes. er staat er maar eentje op de foto maar in het assortiment zitten onder andere een zijkniptang, een platbektang   
  en een rondbektang.
- en diverse pincetten.

Groeten, Gert-Jan

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2014, 21:33:43 »
Ik ken niet echt bijmijn gereedschap, staan wat doosjes voor met stomme treintjes erin, maar ik zal mijn spullekes laten zien als die doosjes verhuist zijn.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2014, 22:25:24 »
- en diverse pincetten.
Goede pincetten zijn goud waard. Mijn verzameling pincetten is regelrechte troep. Ik gebruik nu een punttangetje om kleine onderdelen vast te pakken.
Nog goede tips?

Offline GéJé

• Super Modelspoorder
  • Gert-Jan
« Reactie #15 Gepost op: 17 februari 2014, 22:51:51 »
Van de drie pincetten op de foto is de meest linker echt een ideaal ding.
 Normaal moet je een pincet inknijpen om hem dicht te houden. Moet je dat een beetje lang doen, dan krijg je gegarandeerd kramp in je vingers. Deze pincet werkt andersom. Knijpen om hem te openen en als je los laat gaat hij dicht met genoeg kracht om kleine onderdeeltjes goed vast te klemmen. Ik weet alleen niet hoe ik er ooit aan gekomen ben, dus daar kan ik je niet mee helpen Wim.

Groeten, Gert-Jan 

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #16 Gepost op: 17 februari 2014, 22:55:28 »
Ik ga wel eens wat speurwerk doen.  ;)

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #17 Gepost op: 18 februari 2014, 00:13:38 »
In Houten zijn pincetten in alle maten te koop Wim. ;)
Groet Pierre.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #18 Gepost op: 18 februari 2014, 20:14:57 »
Nu iedereen wat gereedschap heeft laten zien wil ik ook niet achter blijven natuurlijk. Ik heb dan wel geen verschrikkelijke messen maar het andere gereedschap wat ik zoal gebruik voor mijn modelbouw is best leuk. Ik heb de klemmetjes en zo maar weggelaten omdat ik eigenlijk het meest gewoon wasknijpers gebruik.

Dit is het gereedschap waar ik bijna dagelijks mee werk op mijn hobbykamer/zolder.

Groet Pierre.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #19 Gepost op: 18 februari 2014, 20:34:07 »
Als de tandarts zich even omdraait, doe jij dan even snel een graai in dat bakje?  :D
Mooi gereedschap, het lijkt ook wel gereedschap dat je kunt gebruiken om iemand aan het praten te krijgen.  :o

Offline arend65

• Super Modelspoorder
« Reactie #20 Gepost op: 18 februari 2014, 22:50:09 »
Nou pierre als ik dat zo bekijk ,had ik mijn hand ook wel door jou kunnen laten fixen :D
Groet Arend

Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #21 Gepost op: 18 februari 2014, 22:55:54 »
Nou pierre als ik dat zo bekijk ,had ik mijn hand ook wel door jou kunnen laten fixen :D

Ik kan mijn eigen hand/pols niet eens fixen Arend :P
Groet Pierre.

Modelbouwfreak

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 23 februari 2014, 21:12:15 »
Hi Hans,

Na alle boys met toys  ;D ;D val ik een beetje in t niet denk met m'n antwoord.
Om de huisjes te lijmen kun je het beste een goeie plastic lijm gebruiken met naald.
Door de naald kun je goed doseren en weet je dus zeker dat je niet te veel gebruikt.
T is zonde als al je huisjes onder de lijmresten zitten, met kwastjes krijg je dit veel eerder.

Ik zelf heb eigenlijk wel alle merken gebruikt, en zolang je goed doseert is t resultaat prima.

Raymond

Offline Opa-Bullcat

• Super Modelspoorder
« Reactie #23 Gepost op: 3 maart 2014, 11:46:56 »
Hallo Raymond, ik dacht eigenlijk dat het met secondelijm beter zou gaan, ik kan me nog iets herinneren van bouwsels die met wasknijpers aan elkaar zaten te wachten tot de lijm eens droog was, of gaat dat tegenwoordig sneller met hard worden ??

Dan een vraag, ik zag 1 stalen liniaal liggen op de foto's nu dacht ik dat een stalen winkelhaakje ook wel makkelijk was zelf, alleen alle die ik vind zit aan 1 kan zo'n aanslag, weet iemand er 1 die helemaal plat is te vinden? Dan graag even een linkje erheen, gradenboog linkje is ook welkom.

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Portfolio
« Reactie #24 Gepost op: 3 maart 2014, 12:14:56 »
Ik lijm zelf met zo'n blauwe flacon Faller-lijm. Waarschijnlijk de lijm waar Raymond het ook over heeft. Tien-secondenlijm gebruik ik eigenlijk alleen als ik bijvoorbeeld metaal op kunststof wil lijmen of kunststof op hout. Maar groter vlakken polystireenplaat op hout kun je ook met houtlijm plakken.
Tien-secondenlijm wordt volgens mij alleen gebruikt bij bouwpakketten van Artitec en dat komt omdat zij met ander materiaal werken dan de meeste fabrikanten.
Elke lijm heeft zowel voor- als nadelen; een nadeel van tien-secondenlijm vindt ikzelf dat het minder nauwkeurig werkt en dat die rommel aan je vingers blijft plakken. Het voordeel is dat het goedkoop is en dat ik het meestal groot inkoop bij de Action.

Citaat van: Opa-Bullcat
Hallo Raymond, ik dacht eigenlijk dat het met secondelijm beter zou gaan, ik kan me nog iets herinneren van bouwsels die met wasknijpers aan elkaar zaten te wachten tot de lijm eens droog was, of gaat dat tegenwoordig sneller met hard worden?
Ik zie inderdaad ook wel foto's verschijnen met dertig elastiekjes en een winkelvoorraad aan knijpertjes. Ik denk dat iedereen zo z'n eigen manier van werken heeft. Mijn persoonlijke ervaring is dat lijm binnen een uurtje wel behoorlijk is uitgehard. Zelf doe ik dit soort dingen alleen bij cruciale verbindingen, zoals gevels die haaks op een zijmuur moeten zitten.

Citaat van: Opa-Bullcat
Dan een vraag, ik zag 1 stalen liniaal liggen op de foto's nu dacht ik dat een stalen winkelhaakje ook wel makkelijk was zelf, alleen alle die ik vind zit aan 1 kan zo'n aanslag, weet iemand er 1 die helemaal plat is te vinden? Dan graag even een linkje erheen, gradenboog linkje is ook welkom.
Voor dit soort dingen kun je denk ik toch het best even een bouwmarkt binnen gaan. Voor gradenbogen zijn er ook hobbywinkels die een boel in het schap hebben liggen. En om te werken in graden zou je ook eens kunnen denken aan een zwaaihaak.
Het voordeel van dit soort winkels is de mogelijkheid om dingen ook echt in je handen te houden en te keuren. Gereedschap via internet kopen heeft niet mijn persoonlijke voorkeur.